Wednesday, 29 November 2017

Saja nak ambik aura

Assalamualaikum...

Haa mak hainom okje mama ni bukan sawan GA tau tapi sawan pasal #fattzura ecehhh, dah sawan kat #fattzura tu teruslah menyawan join GA hahaha manalah tahu ada rezeki Allah nak bagi nanti. Tengok gambar #Fattzura nikah tu rasa nak senyum je mama...ehhh mama minat fazura tu tau dari dulu lagi lah sebab cantik je fazura tu. Fattah tu takdelah minat sangat tapi bolehlah nak tengok dia berlakon, tapi nampak macam budak baik je budak Fattah tu kan.

eh eh sweet je tengok 
Ada akak sorang ni yang duduk kat belakang mama ni berjiranlah dengan family fattah ni, katanya fattah ni memang budak baik, budak mesjid gitu, kalau pegi masjid tu memang adalah muka dia masa dulu-dulu sebelum jadi artis dan masa mula-mula jadi artis tu, masa zaman kurus kering katanya, bila dah sado sikit ni tak pernah jumpa lagilah, mungkin sekali sekala je balik rumah familykan. Akak ni kata mak fattah pun geng masjid juga, akak ni kalau pergi masjid memang jumpalah mak fattah tu.. haaa kau semangat mama nak ceritakan hehehe sekali sekali nak cerita pasal retis kan, bukan selalu..lagipun tengah hangat citer fattzura ni kan, mama up la sebab minat

Tengok cantik sangat fazura ni kan, bertemu juga jodohnyakan, aturan Allah memang cantikkan... ehh mama ikuti juga cerita-cerita artis ni lah, baca jugalah gosip2 artis ni.."gosip2 juga, Allah jangan lupa" kalau takde benda baik yang nak dicakap baik kita diam, kadang kesian tengok komen2 negatif nih, kita doa je lah yang baik2 inshaAllah pasti yang baik2 juga Allah bagi dekat kita nanti. Semoga ikatan pernikahan mereka berkekalan hingga ke dalam syurga Allah.

Lagu dari aizat untuk fattah dan fazura

Jika ku radio dan engkau lagunya
kan aku putarkan hingga semua terleka
begitulah kita ditakdirkan untuk bersama

Jikaku air wudhukmu menjadi serimu
dalam lima waktu
jika kau kuat percaya akulah jodohmu
jagamu selalu

Menarilah sayang dihari bahagia
dibawah bulan bintang
kasih kita berdua

Jangan bimbang sayang
kita harungi bersama berdua selamanya
samapai ke hari tua
mencintaimu

kaulah watak utama dalam setiap drama
yang sering dimainkan menjadi kegilaan
begitulah kita ditakdirkan untuk bersama

Menarilah sayang dihari bahagia
dibawah bulan bintang
kasih kita berdua

Jangan bimbang sayang
kita harungi bersama berdua selamanya
samapai ke hari tua
mencintaimu

Engkaulah satunya menjadi milikku
sampai ke hari tua
mencintaimu

Tengok Fattzura bernikah tetiba mama pun nak ambik aura jugaklah mbahahaha... aura lah sangatkan, ye lah tak lama lagi tak sampai sebulan lagi mama pun  nak sambut anibesari yang ke-9 jadi tengok2 gambar nikah fazttzura ni sengih2 je lah, ehhh rasa macam nak naik pelamin lagi jek..



Nahhhh.... pengantin lama hakhakhak #MILAH. nak jugak ko hashtag bagai ye mama..ehhh sekarang ramai buat hashtag mama pun nak try lah jugak, tapi apasal #milah??? ... ye lah azmi + fazilah jadilah milah wakakaka...amacam sweet ke idokkk.. Ok lah babai

Wassalam

GIVEAWAY PERTAMA DARI BLOG IRDAGARMIN.

Assalamualaikum...

Yeahhh...mama join GA lagi..hujung2 tahun ni join GA kawan2lah kan, kita bagi support sikit kat kawan-kawan. Kalau ada rezeki dapat hadiah, takde rezeki pun takpe kita dapat eratkan silaturrahim.

Kali ni mama join GA dari Irda pulak, GA sempena bulan kelahiran irda. Mama join sebab hadiahnya menarik, buku motivasi tu, dah lama mama tak membeli buku nih, jadi kalau dapat hadiah buku ni kira bertuahlah mama

Nak join klik banner

Syarat-syarat pun mudah je jadi senanglah mama nak joinkan.

Mama suka baca blog irda sebab banyak perkongsian yang diberi, tapi mama suka baca tentang semangat irda untuk berjaya. Tinggalkan kerja yang bagi mama dah selesa la, tapi irda ni sejenis fokus pada apa yang ingin dilakukan. seronok tengok semangat irda, moga mama juga ada semangat dan keberanian macam irda. Mama doakan moga irda berjaya dalam apa juga yang dilakukan.

Jom ramai2 meriahkan GA irda ni, masih sempat lagi nih sebelum tarikh tutup.

Wassalam.

Tuesday, 28 November 2017

DUCK GIVEAWAY BY BLOG NADIAIZZATY.NIA

Assalamualaikum...

Pagi ni mama rasa ceria je hehehe bila dengar berita Fazura dan Fattah dah bernikah..ehhh mama sukalah Fazura tu cantik sangat, suka Fazura ye bukan Fattah.

Disebabkan mama rasa gembira mama nak join GA hari, tu diaaa join ye bukan mama yang buat GA hehehe.. Dah lama tak join GA ni jadi kali ni mama joinlah, mana tahu ada rezekikan.


Kalau nak join klik banner ye

Hadiah menarik wehhh.. tengok tajuk GA pun tau dah hadiahnya apakan. Ini kalau mama sendiri nak beli memang taklah kot kan, jadi join GA ni mana tahu ada rezeki mama kan. Jom ramai-ramai join jom, kalau takde rezeki mama mungkin rezeki kawan-kawan.

