Wednesday, 17 April 2019

Pengorbanan dan pengertian.

Assalamualaikum...


Sesungguhnya pengorbanan dan pengertian 3 insan kecil ini tidak ternilai buat mama, mereka yang bersama-sama sabar dalam menghadapi setiap ujian dan kesukaran, hinggakan kadang-kadang mama rasa tersangat bersalah bila terpaksa memarahi mereka. Percayalah anak-anak..mama sangat sayangkan kamu semua, kamu adalah kekuatan dan kesabaran mama, bersama kita harungi ujian hidup ini, tak pernah pun anak3 ini merungut berlebihan disaat menghadapi ujian..

Bila disuruh sabar dan redha dengan ujian ini mereka seolah-olah faham walaupun terkadang mereka bertanya..biasalah anak2 mesti ada banyak pertanyaankan, apapun kita bersabarlah dengan ujian..hidup akan selalu dilanda ujian, yang penting kita sabar dengan setiap ujian yang mendatang. Tapi terkadang mama yang jadi sedih..entahlah kan bila mintak anak2 mengerti, jawapan anak2 tu buat mama sedih "takpe mama abang faham" "Takpe mama abang pakai je baju yang lama ni elok lagi,mama tak payah membazir beli yang baru" sedih mama jadinya abang. Sebab tu selagi boleh mama dengan papa akan tunaikan permintaan anak3 setakat yang termampu la kan.

"Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya setiap kesukaran itu disertai kemudahan.
"(Sekali lagi ditegaskan) bahawa sesungguhnya setiap kesukaran disertai kemudahan."
(Al-Insyirah ayat 5&6)

Mood tetiba sedih teringat anak3 hahaha pada hal takde apapun cuma kadang2 pengertian anak3 itu membuatkan mama rasa bersalah bila kadang2 mama marah2 mereka bila mereka buat nakal, adoiii budak2 manalah tak nakalnya kan, bergaduh bergumpal tu biasala kan, mama kecik2 dulu pun macam tu jugaklah bergaduh adik beradik lagi parah bila perempuan ramai hahaha membebel je memasingkan bukan sekadar membebel bertekak pun selalu terjerit sana sini berebut itu ini.

selamba mamakan letak dlm supik jah heheh,takde dah beg cecantik.nak letak mujurlah anak2 pun jenis tak kisah, bawa je apa yg mama bagi
Entah apa kena anak2 tetiba rajin nak bawa bekal ke sekolah, bekal mereka mudah je nasi,kicap, telur mata dan nugget. Adrien pulak tu kalau dia kata nugget tu nak seketul,seketul la yang mama kena isi jangan diisi lebih nanti dia marah okeh, kalau satu satu je jangan nak letak 2 hahahah kalau mama ni satu mana cukup paling tidak 5..pisang pun nak satu je jadi jangan bagi lebih2 nanti dia muncung. malam tadi minta nak bawa bekal tomyam ayam kooo..haishh boleh ke tu nak bawa lauk berkuah tomyam, risau je mama ada yang tersiram kuah tomyam nanti, katanya kawan dia suka tomyam jadi dia nak bawa tomyam, rupanya bekal yang dibawa dikongsi bersama kawan..ok bagus tu, abang adam pun share dengan kawan yang tak bawa duit, ok bagus anak2 mama, makanan yang ada dikongsi bersama, besar pahalanya kita bagi orang yang sedang lapar makan, moga anak2 mama jadi orang yang pemurah ye, dalam rezeki kita ada bahagian untuk orang lain juga.

Ohhh mama dah tahu kenapa rajin nak bawa bekal, duit belanja nak simpan untuk beli beyblade... aduhaiii anak2 sebab itu rupanya nak simpan duit, tapi takpe nampak ada usaha disitu. kalau nak sesuatu kena minta dengan Allah lepas tu usaha, jadi anak2 buat seperti yang selalu mama pesan, nak apa2 minta dengan Allah dulu, lepas tu baru minta dengan mama papa, kalau Allah izinkan pasti dapat. Kata ustazah "Mintalah dengan Allah dahulu hatta garam sekalipun" Bila nak masak tengok garam takde biasa kita terus je cakap dekat suami.."garam dah habis tolong pergi beli" lepas ni ubah tengok garam takde, kita cakap " Ya Allah garam dah habis, aku perlukan garam ya Allah" lepas cakap macam tu baru kita minta suami belikan. sandarkan semua yang kita mahu pada Allah, kerana semua yang berlaku dengan kehendak Allah.

