Wednesday, 22 June 2011

citer anak aku

assalamualaikum & salam sejahtera

lama x hupdate xtau lak apa nak citer,pd hal byk benda nak tulis nih,sbb byk gak yg terjadi akhir2 ni ada yg suka ada yg duka,tp xder la duka sgt pun...cam sakit ati jer lebih.tp xper la..
hmm..citer pasal adam la kali ni,25hb bln ni genap usia adam 1thn setengah,lg 6bln 2 thn & insyaallah waktu tu nanti adam akan jd abg adam.
semakin meningkat usia dia,semakin lasak dan semakin nakal,klu mula2 lahir dulu diam jer,nak nangis pun jarang2 sekarang nangis tu xder la,tp mulutnyer riuh betul (ikut mulut saper la tuh..aku kot??hehe)
skrg ni,aku dah bgtau adam yg nanti dia akan dpt baby(adik) baru,harap2 dia faham.aku selalu ckp2 dgn adam pasal baby,sekarang ni kalau aku tny dia mana baby? terus dia selak baju aku pastu tepuk2 perut aku sambil ckp baby..baby..hehe so sweet pastu siap kiss2 perut aku,nampaknya adam faham,aku tau anak aku seorg yg bijak (hehe..puji anak sendiri,mestila kan setiap ibu @ bapa mesti akan puji & cakap yg baik2 ttg anak mereka kan,mcm tu la jg aku).
ada satu malam tu tgh tgk tv,adam pun dok tgk perut aku sambil pggl baby..baby..pastu dia pegi kat en.azmi ingat nak buat apa,rupa2nya dia selak baju en.azmi pastu tepuk2 perut en.azmi n cakap baby..baby..haha aku nak gelak..tu apa maknanyer en.azmi??nampak sgt perut tu da mcm ibu peknen 3 bulan haha...(jgn marah yerr).
macam2 la kerenah si adam nih,kalu dpt hp..amboi b'ckp kat tipon tu mcm ada bisnes juta2,dgn tgn sebelah kat belakang,jln2 keliling ruang tamu,smbil mulut becok b'ckp ntah apa2. kdg2 sgt m'gelikan hati namun adakalanya mmg buat aku kurg sabar.
 
adam..adam..buah hati aku.
 
 
wassalam

Tuesday, 31 May 2011

aper nak citer nih




assalamualaikum & salam sejahtera

lama rasanya x hapdate blog aku ni,mujur xde sawang2 lg yg hinggap.apa nak citer arini yer?kat opis dah mula sibuk, Banci Ekonomi dah nak bermula,aku pening kepala tgk kotak2 borang yg bertimbun2,hampir 50ribu kes yg perlu ditampal label dan dipos,tentu bosan posmen kat  pos dayabumi tu bila terima borang2 kami nanti dan aku pasti mesti byk juga borang2 POR nanti.apa2 pun kena buat juga dah kerja,yg pasti perlu tutup banci nih sebelum aku bersalin..haha..klu x abis gak,aku off jek hp..cik ijah tolong kaber akak yer...
apalagi nak citer nih? ha..aku citer la apa2 yer..
skang pasal buah hati aku lak..adam aryan..skang nih ada gak sikit2 perkataan yg dia dah bole sebut walapon x bape nak jelas sgt apa yg dia sebut x kisah la..yg penting dia panggil mama & papa dgn jelas.
perkataan peberet dia :
lui = lori
titat = sikat
papah = opah
bah = bas (sebenarnya adalah van sekolah,bila nampak van sekolah terus ckp bah)
tar = car
lepas demam dulu.sgt berselera dia makan,rasanya dah makin berat dia,aku nak dukung pun dah x larat,pipi dah makin tembam,kdg2 manja terlebih rasa nak cepuk2 jek pipi tembam tuh..
minggu ni terpaksa tinggalkan adam dgn mak ndak & mak su dia,opah cuti balik kg adik opah masuk spital,nasib baik la dia ok ngan mak2 sedara dia,klu x penat gak la aku.nak suruh kakak aku jaga,x best lak nak berjauhan ngan adam,jd biar la adik2 aku jaga..
eceh apa yg aku dah citer arini pun aku x pasti..berenti dulu la..mata dah mengantuk..sbb selalu tido awal la aku jarang update blog nih..


