Thursday, 25 May 2017

Princess

Assalamualaikum...

1 hari lagi inshaAllah kita akan bertemu ramadhan, moga dipanjangkan usia kita untuk bertemu ramadhan. Sudah buat persiapan untuk bertemu ramadhan? InshaAllah moga semua dah siap ye. Banyak persiapan yang perlu mama buat nih. Moga ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya.

Okeh...ada anak perempuan seorang walaupun ganasnya bukan main, tapi manja sangat budak sorang tu. Walaupun ganas tapi kalau tengok barang warna pink mesti dia nak dan cakap barang tu dia punya. Ini dok cakap nak basikal pink, tapi belum dapatlah mamapapa sediakan sebabnya kalau nak beli kena beli sekali 3. Kalau beli 1je mesti akan berebut, nak beli sekarang memang takde bajetlah pulak. InshaAllah mama dah bagitahu lepas raya baru beli, kasi bernafas dulu kikiki.

Mama kesianlah dekat anak-anak tu sebab anak-anak jiran semuanya ada basikal. Pernahlah adelya masuk rumah muka sedih je, mama tanya kenapa? "Dorang semua ada basikal yaya je takde" sebenarnya dia ada 1 basikal yang pakjang bagi sebelum ni tapi dah patah basikal tu..ye lah adrien pun dok pulun naik jugakan. Sabar ye anak-anak sikit je lagi ni haa bajet cukup je mamapapa beli, sikit je lagi duit tabung nak penuh kikiki..nak beli 1 je dulu memang tak boleh sebab memang mereka berebut..aishhh

Hari tu jalan-jalan cuci mata,mama nak beli barang rumah sekali ternampaklah payung bersusun ditepi tangga kedai tu, nampak warna pink terus adelya teruja tapi en.azmi tak bagi beli yang tu sebabnya plastik dah terkoyak, mama pun rembat je lah payung lain warna hijau sebab ternampak gambar princess pada payung tu. Adelya memang taknaklah sebab hijaukan, mama buat pekak je, meraunglah member ni. En.azmi terus je bawa kereta, sampai nursery bunga mama buka payung yang dibeli, bersinar terus mata adelya.


Maunya tak bersinar mata bila nampak princess keliling payung tu, suka teruslah walaupun warnanya hijau yang penting ada princess banyak..hehehe jiwa gigirl sangat nih.


Tengoklah tu gembira sangat. Itu pakai baju taska lama rindulah tu dekat tecer-tecer, selalu disebut-sebut nama tecer. Mama pun belum ada masa nak bawa anak-anak jumpa tecer dekat taska lama. Banyak jasa tecer-tecer kat taska lama tu.

Adelya ni pun dah tak sabar nak sekolah, bila orang tanya dia cakap dia dah sekolah dekat pasti hehehe..sabar ye adelya tahun depan yaya sekolah ye, tak lama lagi dah. Dekat rumah pengasuh dialah yang jadi kawan borak dengan pengasuh. Kadang mama pula jadi malu dengan mulut potpet dia tu.."ee...perut ibu besar, perut mama saya kecik je" "besarnya lutut ibu,lutut mama saya kecik je" ya Allah malu mama tau tak, tapi pengasuh gelak-gelak je. Ni nak kata mama kering ke apa ni???

Dekat taman dah 3 hari bila tengah hari je black out, yaya pun membebel la "kipas rumah ibu ni asyik rosakk jee, kipas rumah saya elok je,jomlah pergi rumah saya" adehhh yaya ni, takde letrik memang la kipas tak pusing, kalau pergi rumah kita pun kipas tak pusing jugakla hahaha. Yaya pun mama tengok berani sikit rajin menegur kawan-kawan, jiran-jiran pun dia rajin tegur. Mengaji pun alhamdulillah rajin pergi, huruf pun dah kenal, baca pun dah boleh, legalah mama dekat rumah pun rajin nak baca kadang suruh yeyen ajar,kadang mama,kadang papa. Kuat menyepah barang pun dia jugak,kuat buat hal dengan abang-abang pun dia jugak,selalu dia dimenangkan oleh papa tapi kadang kena juga hanger hehehe...walaupun geng mama tapi anak manja papa nih.

Wassalam

Wednesday, 24 May 2017

Makan-makan sampai fengsan

Assalamualaikum...

Hari ini ada makan-makan sempena menyambut ramadhan yang bakal tiba nanti. Alhamdulillah syukur dengan rezeki makan yang Allah bagi, moga ada rezeki juga untuk bertemu ramadhan kali ini. 2 hari lagi untuk bertemu ramadhan moga dipanjangkan usia ini untuk bersama menghayati ramadhan.

Kali ini kami tidak tempah kami buat secara pot luck sahaja. mama bawa rendang kerang, walaupun pada mulanya rasa macam tak jadi dah nak bawaknya. semalam jenuh mencari kerang, akhirnya en.azmi jumpa yang frozen sebekas rm20, beli juga la dari takdekan. tapi bila tengah masak tu mama rasa macam tak puashati je, rasa macam tak fresh sebab tak pernah beli yang frozen, mulut dah muncung itik dah sebab nak marah, en.azmi kata ok je nih, mana ada berbaunya..sebal je hati mama.

Pagi tadi bangun iron baju, siapkan sarapan anak-anak, mama panaskan jugalah rendang kerang mama tu, dalam hati masih berfikir-fikir nak bawa atau tidak, tengok rendang macam tak best je, tapi mama masak juga lagi tambah itu ini. akhirnya bawa jugalah ke ofis, sampai ofis minta kawan tengok ok tak rendang mama tu, kawan mama kata ok je, barulah yakin nak letak dekat meja jamuan. dan alhamdulillah rendang kerang mama dah licin dulu, ye lah dah ko bawak sikit mahunya tak abis dulukan..hehehe

Inilah menu yang ada pada hari ini, Ya Allah nikmat sangat semuanya sedap-sedap, sampai tak tahu nak makan apa.


ini pemanis mulut, semua pun sedap juga dan manis-manis..semanis mama ehhh


Sudahnya ini yang mama makan..diet dan petua awet muda mama ahakss mudalah sangatkan. tengok makanan, sampai rasa tak tahu nak makan apa, ayam mama dah tolak tepi tak selera nak makan. nasi sesenduk je, ambik sambal jawa, bilis cili meletop, telur dadar, ulam-ulaman dan budu, sedap sangat, sudahnya mama ratah je pegaga cicah budu..pergghhh meletop-letop dalam mulut. Alhamdulillah syukur dengan rezeki makan yang Allah bagi hari ini, moga kawan-kawan yang memberi sumbangan makanan ini terus dimurahkan rezeki.

Jadi hari ini di ofis adalah acara makan sampai fengsann dari pagi sampai petang makann je sambil borak-borak hehehe.. Macam takde keje je kan. Sekali sekala kan bila ada majlis macam ni dapatlah merapatkan hubungan kalau tak tu dok diam buat keje masing-masing.

Wassalam

Monday, 22 May 2017

Coffe table

Assalamualaikum...

Cuti dua hari tak kemana pun kami. En.azmi ada bawa balik kayu palet yang tak digunakan lagi. apalagi banyaklah dapat idea apa yang hendak dibuat. berfikirlah mama nak buat apa. sebelum ni rumah memang takde meja kopi ingat nak belilah sempena raya sebab nanti nak letak mana pulak kuih rayanyakan bila tetamu bertandang.

Jadi semalam teringinlah nak buat sesuatu, tapi gergaji pula tiada nak pinjam dengan jiran malu pula sebab mesti nak guna lama, teruslah whatsapp ibi, tanya rumah dia ada gergaji tak? kata ibu ada..tapi diorang yang tiada dirumah..shopping baju raya di Banting, kata ibu lagi kalau nak ambil gergaji, kunci dia tinggal tempat biasa, kunci stor pun ada. apalagi bergegaslah kami ke rumah ibu..hehehe semangatkan. sekejap je 5 minit je ke rumah ibu, ambil kunci tempat biasa terus buka stor ambil gergaji.

Sampai rumah teruslah beroperasi, mula-mula kami buat rak untuk letak botol garam kunyit, buat simple-simple je la janji ada. kemudian buat meja kopi pula, jimat dah belanja tak perlu keluar duit untuk beli lagi. duit tu boleh digunakan untuk buat benda lain pula kan. siap rak garam kunyit. buat meja kopi pula. kali ini bukan mama yang gergajilah sebab en.azmi ada kita serahkan pada yang pakar, mama cuma bagi arahan je apa yang nak dibuat, bagi idea la...heheh. buat kerja sambil berperang dengan anak-anak, sempatlah kaki adelya dihempap kayu..hmmm itulah tak reti duduk diamkan. mujurlah tak teruk sebab lepas tu dah boleh berlari main di taman.



Inilah dia coffe table mama, simple-simple je, nanti nak tambah sikit lagi bawah tu, buat tempat untuk letak-letak barang, tunjuk dekat adik-beradik teruslah mommy pun berkenan nak jugak, en.azmi kata kalau nak boleh tapi bayarlah hahaha... Banyak lagi benda yang hendak kami buat, moga-moga menjadilah apa yang hendak dibuat tu nanti. Nanti nak buat meja kerusi untuk ruang santai dekat ruang parking pulak. ruang santai sambil tengok taman bunga mini mama..ecehhh kemain berangankan, InshaAllah...bendanya ada cuma tinggal nak buat sajakan. buatlah sikit-sikitkan.

Petang kononnya nak sambung buat lagi kerja-kerja menukang ni, en.azmi tengah tidur laju je adrien kejut

" cepat papa bangun kita nak buat meja karipap dengan meja donut pulak" terus mama dengan abang adam gelak hahahah...

"apa la yen ni nak buat meja karipap dengan donut pulak" kata abang adam.

Ye lah dah ada meja kopi katanya mestilah nak ada meja karipap donut pulak..hahaha

hailaaa kalau semua jenis kuih nak ada meja, penuhlah rumah kita dengan meja yen oiii...hahaha budak sorang ni memang tau ada je akal dia kan.

Lepas ni nak buat apa pulak ? tunggguu

Wassalam

Saturday, 20 May 2017

Nanti abang jeless

Assalamualaikum....

Semalam Adrien tunjuk pada mama kertas lukisan yang telah diwarnanya. Mama tengok mualimah bagi B. Tak kisah pun dapat berapa tapi mama sajalah nak tanya dia.

"Kenapa dapat B bukan A?"
"Yen taknak A"
"Laaa...kenapa taknak A?"
"Nanti abang bising-bising..jeles"

Hahaha...ada je jawapan dia kan, ingat abang nak jeles dekat dia la tu.

Di hari lain yang lalu..dia datang cakap kat mama.