Wassalam.

Sunday, 26 November 2017

Tahniah anak-anak mama

Assalamualaikum...

Tak habis lagi cerita graduasi anak2, sana-sini kawan-kawan cerita hari kecemerlangan anak-anak. Alhamdulillah...mama tumpang gembira melihat kejayaan anak kawan2 mama. Tahniah juga buat anak2 mama kerana berjaya lalui exam akhir tahun dengan jayanya dah kira cemerlang dah tu untuk anak2 mama walaupun tak de anugerah yang diterima, tahun depan usaha lagi ye anak2 mama, perjalanan masih jauh.

Semalam hari graduasi dan kecemerlangan di Pasti Adrien, minggu lepas dah konvo minggu ni sekali lagi nampaknya Adrien naik pentas ambik sijil. Berakhir sudah sesi pembelajaran 6 tahun. Tahun depan dah masuk fasa baru dalam hidup Adrien, akan sarung uniform darjah 1 pulak. Semalam sekali lagi en.azmi tak dapat join hari graduasi Adrien, mama pergi dengan anak2 je. Tak kisah pun sebab dekat dengan rumah tak perlu gugel map kali ni hehehe



Antara yang terawal datang hihihi...sebab senang nak cari parking kalau awal tak perlu berjalan jauh, tempat duduk pun senang nak cari. Tapi takdelah mama ambik tempat duduk depan sekali, duduk jauh je dari pentas. Takde pulak nak ke depan.amik gambar anak sebab segan pulak rasanya kikiki, tapi takpe kita ambik je gambar yang mualimah kongsi.


Budak ni bukan suka letak apa2 atas kepala, pergi sekolah pun kopiah tak pakai. Tengoklah gaya pakai topi tu..orang lain elok je tapi dia..ikut suka dia je nak pakai macammana. Sebab nama A jadi dialah nama mula2 yang dipanggil. Masa nama dipanggil dia rilek je macam takde perasaan berjalan pun lemah gemalai je, sampai mualimah kena dorong dari belakang suruh.cepat sikit, ye lah ramai.lagi kot yang nak ambik sijil bukan dia sorang πŸ˜‚πŸ˜‚.


Tengok tu muka takde perasaan..orang suruh senyum pun buat tak tahu je. Ini masa exam dulu mama tanya la macammana exam? Senang kacang je jawabnya..amboi bukan main dia kan. Lepas tu katanya lagi mualimah ada tolong juga..Mama tanya tolong yen jawab ke? Eh mana ada..tolong kawan yen la, yen kan dah pandai...adehhh jawapan dia tu konfiden je bunyinya tu kan πŸ˜‚. Ini dia dah cakap taknak sekolah darjah 1 sebab tak boleh tido petang katanya...dia memang jenis tido petang. Tak tahulah tu tahun depan.sekolah pagi petang pulak tu, bertabahlah Adrien ye.


Bertuah nama Adrien ni..rezeki lagi kali ni dapat cabutan bertuah lagi, tapi mamalah yang punya, bagus nih hadiahnya πŸ…πŸ… sayur-sayuran. Lain dari.kebiasaan ni hampernya. Balik dari majlis terus mama guna hadiah yang diberikan ni. Untunglah tak perlu beli sayur 2,3 hari guna saja sayur yang dapat ni kan.

Pada majlis ni bukan saja pelajar 6 tahun dapat hadiah tapi pelajar tahun 5 dan tahun 4 turut dapat hadiah kesemuanya berupa beg sekolah. Ok lah tu boleh digunakan tahun depan tapi untuk digunakan di sekolah rendah tak muat tu sebab buku banyak, untuk.dibawa pergi Pasti memang sesuai sangat. Adrien jadikan beg tu untuk isi iqra' buat pergi mengaji, oklah kan banyak kegunaannya beg tu. Selain tu dapat juga coklat bouquet, botol air serta tabung. Seronoklah anak2 dapat banyak hadiah.

Tamat sudah kisah graduasi anak2, tahun adelya pula ambik.alih belajar di Pasti, itu ada harapan masuk nasyid tahun depan tu kikiki sebab suka menyanyi semalam kawannya bernasyid didepan dia pun sibuk menyanyi dibelakang. Tahun depan ramailah kawan2 adelya bersekolah sama. 3 stoges sekolah dah tahun depan. Harus mama cuti seminggu ni awal persekolahan nanti.

Gambar adrien semua dari mualimah..nak letak jugalah gambar yang mama ambik


Gambar separuh tiang pun jadilah ye..hehehe mama malas nak bangun

Wassalam

Thursday, 23 November 2017

Tentang Dia

Assalamualaikum...

Banyak sangat pengorbanan yang dia lakukan. Tersenarai dalam pelajar yang cemerlang. Sayang selepas SRP dia tak meneruskan pelajarannya. Dia bekerja demi membantu ayah untuk sekolahkan adik-adik.

Mama ingat lagi umurnya 16 tahun dia bekerja dirumah orang mengasuh anak ustazah kami di sekolah rendah dulu. Setiap hari berulang ke rumah ustazah tu. Masih jelas semua tu pada mama. Dah umur 17 ke 18 tahun dia bekerja kilang di Pulau Pinang. Alhamdulillah jodohnya sampai awal. Usia 21 dia dah berkahwin dengan pilihan orang tua.

Pertama kali nak jumpa setelah bertunang, mama lah yang temankan dia. Tanggapan pertama mama... Eeee tak hensem pun..jahatkan mama ye lah masa tu baru umur berapa mama ni, asyik dok tengok rupa orang ke hensem tak, bab lain tolak tepi. Tapi Alhamdulillah jodoh itu yang terbaik inshaAllah. Bukan saja baik pada mertua,isteri bahkan pada adik-adik ipar.