papa,adam dan abg awisy

Wednesday, 18 May 2011

dino's alive..



assalamualaikum & salam sejahtera

cuti hari minggu yg lepas,aku ngan family adik-beradik & anak2 buah g jln2 ke pusat sains tgk pertunjukkan dinosour alive.
tiket masuk :
dewasa : rm10
kanak2 : 4-17thn rm5.00
family package : 2 dewasa 2 kanak2 rm 25.00
ok la tu yer.
masuk je kat situ dia ada buat mcm aquaria klcc,ada ikan2 byk gak ikan,tp x la sebesar aquaria tu.pastu sebelum pintu msk dpt la tgk pameran sains

si awisy anak buah aku kat pintu masuk dah meraung,apa taknyer dinosour 2 ekor besar2 lak siap gerak2 dgn sound effect lg,bkn anak buah aku jer ramai gak la bdk2 yg takut & nangis2 masa kat ting.2 tu,dah la lighting suram,byk dinosour,buat mcm real hidup ngan bunyi2 skali,adam x nangis tp muka cuak giler la.
tp masa kat pertunjukkan sains tu,mmg dia suka la siap jln2 sendiri test brg2 yg ada

kat situ ada gak bilik cermin,kena cr jln keluar,tensen gak la aku,apa xnyer cermin kiri kanan,aku follow en.azmi je,ada sorg budaknih dgn konpiden nyer dia jln tetiba terantuk kepala kat cermin,mak ayah dia bkn nak gi gosok kepala dia ke apa,dibantainyer gelak kat anak diorg tuh,sian aku tgk.
lg satu masa aku ngan adik aku lepak kat ting.bwh sambil tggu diorg sumer mencuba brg sains yg dipamerkan,aku tgk 3 minah sibuk b'gambar,pastu ada sorg budak pompuan kecik lg dok menangis cari mak dia,adik nyaris lg nak rembat bw blk,baby girl lak tu..bdk tu dah jln2 g mana sambil cr mak dia,tetiba slh sorg minah yg sibuk b'gambar td,pggl bdk tu..'mama kat sini la..'aku pndg adik aku..ya Allah bole dia biarkan anak dia mcm tu jer,sdgkan dia sibuk b'gambar..adeh mcm ni punya org pun ado ko?
tggu diorg nih punyer lama,perut aku da b'keroncong.apapon mmg ok jg dpt dtg kesini,byk la yg dpt tgk.walapon aku ni xder la terer sgt pasal sains ni,tp bole la nk jln2.
balik singgah mkn kat uptown d'sara,mkn nasi ayam,sedap..bole la aku mkn. lps mkn terus blk umah aku da x larat.
tgk gmbr tuan tanah mmg xder la..asyik gambar anak ngan papa dia jer..




wassalam


Wednesday, 20 April 2011

preggy momma

assalamualaikum 
 
 
ye kawan2 sihat? arini saja nak bgtau gud news utk aku & family,eceh tu pun nk bgtau org yerr..heheh
hari ni utk konpomkan betul ke aku peknen,aku ajak en.azmi g klinik(pd hal aku da test senirik kat umah).aku g ke klinik soraya kat sek.3, mcm biasa aku mmg malas nak ke klinik kat sek.7,bkn apa aku malas nk menunggu lama2.td kat klinik soraya tu kejap je x smpi setengah jam aku kat situ.
kul 9 smpi 9.20 da settle.
alahai doc nye muda lg, cumel lak tu,stylo lg,apa yg aku suka kat sini sumer doc pompuan.check up kat sini dulu nti dkt2 nak due baru g daftar kat DEMC,ntah la aku selesa kat situ.bkn la aku ni byk duit sgt ye kwn2 smpi bole g spital swasta,tp tau je aku peknen,da start kumpul duit yer utk bayar bil spital,(mgkn t'paksa batalkan niat utk g b'cuti ke bandung..isk3) xpe la byr lbh sket asalkan aku n anak selesa,lgpun en.azmi bole tggu aku s'pjg masa,xde la kena dok spital sorg2.
kali ni aku mmg b'doa agar aku peknen,bkn apa umur da makin meningkat klu bole sebelum umur 35 aku nak la tambah anak,tupun klu ada rezeki Allah nk bagi.alhamdulillah Allah makbulkan doa aku kan.
mmg ngeri kalu ingat waktu2 nk melahirkan adam dulu tp lupakan dulu soal tu,sakit rasanya lain2 kan..
harap2 kali ini aku mampu bertahan..ngeh3,cuma peknen kali ini aku rs cpt penat lak.
aku bgtau kat sini je malas nk bgtau 1 opis yer(maklum akak kan glamer,sumer org nak tau perkembangan..eceh ditimpa perasaan lak aku..kui3),nti sumer org bole tgk bila pewot aku da besorrr...
kawan2 doakan aku yer,semoga sumer selamat ye.


.wassalam

Wednesday, 9 March 2011

sedih hati ini

 assalamualaikum

buka fb arini nampak gambar yg adik akak upload,tetiba rasa sedih dihati ini,memori tu muncul semula.kenangan terakhir dr arwah mak ngan ayah.mmg akak x sempat ada disisi mak semasa mak menghembuskan nafasnyer yg terakhir,tp akak terima semua tu,mgkn ini yg dah Allah tentukan buat akak,akak redha dan akak sentiasa doakan mak ditempatkn disisi org2 yg diredhai Allah.sesekali teringat mmg terasa sayu dihati,tambah2 bila akak kesedihan, lagi la akak teringat kat mak berharap mak ada disisi utk akak bercerita,sayangnya sumer dh x bole akak lakukan,mak betapa aku merinduimu..kdg2 akak harap sumer ni mimpi,mak dan ayah cuma pergi bercuti nti mereka akan blk(bodohkn akak...)tu la kdg2 bodoh jer rasa mcm tu..ye akak mmg terima kenyataan tp ye la kdg2 je rasa mcm tu...ni kenangan terakhir arwah mak,nasi yg mak msk mgkn pd hari terakhir sblm mak menghembuskn nafas terakhir,akak xtau sbb akak takder kat kg.x dpt dh nak mkn masakan mak,mak masak apapun ttp rasa sdp,walapon msk yg biasa2 je,ye la air tangan mak kan...

                                               nasi terakhir yg arwah mak masak...


                sup daging yg arwah ayah masak utk buka posa...tp dia x sempat b'buka pun...


                                           pengat pisang sempat gak arwah ayah masak...

dua masakan diatas arwah ayah yg masak,masakan ini adalah juadah utk b'buka puasa,ramadhan pertama tahun 2007,ayah msk utk adik2,syg,,ayah x sempat b'buka pun,Allah terlebih dahulu m'jemput ayah,saat ini airmata ingin mengalir,aku teringat kembali saat itu,saat aku terima panggilan dr adikku mengatakn ayah tlh tiada...aku menangis sesungguh hati,bkn menyalahkn takdir,cuma t'sentap sedikit,sbb baru sebulan mak pegi ayah lak menyusul,sdh mak tiada b'smbg dgn pemergian ayah,ramadhan dan syawal tahun 2007 itu mmg hambar,blk kg utk sambut syawal xder lg mak ngan ayah yg tggu dimuka pintu,yg ada cuma adik2,sesungghnya pilu dihati hanya Dia yg tahu...aku sgt suka klu ayah masak kari daging sgt sedap,ayah jarang msk,tp ayah pandai masak,dulu2 masa aku msh sekolah,ayah jg rajin basuhkn baju sekolah aku,smpikan kak aku penah kata aku anak kesayangan,aku anak manja,demam sket pun nk tido dgn mak ngan ayah..hehe mesti la kan nak manja ngan sapa lg?dgn akak2 aku?elleh diorg suka m'buli aku masa kecik2 dulu sbb diorg tu penakut...rasa rindu ini kdg2 membuat airmata aku mengalir...saat2 menanti kelahiran anak pertamaku tanpa emak disisi jg sgt2 menyedihkn,pasti mereka yg tlh kehilangan emak jg akan merasa apa yg aku rs...Ya Allah..ampunkan aku krn kdg2 aku merasa segalanya tidak adil,bahkan kdg2 aku merasa blm waktunya utk mereka pegi,knp Kau ambil mereka begitu cpt krn kami msh memerlukan ksh syg mereka,tp aku tau ya Allah ksh syg-Mu pd mereka melebihi dr ksh syg aku,krn Kau lbh mengetahui apa yg t'baik buat kami,Kau lah yg sebaik2 yg membuat perancangan... Tuhan aku bagaikan sebutir pasir yg lemah lg kerdil teguhkan keimanan jiwaku agar tidak terpesong dari-Mu...


 wassalam


Friday, 25 February 2011

kerenah si adam





aku xtau la camner arwah mak bole m'besarkan 9 org anak & aku xtau cmner ramai ibu2 diluar sana yg sgt sbr melayan kerenah anak2,aku???aku ni baru jer sorg anak tp kdg2 kesabaran cukup t'uji m'hadapi kerenah anakku yg s'org itu.Al-kisahnyer msk arini dh 4hr aku posa,tp 1st posa jer aku msk u b'buka,aku dh x thn lg dh nak msk sambil m'dukung adam yg beratnyer dh 10kilo,mmg m'cabar tul,mmg peelnyer klu aku msk mst dia tgk,aper nk jd chef wan ker bsr nti?ikut ati aku nk jer aku suruh dia tlg goreng ayam dlm kuali tu..dh m'dukung dia konpom esoknyer tgn aku ni m'geletar la..sengal2 pon ader..
Lg citer adam,skang ni ptg2 konpom dia nangis pegang2 kaki aku,pd hal bkn nangis betul2 pun nangis tipu2 jerk sbb nk srh aku bw dia main kat luar,ate klu hari redup xper gak,ni panas,udah gelap kulit tu dibuatnyer,kdg2 ujan pun nk kuar gak,mmg la klu aku marah pun dia x paham,tp aku pun tensen la jgk..mau jer aku cepuk skali, dgr adam nangis2 tu dh mcm bunyi langau lak,hari tu dia buat2 nangis,pastu dia amik tudung aku,sbb dia tau klu kuar umah aku mst pki tudung,mst dia bajet aku nk kuar la sbb bila dia bg tudung tu aku amik,tp aku amik aku sarung kt kepala dia,trs meraung bdk tu..hahaha..geli hati pun ada,geram pun ada...ikutkn ati mmg la kena cubit bdk ni,tp bila malam tgk dia tido,sayu lak ati ni...sian adam kena marah ngan mama busan ni...



adam menunjukkan kerajinannya..

memang boleh diharap

Saturday, 15 January 2011

adam aryan








anakku..x sangka dh setahun jd mak org,igt lg waktu mengadungkn adam ni,alhamdulillah anakku ini x byk kerenahnyer sejak dr dlm perut lg,tp skrg semakin lasak,abis sumer kerusi,meja nk dipanjatnyer...mmg dia sgt aktif..moga anakku ini berjaya didunia & akhirat...mama luv u..syg