"Yen nak makan kopiah"
"Aiii kenapa nak makan kopiah pulak"
"Yen lapar nak makan kopiah"
"Kalau lapar pun takkan nak makan kopiah kot"
"Yen nak kopiah ni" sambil tunjuk popiah yang mama buat wakaka...itu popia bukan kopiah la yen..hadoiii

Tadi elok mama dok potong sayur dia datang.

"Ni sayur teruk ye mama?"
"Laaa kenapa teruk pula"
"Ye la ni sayur teruk kan"
"Sayur mana ada teruk"
"Yen ni terung la bukan teruk" sampuk abg adam ahahaha, baru mama faham.. Teruk tu terung kakaka

Tadi makan mangga sebijik manis sebijik masam. Terus dia bagi teka teki dekat mama.
"Buah manis campur buah masam jadi buah apa?"
"Haisshhh mana la mama tau buah apa"
"Buah masam manis la.."dia jawab oiii geram je mama dengan budak sorang ni tau ada-ada je dia nak kenakan mama.




Yang abang adam pegang tu lah lukisan adrien warnalah. Sekarang ni lepas mandi je mesti taknak sikat rambut sebab katanya.. Yen kan dah botak tak payahlah sikat rambut hehehe.. Apa-apa je lah Adrien. Asalkan senang hati.

Wassalam

Friday, 19 May 2017

Berdebar ke mama

Assalamualaikum...

Minggu exam buat anak-anak..hmm berdebar ke mama? entahlah tak tahu nak cakap macammana, mama nak berdebar pun takde makna bila tengok anak-anak rilek je macam takde pape pun.

Adrien yang bersekolah di Pasti akan periksa selama 2 minggu, bermula hari ini. ada la mualimah bagi buku bawa balik untuk ulangkaji. ada juga surah-surah yang perlu dihafal. jenuhlah mama suruh membaca ada tak ada 5 minit membaca lepas tu bermain. Takpelah anak..kita tengoklah macammana nanti. Ini merupakan peperiksaan pertama Adrien di Pasti. mama hanya mampu iringi dengan doa sajalah. selama ni pun mama bukannya jenis memaksa anak-anak belajar..hahaha. Nak paksa macammana, bila disuruh ulangkaji biasanya mereka buat tak tahu, bila ada kerja sekolah baru buat itupun bila disuruh dengan susah payah, kadang tu abang adam yang disuruh untuk membuat kerja sekolahnya...aduhaii. Petang balik sekolah mama tanya macammana periksa? senang saje..semua yen boleh jawab kata Adrien. berbulu je mama dengar.

Kerja sekolah malas nak buat tapi pergi sekolah nak smart saja, hari jumaat lepas mama tersalah iron baju, sepatutnya hari jumaat baju lain tapi mama tersalah iron baju hari jumaat. Oh ya di Pasti hari Rabu pakai baju sukan sekolah hari jumaat pakai baju sukan pasti. mama tersilap hari jumaat tu teriron baju hari rabu. Pagi tu nak pakai baju Adrien kata ini baju hari rabulah mama, baru mama perasan,teruslah cari baju hari jumaat, jumpa tu terus mama bagi dia pakai, Tahu dia kata apa? "mama..iron la dulu, nanti kedutlah baju yen" kemainkan baju taknak kedut pada hal t-shirt je, ye lah mama ironlah sebab anak-anak tak pandai nak iron baju sendiri lagi dah besar sikit nanti mama ajarlah biar dorang buat sendiri hehehe..

Ahad lepas mama dok melipat kain 2 bakul, Adrien datang bertanya

"mama baju sekolah yen dah iron ke?"
"belum" jawab mama
"kenapa belum iron esok yen periksa"
"kalau periksa pun kenapa?"
"Ye la esok periksa kenalah iron baju nanti kedut"

Amboi kemainkan..baju taknak kedut sebab nak periksa, tapi buku taknak pulak dibacanya..ada-ada je budak sorang ni kan.

Petang semalam dengan gembiranya dia bagitahu mama periksa dah habis. Eh betul ke? Mualimah kata periksa 2 minggu, minggu depan untuk hafazan pulak. Dengan yakin Adrien kata dah habis siap berlari pergi ambil kertas periksa, wah cepatnya dah dapat keputusan, mama pun tengoklah kertas jawapan Adrien tu, senyum-senyum je dia


Amboi cantik kertas soalan periksa kaler-kaler lagi, seronok budak-budak nak jawab mama pun seronok tengok hehehe, tadika sebelum ni kertas soalan putih je. Markah Adrien macam mana? Cara-cara orang tak belajar apalagi mama nak harapkan,puas hati sajalah dengan markah yang Adrien dapat, syukur alhamdulillah..ini peperiksaan pertama Adrien di pasti kan. Akan datang boleh ditingkatkan lagi.


Semalam pun gembira tunjuk kat mama mualimah bagi hadiah katanya. Itu keychain penyu pink tu mualimah bagi. Hari tu mualimahnya bercuti ke terengganu. Bagus mualimah ni ingat semua anak-anak murid. Kadang bagi gula-gula. Adrien bercerita nampak betul dia gembira, alhamdulillah...anak gembira mama pun suka. Hilanglah debaran mama untuk adrien tinggal abg adam pulak tak habis lagi periksa.

Okeh sekarang berdebar sebab tak sampai lagi tempat dituju mama urusetia pendaftaran untuk perjumpaan dengan pengarah di ciast hari ini..7.30 dah ni tapi mama belum sampai lagi, ok perlu berhenti dah nak sampai, mujur ada yang drive hari ni, boleh sambung tulis entri ni.. Oke

Wassalam

Thursday, 18 May 2017

Simple Sunnah Rasulullah SAW


Assalamualaikum....

Sepertimana yang kita tahu Bulan Sya'ban adalah bulan selawat ke atas Nabi saw untuk tanamkan sayang dan cinta pada baginda, jadi barulah mudah bagi kita untuk mengikut sunnah Baginda. Di sini mama kongsikan sedikit simple sunnah Rasulullah SAW. Jom bersama amalkan dan mama juga tahu pasti ada yang dah amalkan, mama kongsi untuk ingatan mama.


*Simple Sunnah - 1*
1. Masuk tandas kaki kiri dan keluar kaki kanan.
2.Tutup kepala bila masuk tandas.

*Simple Sunnah - 2*
1. Kibaskan tempat tidur.
2. Permulaan tidur mengiring sebelah kanan.
3. Kepala menghadap kiblat.
4. Baca doa tidur.

*Simple Sunnah - 3*
1. Minum dgn tangan kanan.
2. Minum duduk.
3. Minum niat kerana Allah dan baca Bismillah.

*Simple Sunnah - 4*
1. Datang awal ke masjid.
2. Berjalan kaki ke masjid.
3. Berwuduk dari rumah.
4. Baca doa masuk dan keluar masjid.

*Simple Sunnah - 5*
1. Masuk tandas pakai alas kaki.
2. Buang air duduk.
3. Masuk tandas tak boleh lama2.
4. Jangan makan & minum dalam tandas.

*Simple Sunnah - 6*
1. Bangun tidur baca doa bangun tidur atau ucap syukur.
2. Kemas tempat tidur.
3. Bersihkan diri.

*Simple Sunnah - 7*
1. Masuk masjid kaki kanan keluar kaki kiri.
2. Jika ada sampah dalam masjid kutip dan buang.
3. Bila masuk masjid niat iktikaf, semua perkara yg di buat dalam masjid akan dikira sebagai ibadah.

*Simple Sunnah - 8*
1.Baca Bismillah sebelum memakai baju atau doa ringkas; Ya Allah, aku memohon dari engkau kebaikan dari berpakaian ini.
2. Bila memakai pakaian mulakan dgn sebelah kanan.
3. Melabuhkan pakaian.
4. Jangan memakai pakaian utk tujuan riak.
5. Memakai pakaian yg menunjukkan simbolik seorg muslim.

*Simple Sunnah - 9*
1. Sebelum tidur ambil wuduk.
2. Maafkan semua kesalahan org lain dan halalkan hutang piutang.
3. Jika mimpi baik bangun doa supaya dipercepatkan.
4. Jika mimpi buruk bangun buat isyarat ludah kekiri dan doa dijauhkan.

*Simple Sunnah - 10*
1. Pakai selipar kaki kanan dahulu dan buka dgn kaki kiri dahulu.
2. Beri salam 3 kali bila bertamu kerumah sahabat2.
3. Bila marah dalam keadaan berdiri hendaklah duduk, bila marah dalam keadaan duduk hendaklah berbaring hingga marah 2 hilang.
4. Bila marah ambil wuduk.

*Simple Sunnah - 11*
1. Tutup aurat ketika memasak.
2. Adun atau kacau makanan dari kanan ke kiri.
3. Jangan buka keseluruhan penutup periuk atau bekas minuman ketika ambil nasi atau air.
4. Ketika sedang memasak, perbanyakkan zikir dan menyebut kebesaran Allah (baik utk ibu yg ingin membentuk anak2).

*Simple Sunnah - 12*
1. Basuh tangan sebelum makan.
2. Makan buah dahulu baru makan nasi.
3. Makan secara berjemaah, makan dgn family lagi ramai lagi berkat rezeki tu.
4. Makan makanan yg ada dihadapan jangan capai yg jauh2.

*Simple Sunnah - 13*
1. Memotong kuku pada hari Jumaat.
2. Memperbanyakkn doa antara imam berkhutbah hingga Asar.
3. Mandi sunat Jumaat.
4. Memakai pakaian terbaik utk sembahyang Jumaat.
5. Memakai wangi wangian.

*Simple Sunnah - 14*
1. Makanan sunnah; susu, madu, barli dan kurma.
2. Makan bermula dari tepi kemudian tengah.
3. Hisap jari selepas makan (sunnah 3 jari).
4. Selepas makan terus basuh pinggan.
5. Puasa Isnin dan Khamis.

*Simple Sunnah - 15*
1. Baca Bismillah dan Alhamdulillah setiap kali sedutan.
2. Jangan gunakan cawan yg sumpik atau pecah.
3. Jangan tiup kedalam air panas utk sejukkannya.
4. Jangan minum dalam bekas yg besar seperti jug air dan botol yg besar.

*Simple Sunnah - 16*
1. Semaikan rasa ingin berjuang di jalan Allah SWT.
2. Berazam utk terus beristiqamah mempertahankan Islam.
3. Berusaha utk mendaulatkan Islam di setiap peringkat.
4. Jangan melangkaui arahan dan perintah Allah SWT serta sunnah Rasulullah SAW.

Keluarga sunnah idaman kita...

Semoga bermanfaat.

Wallahu a'lam...

Wassalam

Wednesday, 17 May 2017

Kari daging

Assalamualaikum...