Masa dalam pantang anak pertama dan kedua dialah yang jaga mama, seronok bila dia yang jaga sebab boleh manja-manja, masa pregnant pun rasa nak makan apa minta dekat dialah..dia pengganti emak setelah emak tiada. Besar sangat pengorbanan dia, tapi ye lah kita merancang Allah juga merancangkan. Masa pantang yang ketiga dia dah sibuk belajar, mama pantang sendiri, itupun dia tetap datang juga tunggu mama semalam dua.

Walaupun belajar sampai SRP je tapi siapa sangka dia dapat belajar di UIA sekarang dalam pengajian al-quran, dah lulus pun, sekarang sambung belajar lagi. Sekarang dia dok mengajar kawan-kawan dan jiran mengaji, dulu tak ramai yang mengaji dengan dia tapi sekarang ramai, pagi petang orang datang mengaji.  Sampaikan dia taknak ambik upah menjahit lagi.

Dugaan untuk dia datang lagi, kali ni mungkin berat tapi mama tengok dia senyum je macam takde apa-apa yang berlaku sedangkan dia menanggung kesakitan. Mama baru je tahu tentang sakit yang ditanggung. Bukan orang yang pertama tapi mama tak kisah jadi orang ke berapa tahu pun, sekarang semua pun berusaha untuk bantu dia. Dia yang mama cerita ni...yang selalu mama sebut 'ibu' dalam blog mama ni, kakak sulung mama... Banyak dan begitu besar pengorbanan dia...mohon kawan-kawan semua doakan ibu agar kesihatannya kembali pulih.

Moga ibu sabar dan redha dengan ujian dari Allah ni, mama tahu ibu kuat dan redha cuma mama tak sanggup tengok ibu sakit, selama ni dia senyum jek nampak sihat je tak sangka rupanya ibu sakit... Doakan kakak mama ye,mana tahu ada antara kawan-kawan mama ni yang mustajab doanya.


Wassalam


Wednesday, 22 November 2017

Surirumah

Assalamualaikum...

Minggu lepas mama bercuti, 5 hari jadi surirumah. Bangun pagi sediakan sarapan untuk anak-anak. Pagi en.azmi hantar anak pergi sekolah. Lepas dah siap urusan didapur sidai baju pulak, kalau hari mama bekerja tugas sidai kain ni en.azmi yang buat, bangun 4.30pagi mama basuh kain baju, lepas tu tinggal je untuk en.azmi sidai. Ini dah jadi surirumah ambil alih pulak tugas sidai kain.

Siap sidai kain, kemas-kemas rumah sikit, kemudian ke dapur lagi untuk masa makan tengah hari pulak, kena siap masa sebelum pukul 12 tengah hari sebab nanti nak ambik adrien dari sekolah pulak dan 12.50 van sekolah abang adam akan sampai. disebabkan pakjang ada dekat rumah mama tinggalkan je abang adam tunggu van di rumah kalau tak pun tunggu bersama anak jiran sebelah sementara mama ambik Adrien di pasti. Ini kalau betul-betul jadi surirumah, maunya tugas hantar dan ambik anak sekolah jadi tugas wajib pulakkan.

Lepas tu dah boleh rileks sikit takde dah nak kalut buat kerja rumah tinggal nak bagi makan budak  berdua tu je la. Mama ok je jadi surirumah ni, bab memasak, membasuh dan mengemas tu biasalah kan, tapi yang mama tak tahan nak layan kerenah anak-anak..hoiii mencabar kesabaran betullah, nak pulak kalau tinggal adrien dengan adelya je, paling tak tahan dengan adelyalah, pantang kena marah sikit jap lagi dia datanglah ke dapur buka tutup peti ais berkali-kali tanda protes kena marah, tak pun dia bawa secawan air ke ruang tamu, dia cakap "sebab mama marah yaya, yaya nak tuang air atas lantai" haaa ko tak menyirap tengok dia tuang sirap atas lantai...mencabar kesabaran sungguhlah anak dara sorang ni. tak tahu berapa kali sehari nak menyapu dan mengemop lantai..letih wehhh baik mama pergi keje je hehehe

Memang letihlah mama rasa, mengemas didapur ruang tamu bersepah, mengemas ruang tamu bilik pulak bersepah, menyirap je rasa tau, tapi bolehlah jugak petang2 tu mama baring2 luruskan pinggang takdelah 24jam buat kerja je kan, sempat jugaklah lelapkan bijik mata ni barang sejam dua hahaha..rumah tunggang langgang macam kapal karam pun mama biarkan je janji dapat lelap barang sejam dua, bukan seminit dua ye sejam dua hehehe, bangun tidur macam biasalah tengok rumah bersepah dengan mainan, lepas tu memetir la apalagi kalau tak jalan jugak mama ambik penyapu dan penyodok sampah mama sapukan mainan tu buang dalam bakul sampah, itu jam baru la berdesup lari dua beradik tu kutip mainan, eh mama tak kira kalau sayang ambik simpan kalau tak mama tong sampahkan je..haaa dah macam tu tau pulak memasing mengemas, kalau tak buat tak nampak je rumah berselerak dengan mainan.

Dalam sibuk memetir, berleter dan bertekak dengan anak-anak tu sempat jugaklah mama ni menggigihkan diri menyediakan kudapan petang  untuk anak-anak, dalam pada kurang kesabaran tu tapi tetap buatkan makanan untuk anak-anak, sapa tak sayang anakkan, nak pulak kalau duduk rumah tu asyik lapar je memasing, beli biskut sekejap je lesap sudahnya malas dah nak membeli, mama masak je lah apa yang ada kan.