Pesanan untuk anak3 : Ingatlah anak3 disaat susahnya kita, Allah sentiasa hadirkan insan2 hebat untuk membantu kita. Mama akan ceritakan pada anak3 siapa yang menolong kita supaya anak3 tahu bilamana suatu saat nanti jika mama papa sudah tiada anak3 tidak akan lupa jasa mereka yang selalu membantu. dan mana tahu satu hari nanti anak3 mampu untuk membalas setiap jasa yang mereka berikan kepada kita. Ingat anak3 lupakan kebaikan kita pada orang tapi ingatlah setiap kebaikan orang pada kita.

Wassalam

Friday, 12 April 2019

Wanita Yang Bahagia

Assalamualaikum...

Semoga kita semua berada didalam rahmat dan redha Allah swt dan semoga kita dapat bertemu ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi. Moga dipanjangkan umur kita in shaa Allah.

Perkongsian dari ceramah yang mama dengar.

Sebagai ibu yang bahagia - apapun yang berlaku walaupun keburukan sebenarnya Allah nak bagi kita peluang pahala dengan menyebut-nyebut perkataan yang baik. Banyak sebenarnya benda-benda yang berlaku setiap hari yang menuntut kita ibu-ibu menuturkan perkataan yang baik. Anak-anak balik sekolah kasut campak merata-rata, stokin bergulung-gulung, kebiasaanya mama akan marahlahkan dan membebel-membebellah setiapkali benda tu berlaku, tukarkanlah bebelan itu kepada doa. Ya Allah...anak mama yang baik, kasut tu letaklah di rak kasut, stokin tu letaklah dalam bakul baju kotor. Haaa itukan doa dan ucapan yang baik untuk anak. Biarlah benda tu berulang sampai 10 tahun pun, Allah nak bagi pahala kepada kita sebenarnya sebab sentiasa mengingatkan anak-anak untuk buat perkara yang baik. Itu sekadar contoh banyak lagi sebenarnya kita suruh anak solat anak mengaji dan banyak lagilah kan. Mama dah cuba pratikkan la sikit-sikit, ye lah susah juga nak mulakan ,tapi kalau tak dimulakan sekarang bila lagi kan.

Bila anak-anak buat bising dan nakal, ikutkan hati memang nak berapi dah lah kan sekarang ni dok gian main beyblade memasing malam-malam pun main beyblade dah la dirembatnya besen mama dijadikan tempat pusing beyblade tu, mujur tak dirembatnya kuali mama hahaha ehhh berdentum bunyinya bila dorang lempar beyblade tu tau, tokojut omak eh, mulanya dah berasap pada hal baru lepas solat tu berasap juga mama..terus angkat tangan berdoa Ya Allah jadikanlah Adrien anak yag baik Ya Allah,...tolonglah bagi anak-anakku diam ya Allah...Haaa diam pun memasing sebab mama selalu cakap Allah berkuasa buat apa saja haaa takut la tu bila mama doa. Macam ustazah cakap kita kena terapkan rasa takut anak2 pada Allah, jangan bagi anak2 takut pada momok, hantu kak limah ke, jangan kita kata ada hantu keliling kita tapi kita cakap banyak Malaikat sekeliling kita.

Banyakkan berdoa dan kurangkan mengharap kerana ramai ibu atau isteri yang merasa kecewa bila terlalu mengharap. Mengharap anak cemerlang dalam pelajaran tapi anak kita biasa2 je kita jadi kecewa. Kita harap anak cemerlang untuk siapa? kena tengok niat kita kalau niat kita kerana Allah in shaa Allah kita takkan kecewa jika anak kita tidak jadi seperti yang kita harapkan. Kita harap suami bantu kita dengan kerja rumah bila masa dia sedang bercuti, tapi bila balik rumah kita tengok rumah tak berkemas kita mula nak marah, jangan marah senyumlah..dia tak kemas rumah tapi dia dah tolong jaga anak2 kita yang berderet tu, jangan tengok sesuatu yang negatif tapi lihatlah sesuatu yang positif. Jangan buat perbandingan suami kita dengan suami orang. Suami orang boleh bagi duit banyak, suami kita tak macam tu tapi suami kita bantu buat kerja rumah tolong jaga anak2. Suami orang kaki masjid tapi suami kita tidak, itu tanda Allah nak kita lebih banyakkan sujud dan berdoa pada Dia. Jadi jangan buat perbandingan anak kita suami kita dengan orang lain. Kita kecewa bukan dengan suami dan anak2 kita tapi kita kecewa dengan harapan yang kita bina.