Sebenarnya mama ni kan sebelum ni tak pernah pun buat kari daging, lagipun mama memang kurang sikit makan daging kecuali daging goreng kunyit je, itupun jarang-jarang makan, kalau ada ayam mama lebih suka ayam dari daging. Hari tu kenduri kat rumah jiran, ada kari daging, disebabkan takde kuah lain, makanya mama pun rembatlah kari daging tu beserta dagingnya, bila makan..eh sedap pulak dagingnya lembut je. kadang ada yang mama makan liat.

Hari tu en.azmi beli daging, kebiasaannya mama memang akan buat daging goreng sajalah. tapi hari tu rasa macam teringin sangat nak buat kari, bahan pun ada jadi mama pun buatlah kari daging campur kentang. Bau aroma kari tu memang menyengatlah..kikiki, mama masak ni berdasarkan ingatan mama dulu-dulu pernah tengok arwah mak masak kari (pernah tengok ye..bukan pernah tolong masak..mama bukan rajin sangat nak memasak dulu-dulu), harap-harap menjadilahkan. tak jadi pun nak buat apakan, makan je lah.


Inilah rupa kari mama tu bila dah siap, rasanya sedaplah bagi tekak mama ni rasa karilah tak rasa tom yam, kira jadilah kan..hahaha. cumanya takdelah rasa macam kari daging yang mama makan dekat rumah jiran tu, itu mama rasa guna rempah sendiri tu dari kelantan, ye lah gulai kawah kelantan rasanya guna rempah yang memang dibeli dari sana rasanyakan, sapa orang kelantan, betul tak mama cakap ni? so sapa ada rempah kari tu bagitahu mama boleh mama mintak sikit hehehe..terasa-rasa pulak tekak ni nak makan kari yang macam dekat rumah jiran mama tu, jiran mama siap import mak dan adiknya dari kelantan tu untuk masak masa kenduri tu tau..sedapp oiii.

Kari mama ni mulanya macam tak mendapat sambutan je tau...en.azmi ok memang makan, anak-anak memang tak mendapat sambutan. tapi lepas tu adrien tanya "apa tu mama?" " kari daging nak ke?" tanya mama, adrien menganggukkan kepala, mama beri sedikit untuk rasa, tengok adrien ambil adelya pun nak juga. lepas habis mereka minta lagi, kemudian minta lagi "sedaplah kari daging" kata adelya..wahhh ini sudah bagus, sudahnya dua beradik tu makan kari daging dengan berselera. gembira mama ok sebab dapat satu lagi menu yang anak-anak suka.

Malam tadi mama buat kari lagi, dengar je mama masak kari terus adrien nak makan nasi walaupun pada mulanya adrien kata tak mahu makan nasi. Makan nasinya sikit, makan dagingnya yang lebih, takpelah kan. Adelya yang demam semalam pun dengar mama masak kari terus ke dapur "yaya taknak nasi nak makan daging je" ok boleh saja. adelya makan kari daging je semalam. Demam pula anak dara mama tu masa ambil dari pengasuh petang semalam, tapi alhamdulillah dia takdelah merengek sangat. Adrien Adelya suka kari daging ayam goreng pun tak pandang dah kalau ada kari daging, abang adam? setakat ni abang adam tak berminat lagi dengan kari daging sebab bila dengar daging je, dia tak mahu cuba makan. ok takpe selera masing-masing berbezakan, macam mamalah.. masak je kari daging tapi yang mama makan kuah dan kentang je, dagingnya tak makan hahaha...aci tak? sebab mama nak gulai kawah kelantan juga..kikiki

Wassalam

Tuesday, 16 May 2017

Terima Kasih Cikgu

Assalamualaikum....

Selamat hari Guru buat semua guru-guru, semoga terus tabah dan sabar menjadi seorang pendidik. Abang Adam cakap nak bagi hadiah pada cikgu-cikgunya, mama ni pun takdelah idea sangat apa yang nak dibeli memandangkan bajet pun ciput sebab belum gajikan, apa yang nak dibeli tu kena sesuai dengan bajet yang adalah nampaknya.

Demi memenuhi hasrat anak mama pun sediakan jugalah sedikit hadiah untuk cikgu abg adam yang seramai 7 orang itu. Pemberian yang biasa-biasa saja itupun abang adam dah gembira sangat tak sabar nak bagi pada cikgunya. Adrien pun tak ketinggalan mahu juga beri pada mualimahnya, mulanya mama sediakan satu saja hadiah untuk mualimah kelasnya saja, tapi dikiranya pula semua mualimah yang ada. jenuh pula mama memikirkan nak buat apa dengan barang yang mama beli tu supaya cukup untuk semua cikgu.

Takde apapun yang mama beli sekadar pen dan marker pen serta liquid paper (yang ini ada dalam box stationery mama yang belum digunakan) jadi kita gunakan saja untuk lengkapkan hadiah untuk diberikan kepada semua cikgu anak-anak. Orang kurang kreatif jadi hasilnya takdelah kebabom sangatkan, harap cikgu berbesar hatilah menerimanya. Hajat hati mama ni nak lah juga bagi barang yang best-best tapi itulahkan bajet pula tak mengizinkan, mungkin tahun depan mama kena siapkan bajet awal-awal untuk hari guru. seronok sebenarnya bila dapat sediakan sesuatu untuk orang yang telah berjasa kepada kita ni walaupun kecil je benda tu kan yang penting ingatan.

keterujaan 3 beradik..abaikan bantal busuk Adrien itu

Bukan main gembira masing-masing tu, ada budak tu dan-dan mengamuk nak bagi hadiah dekat cikgu jugak pada hal dia tak sekolah lagi, terus lepas tu pergi dekat papa dia " papa..yaya nak sekolah pasti esok" tengok tu betapa gembiranya nak bagi hadiah dekat cikgu terus nak minta masuk sekolah. mama cakap tahun depan yaya sekolah mama buat juga hadiah untuk yaya bagi pada cikgu. terus dijawab lagi " yaya nak satu ni nak bagi pada acik ct(pengasuh dia)" hehehe macam-macam dia kan. ok nanti mama cari sesuatu untuk yaya bagi pada acik ct ye..

Ini sajalah yang mampu mama sediakan...

Ini je lah yang dapat mama sediakan untuk cikgu anak-anak, harap-harap cikgu gembira menerimanya. Itu je idea yang mampu mama perah untuk jadikan pen-pen itu lebih menarik sikit, sikit je lah menariknya, sebenarnya banyak lagi idea mama, tapi tu lah kan, setakat ini itu je yang mampu mama buat..hehehe. Mama ikat 2 batang pen dan sebatang marker pen dengan ribbon, kemudian gunakan stick yang mama beli dekat diy tu untuk lekatkan ucapan hari guru.



Ini yang asal mama buat tapi terpaksa diubah dan diagihkan kembali kerana ada pertambahan hadiah yang perlu diberi pada cikgu. Pen 2 batang dan 1 marker pen berkaler-kaler. kebanyakan barang pun sudah habis sebab rehat tu mama tengok ramailah ibu-ibu yang membeli pen dan marker, pastinya untuk hadiah hari guru jugakan. Pen dan marker ni mama rasa memang akan digunakan oelh cikgu jadi kita beri saja pen kan. nak membuat kek seperti sebelum ini tak sempat pula mama. Jadinya ini sajalah.


Wassalam

Monday, 15 May 2017

Bestnya bau syurga

Assalamualaikum...

Sedang mama berehat-rehat melihat bunga di taman(ewaaahhh macamkan banyak sangat bunganya tu kan) telefon berbunyi menandakan mesej masuk. mama menoleh seketika. Eh banyak pula mesej masuk ni, ada kawan yang bertanya perihal bunga. dekat status whatsapp tu mama letak gambar bungakan. kawan bertanya dimana mama beli pokok bunga tersebut.Kebetulan berhampiran taman mama ni ada nursery bunga jadi disitulah mama membeli, geram tengok bunga cantik-cantik.

Terpandang satu nama yang dah lama mama tak berhubung, kawan lama ni sama-sama lapor diri masa tahun 2000 dulu. Kawan mama ni masa masuk kerja dulu dah kahwin, muda lagi pada mama. dia pjj masa tu, Ingat lagi masa dia pregnant mama lah yang hantar dan ambil dia pergi check up dulu-dulu. Seronok je..lepas tu suaminya berpindah ke sini, kami masih rapat, pergi dan balik kerja berulang dari keramat ke shah alam.

Kemudian dia berpindah ikut suami pula, dah lama tak berhubung, semalam dia whatsapp mama bagi gambar anaknya..yang ke 5 katanya dah 38 hari, yang terakhirlah katanya sebelum umur 40, pada hal lambat lagi dia nak 40 tahun. Alahaii...comelnya anak yang berbau syurga ini. Dalam bulan ni saja mama banyak dapat berita kawan-kawan dapat baby. dekat ofis mama ni satu seksyen 2 orang dapat baby, dua-dua baby girl..memang ditunggu-tunggu tu sebab kedua-duanya dah punya anak lelaki. alhamdulillah dah dapat gigirlkan..sorang nama maisarah, sorang aqeelah hayfa.

Selepas tu mama dapat anak saudara pula...adik ipar mama, adik en.azmi dah selamat melahirkan anak sulung secara pembedahan. dapat boboy..yeayyy betul tekaan mama heheheh, tapi mama tak balik tengok lagi, mereka berada dikampung. bukan tak teruja nak tengok anak buah baru,seronok weh cium bau baby tapi masa belum mengizinkan, InshaAlllah awal puasa cuti sekolah mungkin waktu itu kami balik, sekarang ni anak-anak dah sekolah memang kena tunggu cuti sekolahlah kalau nak balik kampung, lagipun dekat-dekat nak examkan, hari ni dah start exam untuk pasti, abang adam rabu ni exam, jadi kita tunggulah cuti sekolah nanti.

Comel sangat baby masing-masing, kawan mama tanya "hang taknak tambah ke?" hahaha..ikutkan hati tu memanglah teringinkan, baby siapa yang tak sukakan, siapa nak bau syurga ciumlah baby. tapi itulahkan banyak perkara perlu dipertimbangkan. usia pun dah semakin meningkat, badan pun makin tak larat. Cabaran menjaga anak kecil dalam usia 30-an ini, sangat-sangat mencabar dan sangat-sangat letih. Bukan merungut ye sekadar bercerita..tahun depan nak buka implan ni, tahun depan dah 40, jadinya mama rasa cukuplah dengan 3 orang ini, tapi ye lah semua pun rezekikan kalau Allah nak bagi Dia tetap bagi, kita punya rancangan Allah juga punya perancangan, perancangan Allah yang lebih baikkan.

anak-anak mama masa baby..terasa cepatnya masa berlalu


letak gambar anak sendiri je lah hahaha...nak letak gambar anak orang sebab tak minta izin jadi takut pulak nak letak gambar anak orang tanpa keizinan, nak minta izin letak diblog segan pula, nanti kawan tahu mama ada blog jadi tak perlulah, bukan apa kadang mama takut nak upload gambar anak orang ni sebab takut ibubapanya tak suka, jadi bila tak dapat keizinan baiklah jangan di up kan. Kita up gambar anak sendiri sajalah hehehe... apapun memang kalau ada baby, rumah akan terasa ceria sajakan.