Makanya inilah hasilnya selama mama duduk di rumah menjadi surirumah tu. Kakak yang jaga transit Adrien dekat Pasti tu ada tanam cendawan, segar-segar dan besar cendawannya, apalagi kita rembatlah sikitkan, bukanlah rembat percuma remabt berbayarlahkan, beli setengah kilo rm.6.50, nak beli sekilo macam banyak sekali eh macam tak cukup pulak 1/2kilo nih bila dah buat cendawan goreng, pakat suka pulak budak-budak tu, 2 kali jugaklah mama buat cendawan goreng tu sebab 1/2kilo je kan, dah anak-anak suka boleh beli dan buat lagi tu. sebabkan tahap kerajinan yang tak tercapai dek akal mama ni, maka terhasillah juga butir nangka dan kuih gunting, siap minta daun kari kat jirang sebelah sampai 2,3 kali pulak tu, sebabnya bila up kat group ehhh ada pulak yang nak jugak kuih gunting tu, makanya moh ler menggunting, minggu ni ada lagi yang nak kuih gunting tu, haaa kita layankan je la..

Nanti sambung lagilah, banyak ni nak cerita hal rumahtangga yang takde tangga tu...hehehe, letih ah menaip banayk-banyak dah la asyik typo jek, pastu nak delete pulak, kalau tak delete yang typo tu ada pulak yang tak faham mama tulis apa nanti. ok lah

Wassalam..

Sunday, 19 November 2017

Adrien dah konvo

Assalamualaikum...

Hari ni konvo πŸŽ“pasti Daerah Kuala Langat, memandangkan en.azmi kerja mama dengan anak2 je la yang pergi. Dewan pun tak tahu Kat mana jadi kita guna google map je la. Tak jauh dari rumah pun dewannya dalam 30 minit je la campur terlepas simpang hihihi tapi Alhamdulillah berjaya sampai dengan bantuan abg adam...mama turn left mama, lepas tu turn right, sekali terawal pulak masuk simpang, patut simpang depan tapi kira ok la dah tak jauh pun.

Masuk dewan je terus hantar adrien ke barisan Pastinya, lepas tu terus cari tempat duduklah, mujur sampai awal tempat masih banyak yang kosong. Adelya pulak sibuk nak ke toilet, suruh abang adam jaga tempat sementara mama bawa adelya ke toilet. Selesai urusan adelya keluar sekejap cari makanan. Ramai juga yang jual jambangan bunga dan coklat, mama takdelah terfikir nak beli pun, tapi anak dara tu kemain nak pulak. Coklat dan bear yang dijual rm15, ada yang rm8. Bolehlah beli dah macam konvo pelajar U je nih.

Adelya dengan coklat bouquet pilihan hati, sampai ke sudah jadi hakmilik 
Banyak juga pasti di Daerah Kuala Langat nih ada dekat 20 Pasti rasanya, siap ada sidang 1 sidang 2 la siap rehat dulu eh..dah macam tengok pakcik konvo hari tu je siap ada perarakan masuk para pelajar, untuk Pasti adrien dia lah yang mengetuai penerima sebab namanya didepankan. Muka takde perasaan je budak sorang tu. Senyum pun tidak. Masa terima sijil tak dibenarkan ambik gambar sebab mualimah dah ambikkan lagipun macam tak sesuai ibu bapa sibuk didepan tetamu vip kan. Tak sangka pulak salah sorang tetamu vip tu bapa sedara adrien, mama dah dengar namanya disebut oleh emcee tapi takdelah tengok orangnya kan.

Abg adrien tengokkk jeee...adelya bagi dia taknak ambik pun..fink kaler kott memang taknak la dia, mama keluar la konon nak beli yang robocar poli punya, sekali tengok semua yang jual coklat bouquet tu dah habis, laku keras betul ni
Lepas habis pemberian sijil je ada cabutan barokah, dalam hati mama ni dok rasa je macam nama adrien akan disebut. Sekali dengar emcee tu sebut adrien aryan...eh masa tu mama tak tahu adrien kat mana,nampaknya mamalah yang bangun sambil angkat tangan hahaha eh emcee dah bagitau ibubapa boleh tolong ambikkan hadiah cabutan barokah tu. Masa nak ambik hadiah tu baru perasan ustaz yang bagi hadiah tu ustaz redzuan sepupu en.azmi, inilah vip yang mama cakap tu. Sempatlah borak kejap atas pentas tu.
"Adik k.nor kan?" Ustaz redzuan yang tegur mama dulu... Oh ya k.nor tu ibulah kakak mama yang sulung tu, ustaz memang kenal family ibu. Mama mengiakan la pertanyaan ustaz redzuan.
"Duduk sini ke?"
"Aah duduk sini dah" tak sempatlah nak sembang lama kan sebab atas pentas. Lama tak jumpa ustaz redzuan ni, last jumpa masa mama pantang adrien dekat rumah ibu. Manalah dia nak perasaan anak buah dia yang naik pentaskan.

Sesudah ambik hadiah cari adrien, budak tu sorang sorang je dekat kerusi dia bagus je dia kan tunggu mama kat situ. Ye lah masa habis ambik.sijil mama dah jumpa dia tapi sebab dorang nak ambik gambar ramai2 mama tinggalkan dia dulu, malas nak beramai-ramai depan tu sebab ramai lagi penonton dibelakang, rasa mama menyemak lak kat depan tu hehehe.. Dah ambik.adrien dan tanya mualimah sama ada dah boleh balik ke tak? Mualimah kata boleh tu..moh le balik anak2. Ada juga photobooth disediakan untuk bergambar, cantik je mama tengok tapi mana nak bergambarnye anak teruna mama tu. Nak suruh bergambar dengan adik pun taknak,,abg adam sejak dua menjak ni pun macam malas dah nak bergambar, harap ke anak dara sorang tu je la

Minggu depan sekali lagi ada hari kecemerlangan akan dibuat di Pasti pulak. Dua kali lah anak mama naik pentas nanti ye... Alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun mama uruskan sorang-sorang hari ni. Next week tak tahulah apaknya dapat join tak hari kecemerlangan di Pasti, yang itu takpe kalau mama dengan anak2 sebab dekat dengan rumah. Gambar adrien ambil sijil takde lagi mualimah bagi, nampaknya nanti mama up lagi entri konvo ni bila dapat gambar dari mualimah. Buat masa ni itu je la pun gambar yang ada.