Kadang2 kita isteri ni suka berfikir macam2 dan stress lepas tu kita stress bila suami tak stress macam kita hahaha...ini memang kena dengan mama lah ni, suka berfikir macam2 bila ditimpa ujian tapi tengok suami rilek2 je terus rasa stress..ehhh dah kenapa engko rilek je macam tak fikir apa2 pun untuk selesaikan masalah, aku sorang je yang berfikir ni, Kita jadi tak puashati bila kita sorang je stress suami tak stresss..adoiii kalau dua2 stresss lagi bahaya oiii, sebenarnya suami ni dia berfikir tapi dlaam keadaan tenang, isteri2 ni dia lebih beremosi (mungkin tak semualah kan tapi kebiasaanya begitulah isteri2 ni, kalau tak orang lain pun mama la macam tu). Berdosakah isteri yang cari nafkah? jawapannya tak berdosa, nafkah itu memang tanggungjawab suami tapi kalau isteri yang bagi nafkah dia dapat 2 pahala, satu pahala sedekah pada orang yang terdekat yakni suaminya, kedua pahala sedekah jariah. Suami bukan taknak kerja tapi cari kerja tak dapat2 dan isteri redha dengan keadaan itu besar pahalanya. Apapun jadilah wanita yang bahagia pandanglah setiap kejadian itu ada pahala yang Allah nak berikan, jadilah orang yang bersyukur, menjadi orang yang bersyukur itu buat kita bahagia jangan menuntut kesempurnaan pada orang lain sedangkan diri kita sendiri juga tidak sempurna.

Ubah cara kita berfikir jangan letakkan apa2 harapan tapi berdoalah kerana yang menggerakkan hati suami dan anak2 adalah Allah bukan kita. Perkara yang paling susah untuk kta buat adalah mengubah orang lain, apa yang kita boleh buat adalah ubah diri kita sendiri. Kamu tidak mampu memberikan hidayah kepada orang yang kamu cinta tapi Allah yang beri petunjuk dan hidayah pada siapa yang Dia mahu. Berdoalah...Apabila kita nak baca Quran mulailah dengan isti'adzah supaya tak diganggu semasa membaca al-Quran begitu juga jika kamu hendak marah maka ucapkanlah isti'adzah.


Satu lagi perkongsian bacalah surah Ar-Rahman ayat 1-4 pada botol air anak2 pada setiap pagi, jika tak sempat cukup sekadar baca basmallah dan doa jika tak sempat pun selawatlah yag penting ada doa atau ayat al-quran yang kita bacakan pada botol air anak2 kita. tapi janganlah baru sekali buat kita terus nak tengok hasilnyakan. Fasa anak2 masih kecil ni inilah yang mampu mama buat, sebelum ni mama tak bacakan surah Ar-Rahman tapi mama bacakan surah lain usaha yang dapat mama lakukan untuk anak2, ini dengar tip dari ustazah mama tambah lagi ayat yang mesti mama baca pada botol air anak2 nih, kita berusaha dan berdoa Allah yang menentukan, yang pentig kita usaha..Allah tak melihat hasilnya kerana hasilnya adalah ketentuan Allah, yang Allah lihat usaha yang kita lakukan. setiap apa yang ingin kita lakukan mulailah dengan doa. jangan sandarkan apa yang kita hendak buat itu pada diri kita sendiri tapi sandarkan pada Allah doa dahulu pada Allah kemudian kita usaha. kata ustaz haaa ini mama masukkan bicara dari ustaz sikit..kata ustaz bila kita demam kita terus cari ubat tapi kita lupa sepatutnya kita berdoa pada Allah dulu sebab Allah yang bagi kita sakit lepas tu barulah kita makan ubat, berapa ramai yang lupa ubat tu hanya penyebab tapi yang menyembuhkan adalah Allah.

Aduhh banyak lagi yang nak ditulis tapi rasanya macam dah panjang sangat mama menulis nih, kang ada yang rasa macam mama ni ustazah pulak huhuhu..ehhh dah ada pulak yang panggil mama ustazah kat opis tu haa, tak mama bukan ustazah tapi dah tua2 ni kan rasa terpanggil jugalah nak berbicara yang baik2 paling tidak pun ada jugaklah usaha2 yang mama lakukan walaupun rasa kecik sangat usaha mama ni sekadar up status dekat whatsapp je kan tapi apapun yang mana bermanfaat moga dapatlah diambil. Mana tahu dengan usaha mama yang sedikit ini Allah lorongkan taufik dan hidayahaNya buat kita semua dan juga Allah kurniakan rahmat buat sahabat mama yang belum islam untuk masuk islam, tak dapat dengan kata-kata kita guna dengan cara penulisan pula kan.