Wassalam

Sunday, 14 May 2017

Taman cinta kita

Assalamualaikum...

Cuti-cuti ni marilah kita berkebun. Bunga-bunga yang sudah dibeli haritu masih dalam polibeg. Lama juga tu dibiarkan jadi cuti ni en.azmi pun tak kerja eloklah dipindahkan ke dalam pasu, cantikkan sedikit rumah untuk menyambut ramadhan yang bakal menjelma. Minggu depan kita bersihkan dalam rumah pula.


Mengisi tanah dalam pasu. Guna pasu plastik je yang dibeli rm2 sepasu oklah tu kan. Tanah campur 7beg rm10. Senanglah mama sebab nursery bunga dekat, jalan pusing-pusing nak pilih bunga mana berkenan dihati, ada yang berkenan tapi macam susah nak jaga pula kikiki mama bukan rajin sangat kalau boleh nak tanam-tanam lepas tu pandai-pandailah kau hidup sendiri heheh. Tapi takpe en.azmi rajin siram-siram bunga. Inipun mama tengok je anak-beranak tu buat keje, pastu mama tolonglah jugak pindahkan bunga masuk pasu hehehe kot jadi pemerhati je ada yang kena petir dengan en.azmi pulak ngeh.


Rajin dua beranak nih lepas isi tanah dalam pasu, cabut rumput pula. Taman sekangkang adam bolehlah kan, kalau berkangkang-kangkang mahu terkankang nak cabut dengan tangan saja. Waktu ni dah mula panas mama takdelah ikut serta, memerhati sambil berteduh saja hehehe lagipun ruangnya kecik, kalau mama masuk sekali hmmm... Ranap la pokok bunga itu dipijak gergasi. Tapi yang sebenarnya pun pagar itu boleh diangkat dan diubah ketepi dulu bole je nak tolong-tolong cabut rumput yang ditepi tapi dasar pemalas dan konon tak.mahu berpanas mama duduk ditepi saja.


Buat sementara ni, ini je lah rupanya "taman cinta" kita ni. Mulanya hanya ada morning glory tapikan bunga itu hanya berbunga diwaktu pagi, berserilah taman mama pagi-pagi, bila petang tak berseri lagi, jadi haruslah ditambah dengan bungaan yang kembang hingga ke petang, itu yang tambah sepokok dua lagi. Yang berbunga merah ditepi pagar tu, tak tahu apa namanya main beli saja nanti bolehlah dibelit dekat pagar tu bila membesar. Pokok berdaun hijau yang dua pasu tu pilihan adrien..hamboihhh dia teringin juga ye. Abg adam pula suruh membeli pokok durian hahaha..boleh difikirkan.

Ada yang kata tanam pokok sayur lagi bagus...betul tu mama setuju. Pokok sayur macam ciki, serai kunyit, daun kari tu pun bagus jika ditanam sebab dapat jimatkan duit sikitkan. Itupun dalam perancangan juga akan ditanam,tapi akan diletak di bahagian belakang rumah. En.azmi dah plan pun..seronok ada orang yang sama-sama suka buat apa yang kita pun suka. Pokok bunga pun penting juga untuk mencantikkan kawasan rumah, pokok sayuran pun penting untuk kegunaan kita, jadi kita buat dua-dua.

Teringat pada arwah mak dan.ayah mama, dulu dua-dua pun suka tanam bunga, penuh bunga keliling rumah. Duduk rumah felda pulak tu luas tanahnya macam-macam bunga boleh tanam seronok sangat, ingat lagi pokok bougenvilla atau bunga kertas yang arwah ayah tanam, besar dan tinggi sampai ke tingkap bilik mama, cantik sangat... Rumah kayu tingkap kayu yang ada 2 bahagian tu..pagi-pagi buka tingkap nampak bunga kertas yang sedang berbunga banyak...matahari pula tengah naik..subhanallah segar je rasa.

Bukan setakat tanam bunga ada juga tanam pokok sayuran, banyak juga sayuran yang ditanam, memang bestlah..mama juga turut tanam pokok tembikai. Sekarang pun masih banyak pokok buah yang ada. Pokok cempedak..ini memang sedap buahnya tapi kadang tak sempat rasa sebab ada orang ambil, takpelah kita anggap sedekah saja pada yang mengambilnya. Pokok manggis,buah salak, bunga kantan,buah rambutan, jering ,rambai. Pokok bunga dah takde...dulu takdelah mama ambil sebab duduk flat nak letak mana pulak bunga-bunga tu kan...aishhh teringat citer dulu-dulu pulak...seronok petang-petang mak dan ayah berborak sambil ayah menyiram bunga...cinta mereka hingga ke dalam syurga inshaAllah...mak pergi dulu kemudian sebulan lepas tu ayah pulak menyusul. Oklah takmo sedih-sedih...mama nak jenguk bunga lak

Bungaan yang sedang mekar ditaman cinta kita...ecehhhh

Ok lah...mahu sambung kerja pula, triple A sudah bermain bersama kawan ditaman sana, rumah dekat taman seronoklah mereka, mama pun senang nak jenguk. Ok kain baju dah siap dibasuh nak disidai pula, sekejap lagi en.azmi balik.dari membeli lauk mama nak memasak pula, semalam dah cuti memasak, hari ini kena fikir menu untuk dimasak pula, kadang buntu juga bila fikir apa hendak.dimasakkan, takpe sambil sidai kain mama fikirlah apa yang nak.dimasak nanti.

Wassalam

Thursday, 11 May 2017

Again

Assalamualaikum...

Wah kemahin tajuk omputih..hahaha. Ada orang tak puas hati sebab hari tu dia dapat makan 3 ketul je. Selasa petang dia whatsapp..hari tu keledek sekilo berapa ringgit? haaa nak suruh buat keria gula melaka la tu.

Pagi rabu makanya bersarapanlah kami dengan keria gula melaka, gigih la mama pagi-pagi tu, ye lah dah semua orang suka kenalah buatkan. Ada sorang tu memang tak sabar-sabarlah nak makan siap tanya "yang ini dah boleh makan ke?" pada halnya mama belum siap goreng lagi. Sambil-sambil mama menggoreng dia pun sibuklah berdiri dekat sebelah.

"hari ni yen kena makan 2 ketul je" mama saja nak mengusik.
" kenapa?" Adrien tanya mama dengan muka tak puas hati
" ye la hari tu kan yen dah makan banyak sampai papa tak sempat makan" Dia pandang je mama, muka masih tak puas hati.

5 minit kemudian....

"betul ke yen kena makan 2 je?" muka masih tak puas hati hahaha...
"betullah kenapa mama nak tipu pulak" mama masih bertegas yang dia kena makan 2 je. mukanya masih tak puashati, ye lah sebelum ni mama buat dia memang pulun makan sampai tak ingat orang belakang, mama jenguk dapur tengok-tengok kuih dah tinggal 5 ketul, nak simpan dekat en.azmi, boleh lagi dia minta seketul.

5 minit kemudian heheh...

"kenapa yen kena makan 2 je?" hahaha...masih tak puashati tu.
"hari tu dah makan banyak, kali ni kena 2 je la sebab orang lain pun nak makan juga" jawab mama macam takde perasaan, dia renung je muka mama minta simpati ler tuu.

Bila dah terhidang laju je dia makan, bila mama tanya "dah berapa yen makan" "dua" jawabnya pada hal mama tengok dah 5 ketul hmmm...pandai dia ya. suka sangatlah tu.

mama masukkan satu tuppaware kuih keria untuk dibawa ke rumah ibu. mama pesan ini untuk ibu jangan sapa-sapa makan. sekali harapan tinggal harapan, ibu tak sempat merasa hahaha...masa pergi tu ibu ada kelas tengah hari baru balik, ibu suruh simpan, mama dah simpankan, sekali tengok dah licin, nasiblah ibu takde rezeki, nanti kena buat lagilah nampaknya keledek pun ada lagi en.azmi beli sampai 3 kilo hari tu. tunggu hari minggu lah mama buat lagi ye.



Tengok tu muka puas hati sangat dapat makan keria gula melaka, itu yang terakhir tu dia perabiskan.. mama dah sorok jumpa juga dekat dia..hmmm tak sangka pula anak-anak suka sangat, takpelah nanti kita buat lagi ye, seronok baut bila anak-anak makan dengan penuh selera.

Wassalam.

Tuesday, 9 May 2017

Kerabu meggi

Assalamualaikum...

hari tu kawan ofis mama ni beli meggi siam sekotak kirim dengan kawan yang balik kelantan. Sekali kak yah ni bagi pula kat kami, katanya banyak sangat sekotak ni ada 30bungkus dia nak sikit je, kami apalagi ok je dah orang nak bagi free..hehehe nak bayar kak yah tak nak, jadi dapatlah mama 3 bungkus meggi siam.

Jadi bawa balik meggi tu terus terasa nak buat kerabu meggi, kecur-kecur dah ailio, teruk sungguh ngalahkan orang mengidam pulak. sotong, udang ada yang takde limau nipis dengan tomato je, terus je whatsapp en.azmi untuk belikan limau nipis dan tomato.

tak berapa menarik nampaknya sebab takde dedaun hijau, kalau ada berseri sikit, takpe yang penting sedappp

so meh tengok resepi kerabu megi mama yang sempoi je, guna bahan apa yang ada je.

bahan yang mama guna :

2 bungkus megi siam
bawang besar dihiris nipis
bawang putih dihiris halus
cili padi dipotong kecil-kecil
sotong
udang
tomato
limau nipis

cara buat :

celur dulu udang, sotong dan megi, kemudian angkat - celur tu asing-asing la tidak la mama buat sekali harung sebab masa mencelur tu berbezakan, udang macam sekejap je, sotong lama sikit, ikut kesesuaian.. lepas siap mencelur tu campur semua bahan dengan cili bawang tadi, lepas tu campurkan dengan serbuk meggi sebungkus je, kemudian perahkan limau nipis..perghhhh pedas-pedas masam, sedap wehhh tu dia..sendiri masak sendiri pujii..kikiki.

Ingatkan mama nak bolot sorang-sorang, sekali anak-anak pun suka juga siap bertambah-tambah tu, mama pulak tak cukup makan huhuhu... bukti kesedapan kerabu meggi mama hahaha. kata abg adam nanti buat lagi. kenalah mama order sekotak meggi siam lagi nanti, bila pulak mama nak ordernya ni. ke ada dijual disini mama yang tak tahu, kena survey-survey la nampaknya ni.

Wassalam

jalan-jalan Key El katanya

Assalamualaikum...

Jumaat lepas kena menghadiri majlis APC di maju tower, kali ini majlisnya mengikut zon, zon tengah tentulah selangor bergabung dengan Kuala Lumpur. Pergi kesana bas disediakan, kena ada di dataran Shah Alam pukul 6.15am katanya. apalagi pagi-pagi sebelum subuh mama keluar rumah, sampai ofis azan subuh berkumandang dari masjid negeri. teruslah mama tuju ke surau yang ada di bangunan ofis mama tu, dapat whatsapp bas dah datang baru keluar.

Jakun kejap ye sebab dah lama tak naik bas hahaha..senang naik bas jimat masa tenaga minyak dan tak perlu susah-susah nak mencari parking nanti, dalam bas boleh tidur lagi. sebelum pukul 8 dah sampai maju tower, majlis akan bermula pada jam 9.30. sebelum tu petang sebelum dapat whatsapp dekat group mengatakan perlu pakai baju kurung, ahhh sudah...mama takde baju kurung, kasut bertumit 2 inci..punggah..mana mau cari, sudahnya pinjam kasut kawan, baju kurung tak upaya lah nak pinjam sebab budak2 tu kata "kalau bagi kaklah pinjam nanti sentenglah jadinya" sebab mama ni tinggilah sikit dari dorang.

semangat bergambar macamkan sendiri yang dapat APC..hehehe mana tahu tahun depan mama dapat ye dak
Dalam whatsapp tu cakap perlu berbaju kurung kecuali ibu mengandung, dan-dan mama pun cakap esok saya mengandung hahaha..sekali tengok balik terbalas dekat group kelab, pengarah pun ada dalam tu...hahahah hadoiii. Hari kejadian mama tetaplah pakai dress jugak huhuhu mana nak cari baju kurung, kalau cakap seminggu sebelum boleh juga mama belikan. Puan TP senyum tengok.. kan dah kata tak boleh pakai jubah, mama sengih je hehehe " ooo mengandung y"senyum puan TP hahaha mama gelak besar je la, pada hal tahu mama tipu je "mengandung betul tahu la" katanya lagi, takpe rezeki balas mama kikiki...

adik yang free hair tu yang dapat APC..dah kenapa dalam gambar ni mama nampak macam mengandung je nih..aippp tak ngandung ye cuma mengandungi lemak jerr..
Semangatkan mama keluar pagi-pagi gi majlis APC pada hal bukan mama yang dapat anugerah perkhidmatan cemerlang tu pun hehehe dijemput jadi penonton je. tunggu 5 tahun lagi la baru dapat agaknya kalau ada rezekilah kan, inshaAllah. majlis habis pukul 12, bas pula akan datang pada pukul 3 sebabnya hari jumaat lelaki perlu bersolat jumaat dulu. yang geng perempuan ni apalagi bershoppinglah, sungguh dah lama weh mama tak jejak sogo dan jalan TAR ni, alang-alang dah sampai kita ukur jalanlahkan. Dengan kasut runcing 2 inci tu mama catwalk kat jalan TAR hokeyy, gigih sangat nih, kalau nak ajak en.azmi datang sini harapan je lah memang takkan sampai rasanya.

semangat berjalan dengan kasut runcing tinggi 2 inci, biasa mama pakai 3 inci ahakss, gigih berjalan balik tu sakit jugalah kaki maklum dah tue, jalan jauh-jauh sengal kaki, tue berjiwa muda namanya
Dalam dok berwindow shopping tu sempat jugalah rembat sehelai tudung dan sehelai jubah, murah je dekat muaz tekstile tu RM50 je untuk 2 barang, oklah kan janji ada juga buah tangan yang mama bawa balik, entah bila pula nak dapat jejak sini pun tak tahulah mama ni, nak beli yang mahal-mahal dekat sogo tu memang takler..buntang bijik mata tengok rege baju hahaha, jadi kita belilah yang sepadan dengan bajet yang ada, beli yang mahal kang miss soru pulak kikiki, dapat yang murah pun syukur dah nak buat pakai pergi kerja je pun, janji selesa, tapi untuk raya nanti kenalah yang mahal sikit setahun sekali katanya kan..hehehe ehemmm jeling en.sombong minta duit beli baju raya..tema kaler apa? kena tungguuuu, yang penting sama geng gigirl sebab raya rumah mama dulu dah janji dengan geng gigirl nak sama kaler..gituuu ehhh nak  menyelit juga cerita raya ni apa hal.

Habis shopping singgah hotel pulak ko..hahaha bukan nak check in, singgah tumpang surau dengan toilet je ahahaha...kerlass sangat kau jah singgah solat kat hotel. ye la darikan tercari-cari mana surau baik kita singgah hotel dan tanpa segan silu bertanya "dimana surau?" orang tu pun jawab tingkat 7, zappp terus ke tingkat 7, toilet pula under construction kena pergi tingkat 5, apa ada hal guna lif kan moh ler ke toilet, jalan-jalan tengok hotel pulak kita, lepas dah tunaikan tanggungjawab dapat whatsapp perlu berkumpul untuk tunggu bas. sambil tunggu bas macam-macam ceritalah keluar geng wanita mesti ada plastik ditangan..sesekali katanyakan oklahh.

Dalam bas senyap sunyi je semua melayan perasaan dan melayan mata gamaknya. sampai ofis dah hampir pukul 4 bos kata boleh terus balik..laaa kalau diberitahu awal boleh balik rumah terus dah lama mama and the geng balik naik komuter pukul dobelas tadi, lagi cepat sampai. Mula tadi kata kena masuk ofis..ahhh takpe pukul 4 pun pukul 4 lah mama tak tunggu dah terus tuju kereta dan balik heheh...bukan senang nak dapat balik awal macam ni jadi gunakan peluang yang ada. Seronok juga sesekali dapat berjalan kat key el tu, kalau nak ajak en.azmi memang tak dapeklah, tak mahu nye dia masuk kl, sesak katanya baik jalan shah alam jerr. ye lah shah alam kesayanganku.

Wassalam.

Monday, 8 May 2017

Keria Gula Melaka

Assalamualaikum...

Cuti 2 hari duduk dirumah sajalah kami, nak kemana pun kan dah 2 hari je cutinya, tapi kan kalau ada yang nak bawa berjalan-jalan 2 hari pun ok je hahaha, tapi harapan sajalah sebab takde siapapun yang nak bawanya. ok takpe kita simpan bajet maklumlah tak lama lagi nak ramadhan dah persiapan ramadhan dan syawal pun memang tak dibuat lagi.

Tema dah ditetapkan..hamboihhh belum pun ramadhan menjengah syawal dulu yang dirancangnyakan, begitulah manusia lemah macam mama ni, ramadhan tetap dinanti, syawal juga tak ditolak ketepi, persiapan pun perlu dirancang awal supaya tak kelam kabut dihujungnya, tema jelah yang dah difikirkan pun belinya tidaklah lagi huhuhu..tunggu bajet itu berkunjung tiba dulu ye. lagipun takde apa sangat yang nak dibeli pun sebab dah tahu apa yang nak dibeli, baju melayu nanti kita terjah je ke pkns tu, inshaAllah ada untuk en.azmi dan anak-anak bujangnya.. baju mama pun senang je beli yang dah siap saja nanti, baju anak dara mommynya dengan rela hati nak sponsor dan dah beli pun..haaa lega dah mama untuk adelya dah settle.

Eheh..tajuk keria gula melaka tapi mukadimah dah cerita raya apa kes mama ni. beginilah ye..dah lama berhajat nak buat keria ni, sebelum ni dah pernah buat masa balik kampung, sekarang ni kononnya naklah buat lagikan, saja suka-suka hajatnya nak buat dan berkongsi dengan jiran terdekat, ye lah pengasuh anak-anak tu rajin juga memberi makanan, sebelum ni mama bagi juga balasan, cuma yang terbaru ni mama tak sempat lagi nak balas. mangkuk jiran sebelah yang adelya bawa balik pun tak dipulangkan lagi.

Pagi ahad balik dari beli lauk dan sayur-sayur, kami singgah kedai jual buah-buahan disimpang jalan. senang dekat sini kedai jual buah-buahan banyak, kedai sayur dan ikan-ikan pun mudah. dan lagi kedai jual bunga pun adooo..sempat jugaklah rembat  2,3 pokok bunga. ok berbalik pada keria mama tadi. mama pun singgah beli keledek, oklah sekilo rm4, pilih punya pilih bayarlah rm10, memang ingat nak buat lebih sikit, hajat dihati tu adalah jugakan, dapat apa yang diingini ke kedai bunga pula lepas tu..kikiki dekat pula dengan rumah, nanti mesti singgah lagi tu.

Balik rumah bergegas ke dapur masak juadah untuk makan tengah hari. cukup sekadar rendang kerang, udang goreng kunyit dan sayur. settle makan semua terus gigih mengerjakan keledek yang dibeli tadi, anak-anak pun menyibuk jugalah didapur bertanya itu dan ini, haii naik geram juga bila kita nak cepat ada je tangan-tangan kecil yang nak menolong sama. buat punya buat banyak jugalah dapatnya tu, dapatlah diagihkan pada jiran tetanggga yang terdekat, takdelah sampai 1 taman hehehe, dapat bagi beberapa jiranlah, tanpa merasa dulu sedap ke tidak terus bungkus bagi anak-anak hantar, sebabnya mereka yang tak sabar-sabar nak menghantar.

Dapat whatsapp dari jiran mengucapkan terima kasih dan mengatakan keria mama tu sedap..tu dia kembanglah hati mama ni. mujur sedap risau juga bagi dekat orang tapi tak sedap kikiki. terus masa makan malam tu cakap dekat en.sombong tu, nanti belikan keledek lagi ye nak jual keria dekat ofis sebab dorang kata sedap. dengan muka takde perasaan en.sombong tu tanya " sapa kata sedap?" ehhh.. lantak dia dengan muka sombong dia tu, dengan bangga mama cakap "jiran-jiran la kata sedap" heheheh..ada adik tu siap suaminya tanya beli dekat mana? haaa...nampak macam orang jual dah tu kikiki..inshaAllah bolehlah jual nanti. haa tengok secara tak langsung jiran-jiran jadi juri pula pada masakan mama kira ok la tu kan, kembang hati bila orang suka .



Setalam keria gula melaka mama ni tau, alhamdulillah rezeki yang ada dapat dikongsi bersama. Anak-anak pun kemain suka, mujurlah mama tengok yang baki dalam pinggan tu kalau tidak en.sombong tak sempat nak rasa hahaha, itupun mama simpan 5 ketul, tapikan ada pula yang dok cakap "alaaa..yen nak satu je lagi" tengok tu tak cukup la tu, sudahnya mama tengok tinggal dekat en,azmi 3 ketul je huahuahua...hmmm nampaknya kena buat lagi nanti, tak sangka pula anak-anak suka. takpe keledek mudah didapati nanti mama buat lagi ye. InshaAllah.

Wassalam

Wednesday, 3 May 2017

anak-anak mama

Assalamualaikum...

Bujang-bujang dulu kawan-kawan mama cakap mama ni mesti penyayang pada anak-anak kalau ada anak nanti, sebab mama suka budak-budak..haaa ye lah sangatkan, penyayang sangat, anak orang haruslah disayang-sayang takkan pulak nak ditangan-tangankan walaupun buat perangai depan kita haruslah bersabar walaupun tak sepenuh hati walaupun ringan je tangan nak mencubit hahaha

tapi kan mama ni takdelah penyayang sangat pun dengan anak buah mama yang sulung si aliff tu dulu bukan je mama buat kawan teman balik kampung tapi kawan gaduh jugak hahaha pada hal budak tu baru 4 tahun kot, ko dah ape hal??? berebut remote tv lah sampai baling-baling remote tv tak cukup dengan tu siap mengigau lagi tu marahkan si aliff tu hoii apa nak jadi nih, pastu dia suka mengigit dulu, dia gigit je mama ni terus mama picit mulutnya, pernah jugalah dia jadi mangsa cubitan mama sebab buat nakal kikiki..senyap-senyap je mama cubit budak tu kikiki

Bila dah ada anak sendiri nih..hmmm tahap kesabaran ni memang senipis kulit bawang rasanya... gituu senipis kulit bawang katanya hahaha abis takkan macam kulit durian pulak ye tak. Garang mama ni tak tahulah nak cakap tahap apalagi dah. bukan saja mulut berapi-api tangan juga selari. hanger kat rumah tu berapa banyak dah yang patah sebab jadi mangsa mama, kesian hanger tu sampai patah mama kerjakan, nak marah anak je ambik hanger rotan dinding, mau tak patah, kesian dinding kena pukul dengan mama, kuat tak kuatnya mama pukul sampai patahlah hanger tu. tapi rotan dindinglah kan, sesekali kena jugalah anak-anak tu, takkan dinding je nak jadi mangsa

ye lah anak-anak sangat menguji kesabaran rasanya..hahaha ujian untuk mama kan, biasalah ruamh bersepah itu tandanya terdapat anak-anak yang bijak didalamnya..ya bijak sangat mengenakan mama huhuhu..dah disepahnya mainan ini ditinggalkan dan dipunggah mainan lain, mama dah elok-elok susun cantik rak buku, belum sampai 1 jam, rak dah bersepah buku pun dah bertabur atas lantai, benda yang kita simpan tinggi boleh dipanjatnya rak tu, risau je terbalik rak tu, tak tahulah nak menangis ke nak gelak. paling tak boleh nak hadam bila kita dah elok mengemas sapu sampah semua, baru nak rehat anak-anak buat sepah balik masa tu jugalah en.azmi balik... fuhhh mendidihhhh

apa tak mendidihnya...lepas bagi salam masuk rumah tengok rumah bersepah terus dia membebel, maklumlah dia kan tak boleh tengok rumah bersepah habis semua dibebelnya, nampak macam mama pula tak buat kerja, pada hal kita baru je nak rilek lurus-luruskan badan..hailah anak-anak wehhh dah tahu papa korang tu tak suka rumah bersepah masih nak bersepah juga, sampaikan mama pun dah tak tahu nak cakap apa. rasa macam nak sedekahkan je semua mainan yang ada biar takde mainan pun kat rumah tu, tapi kan..yang suka mengangkut mainan tu..orang tu lah, pantang jumpa..haaa ni mesti anak-anak suka terus beli..berbulu je mama ni tau

satu hari mama dah penat duduklah rehat dibilik sambil baca buku, diluar keadaan senyap sunyi saja legalah mama mesti anak-anak bermain dengan elok, tak lama pun tak sampai setengah jam dah terdengar kecoh-kecoh diluar, lepas tu terdengar bunyi air disimbah-simbah,kemudian dengar suara ketawa-ketawa, kemudian terdengar pula sesuatu berlaga dengan kerusi, dengan rasa ingin tahu yang menebal mama buka pintu, sekali tengokkkk...urut dada mama tau tak..ruang tamu dah jadi kolam yang si adelya selamba pergi berkuak lentang atas lantai tu...ya ammpuuunnnn dorang tuang air atas lantai pastu adelya berenang, adrien pula dengan mop ditangan kononnya sedang mengemop, mama nak tergelak tengok adelya yang sedang berenang itu, tapi tahan dalam hati.

sebagai denda mama kurung ketiga-tiga mereka dalam bilik tak bagi keluar, sebab mama nak mengemas pula, licin ko lantai mujur tak terlentang mama kat situ, kalau tak dengan mama sekali berkuak lentang, tensen tahu tak, rasa macam nak mendidih darah dibuatnya jangan la darah naik tinggi, risau juga mama hahaha dah tua-tua ni asyik marah-marah je kang tak pasal-pasal darah tinggi pulak, jadi kenalah kontrol, tapi nan hadooo...tak mampu de nak kontrol lebih-lebih, sambil mengemop sambil membebel kalau diam lagi tak bagus semua terbuku dalam dada bila membebel ni terlepas sikit apa yang ada dalam hati, walaupun anak-anak tak mendengar.pun apa yang dibebelkan.

dah siap mop lantai, lepas tu en.azmi balik dia sambung pulak, membebel la orang tua tu..hmmm... lagi sakit telinga dibuatnya. buka pintu bilik kurungan...haiii semangat yang hilang bak kata xpdc bila mama tengok bilik tu, berkubang dengan kain baju, kata adam, adelya yang sepahkan sebab nak cari baju untuk dipakai, ye lah masa masuk bilik kurungan tadi dia kan tak berbaju, habis dipunggahnya almari abg, dirembatnya saja baju abg dalam almari tu,,huhuhu. ya la bilik kurungan tu pun bilik abg sebenarnya. dah satu hal mama kena kemas almari abang pulak..adehhhh rasa nak tangan-tangankan saja bebudak nihhh. ok lagi masa tu air paip dorang tuang ke lantai, pernah dulu air oren melimpah satu ruang tamu, ko rasee??? nak menangisss rasanya...

Dalam tiga-tiga orang tu bila kena denda berkurung dalam bilik siapa yang paling teruja? hahaha ada juga tu yang teruja bila kena denda, bila anak-anak terlebih aktif dah bersepah mama nak mengemas mama akan suruh mereka masuk bilik dan tak bagi keluar, sorang daripada mereka akan tersenyum gembira sambil berjalan ala-ala menari terus masuk bilik adelya la siapa lagi, suka je kena denda, adrien pula buat muka selamba takde perasaan, dah 2,3 kali mama suruh masuk bilik dia pun bangun laju-laju, kalau abg adam memang akan terus menangis..hoiii manja sangat tu, belum apa-apa dah menangis, adik-adik rilek je kena denda. geram je mama tengok. lepas kemas-kemas mama masuk bilik bercakap dengan anak-anak sorang  sorang bagitahu kenapa mama denda,peluk-peluk cakap mama sayang dorang baru bagi keluar, masa ni si kecik yang esken jalan menari-nari tadi mula la menangis...

Kadang-kadang rasa nak bepergian seketika ke mana-mana tanpa anak-anak, bercuti seorang bersama kawan-kawan, tapi mama tahu mama tak boleh nak buat macam tu. pergi ke mana-mana tanpa anak-anak rasa hidup tak lengkap, walaupun setiap hari berperang dan bergaduh dengan mereka bikin darah mama mendidih tapi mama rasa tak boleh kalau kemana-mana tanpa mereka, ada yang kata ala.. apa nak kisah nanti kalau ko mati ko tinggalkan juga anak-anak ko tu...ye mama tahu tu tapi mati tu lain cerita la sebab kita mati tu kita dah fikir anak-anak dah, tapi kalau berjalan tu kita ni hidup masih fikir pasal anak-anak. itu bagi mamalah terpulang pada masing-masingkan. bila anak-anak dah besar nanti bolehlah kot mama tinggal-tinggalkan, gi honey moon berdua dengan en.azmi hahaha

inilah cinta hati mama

haaa...tengok panjang betul mama berceloteh, macam nak kalahkan MD pulak hahaha, stop dulu la

Wassalam


Monday, 1 May 2017

Cuti 3 hari

Assalamualaikum...

Cuti hari ni hari pekerja, cuti 3 hari tak pergi mana-mana pun, bosan sungguh dibuatnya tapi nak buat macammana layan je la. Minggu lepas dah cuti-cutikan minggu ni duduk rumahlah pulak.

Apa nak membebel pun tak tahu ni, otak rasa tepu sebab takde buat apa kalau dapat keluar kalan-jalan sekejap pun ok, ingat nak pergi tengok-tengok bunga untuk taman cinta mama tu tapi hujan pula diluar tu. Hmmm...dah habis layan novel sebuah kita menulis dekat sini pulak.

Sabtu pagi dah abis pasal surat cinta abg adam pada entri mama yang sebelum ni, mama teruskan tugas-tugas didapur. Membersihkan ayam,udang dan sotong. Lauk dan sayur biasanya memang en.azmi yang beli, kalau mama ikut sekali membeli pun memang en.azmi juga yang memilih ikan,ayam dan semuanya lah mama tunggu kat tepi je,entahlah mama tak reti nak membeli dari dulu lagi heheh.


Bersihkan sotong kulit yang purple kat badan sotong tu memang dibuang bersih sebab en.azmi tak suka,mama ok je sebab mama pun tak suka,kadang kalau en.azmi tak kerja dialah yang tolong bersihkan. Udang tu buang kepala dan belah belakangnya untuk buang kotoran dibelakangnya saja.


Hasil cuti 3 hari takdelah hebat sangat memasak tapi cukuplah untuk mama anak-beranak.
Daging goreng, terung berlada, masak lemak ayam(kesukaan adrien), sambal sotong petai, sup cendawan, rendang pedas udang & sayur campur. Alhamdulillah syukur dengan rezeki yang Allah bagi...maka nikmat Tuhanmu yang manakah hendak engkau dustakan?

Oklah tak tahu nak bebelkan apalagi..otak rasa tak berfungsi dengan baik perlu cari ketenangan dulu.

Wassalam

Saturday, 29 April 2017

Mama...abang dapat surat cinta

Assalamualaikum...

Mama tengah sibuk didapur membersihkan ayam,udang dan sotong yang dibeli en.azmi sebelum dia pergi kerja tadi. Sedang asyik buat kerja mama terdengar jeritan dari adelya "mamaaaa...abg dapat surat cinta" amboi budak sorang ni tahu pulak tu surat cinta.

Mama pun tengoklah surat yang abg adam dapat tu.



Tu dia haaa...daripada auni kepada adam lagi tu. Auni ni anak jiran, mama pun tengoklah isi kandungan surat tu...hehehe nak juga tahukan.dok sibuk mama nak baca si adelya kat depan dah bising-bising.."hei auni kenapa kau bagi surat cinta dekat abg kita haaa" aduhh kepoh betul budak sorang tu. Dia pulak yang terlebih kata surat cinta, apa makna cinta pun entah tahu entah tak agaknya.



Isi kandungan surat...ooo suruh teka darjah berapa je rupanya dah macam soalan periksa pula hehehe..ayat nak mengayat ke apa ni mama pun tak tahu juga. Pagi-pagi dah buat lawaklah budak-budak ni. Adelya di kepoci tu, siap cakap kat pengasuh dia "ibuuu...auni cinta abg kita" aduhh budak sorang nih. Mama nak buat kerja pun tergendala.

Oklah mama nak sambung buat kerja-kerja memasak pula.

Wassalam

Thursday, 27 April 2017

Short Trip Port Dickson

Assalamualaikum...

Ahad & isnin hari tu, berkumpullah mama dan adik-beradik, percutian yang hampir sempurna, semuanya ada kecuali pakjang yang terpaksa menghadiri majlis kahwin kawannya, takpelah nak buat macammana kan, lainkali kita plan lagi pergi cuti-cuti..hmmm siap dah plan pun untuk next cuti-cuti dasat tak dasatnya kami..hehehe

Ahad tu gerak ke PD, dekat je dengan rumah sekarang ni, tapi takde lah dekat sangat sejam lebih jugaklah tapi oklah tak perlu masuk highway, jalan pun tak jem, slow-slow je drive. Masa sampai Bayu beach tu nak masuk kawasan parking, guard tu tak bagi kami masuk, pada hal kereta kami dah daftar untuk masuk parking. Geram juga lah dibuatnya dah la ada kereta lain yang beratur, lepas tu adik-adik datang jumpa guard, barulah guard tu kata ada..hoii geram je pada hal resit parking dah ada sedia kat pondok guard tu tau, saja la tu taknak bagi kami parking dalam. Kami ambik 2 apartment kat situ, yang boleh parking dalam 2 kereta je, kereta lain parking luar, jadi kereta mama dengan mommy la yang parking kat dalam. Yang bestnya kereta mommy pun guard tak bagi masuk, apa hal la guard tu, dah bayar kot. ok lah habis cerita guard.

Apartment ni 2 bilik 1 bilik air, mulanya nak bahagi-bahagilah sapa kat rumah sana,sapa kat rumah sini, bila fikir-fikir balik kami buat keputusan lelaki serumah perempuan serumah..haaa lagi senang nak tidur pun takde la perlu bertutup litup bertudung, bebas bergerak dalam rumah kalau semuanya perempuan, ye lah kalau dah mandi laut rambut basah tentulah nak keringkan, kalau ada lelaki perlu pakai tudung dengan rambut yang basah tu tak selesa jugakan. So berkumpullah lelaki 1 rumah dan perempuan 1 rumah, takpelah semalam je berpisah dengan suami isteri masing-masingkan.masa ni lah ipar duai biras nak berbual mesra katanya, kami yang perempuan ni bolehlah bergosip dengan senang hati..hahaha.

Daeisha dynara & adelya azra..tak sabar dah tu nak terjun laut
Petang tu kami yang perempuan keluar beli barang, mamalah yang jadi mangsa bawa kereta sebab dah ada parking, yang lain malas dah nak keluarkan kereta nanti susah pula nak cari parking. keluar cari tikar, kisahnya masing-masing terlupa nak membawa tikar, apa nak buat nak tak nak kenalah beli. lepas tu anak-anak pun sibuklah pow makngah nak itu nak ini, mama pun terbabit sekali pow selipar dengan makngah hahaha, adelya siap minta pelampung princess, budak itu dah dapat pelampung dalam kereta pun nak pakai pelampung, teruk betul. Selesai membeli keperluan kami pun balik semula ke apartment. lepak-lepak dulu lepas asar baru turun ke pantai. Seronoklah anak-anak dapat bermain pasir dan air laut, mama jadi pemerhati je dan tukang jaga beg.

Paksu dan abg aliff pun teringin nak berpelampung jugak tu
Puas bermain, balik bilik dan mandi, lepas maghrib kami turun semula ke tepi pantai. berbbq ditepian pantai kami malam tu, ada kambing bakar, keledek jepun, sosej, garlic bread, tak meriah sangatlah makanannya tapi alhamdulillah kenyang. makan-makan sambil disapa angin pantai memang mendamaikan. sambil-sambil tu berbual dan bergurau senda..ecehhh ye la kan jarang-jarang sekali dapat berkumpul semua macam tu, pakcik pun usaha datang dari perak bersama sorang kawannya. cuma pakjang je lah yang takde, kalau tak cukup lengkap dah kami 9 beradik. takpe lain kali kita berkumpul semuanya ya.

Acara bakar-bakar dimalam hari
Pagi isnin..teruskan dengan aktiviti mandi laut, mama macam biasa jadi penjaga beg ditepi pantai, malas pula nak berbasah-basahan nih. lagipun anak-anak ada orang yang tolong jagakan, jadi tak perlulah mama pun turun main air. adik-adik dan anak buah pow mommy pula belanja naik banana boat, tak sangka pulak abg adam nak naik juga. mama ok je abang adam nak naik tu, dialah yang paling kecik. pakcik yang jaga abg adam. masa jatuh tu mama risau juga, takut abg adam terkejut kan, tapi alhamdulillah masa tenggelam tu abg adam ok je, lepas tercampak tu semua pakat tuju kat abg adam, takutlah abg adam takutkan, tapi semuanya cakap "abag adam bagus..berani" teruslah senyum abg adam tu. cerita dekat mama seronok dia naik banana boat nanti dia nak naik lagi.

Kecik-kecik tak merasa main pasir pantai dah besar-besar baru merasa..layan je la
berposing tepi pantai dibawah payung, panas weh waktu nih
istana pasir yang dah disiapkan, itu jelah istana yang mampu dibuat pun



yeay abg adam berjaya naik banana boat, mama ok je abg adam nak naik ni, biar dia jadi berani sikit

sebelum balik kita bergambar dulu ramai-ramai
habis bermandi manda masa untuk balik lah apalagi, anak-anak masih belum puas bermain air, tapi nak buat macammana kita perlu balik, nanti kita cuti-cuti lagi ye, sesekali macam ni seronok juga, bercuti betul-betul cuti namanya, duduk bilik lepak-lepak pastu main air, takde rushing pergi lain-lain tempat, ye lah PD ni pun mana lagi tempat nak tuju pun kan, kita mandi laut sajalah.nak bershoping nak melawat ke mana-mana pun tak de, bukanlah takde tempat yang hendak dilawat tapi percutian ini lebih kepada bercuti dan lepak saja. lepas check out pergi pekena cendol durian pula, tengah panas makan cendol memang sedaplah jawabnya, nyaman je rasa tekak nih.

cendol bersama seulas durian, sedapnyaa
lepas makan cendol kami pun berpisah dengan mommy dan pakcik. 4 kereta lain mama, ibu, maktam dan makdak gerak sekali sebab nak singgah beli dragon fruit dan beli kerepek di banting. Sedap dragon fruit ni manis dan ada masam-masam sikit,mama suka rasanya. beli 3 biji rm10 atau 7 biji rm20. en.azmi beli 3biji je, jadilah kan beli banyak-banyak nanti tak habis pula. lepas tu kami singgah di kerepek fazz pula, beli lah sepaket dua kerepek buat kudap-kudap dekat rumah sedap jugakan. selesai memborong kami teruskan perjalanan pulang ke rumah. penat juga rasanya, sampai rumah terus basuh baju-baju kotor, mama pula melipat kain yang belum berlipat kemas-kemas rumah. lepas tu baru boleh berehat. malamnya masak nasi, goreng telur dadar dan beli bungkus sup ayam. makanlah anak-beranak. kemudian en.azmi terus out station ke utara, sian en.azmi penat berjalan tak hilang dah kena pergi kerja tapi takpelah dia tak bawa lori, bolehlah rilek dan tidur kat sebelah hehehe..

kemain ibu bergambar dengan dragon fruit, mama tak turun kereta sebab tuan puteri tidur atas riba, seronok deme bergambar dekat pokok dragon fruit tu


ok itu je lah cerita cuti-cuti kami...

Wassalam

Wednesday, 26 April 2017

Resepi roti puri

Assalamualaikum...

Mama nak share resepi roti puri yang mama buat hari tu sebab ada yang minta share resepi, bajet terror tu takdelah tapi setakat nak makan anak-beranak bolehlah kan. resepi pun makngah yang share mama taktahu la makngah ambik dari resepi siapa ni.

Kata makngah anak-anak mama suka makan lempeng, dah selalu lempeng cuba ubah buat puri pulak, itu yang gigih makngah share resepi tu, tapi memang anak-anak suka pun, siap cicah dengan sambal bilis, sorang 2 keping pun tak cukup.

Bahan-bahan :

2 cawan tepung gandum
1 sudu teh yis
3 sudu besar minyak masak
1 sudu teh gula
1/2 sudu garam
3/4 air panas

Cara-cara :

- Gaulkan tepung gandum, yis, garam, gula dan minyak masak.
- Masukkan air panas, gaul rata, uli sampai jadi doh dan tak melekat di jari.
- Kemudian bulatkan kecil-kecil (ikutlah nak besar mana), lepas tu perap selama 15 minit.
- Setelah adunan kembang, lenyek dengan penggelek(macam mama takde penggelek guna anak lesung batu je..kikiki, janji jadi).
- Panaskan minyak goreng hingga kekuningan.


ulang tayang gambar hari tu.

makan dengan sambal bilis..wahhh mabelles.

Wassalam

Tuesday, 25 April 2017

Tetamu yang tak diundang

Assalamualaikum...