Wassalam

Wednesday, 15 November 2017

Tak tahu nak letak tajuk apa

Assalamualaikum...

Entri ni macam panjang je..ceritanya pun macam bercelaru sikit mama rasa, ini mama rangkumkan cerita kerana ada yang bertanya sebelum-sebelum ni.. entri yang mengambil masa yang agak lama untuk ditulis nih, berminggu-minggu nak siap.

Pemergian mereka hanya berselang sebulan 1 hari..semasa pemergian mereka... paksu darjah 5, pakcik tingkatan 3, makdak tingkatan 5. 3 orang masih bersekolah dan 2 orang akan menghadapi peperiksaan besarkan. tapi dah itu janji Allah ia pasti akan terjadi samaada kita bersedia atau tidak, kalau diikutkan mama memang tak bersedia lagi untuk kehilangan mak dan ayah tapi itulah suratan takdir dari Allah dan kita redha dengan ketentuanNya.

Disebabkan adik-adik masih bersekolah, maktam berkorban dengan berhenti kerja dan menjaga adik-adik sehingga mereka tamat persekolahan dan peperiksaan. memandangkan waktu pemergian arwah ayah pada bulan ramadhan, kepulangan mama pada syawal tahun itu..tiada lagi wajah mak dan ayah yang menyambut dimuka pintu hanya ada wajah adik-adik...sayuuu...hati ini makin sayu. Persiapan raya pun kelam kabut, takde dah suasana membakar lemang sebelum syawal, itulah kali pertama  kami pergi belajar buat ketupat palas dengan makcik depan rumah sehari sebelum raya.

Habis persekolahan adik-adik semua kami bawa datang sinilah dan bersekolah disini. Masa tu paksu darjah 6, paksu duduk dengan ibu(kakak sulung), pakcik ting.4 duduk dengan mommy (adik bawah mama no.4), makdak dah habis spm duduk dengan mama. Masa tu mama bujang lagi belum kawin dan masa mak ayah meninggal tu mama memang dah jumpa en.azmi pun, tapi takdelah perancangan nak berkawin pun lagi kan. Lepas tu bawa en.azmi jumpa ibu dengan aboh je la(kakak dan abang ipar mama).

memandangkan adik-adik  ada yang masih bersekolah waktu tu, perbelanjaan mereka kakak-kakaklah yang tanggung, tapi kita tahulah siapa yang banyak menanggung antara semua yang ada ni kan. selebihnya kami ni anak felda jadi dapat duit dari hasil ladang setiap bulan, dari situlah juga digunakan buat perbelanjaan adik-adik yang masih bersekolah waktu tu. Alhamdulillah...syukur sebenarnya punya abg ipar(aboh) dan adik ipar(daddy) yang tak pernah berkira, boleh menjaga adik-adik ipar. Paksu duduk dengan ibu sampai spm, pakcik duduk dengan mommy sampai belajar di kolej dan bekerja. Lepas tu baru pakcik dapat belajar di kolej sains kesihatan sultan azlan shah tu.Masa pakcik belajar ni memang guna duit felda yang dapat setiap bulan, kalau ada nak top up pun biasanya Makngah lah yang top up, yang lain-lain top up sikit2 bolehlah.

Yang terpapar banyak cerita gembira mama adik-beradik,tapi banyak juga cerita sedih yang memang tak dapat nak dikongsikan disini. Tapi semuanya dapat kami lalui bersama-sama inshaAllah. Tapi biasalah juga dalam ramai-ramai tu banyak kepala banyak juga akal dan kerenahnyakan, ada yang begitu perangainya dan yang begini mulutnya. Bagi mama senang je, kita tak boleh nak ubah orang yang kita boleh buat ubah diri sendiri. Biarlah yang mulut potpet pun kita sabar je yang penting hubungan kita jangan sampai terputus, kalau dah semua nak berbahas cakap dan nak menang susah jugakkan, bila kita dah tahu perangai masing-masing jadi mudahlah, jangan nak cepat sentap sangatkan. Kata ustaz yang pernah bagi ceramah "kalau kita ni mudah sentap dan mudah berkecil hati dengan orang, kena kena check hati kita sendiri, mungkin masalahnya berpunca dari hati kita.. wallahu'alam".

Masa pemergian arwah mak, semua balik kampung masa tu kecuali mama..bila diingat balik memang sedih, waktu tu memang nak balik kampung tapi mama lewatkan sehari sebab ada family day ofis. tapi percayalah sepanjang hari tu pun hati rasa tak sedap, malam tu kakak mesej(whatsapp takde lagi waktu tu) kata ibu "mak sesak nafas tapi ok je takde apa-apa" rupanya waktu tu kan mak dah takde pun, dorang taknak bagitahu mama sebab taknak mama drive sorang2 balik kampung. Pukul 4 pagi sepupu ambik mama dirumah sewa waktu tu memang mama tak syak apa-apalah, sepupu pun tak de bagitahu apa-apa sedangkan dorang suami isteri dah tahu tu mak dah takde, dua2 pakat buat rilek ajak sembang. sampai rumah tengok orang ramai tapi mama takde syak apapun sampailah makcik sebelah rumah datang peluk sambil nangis cakap mak dah takde, masa tu mama baru tahu okeh mak dah takde yang lain semua buat senyap jek. yang paling ingat waktu tu ada sorang pakcik ni cakap "takde dah orang yang baik macam mak hangpa" tersentuh sangat hati ni sebab orang kenang akan kebaikkan mak kita.