Ok lah...entri perkomgsian sempena hari jumaat, nak buat citer anak2 macam takde mood nak menulis tapi bab berceramah ni laju pulak tangan menaip. mood nak menulis pun jatuh merudum rasanya, seminggu satu entri je rasanya nih, takpun sebulan sekali, takpelah janji adooo. Semoga kita semua menjadi orang yang bahagia di dunia dan akhirat.

Wassalam

Friday, 5 April 2019

Pening


Assalamualaikum....

Salam jumaat sayyidul aiyam, beberapa hari lagi kita akan meninggalkan rejab dan sya'ban akan muncul pula,selepas itu ramadhan... Moga kita semua sempat untuk bertemu dengan ramadhan nanti dan semoga kita semua dibawah lindungan rahmat dan redha Allah swt sentiasa. Perbanyakkan selawat ke atas Nabi saw moga kita beroleh syafaat baginda Nabi saw kelak.


Sementara tunggu adelya habiskan bacaan iqra' di transit, bersembang sekejap dengan mualimah. Hmmm...anak dara yang seorang ni macam2 dia tau. Membaca tak pandai lagi umur dah 6 tahun nih, menulis pun malas okeh, mama yang saja2 ajar masa cuti sekolah ni pun asyik nak menyinga je macammana la dengan mualimah yang mengajar hari2, dah la setiap pagi mualimah nak kena jaga mood dia takut tak elok pagi2 tu dah la ketua kelas pulak tu. Bila diberi latihan menulis tak mahu buat dah kena paksa baru nak buat. Adehhh pening mama dibuatnya. Bila mengajar dia buat main2 je entah macammana mama nak ajar pun tak tahu lagi dah.sebab kesabaran mama ni tak cukup tinggi.

Bila mualimah cakap nak masukkan adelya dalam pertandingan nanti mama dah cuak. Mualimah kata dia boleh hafal semua jadi nak train dia untuk masuk pertandingan pulak. Mama ni nak bagi dengan tak bagi sama banyak je takut penat mualimah ajar sekali tiba hari bertanding mood tak ok pulak dia macam tahun lepas nak masuk bertanding bukan main lagi tapi masa latihan dia main2. Tapi mama akui la bab menghafal ni memang adelya cekaplah satu malam tu mama baca al mulk sambil tu nak menghafallah kononnya sekali tersalah baca pulak yang tak sangka tu mama ditegur adelya. 1 ayat tu adelya baca sambil baring tengok tv...segala puji bg Allah yg memudahkan untuk adelya. Rasa terpukul mama ni sebab baru terhegeh2 nak menghafalkan.

Mualimah pun cakap adelya bab menghafal memang dia laju,hadis semua tu dia hafal dah waktu belajar tu memang dia la yang ketuai. Suara kuat dari kawan2 lain,kalau mualimah takde pun dia lah yang ganti tempat mualimah ajar kawan2 sebab mualimah kata suara adelya kuat kawan2 bagi perhatian kalau dia bercakap...haaa itu satu lagi buat mama pening bila dekat sekolah kawan2 dengar cakap dia, bila main dengan kawan2 dekat rumah pun nak kawan2 dengar cakap dia jugak.

Walaupun mama ni takdelah nak tekankan sangat bab pelajaran ni tapi bila 6 tahun masih tak reti baca,menulis pun huruf terbalik cuak jugaklah, tahun depan darjah 1 dah, nak mengajar mama ni tak tahu teknik. Mommy(adik mama) kata kalau masih tak boleh membaca lagi nanti hantar pada dia biar cikgu tadika dia yang tolong ajarkan..haaa lega sikitkan ye semua tu urusan Allah untuk bagi mudah faham atau apa semualahkan urusanya Allah,tapi kita kena usaha..kata ustaz..Allah tak melihat pada hasilnya tapi Allah lihat pada usaha kita. Jadi selagi boleh kita usahalah kan.

Sambil menunggu bas,sambung menulis di sini,awal mama sampai pagi ni, kalau.tak baru nak keluar rumah ni.

Wassalam

Jalan-jalan ambik angin, makan²

Assalamualaikum... Penat balik dari bertaklimat belum hilang..mengantuk sebab tidur lambat tapi sebab kasihan anak² kena tinggal mama paks...