Thursday, 29 March 2018

Taman Paya Bakau, Sijangkang

Assalamualaikum...

Cuti sekolah dah berakhir sekejap je rasa, disebabkan kesian anak2 cuti sekolah tak kemana2 mama pun tak bercuti, makanya mama dengan en.azmi bawa anak2 berjalan dekat2 area rumah je lah, yang penting berjalan. itupun anak2 dah suka siap cakap nanti bawa berjalan lagi, yelah anak2 ada rezeki nanti kita pergi jalan2 lagi ye.

Sabtu dalam pukul 10 keluar bawa anak2, tak berjalan jauh pun dekat sijangkang tu je. dekat je ah dengan rumah. Ada tempat menarik juga rupanyakan dekat dengan kawasan rumah kami ni. inipun jiran yang bagitahu sebabnya jiran mama ni memang orang sijangkang je. Nak bawa jalan jauh takde bajet jadi kita pergi dekat2 la yang bajet ciput je, yang penting kita enjoy digigit nyamuk πŸ˜‚πŸ˜‚


Kami ke Taman Paya Bakau 🌴🌴, Sijangkang. oklah buat pengalaman untuk anak2, untuk mama juga sebab tak pernah lagi merasa ke taman paya bakau ni, selalu juga tengok dekat tempat2 lainkan, tapi tak pernah pergi jadi dah ada dekat ni kita pergilah. Bayaran masuk pun murah je dewasa RM2, kanak2 RM1. Tempat ini pun dibangunkan oleh orang2 kampung katanya lepas tu adalah sumbangan dari luar juga kot, bayaran masuk ni pun untuk kutip sikit2 danalah kan.


Perjalanan sepanjang taman paya bakau ni sampai ke penghujung adalah 800m maknanya pergi dan balik tu 1.6km lah. Merasai pengalaman berjalan diatas titian kayu, adelya bersemangat je dengan abang adam, tapi adrien agak takut pada mulanya, membebel je dia mula2 tu " yen takut, kenapa tak buat jalan dekat bawah je, kalau jalan bawahkan yen berani laaa..." sambil membebel dok pimpin tangan mama, adelya pulak menyampuk "apa la yeyen ni, itupun nak takut, tengok yaya ni berani je" hehehe...macam2 lah korangkan.


Dah agak lama barulah adrien mula berani. walaupun panjang juga tu 800m tapi banyak hentian yang disediakan, dekat hentian tu juga disediakan kerusi, setiap hentian dinamakan bersempena nama pokok yang berada dekat situ, seperti hentian jeluju(ada pokok jeluju berhampiran kawasan tu), hentian buta-buta (sebab ada pokok nama buta-buta dekat situ) haaa...dah datang sini baru mama tahu ada pokok buta-buta rupanya dan nama sijangkang tu pun diperolehi dari nama pokok sijangkang yang ditemui disitu. Kiranya takdelah penat sangatkan berjalan kejap2 berhenti, tapi bawaklah bekalan air masuk dalam tu nak pulak dengan anak2 memang tak tahan la dahaga, kalau tak bawa tu mau meraung sepanjang jalan minta air.


Sepanjang jalan memang kita tengok pokok2 je lah kan, kalau yang minat alam semulajadi pokok2 tu bolehlah datang sini, kalau diva2 yang tak boleh kena gigit nyamuk mama tak sarankan untuk ke sini sebab memang akan digigit nyamuklah kan, mama ok lagi pakai baju lengan panjang, anak2 lengan pendek haaa jadi mangsa nyamuk je lah kan, tapi tengok anak2 ok je walaupun dok bising nyamuk gigit, tapi gigih juga berjalan sampai hujung. Selain tengok pokok, dapat juga anak2 tengok anak2 ketam yanga da dekat situ, banyak juga ketam dekat situ, menyorok dalam lubang, tapi banyak juga yang memunculkan diri. Seronoklah anak2 dok peratikan ketam.


