ibu mertuaku

Assalamualaikum...

Tengok tajuk dah macam citer p.ramlee...hehe tapi ini bukan ibu mertua kassim selamat ye,ini ibu mertua akak.

Malu nak citer,kalau balik kg akak memang duduk goyang kaki je,mak mertua yg masak,segan pun ada...




Ini..pepagi akak bangun tengok mak mentua dah sibuk kat dapur, eh mak masak apa pagi2 ni? ni ha mak masok nanti awok bawak bekal balik,senang dah takyah nak masak nanti penat..tengok tu terharu akak dibuatnya,siap dibekalkan tempoyak pucuk ubi kegemaran akak lagi..nangis dalam hati..sobsobsob... tq mak..orang sayang mak ketat2..

sebenarnya..bila akak renung balik..apa yg akak dapat? perangai mak mentua akak nak sama macam arwah mak akak, kalau pepagi akak bangun terdengar mak & abah mertua berborak..sama je pe'el macam arwah mak & ayah akak..dulu2 pepagi bangun tido benda pertama akak dengar suara dorang berbual..memang sebijiklah..itulah Allah ambil mereka Allah gantikan dengan mak & abah mentua. bab baik tu toksah citer la,memang samalah,kalau boleh anak2 balik semua bena nak disediakan.. macam bekalan ni jugaklah..yg mana anak suka kalau boleh masa anak2 balik tu lah dorang nak sediakan sampaikan sengkak perut ni ha...

terima kasih mak...

wassalam




Comments

  1. kalau mak mentua kira, dia masak sesiap sebelum nak gerak balik, makan dulu. yela sebab jarak rumah sejam lebih aje pun hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la..yg makan pun makan,yang bekalan pun ado hahaha

      Delete
  2. wahh sedappnya tempoyak pucuk ubi tu..
    dapat mak ayah mertua yg baik tu satu rezeki kann? alhamdulillah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..betul tu rezeki kita dapat mak abah mentua yg baik

      Delete
  3. eh, eh, cam samalan kita.. hihi.. berysukur sangat kan dapat mak ayah mertua baik gini,, :)

    ReplyDelete
  4. sama lah macam saya... arwah mak dah meninggal tapi dapat mak tiri yang baik giler... suka memasak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah dapat mak tiri yg baik..seronokkan

      Delete
  5. Sama la mcm mak mertua ira.. hehe..
    Kalau blk mlm, mkn dlu siap2..
    kalau blk siang packing2 bwk bekal..
    cuma takde la special lauk faberet.
    Mak mertua xtau kot faberet ira. Hehe..
    Sbb ira mkn je semua yg mak mertua masak. Rasanya semua yg mak mertua masak sedap2 belaka.. mkn bertambah2.. hehe..
    paling bertambah mkn kalau mak buat sambal belacan, sambal ikan bilis tumbuk, sambal tempoyak, digandingkan dgn timun jepun or kacang botol yg mak tanam.. wahh..tetiba rindu masakan mother in law.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat macammana inilah makanan pertama yg diminta masa mula2 jadi menantu dulu,tak sangka diingat lagi..hehehe alhamdulillah bersyukur sangat2 dapat mentua yang baik

      Delete
  6. wah akak..
    bestnya.kiranya mil akak masih ingt lauk pebret akak ye..

    alhamdullah Allah Maha Mengetahui

    ReplyDelete
  7. Haha.. mil saya rasanya dia tahu apa yang tak tak suka makan.. sebab saya jenia yang makan je apa yang dimasak tapi makan tak banyak.. jadi agaknya dia takleh cam apa yang saya suka makan sebenarnya.. kalau anak2 lain balik, mcm ada makanan khas..tapi tak kisahla.. ya..

    ReplyDelete
  8. eh sama lagilah
    kalau saya pun biasa goyang kaki aje kat rumah parent in law
    MIL saya cukup rajin kat dpur
    dia masak pun sedap sangat, lagi kalau kita kata nak makan
    laju aje dia buatkan, tak guna punya menantu kan...hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts