Friday, 30 November 2018

Nilam @Sugeh

Assalamualaikum...

Alhamdulillah weekend lepas Allah izinkan kami bertemu, setelah perancangan yang agak lama dan tempat pun bertukar akhirnya mama dan kawan2 kelas Nilam 94/95 bertemu juga. Persahabatan selama 24 tahun moga terus berkekalan, walaupun tak semua kawan yang sertai tapi cukuplah dengan siapa yang ada tu kan, tempat pun last minit cari, tak kisahlah dimana pun kan yang penting slogan kami "TAK KISAH DIMANA KITA BERADA YANG PENTING DENGAN SIAPA KITA BERADA" haaa gitteeewww... anak2 pulak memang tak kisahlah dimana pun janji ada kolam 🏊🏊

Geng Nilam 94/95
Tempat pertama pilihan kami Sarang by the brooks, tapi sebab lambat dapat keputusan dari semua tempat pun dah penuh, lepas tu ada bagi cadangan pergi Sugeh sajalah, dekat pun dekatkan. Tak mahu jadi macam sarang by the brooks tu bila semua dah confirm terus bayar deposit, bila dah bayar deposit tu legalahkan, untuk BBQ buat collection satu family rm50, tak kiralah kalau family tu ada anak2 yang dah besar pun dan anaknya lebih ramaikan kita berlebih kurang je lahkan, lepas tu ada buat potluck jugalah nak bawa makanan tambahan lain, mama ambik part mudah je bawa pinggan, cawan sudu dan plastik sampah sebab tak tahu nak masak apa.

Menu yang ada BBQ kambing, ayam,sosej.,coleslow, meehun goreng, pulut kuning,kari ayam, kuih-muih,buah-buahan, aiskrim malaysia,kek,brownies memang banyaklah makanan sampai boleh sambung makan keesokannya. Memang puaslah makan, lepas makan, makan lagi, memang dekat situ ada kami je, meriahlah dengan suara anak2 kami je.

Dekat Sugeh ni ada fasa 1 dan Fasa 2, yang mama dan kawan2 duduk ni di fasa 2, baru je siap kami antara orang yang pertama duduk situlah, masa kami booking nih bilik mama rm230, ada yang rm250, kata org yang menguruskan harga akan naik lagi rm50 setiap bilik..fuhhh boleh tahankan harganya. tapi oklah sebab dekat je dengan rumah duit minyak isi rm20 pun tak habis, tol pun tak bayar sebab kami ikut jalan lama tak ikut tol, jimat dah disitukan, dari rumah mama ke Sugeh dalam 1jam je, tempatnya betul2 di belakang Rumah makan terlajak laris. Setiap fasa ni memang disediakan kolam, cuma mungkin fasa 2 ni baru jadi banyak lagi yang perlu diperbaiki.

Sabun di bilik mandi..ahahaha, kecoh kejap kawan2 dekat group sebab bilik air tak disediakan sabun, biasanya chalet biasa2 pun ada disediakan sabun, macam mama kira selamatlah sebab kalau ke mana2 memang mama akan sediakan 1 beg toiletries, angkut je bila nak bermalan di mana2, bukan setakat toiletries, seterika pun mama hangkut juga, seterika pun tak disediakan. Ada bilik yang ada cermin dan peti ais kecik, dekat bilik mama cermin cuma dalam bilik air, peti ais memang takdelah, tapi bilik air dia best besar, cuma takde apa2lah heater dan kemudahan asas yang lain tu adalah, sabun shampoo memang takadalah.

Jom kita layan gambar yang ada...

Keadaan didalam bilik..bilik mama atas, pintunya dibawah maksudnya buka pintu naik tangga terus ke bilik,bilik ok selesa, boleh bentang totolah dekat depan tv tu sebab katil dah tak muat untuk kami berlima kan
Abg adam santai2 di beranda tu sambil melihat kolam tak sabar nak terjun dah tu, Adrien tu memang sejenis tak makan saman, dengan seluar senteng rilek je dia pergi berjalan, malas dah nak berperang dengan dia last2 mama biar je dia nak pakai apa hehehe...adelya sibuk bermain dengan alat apatah tu mama tak tau namanya
ini kolam untuk kanak2 tapi anak2 mana maunya main dekat sini sangat sebab cetek betul airnya takat lutut adrien je nak berenang pun tak best katanya





Dah tak nak main di kolam kanak2 sudahnya anak2 join mandi di kolam dewasa, tengok bapak2 terjun anak2 pun terjunlah, anak2 mama bawakan pelampung jadi seronoklah walaupun di kolam dewasa kan.
Gambar kolam dewasa dan rumah untuk fasa 2, gambar sebelum dipenuhi dengan kami yang duduk berendam dalam kolam tu

mak-mak pun tak lepaskan peluang juga hahaha kali ni mama juga terjun kolam konon cadang nak berendam malam takde orang, sekali kaum bapak pulak dah terjun dulu jadi kami batalkan je la niat tu kan, pagi tu berendam jugaklah ehhhh tak sangka pulak skill berenang masih ada dapatlah berenang 2,3 round abang adam pun ajak mama berlumba renang lah, dah pandai abang berenang itu yang taknak dah pakai pelampung tu, siap takmau dah main dekat kolam kanak2 kan.

selain kolam renang dekat sini juga ada mini zoo adalah beberapa jenis haiwan dekat situ, ular sawa pun ada tapi tak ambil gambar pulak, kuda pun ada nak naik kuda pun boleh tapi bayarannya mama tak tahu pulak sebab tak naik pun, anak2 lebih suka terjun kolam
cantik view nih rasa macam suasana dekat kampung jek, tapi itik angsa sini tak mengejar orang kalau dekat kampung mama tu rasanya dah berkejaran mama dengan angsa tu..suka sangat mengejar orang sampai mama lari tak cukup tanahlah



Anak2..bakal penyambng legasi Nilam nih, semua dah kenal mesra ni siap ada geng memasing, yaya dengan dhia, abang adam dengan syazwan dan muazz, adrien kawan je dengan sesiapa saja hehehe, ramai lagi anak2 ni tapi ada yang tak bergambar pun itu yang mana sempat je sebab dah nak balik tengah panas disuruh bergambarkan, anak2 biasalah kena tengok mood memasing adrien pun takde tu haaa dia sedap dok rendam2 kaki dalam kolam lagi tu rupa taknak balik je lagi tu
Apapun seronok cuti2 ni perkara kecik yg tak menyeronokkan tu kita penjam mata je lah, moga selepas ini mereka perbaiki yg mana kurang, tempatnya ok untuk bercuti tenang2kan fikiran. Memang kami duduk dalam tu je tak keluar pun makanan semua ada kan, borak2-sambil makan memang seronoklah. Anak2 pula kalau boleh nak berendam 24jam. Ok itu je lah percutian singkat kami sempena cuti sekolah dan reward utk anak2. Tahun depan kita rancang ke tempat lain pulak, dah siap bincang2 dan survey2 dan buat collection bulanan hehehe semangat kawan2 kan..inshaAllah moga ukhuwah kita hingga ke dalam syurga.

Balik tu panas sangat sebelum sampai rumah mama ajak pekena cendol dulu,

Alhamdulillah rezeki dapat juga makan cendol tapi mama sorang je yg makan cendol, anak bertiga makan ABC, en.azmi laici kang, tapi boleh tengoklah siapa yg habiskan papa punya tu. Abc 3, cendol 1, laici kang 1, nasi ayam berempah 2 rm19.50, kira ok lah tu kan. Anak dara sorang ni siap berebut nak tukar abc sebab nak mangkuk pink yg direbutkan pulak dgn adrien, jenuh pujuk hokey klu abg adam senanglah ini adrien hampir je mama nak suruh en.azmi pg tukar bekas tu hehehe, akhirnya adrien setuju setelah mama berjanji nak bg sesuatu pada dia...adoiii la budak berdua ni. Adelya mula ambil bekas purple,abg adam bekas biru sekali yg akhir dtg bekas pink, nak yg pink la dia adrien pulak klu dah dia pny mmg payah nak bg org heiii menyirap mama tau tak...tengok perangai memasing.

Ok lah stop dulu kejap lagi nak ambik ank2 dr kem, ambik half day hari ni sebab takut en.azmi lambat sampai nanti terlewat ambik anak2 lagipun tak busy pun mama sekarang ambik half day je la kan rilek2 kat rumah dulu sementara nak ambik ank2 lepas asar kang.

Wassalam

Wednesday, 28 November 2018

Kem Daurah

Assalamualaikum...

Masjid di kawasan tempat tinggal mama tu ada la buat kem Daurah selamat 4 hari. Memang mama dah niat kalau ada kem tu mama nak masukkan anak2 ke situ, Masa konvo di Pasti hari tu ustaz dah maklumkan tentang itu, cumanya kena cepat mendaftar sebab tempat terhad dan permintaan ramai, bukan setakat kariah situ je orang dari luar pun nak masuk juga.

Disebabkan kesibukan terlambatlah masa en.azmi ke masjid tu, tapi dalam pada tu en.azmi tinggalkan nombor pada ustaz kalau2 masih ada buka untuk penambahankan, Anak2 pun mengharap sangat nak pergi terutamanya abg adamlah sebab kawan2nya ada yang pergi. Bila En.Azmi cakap dah takde kekosongan mendunglah mukanya tu kan. Kenalah mamanya ni masuk campur hehehe

"Abang..tahu tak semua yang kita nak tak semestinya kita dapat, semua Allah dah tentukan"
"Ye ke mama?"
"Ye lah abang..dalam hidup kita takde kebetulan semuanya ketentuan, rezeki semua Allah yang bagi  nak masuk kem ni pun bergantung pada rezeki, kalau Allah rezekikan abang dapat pergi, nanti abang dapat pergi juga, lagipun semua tu bergantung pada niat kita juga"
"Niat apa mama?"
"ye la niat abang nak pergi kem ni sebab nak ikut kawan atau memang abang niat nak belajar?"
"Abang memang niat nak belajarlah mama"
"Ok kalau betul abang niat nak belajar inshaAllah..yakinlah Allah akan bagi juga abang pergi nanti"

Bila dah cakap macam tu nampaklah Abang adam tu cool sikit hehehe...apa yang mama tengok anak2 ni kalau kita berkeras mereka pun akan berkeras juga, bila cakap macam tu fahamlah jugakkan, tapi untuk abang adam je lah untuk adelya tak faham lagi la tu kalau mama cakap macam tu. Sejak hari tu memang dah tak fikirlah pasal kem tu, cumanya mama ni doa2lah jugakkan kalau2 ada rezeki Allah nak bagi, bukan apa kesian pulak anak2 dah semangat macam tu kan.

Alhamdulillah..kalau dah ketentuan ada juga rezekinya kan, semalam En.Azmi whatssapp bagitahu ustaz whatssapp tanya berminat tak lagi untuk sertai kem daurah? memang naklah kan, terus cepat2 en.azmi cakap nak lah. Syukur alhamdulillah sekurangnya ada jugak pengisian untuk budak berdua tu masa cuti sekolah ni kan, cuma adelya je lah belum lagi sebab kem ni untuk 7thn ke atas saja. Moga2 anak2 mama dapat ilmu sepanjang kem ini, dah siap daftar pun pagi ni en.azmi yang hantar. Bayaran pun ok rm30 seorang untuk 4 hari siap makan dan minum, anak2 cuma bawa alat tulis saja.

Gambar dari en.azmi..dah lepas daftar terus tinggalkan pandai2lah bawa diri memasingkan
Sebenarnya banyak juga aktiviti yang dianjurkan dekat masjid disekitar kawasan rumah mama tu ada kem tahfiz teringin juga nak masukkan cuma masa tak sesuai sebab dari pukul 8 hingga 12 tengahhari je macam susah pula nak ambilkan sebab awal, yang kem daurah ni dari pukul 8pagi-5ptg kira oklah sikitkan, kalau mama nak ambik lepas balik kerja budak berdua tu bolehlah tunggu dulu di masjid sebelum mama sampai tak pun boleh tumpang jiran ke kan. Takpelah itu kita fikir untuk yang akan datang apa yg penting cuti sekolah anak2 ada juga terisi dengan aktiviti, tidaklah mereka bermain sajakan.

Manfaatkan peluang yang ada sebaiknya ye anak2, moga Allah mudahkan urusan semua anak2 di kem daurah ini.

Wassalam

Friday, 23 November 2018

Hari terakhir sekolah

Assalamualaikum...

Pejam celik pejam celik dah pun hari terakhir sekolah sekejap je rasa masa berlalu, berjaya juga anak2 lalui sesi persekolahan tahun ni... Alhamdulillah..ketiga2 anak mama dapat anugerah kehadiran penuh ke sekolah..ehh tak sangka pulakkan.. Rezeki dari Allah tahun ni dipermudahkan urusan anak2 bersekolahkan.

Walaupun tak naik pentas mama tetap banggalah kan, ambik report card sek.agama tadi seorang dapat mumtaz,seorang jayid jiddan..alhamdulillah dah bagus dah tu, moga terus kekalkan ye abg adam dan adrien, walaupun dekat rumah malas belajarkan hehehe tapi mamapapa dah pesan malas dekat rumah takpe yang penting dekat sekolah fokus apa yg cikgu ajar, anak lelaki macam tu la gamaknya. Ni hari terakhir sekolah pun masih semangat ke sekolah, mama cuti so ambik anak2 lah hari ni sambil tunggu dorang keluar sekolah tulislah coretan hari terakhir sekolah untuk tahun ni.

Adelya pagi2 semangat bungkus hadiah untuk mualimah, tahun ni akhir dah dengan mualimah maria, tahun depan dengan mualimah lain pulak lah. Semangat nak tulis sendiri huruf pun terbalik, kira bolehlah kan heheh. Jadi pagi tadi hantar adelya dululah pergi Pasti baru pergi sekolah abang2..apalagi mengamuk lah adelya sebab nak ikut pergi sekolah abg, mama tinggal je la dekat sekolahkan hihihi, harap2 adelya ok lah kan, rupa2nya mualimah sampai pun dia menangis lagiπŸ˜‚.


Siap mualimah buat status lagi tu...adehhh anak dara sorang tu dah bagi hadiah suruh mualimah buka tengok waktu tu jugak, siap dia yang tolong buka hadiah untuk mualimah tu, anak bertuah betul, dia yang bagi dia yang tolong buka...bolehlah adelya oiii, manja sangat dengan mualimah tu. Dah hujung2 mama main bagi je la hadiah apapun kain pasang dengan buku. Tengoklah tu adelya tulis sendirilah tu heheh.


Tetiba ada lak gambar mama dan anak2 ye...lepas ambil report card terus ke jamuan akhir tahun Pasti dah alang2 cuti mama join je lah, sambil tu jumpa dengan mualimah yang dah last mengajar tahun ni, jiran2 ada yg tukarkan anak mereka ke Pasti lain sebab ada mualimah yg berhenti, mama pulak malas dah nak fikir setahun je lagikan teruskan je di Pasti sekarang, ada transit pulak tu kan,inshaAllah moga dipermudahkan urusan tahun hadapan.

Alhamdulillah dah habis pun sesi persekolahan tahun ni, walaupun banyak drama pagi2 dengan anak2 bergaduh membebel pagi2 walaupun kata ustaz "tak elok bebelkan anak sebelum pergi sekolah" tapi kadang2 mama lupa bila anak2 buat hal, pada hal bukan selalu pun anak2 buat hal kan,ok tahun depan kita cuba yg terbaik, moga Allah bantu kita dalam setiap urusan kita. Kalau ikut perancangan tahun depan uruskan adrien dan adelya je lah, abg adam kita bagi duduk hostel πŸ˜‚, itu nantilah mama ceritakan, perancangan tahun depan moga dipermudahkan Allah hendaknya, perancangan dan pengorbanan..gitewww

Wassalam

Monday, 19 November 2018

Hadiah Hari Lahir

Alhamdulillah...

Setakat ini apa yang dirancang berjalan seperti yang sepatutnya. Moga dipermudahkan urusan yang seterusnya. Tahun ni setelah difikir dan dibincang suami isteri, mamapapa sepakat nak sunatkan dua2 hero pada cuti sekolah tahun ini. Dah ada perancangan tu mulalah kami survey2 kalau ada program sunat beramai-ramai ke kan. Masa konvo pasti Adelya tu ada lah pengumuman masjid akan adakan sunathon, tapi terhad untuk 30 orang sahaja. Disamping tu survey juga kaedah yang hendak dipilih secara clamp atau laser, bila mama buat pembacaan kita pilih kaedah laser lah(gitewww nak sunat anak pun macam2 yang mama cari info, eh mestilahkan)πŸ˜‚..berdebar ni okehhh

Waktu tu mama sibuk, minta en.azmi tengok2 masa ke masjid tu tapi waktu tu belum ada lagi. Jadi kita pun survey2lah dekat tempat lain. Jumpalah dekat klinik Siti dekat Taman Perwira, dekat sajalah dengan rumahkan. en.azmi pun whatsapp tanya2 apa yang patut. ada 3 slot untuk berkhatan, mama tengok ada satu tarikh tu memang kenalah sebab mama nak ambik cutilah nanti seminggu kalau anak2 bersunat. Sunathon dekat masjid 2 disember. tak kena pulak dengan tarikh, jadi buat keputusan kita sunat di klinik siti sajalah, sunat guna kaedah laser rm200 seorang untuk  yang bawah 12tahun, atas 12 tahun rm350. Makngah tanya kenapa 12 tahun ke atas mahal..mommy jawab..tetttttt kena sensored lah jawapan mommy tu kikiki. Mama ingat guna laser mahal tapi rm200 tu kira oklah, mama bajet 3-400 hehehe

Weekend dah tak perlu kerja jadi sabtu pagi ke Klinik Siti lah nak booking dan bayar deposit.Sebelum keluar tu tanya Adrien lagi, nak sunat tak? dia jawab nak..ok kita sunatkan jugaklah kan. abang adam memang cakap nak sunat, adrien tu antara nak dengan tak je, bila tanya dia kata nak, oklah takde talian hayat lagi ye mama nak bayar deposit dah ni ha, sampai klinik siti, tarikh yang mama nak tu masih ada kosong so kita booking teruslah dan  bayar deposit rm200 untuk 2 orang, katanya seorang pukul 11.15 dan seorang lagi 11.30. tarikh 12 disember, 11 disember tu kan cuti untuk selangor, mama cadang memang nak cuti seminggu untuk jaga budak berdua tu, alang-alang cuti banyak lagi kita ambil peluanglah cuti lama sikitkan.

Moga urusan nak sunatkan budak berdua tu berjalan lancarlah nanti, jangan ada yang nak lari pulak ye hehehe...abang adam tu mama tak risau yang mama risau tu si adrien tu lah. Mama cakaplah abang sunat dulu pukul 11.15 lepastu adrien pulak, dah malam tadi dia sembang2 dengan mama kenapa yen kena sunat no.2? mama tanyalah kenapa?yen nak sunat dulu ke? dia kata aah dia nak sunat dulu biar abang no.2, mama ok kan je asalkan dia nak sunat. hehehe...hadiah hari lahir untuk dorang, dua2 lahir bulan 12 kan, kita bagi sunat sama2 lah..tapi sebelum bersunat tu kita bagilah dorang gembira sikit, bawa jalan2 mandi kolam dulu nantikan.


Mama cakap upin ipin sunat tak sakit punnn..heheheh Adrien jawab "memanglah tak sakit itukan kartun je" kikiki...tapi apapun sunat tetap sunat ye adrien, tak dapat bayangkan ni ha nak menjaga dua orang budak bersunat nanti, tapi mama dah cakap dekat en.azmi bab cuci2 mama serah dekat en.azmi je, jangan suruh mama πŸ˜‚πŸ˜‚. Oklah nanti mama membebel lagi.

Wassalam

Friday, 16 November 2018

Tahniah anak-anak mama

Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur pada Allah setelah berhempas pulas selama lebih sebulan menyiapkan kerja balik malam, keluar rumah hari masih gelap balik rumah pun hari dah gelap, sampai anak2 pun bising "mama ni asyik balik bila yen dah tido je" Semalam dah boleh menarik nafas lega, semua kerja berjaya selesai seperti yang telah ditetapkan, hari ini boleh balik seperti biasa..yeayyy rasa nak lompat bintang je.

Maaf ye anak2 mama sibuk sangat waktu anak2 nak exam hari tu tak sempat nak tengok apapun, tak sempat nak ulangkaji ke apa kan. walaupun mama tak mengharapkan apa2 tapi bila tengok keputusan anak2 tu alhamdulillah...syukurlah mama, ye walaupun tak dapat keputusan yang cemerlang tapi mama tetap bangga dengan peningkatan abg adam..exam tengah tahun hari tu abang dapat nombor 42 dari 45.. exam hujung tahun ni abang dah melompat tempat ke 22, bukankah bagus tu..banyak dah abang meningkat kan, tak apa abang perlahan2 belajar inshaAllah mama doakan abang terus berjaya.


Adrien pula masih kekal di empat yang sama, ehh tak berubah nampaknya tu kan, walaupun macam tu budak sorang ni dapat juga hadiah dan sijil tu haaa..sebab kehadiran ke sekolah 100%...hehehe walaupun pagi2 susah nak bangun mengantuk apa bagai tapi tetap rajin nak pergi sekolah, kalau tak pergi rugi katanya tak dapat ilmu. Alhmadulilllah untuk tahun ini, tahun depan kita tak tahu macammana lagikan semua ketentuan Allah. abang adam pun ponteng sehari je itupun sebab dapat mc sakit perut kalau tak abang pun kehadiran 100% jugak tu.Takpe abang semuanya dah ditentukan oleh Allah kan.


Pagi tadi sebelum ke sekolah Agama, Adrien beritahu mama "mama khamis ni yen kena pergi sekolah sebab dapat hadiah" eh...hadiah apa pulak? "ye laa..kan yen dapat 100 untuk akhlak, yen dapat hadiah matapelajaran terbaik la" Allahu..tahniah adrien, mama minta maaf sebab mama sibuk sangat sampai tak sempat nak peduli hal anak2, semua en.azmi yang uruskan. Abg adam tak dapat hadiah, tak pe abang markah abang pun semua bagus 90lebih juga cuma tak 100 je, nanti usaha lagi ye. Alhamdulillah..markah untuk sek.agama semuanya bagus2.

Disebabkan lama dah tinggalkan anak2 dengan en.azmi..InshAllah minggu depan kita pergi holiday sempena cuti sekolah..hehehe, tapi pergi dekat2 je lah ye, reward untuk mamapapa dan anak2 tapi bukan kita je la pergi kita pergi dengan kawan2 papamama la heheh pergi ramai2 baru meriahkan

Wassalam.

Sunday, 11 November 2018

Maaf... Mama tak percaya

Assalamualaikum...

Walaupun banyak kerja yg perlu diselesaikan di ofis tapi hari ni mama tak ke ofis sebab hari k hari graduasi & kecemerlangan pasti adelya, mestilah mama pergikan sebab semua pelajar wajib hadir. Adelya pun sibuk cakap nanti pergi vonvo (konvo) dia hehehe setelah diperbetulkan baru adelya sebut konvo. Mama tanyalah "kenapa mama kena pergi,adik dapat hadiah ke?" "Dapattt..nanti adik dapat hadiah" kata adelya, bila mama tanya dia nombor berapa? Dia cakap nombor 10... Heheh takpe lah nombor berapa pun sebab mama tak kisah sangat pasal nombor nih.

Disebabkan buat dekat pasti je takdelah kalut sangat cuma mama suka pergi awal sebab senang dapat tempat, sampai je terus daftar, macam sebelum2 memang tak dimaklumkan kedudukan pelajar, mama belek2lah buku program,sekali tengok ehhh..adelya tempat ke 2 dalam kelas...sorry sayang sebab mama tak percaya apa anak mama cakap. Belek2 lagi buku ehhh..untuk anugerah kehadiran terbaik pun terselit nama adelya... Syukur alhamdulillah rezeki dari Allah. Mama ni jenis yg susah nak bg anak2 cuti sekolah kalau takde sesuatu yg memdesak, nasib anak2 lahkan.


Alhamdulillah....syukur ya Allah, memang mama tak sangkalah kan, exam pertengahan tahun hari tu nombor 10, ini tak sangka no.2. Semuanya dari Allah yg memberikan kefahaman untuk adelya.


Gambar kanan muka mashamm jekk, sebabnya sebelum naik pentas tu cari papa, masa tu papa pula pergi beli makanan, mama lah yang hantar dia pada mualimah apalagi terud mendunglah muka. Tahun 5 pun pakai jubah konvo tu haaa. Mama tak tahulah sama ke semua Pasti,tapi pasti ni semua pelajar memang akan pakai jubah dan dapat sijil, untuk tahun 5 & tahun 4 bukan sijillah tapi tapi fail & kertas exam, kira baguslah macam ni semua anak2 merasa naik pentas, mungkin sebab tadika pelajar tak ramaikan, kalau sek keb buat macam ni mau fengsannn cikgu hehehe.


Kali ini hati banyak gumbiralah sebab papa dah ada..tengoklah tu nak pergi dekat mualimah yg dekat tu pun papa dukung. Ini nak naik pentas kali ke 2, untuk hadiah tempat ke 2 dalam kelas. Yang ke 3 pula untuk anugerah kedatangan terbaik. Lepas papa dah ada tu mood memang baik je lah gumbira beratur nak ambik hadiah.


Menempel je dekat papa dia..haa layan je la anak dara sorang tu, sebelum bahasakan yaya je sekarang dah bahasakan adik, papa pun dok adik...adik....haa lekatlah panggil adik sekarang ni, adik pun adiklah sebab memang yang paling kecik punkan. Sekejap je rasa dah habis tahun 5, tak lama tahun 6 pulak...eh eh lepas tu dah darjah 1 pulak.


Adelya bersama hadiah yang dia dapat...seronok bukan main, suka sangat dengan bekas pensil yg dia dapat tu,balik rumah terus isi pemadam dan pensil yg dia dapat juga. Tahniah sayang mama...walaupun mama rasa bersalah sebab masa anak2 exam mama tak sempat tengok anak2 mama belajar sebab mama sibuk dengan kerja sampai rumah pun dah malam kadang sampai rumah anak2 dah tidur, sempat jumpa pun pagi sebelum pergi kerja, tapi bila tengok keputusan anak2 mama bangga sangat, takpe kalau ada yg tak dapat hadiah,apa yang penting markah tu. Abg adam dengan adrien pun mama tak tahu nombor berapa tapi tengok markah semuanya bagus bagi mama, nombor berapa pun tak kisahkan,kalau dapat hadiah tu kira bonuslahkan.

Anak2...apa yang penting cemerlang di dunia.dan akhirat ye.. Letaklah akhirat dihati inshaAllah dunia akan ikut bersama, jangan letakkan dunia dihati kerana akhirat tidak akan ikut bersama, dunia tempat kita bersusah payah beribadah supaya kita senang di akhirat kelak.

Wassalam

Tuesday, 6 November 2018

Mama pun rasa

Assalamualaikum...

Cuti hari ni ambil peluang berehat dirumah setelah 8 hari kerja tanpa henti..esok sambung kerja lagilah sehingga survey ditutup. Tetiba rasa nak menulis sesuatu..berkongsi kisah sedih seorang jiran. Jiran mama nih rapat jugalah dengan mama selalu berbalas whatsapp jugalah.

Semalam dapat berita ibunya dijemput pergi..innalilahi wainna ilahirojiun, mama kenal dengan ibu ni sebab jiran mama memang jaga ibunya yang sudah tua dan sudah lupa. Sejak berpindah ke sini memang dia jagalah dorang bergilir adik-beradik,apa mama tengok bukan setakat zila yg jaga ibunya tapi suaminya juga sabar menjaga mertuanya, melayan dengan baik bila ada kenduri tunggu ibu mertuanya makan hingga habis, sejuk betul mata mama ni menengoknya.. Moga pahala yg melimpah buat kedua suami isteri ini.

Semalam berwhatsapp juga dengan zila, diceritakan kesedihan tentang kehilangan ibu tersayang..ya mama faham perasaan tu, mama ni walaupun dah 11 tahun berlalu tapi masih terasa macam baru saja kehilangan mak & ayah..sungguh sambil berwhatsapp tu tak sedar airmata sendiri mengalir, nak pulak bila zila cerita cara Allah ambil nyawa ibunya sama drngan cara arwah mak mama dulu..ya sedihnya hanya Allah yg tahu waktu ini. Sambil tu nagilah kata2 semangat untuk zila. InshaAllah...semuanya akan baik2-saja tapi kenangan takkan dapat dilupakan.

Bila mak ayah dah tiada...kita anak2 boleh kirim pahala buat mak ayah kita, baca al-quran dan hadiahkan pahala buat mereka, bukan itu saja..setiap kebaikan yg anak2 lakukan mak ayah tetap dapat pahala jadi kita sebagai anak buatlah apa saja kebaikan walau sekecil apapun pasti mak ayah akan dapat pahala. Selain itu,kita seagai anak  teruskan silaturrahim dengan kawan2 mak ayah kita, baliklah kampung walau mereka dah tiada, jumpalah jiran2 mak ayah kita, jgn kita kata "buat apa balik kampung mak ayah dah takde" jgn kata macam tu balik jumpa kawan2 mereka.

Jika mak ayah telah tiada perkara yg perlu dilakukan oleh kita anak2...

1. Selesaikan hutang mereka dengan Allah - jika kita tahu mereka ada tinggal puasa semasa hayat mereka dan masih tidak diganti kita bayarkan fidyah dan jika kita tidak tahu bertanyalah pada pihak yg lebih arif. Kemudian badal haji, jika semasa hayatnya arwah ini mampu untuk menunaikan haji tapi belum sempat menunaikan haji maka wajib dibuat badal haji

2. Hutang sesama manusia- seeloknya kata ustaz sebelum solat jenazah tanya dahulu tentang hutang arwah dan jika anak2 dah setuju untuk membayar maka teruskan solat, kata ustaz lg pernah Nabi saw tidak mahu solatkan satu jenazah kerana masih mempunyai hutang, bila ada sahabat yg bersetuju untuk membayar barulah diteruskan solat. Roh org yg berhutang akan tergantung sekalipun dia mati syahid(moga mama sempatlah bayar segala hutang mama)

3. Wasiat tidak lebih dr 1/3..ini jika arwah ada berwasiat perlu ditunaikan wasiatnya dan wasiat itu tidak lebih dari 1/3 hartanya.

Selepas selesai semua yg diatas maka harta yg tinggal itulah yg boleh difaraidkan oleh anak2. Itulah yg dapat mama kongsikan, dari perkongsian kuliah yg dihadiri, moga sama2 beroleh manfaat, jika ada yg mama tersalah info harap dapat diperbetulkan ye.


Arwah mak dengan paksu...tak banyak gambar arwah mak maklumlah dulu enfon mana ada kamerakan, 3210 je. amik gambar guna kodak je. Ada juga kawan yg whatsapp tanya mcmmana mama lalui hari2 tanpa mak... Nak buat apalagi kita kena redha jgn sedih yg berlebihan, apalagi yg dapat mama katakan utk.tenangkan hati seorang kawan yg kehilangan mak kan, yakinlah...mak kita ditempatkan bersama org2 yg beriman dan beramal soleh... Mak ayah sesungguhnya rindu ini tak pernah padam. Rindu nak peluk mak,kalau mak ada nak mengadu macam2 dengan mak,tapi sekarang mengadu dengan Allah je, mak takde Allah tetap ada

Wassalam

Jalan-jalan ambik angin, makan²

Assalamualaikum... Penat balik dari bertaklimat belum hilang..mengantuk sebab tidur lambat tapi sebab kasihan anak² kena tinggal mama paks...