Ayah pulak..masa tu mama dengan maktam duduk sekali, nak buka puasa nih tak sempat suap makan ke mulut makdak call masa tu cakap ayah dah takde, masa ni memang mama nangis sungguh-sungguh.. Ya Allah kenapa uji aku macam ni?? masa tu dah tak sedar diri kan sebab rasa macam eh baru je ambik mak sekarang ambik ayah pulak.. aku belum bersedia ya Allah...tapi kau bersedia atau tidak itu janji Allah setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati, ajal itu datang tanpa sesaat cepat atau lewat ia datang pada waktunya.. mama tak mampu nak drive dah tunggu abah dan ibu datang ambik je. Memandangkan waktu puasa, sahur tu kami makan di rumah jiran sebelah je tu pun tak makan sangat sampaikan nak menunggu berbuka tu mengigil badan nak ambik semut pun tergigil tangan ko... sebelum meninggal ayah sempat lagi memasak juadah untuk adik-adik berbuka..

Selepas mak ayah meninggal apa yang kami buat kami adik-beradik terus uruskan bab harta yang ada bukanlah harta pun arwah mak ayah bukan orang berharta pun ada tak ada tapak rumah dan ladang tu je lah. pergi pejabat tanah dan angkat sumpah semua tentang pembahagian harta (hartalah sangatkan) eh jangan dibuat main walaupun kita asa sikit je hasil felda tu tapi tetap perlu diuruskan dengan betul, nak pulak bahagian adik-adik yang belum cukup umur bahagian anak yatim tu jangan dibuat main. kami setuju untuk dibahagikan mengikut faraid. penama sebagai pemegang amanah adalah makngah, ini memang arwah ayah selalu sebut apa-apa hal dia nak makngah uruskan, kami takde bantahan tentang itu, lebih mudah macam mama malas nak fikir bab duit nih lepas tu nak kira-kira lagi dan agih-agih lagi..aaaahhh leceh je biar yang layak saja uruskan.

Sedihnya hati lebih-lebih lagi waktu nak kawin dan masa sakit nak bersalin. Masa mama nikah dulu pakjang lah yang jadi wali, majlis kat rumah cuma buat nikah je dan makan-makan sikit, pelaminpun buat sendiri bagi cukup syarat tu pun bersila je pelaminnya hehehe. lepas tu yang besar dan jemput kawan-kawan semua buat dekat rumah en.azmi. Masa mengandung pertama dan masa sakit nak bersalin tu sedih sangat ehh  tapi masa nak bersalin ketiga-tiga anak mama tu semualah sedih, semua urus berdua je dengan en.azmi, masa sakit tu memang teringat sangat dekat arwah mak, ini kalau mak ada boleh jugak urut-urut belakang dan manja-manja dengan mak ngadu-ngadu sambil nangis... hehehe sebab mama kategori manja jugaklah dulu kalau demam je mesti tidur dengan mak, mak picit kepala mak picit kaki, sampaikan makngah pun geram jek "eh dia ni kalau demam aku menyampah sungguhlah manja je lebih" kuikuikui..tapi anak manja mak ni lah yang tak sempat jumpa mak buat kali terakhir..takpelah dah  rezeki mama macam tu kan.

Masa makdak kawin, kami buat kenduri dekat rumah ibu je, lagipun suaminya (pakdak) duduk PJ je jadi tak perlu buat dekat kampung. Buat dekat sini lebih dekat, mulanya kami nak buat kecik-kcik je buat majlis nikah je, tetiba jiran-jiran ibu sponsor khemah,kuih-muih dan macam-macam lagi, majlis yang mulanya kecil terus jadi besar, alhamdulillah semuanya cukup, mama siap jemput jiran-jiran mama datang lagi masa tu, jiran-jiran masa rumah lama la. Masa majlis akad nikah tu rasa sayu je hati..entahlah mungkin macam tu lah agaknya perasaan seorang mak dan ayah bila nak melepaskan anak daranya ke tangan lelaki lain, makdak ni kiranya adik perempuan mama yang paling keciklah. sekarang yang tinggal makngah dan maktam yang belum berkahwin, yang lelaki 3 orang tu pun belum lagi sampai jodoh mereka, inshaAllah moga ada jodoh mereka satu hari nanti. mama pun kawin dah lewat juga dulu, umur 30 baru bertemu jodoh ecehh..

Makngah, ibu, mama, mommy,pakdak,makdak,maktam

Ini masa makdak nikah 4 tahun yang lepas,pelamin ni pun kawan ibu yang sponsor. Alhamdulillah rezeki dari Allah memang banyak dapat sponsor dari kawan-kawan.dan jiran ibu ni. Pesan arwah mak, adik-beradik ni walau bergaduh macammana pun jangan sampai putus hubungan. Kalau ada yang tengah marah, yang lain kena bersabar walaupun yang banyak bersabar tu boleh buat makan hati berulam jantung... InshaAllah ganjarannya pasti ada. Begitu juga sikap arwah mak ketika hidupnya dulu, orang pulaukan orang taknak bercakap sebab ada geng-geng macam tu, arwah tetap tegur dan bercakap dengan semua orang, tak pernah burukkan jiran lain depan jiran lain, habis sangat kalau tak tahan sabar dengan sikap orang sekeliling mak hanya bercerita dengan anak-anak je.

Arwah ayah pun macam tu baik sangat dengan mak, ayah bukanlah suami yang hanya tunggu makanan terhidang tapi ayah sama-sama tolong mak buat kerja bila mak sibuk dengan anak-anak. Pinggan tolong basuh, kain baju tolong sental..masa tu manalah ada mesin basuh lagikan. Sampaikan kasut sekolah anak-anak pun ayah tolong basuh..ehemmm kasut mama ler tu hehehe. Tak pernah tengok mereka bergaduh ada tak ada pun sekali je, itupun disebabkan orang lain...ingat lagi peristiwa tu kikiki anak-anak berebut nak tengok tv bergaduh depan tv last-last pak berahim datang bawak kapak nak kapak tv tu ko...mak limah lari dari belakang. Kapak yang tengah diangkat tu mak pegang dari belakang, dapat bayang tak situasi tu??? Hahaha...kecut perutlah memasing, ayah tak cakap banyak tapi kita tahu ayah sayang kita.

Ehhh banyak lagi kalau nak cerita nih..mama stop dulu lah sebab airmata tak boleh nak stop pulak.

Sekian dari anak manja mak dan ayah

Wassalam

Sunday, 12 November 2017

Duduk dapur je lah

Assalamualaikum...

Cuti 2 hari tak kemana pun, ada la jugak plan tu nak bawa anak-anak berjalan tapi tak boleh nak ke mana sebab en.azmi keje sabtu ahad, jadinya anak-anak moh ler kita bertapa kat rumah. Nama nak berjalan dengan anak-anak je memang idok ler mama ni, takut tak terkawal dengan 3 stoges tu πŸ˜‚πŸ˜‚.

Disebabkan dok rumah je moh ler memasak ikut tekak anak-anak. Yang banyak request tu si adrien lah. Dari hari jumaat lagi dia dah minta "esok sabtu yen nak makan spagetti 🍝🍝 meatball, ahad yen nak makan nasik lemak πŸ›πŸ›". Bukan main lagi dia kan. Kalau cuti ada je yang dia nak makan. Takpelah sebab tak berjalan ke mana kita memasak je lah.


Sabtu kita breakfast membawa ke lunch dengan spagetti meatball je lah senang keje mama malas nak masak banyak kali. Untuk dinner kita beli di pasar malam je la heheh..saja sebenarnya yang penting boleh keluar dari rumah walaupun hanya berjalan di pasar malam. Itupun dah ok.


Ahad kita makan nasik lemak ler. Sempat jugalah ajak ibu aboh dan anak-anak buah datang bekpes nasik lemak kat rumah. En.azmi takde sebab menghantar barang ke benta raub. Macam biasa nasi tak interframe hehehe. Lepas masak nasik lemak takde apa nak buat terus masak lagi.tu diaaa masak je la kejenyakan


Terhasillah lauk untuk dibekukan kikiki...haa dapat idea dah sebab tengok member share kat fb. Masak lauk untuk seminggu dan dibekukan. Nanti balik kerja panaskan dan yang perlu masak pun sayur je dan goreng ayam atau ikan. Ini kalau mama balik lewat pun dah kira ok en.azmi pun boleh panaskan je lauk yang dah dibekukan ni, jimat masa mama petang-petang balik keje takdelah terkejar-kejar nak masak lagikan.


"Ehhh...mama buat chesse ke???" Tanya adrien πŸ˜‚πŸ˜‚ bukan chesselah adrien.oiii. Ada rupa chesse eh???. Sebab terlebih rajin petang tu terhasillah puding karamel yang ala-ala chesse nih. Tapi ye lah sekali tengok macam chesse pulok dah dengan.berongga nya tu.


Share jugaklah..ini hasil.dari pemberian makdak yang bercuti ke cameron, jagung rebus yang lembut dan manis, cekodok jagung dan cekmek molek tapu gulanya diluar mama malas punya pasal hehehe..nak bentukkan jadi keria pun malas sudahnya buat bentuk cekmek molek dan sira dengan gula melaka pemberian FIL yang bercuti ke tengganu hari tu, dapat kepok keping dan gula asam jawa tu juga. Terima kasih pada yang memberi moga murah rezeki semuanya.

Haa...itulah cuti-cuti nih duduk dapur je lah sebab tak kemana pun, ini.ada yang bertambah berat nih cuti-cuti ni makan tidur je kejenya kan.

Wassalam

Wednesday, 8 November 2017

Cuti

Assalamualaikum...

Semalam Puan Bos datang dekat mama, ingatkan nak cakap apa.."Fazilah cuti kamu banyak ni, masa tak sibuk tu kamu ambiklah cuti" haaa kan dah nak hujung-hujung tahun ni nak mengabihkan cuti, tapi berapa hari sangat yang dapat mama habiskan pun. lepas tu terus ambik kalendarlah tanda mana-mana tarikh untuk mama cuti tu kikiki, semangat je kan nak cuti, eh bulan disember dapat cuti sebulan sedap jugak tu..kalau dapatlah kan nak cuti sebulan, tapi mesti Puan Bos tak bagi punya

Alang-alang dah tak busy ni kan boleh jugaklah kita bercuti-cuti duduk dirumah, nak bercuti-cuti malaysia tu nampak gayanya macam takde harapan je apatah lagi nak bercuti-cuti luar negara dalam mimpi je lah nampak gayanya tak dapat bora-bora, kita dapat borak-borak pun jadilah hehehe, hujung tahun ni bajet untuk buka sekolah pulaklah kan, eh tapi takpe cuti-cuti duduk rumah pun best apa banyak kerja yang mama boleh buat tu selain dari makan dan tidur je. Rasa macam nak jahit langsir je maklumlah langsir yang ada tu pun dah setahun tak bertukar, dapat tukar langsir pun ok dah tu rasa macam suasana baru juga dalam rumah.

Baki cuti 50hari kalau tak ambil campur cuti tahun depan 30hari dah jadi 80 hari cuti tahun depan, perghh boleh cuti 2 bulan tu. Lepas dengar cuti mama banyak macam tu, macam-macamlah cadangan bebudak ni kan " Kaklah tahun depan mengandung lagi la, lepas cuti bersalin 3 bulan tu kaklah amik lagi cuti 2 bulan jaga anak...haaa best tuuu gaji pun masyukk je" wahhh korang nak suruh hakak mengandung lagi pulak kan. erkkk tapi cadangan itu perlu dipertimbangkan sedalam-dalamnya sedalam lautan hindi.