Sebelum kita up entri cuti-cuti PD, kita up dulu cerita pasal tetamu yang tak diundang nih. Adehhh tetiba dia nak datang pulak, kita tak suka tau, pergilah main jauh-jauh, tak yah datang pun takpe kita tak kisah. tak datang langsung pun lagi bagussss, jangan nak munculkan diri kita tak sudi tau.

Eh..eh..bukan kawan-kawan mama ye ini tetamu yang lain, minggu lepas berdentum-dentum group whatsapp taman bercerita pasal tetamu yang tak diundang nih, ngeri betul mama menengoknya. masa tu mama dekat ofis, risau jugalah dengan anak-anak yang dekat rumah tu, mujurlah semuanya ok dan mujur juga ada jiran lelaki yang ada disitu pada masa tu.



Ini haaa tetamu yang tak diundang tu...haaa siapa sudi nak undang dia ni? haaa undanglah mama taknak kekeke. kawasan taman yang mama duduk sekarang ni masih ada lagi rumah yang tak diduduki dan rumput-rumput pun bermaharajalela la tumbuh dekat depan rumah yang bertanah sekangkang kera tu, yang tempat mama nak  buat taman tu. ada jiran tu tumbuh lalang dah tinggi, mujurlah jiran sebelah nampak, si tetamu tak diundang ni dalam longkang sedang bersantap en.mickey mouse.hoihhh..seremmm

Mujur ada jiran lelaki waktu tu, mereka la dok perati si tetamu tu ke mana, sementara tunggu JPA datang. risau jugakan kalau tak diperhatikan entah kemana dia pergi pulak nanti. Ini yang buat mama seram ni, nak masuk toilet pun jenguk-jenguk dulu, dah la tu kawasan kelapa sawit belakang taman mama ni sedang dibersihkan nak buat perumahan baru, mestilah para pemastautin yang ada kat kawasan sawit tu bertempiaran lari ke tempat lain, risaulah anak-anak bermain di taman tu. Kata Jpa yang datang tangkap tetamu tu, dia baru lepas tangkap sepasang ular dalam almari dekat taman mana entah..aduhhh lagi mama risau, moga selepas ini tetamu ini tak datang lagilah hendaknya.

Satu lagi tetamu yang tak diundang nih, geng pecah rumah, adoii la dulu rumah jiran dah kena masuk, risau lah jugak mama kalau masa en.azmi kena out station tu kan, tapi ye lah tawakal sajalah pada Allah kan nak buat macammana lagi, setiap apa yang berlaku pun atas keizinan Allah juga, cuma kita ni perlulah berwaspadakan. Moga Allah melindungi kejiranan mama ni dari perkara-perkara yang tidak diingini..

Wassalam.

Segmen : Seorang Syed Nak Bloglist

Assalamualaikum....

Semoga kita semua sentiasa didalam rahmat dan redha Allah swt.





Syarat-syarat untuk sertai segmen "Seorang Syed Nak Bloglist!"

1. Anda haruslah mempunyai blog yang aktif

2. Follow blog  Seorang Syed 

3. Follow Google+ Seorang Syed 

4. Buat satu entry di blog anda bertajuk "Segmen : Seorang Syed Nak Bloglist!"

5. Nyatakan kenapa anda mahu berada di dalam bloglist Seorang Syed dan tulis short review tentang blog Seorang Syed (kalau nak tulis panjang pun no hal)

6. Jangan lupa letak banner segmen aku di atas dan back link kepada blog ini

tarikh tutup penyertaan 30 April 2017

Lama juga mama tak join mana-mana segmen ni sebab kekangan masa dan kemalasan gitu..hehehe tapi untuk adik syed ni mama gigihkan juga jari jemari mama ini menaip untuk join segmen yang dianjurkan sebab dijemput secara personal rasa macam terpanggillah mama ni untuk turut serta.

Mama ni nak review blog orang tak berapa pandai, tapi blog seorang syed ni, bila mama masuk memang sejuk mata memandang dengan warnanya birunya yang lembut tu, banyak info juga yang boleh kita dapat dalam blog syed ni, tak rugilah kalau terjah. Paling mama suka tengok hubungan syed dengan kakaknya tu..sweeett sangat. 

Seorang syed ni tak lama nak jadi cikgu dah, tak tahu lah posting kat mana tu ye harap-harap yang dekatlah dengan bonda tercinta nanti ya, takpe tak dapat posting negeri lain, ada la hikmahnya tu kan Allah nak bagi dekat dengan mak, selain berbakti pada anak murid dapat berbakti pada orang tua juga kan. Semoga syed terus berjaya dalam bidang yang diceburi ya...

Wassalam.


Sunday, 23 April 2017

Roti puri

Assalamualaikum...

Dari dapur mama pagi tadi, hari ni mama cuba buat roti puri memandangkan anak-anak.suka makan lempeng. Alhamdulillah..memang anak-anak suka,makan dengan sambal bilis.


Rupa roti puri mama, ok jugalah kejadiannya tu walaupun tak nampak macam puri kat kedai mamak tu kan. Itupun anak-anak selera makan.

Ok lah itu je nak.hapdate...mama nak bercanda ditepian pantai pulak.

Wassalam

Thursday, 20 April 2017

Cerita anak-anak

Assalamualaikum...

Lama rasanya mama tak cerita tentang si 3A tu siapa lagi kalau bukan Adam, Adrien dan Adelya.. fuhhh sekarang nih rasa macam makin kuat pula pakatan mereka tu. Senyap-senyap je tutup pintu siap berkunci lagi, main mainan dalam bilik, buka je pintu bilik,mama rasa nak pitam..bilik dah macam kapal karam. pulak tu ada je idea dorang ni setiap hari yang bikin darah mama mendidih..

Chef mama...nanti belajar masak pulak abang ye

Abang adam sekarang ni rajin pula nak tolong mama memasak kat dapur. Jadinya mama bagi saja Abg adam menolong, tolong yang senang-senang je macam potong bawang dan potong sayur, ada sekali tu anak jiran sebelah gelakkan abg adam sebab tolong mama didapur, tapi mujurlah abg adam jenis tak kisah diketawakan pun tak mengapa dia lagi suka tolong mama buat kerja-kerja dapur. Kadang tu dia nak juga tolong mama menggoreng ayam, mengacau gulai, tapi yang tu mama tak berapa nak bagi sangat sebab seriau aih dengan minyak panas-panas tu, dapur pun agak tinggi jika nak dibandingkan dengan ketinggian abg adam tu. Takpe abg kita buat slow-slow ye, belajar sikit-sikit dulu, mama dah cukup bangga dah bila abg tolong mama potong sayur.

Engineer kebersihan mama

Adrien pula, kadang-kadang nak menolong kadang-kadang buat tak tahu saja, tapi tugas utama Adrien sekarang sebagai engineer kebersihan, lepas makan malam mama kemas meja, cuci-cuci dapur pinggan kotor semua, kumpul semua sampah yang ada dan tugas adrienlah pergi buang sampah, ye segala sampah yang ada jangan dibiarkan didalam rumah sepanjang malam, kata orang tak elok, ada dapat perkongsian dari kawan-kawan mama berkaitan itu. Kadang mama tersilap panggil abg adam untuk buang sampah apalagi adrien mengamuklah "mama ni..yen yang buang sampahkan kenapa suruh abang" tu diaa..semangat dia kan, lepas tu abang adam pun marah juga la sebab katanya mama suruh abang, dah  berebut pula nak buang sampah, sudahnya mama suruh dua-dua pegang plastik sampah tu pergi buang..huhuhu

Tuan puteri mama.. Ini nak pegi mengaji pun nak pakai baju princess..feningg mama

Adelya lebih kepada pembikin kecoh dan suka cari pasal..apa yang abng-abang buat dia pun sibuk nak buat, kalau tiba-tiba dia dapat tolong mama angkat kain misalnya, lepas tu mulalah mulutnya tu bising bercakap " padan muka abang dengan yeyen tak dapat pahala seba tak tolong mama, yaya dapat pahala sebab tolong mama angkat kain" haaaa kau kemain ayat anak dara sorang ni, pendek kata kalau dia tolong buat apa-apa mesti dia padankan muka abang2 yang tak sempat tolong sebab tak dapat pahala katanya...hehehe geram je mama dengan mulut budak sorang tu. Tapi lega lah juga mama sekarang ni, ada yang menolong kadang baru cakap nak angkat kain, berdesup tiga-tiga keluar angkat kain..tak ke seronok tu. nanti-nanti kalau dah besar sikit mama cakap nak makan nasi goreng biar bedesup deme ke dapur buat nasi goreng, mama duduk goyang kaki depan tv layan citer korea hahaha..

Ingat dulu-dulu masa anak 2 adam dan adrien..anak pertama memang nak lelaki, anak kedua bajet nak perempuan...hahaha biasalah mama ni manusia biasakan kehendak itu mesti ada, nak pulak bila mommy bersalin dulu tahun yang sama dengan mama bersalinkan adrien, mommy dapat girl, jadi adik mama tu dah dapat sepasang, anak sulungnya lelaki. Mama pun berkobar-kobar nak girl pada hal naluri waktu tu mengatakan mama mengandung anak lelaki... kikiki apa ada hal, layan saja dan bila lahir pun memang boy la sebab tu kata orang muka adrien nampak lembut macam gigirl dah mamanya tingin girl waktu tu. Lepas tu en.azmi kata cukuplah 2 takpelah takde girl pun, mama apalagi sentap sorang2 hahaha.. Ye la kita pun nak juga ada gigirl baru ada geng. Satu hari tu berbincanglah dengan en.azmi kata mama kalau boleh nak sorang lagi mana tahu kali ni gigirl haaa kau siap bincang tu, jadinya mama serahkan pada Allah semuanya... Alhamdulillah rezeki kami Allah bagi yang ketiga tu gigirl.

Padan la dia sorang gigirl...manja sangat walaupun garang dan ganas kemain. Papa yang garang tu pun kadang dok ikut je peel anak dara dia yang sorang tu, kesayangan papa la tu. Pagi nak pergi rumah pengasuh pun nak papa dukung pada hal rumah pengasuh sebelah je, tetap taknak berjalan sendiri, hangin je mama. Kadang adelya buat perangai mama malas nak layan nak memujuk papa dia la yang tabah dan sabar memujuk..hihihi untung jugalah ada anak dara yang seorang tu.

Inilah anak-anak yang kadang mama berperang dengan mereka, kadang bermain bersama, kadang bermanja-manja, tak sangka sekejap je mereka membesar. Selagi mereka didepan mata ni cuba habiskan masa dengan mereka sebaik mungkin, bila dah besar nanti mungkin mereka tak selalu didepan mata mama ni, takpelah walaupun kadang2 mereka buat darah mama mendidih, asalkan mereka berada didepan mata mama ni cukuplah... Wassalam