Budak ayu yang sorang tu lagi best cadangannya. "ha kaklah buat macam ni, dapat gaji kaklah keje,lepas tu dah tengah bulan agak-agak gaji dah kering nak isi minyak ngan tol pun nyawa-nyawa ikan, kaklah amik la cuti, haaa...asal nak isi minyak memikir je duit cukup ke tak kaklah amik cuti" kahkahkah macam-macam korang kan, tapi idea ayu tu boleh dipakai tu. Tahun depan boleh buat macam tu, lepas dapat gaji kerja macam biasa tapi bila dah hujung-hujung duit dalam purse pun dah tinggal singgit-singgit je mama ambik cuti, kotlah kan dok berkira-kira nak isi minyak ke nak makan? haaa masa tu mama cutilah kan kikiki

Mama pun tak tahulah macammana cuti mama ni boleh banyak sangat bakinya, mama ni dari bujang pun memang jarang amik cuti, kata kawan mama, mama ni tak pandai sebab tak reti nak urus cuti, kalau macam dia pandai hujung tahun je cuti habis, oklah tu kan. ye lah orang banyak ambik cuti bila anak demam ke apa, tapi mama anak demam pun jarang ambik cuti sebab dulu en.azmi kerjanya fkexible sikit, kalau anak demam dialah yang cuti jaga anak. dan kalau nak cuti balik kampung pun ada lah ambik sehari dua je, cuti raya pun sama juga paling banyak pun 4 hari kalau dah campur dengan cuti raya yang diberi sabtu ahad lagi dah seminggu dapat, kot nak cuti lebih-lebih pun tak boleh jugakkan.

Untuk 2 bulan terakhir nih mama dah rancang pun cuti, tahun depan mama nak rancang cuti lagi biar hujung-hujung takdelah baki cuti banyak sangat, tapi pun nak cuti banyak pun tak boleh jugak, cuti bukan hakmilik katanya, kalau cuti pun boleh dipanggil bekerja juga jika diperlukan. 2 bulan boleh ambil cuti 3 hari, jadi celah mananya pulak cuti mama ni nak habis kalau cenggitu peraturannya kan, tapi semua atas budi bicara jugaklah, ini dah Puan Bos pun suruh cuti, marilah cuti di hrmis untuk minggu depan kahkahkah...terus minggu depan nak cuti...ye lah gajikan lambat lagi, jadi kita jimatkan duit minyak minggu depan mama cuti 3 hari kikiki..lagipun ada benda yang mama nak buat minggu depan.


Gambar sekadar hiasan pinjam dari en.google...seronok aih kalau dapat bercuti tenang-tenang tepi pantai macam nih..fuhhh fuhh...dengan harapan adalah yang baca dan bawak kita pergi bercuti kuikuikui. tak pun kot ada yang nak sponsor mama pergi bercutikan, manalah tahuuuu..

Oklah mama gerak dulu tak sabar nak cuti-cuti di rumah.

Wassalam

Monday, 6 November 2017

Sudah berbunga

Assalamualaikum...

Alhamdulillah bungaan di taman mama tu dah mula banyak yang berkembang. Tengok bunga ros yang sekuntum hari tu dah layu, kembang sekuntum lagi dalam pada tu ada 5 kuntum lagi yang bakal berkembang. Ya Allah seronok sangat tengok, balik dari kerja penat-penat tengok pokok dah berbunga rasa seronok je, sampaikan jiran sebelah pun tumpang seronok.

"Kaklah syoknya tengok pokok bunga kaklah berbunga" itulah sebelum ni pokok bunga ros tu dah tinggal batang dan ranting je, hampir lagi nak cabut buang sebab mama puntak reti nak jaga kan, tapi dalam pada tu tetaplah disiram dan dibaja, bab siram dan baja pokok ni yang paling rajin tentulah en.azmi, sebelum pergi kerja dia siram pokok dulu, balik kerja sebelum masuk rumah dia siram juga pokok-pokok tu. Lama-kelamaan mama tengok dari ranting pokok tu tumbuh daun-daun baru terus bersemangat dan bercakap-cakap dengan pokok tu.



Nah sekarang dah banyak bunganya yang. Mulanya letak baja bunga tu macam tu je main tabur je, tapi ada sorang jiran mama ni cakap, baja tu larutkan dulu dalam air lepas ti siramlah pada pokok 2,3 hari sekali dan sekarang mama tengok berhasillah, terima kasih untuk jiran mama tu, jiran yang merangkap kawan ofis..dulu kami satu seksyen sekarang dah berlainan seksyen, oh ya dulu ada yang tanya tak berkongsi kereta ke mama dan kawan mama tu, tak berkongsi pun sebab kawan mama tu lelaki, jadi tak  manislah nak berkongsi kereta nanti timbul gosip liar pulak.



Mak hainom okje hari tanya kan bunga matahari ni ambil masa berapa lama nak berbunga, ni haaa dah berbunga pun tapi takdelah besar lagi bunganya tapikan bila da berbunga tu besarlah hati mama ni nak amik gambo upkan dalam entri kikiki..satu kejayaan okeh bila mama tanam bunga dan mengeluarkan bunga, ye lah tak pernah tanma bungakan sebelum ni, tapi bila tanam dah ada hasilnya terasa maca, seronok sangatlah. mama up entri pasal bunga ni dulu dalam bulan 9. jadi pokok bunga ni takdelah ambil masa yang lama sangat untuk keluarkan bunga tapi dalam 3 bulan jugalah dari mama tanam benihnya dulu tu.

Entri bersambung..sabtu seharian tak bangun entah apa yang silapnya mama pun taktahu lah malam tu sakit perut taktau nak cakap macammana, jadi sabtu tu terbaring je ahad tu barulah dapat bangun dan buat rutin macam biasa, petang jenguk taman mini kami tu, pokok bunga ros berkembang banyak sampai 5 kuntum..wahhh seronok je mama rasa..


Bunga selepas hujan

Wassalam.

Tak sangka mama

Assalamualaikum... Cerita anak-anak mama lagi, minggu lepas abg adam dan adrien balik dari sekolah terus tuju ke dapur cari mama yang seda...