Dekat situ juga ada jalan ban lama, tempat yang disediakan jika nak buat bbq. ada ke yang nak buat bbq dalam hutan tu? ada la agaknya kan, ajak kawan ramai2 ok juga tapi kalau nak terkucil ke apa susah juga sebab toilet berhampiran takde. ada tu ada lah tapi dekat pintu masuk. eh surau pun ada tersedia tapi berhampiran pintu masuklah kalau tetengah hutan tu takde la kan. kalau siapa nak ber bbq sambil bertemankan nyamuk bolehlah cuba hehehe, eh monyet2 pun ada dekat situ, tapi tak kacau oranglah dorang main sesama dorang je lah bergayut2 kat atas pokok tu, cuma kalau dengar dorang berbunyi tu agak seramlah, sampai adelya cakap " yaya takutlah, macam ada dinosour" kuikuikui... ini mesti tengok cerita dinosour dekat tv ni sampai boleh fikir macam tu.

perjalanan balik anak dara dah penat berjalan, terpaksalah papanya dukung
Dah penat berjalan, dihujungnya kami disajikan dengan satu pemandangan yang cantik, dapat beristirehat di tepi sungai langat. hujung perjalanan 700m terdapat hentian, kemudian ada dua cabang sebelah kiri dan kanan, terdapat pondok untuk berehat sambil tenangkan diri, kalau tahu mama bawa makanan boleh lepak2 makan tepi sungai. Berehat2 dan bergambar sebelum menruskan perjalanan keluar. Adelya semasa perjalanan balik tak larat dah nak berjalan, terpaksalah en.azmi menanggung bebanan semasa perjalanan keluar, apa nak buatkan anak dara nan seorang dukung je lah, adrien pun mengadu penat tapi siapa yang nak dukung? dia suruh mama dukung, mama suruh dia dukung mama hahaha...perjalanan balik tu santai2 je takde apa yang nak dikejar pun.

sampai juga ke hujung perjalanan, kemain berbaring masing2..penat ke??

pokok sijangkang dari pokok inilah sijangkang mendapat nama

entah apa lah gaya bebudak nih, ini sebab en.azmi kata asyik buat peace je cuba buat gaya lain pulak, itu yang jadi macam tu 
Penghujung destinasi..rasa macam nak terjun sungai je bila tengok nih. ini kalau mama kecik2 dulu memang tak biar dah ni mesti dah terjun tiruk ramai2 ni kikiki...inilah sungai langat. itu ada penunjuk arah, jugra, port klang dan pulau carey. dekat pulau carey tu pun ada tempat percutian, ada rezeki boleh pergi nanti, berjalan dekat2 je kan best juga.

Sepanjang jalan tu kami bertembung dengan 3 keluarga je, mungkin masih awal jadi belum ramai pengunjung yang datang. Tapi bagi mama tak rugilah pergi situ walaupun hanya ada pokok2 je kan tapi anak2 dapat juga pengalaman, lagipun bayarannya pun murah. berhampiran pintu masuk tu ada juga jual minuman, keluar tu teruslah beli minuman, air bekalan yang sebotol dah habis haus memasing berjalan. ada juga madu kelulut dekat situ, adrien pun apa lagi nak sedut madu katanya macam upin ipin ahahaha...pengaruh upin ipin kuat betul, mujur dia tak mengamuk dekat situ nak sedut madu juga, kalau tak jenuhhh.


Nak bergambor peluk dengan tok laki ambe takut ada yang muntah berjemaah pulak kikiki jadi kita berpeluk dengan abg adam je la, yang 2 orang lagi tu ikut kome lah wehh mama panggil bergambor kome sibuk dok tengok apa entah bawah tu, ketamπŸ¦€ gamaknya kot. Cantiklah view dekat sini best juga buat lepak2, makan2 pun ok juga.

Itu je la cuti2 bajet ciput mama minggu lepas..nak jalan2 ukur soping mall cuci2 mata memang taklah en.azmi tu kan jadi kita bawak masuk hutan. Mama tau la tu kalau pegi soping mall takut macam2 yang nak dibeli nanti ye dak hehehe.

Wassalam

Tuesday, 27 March 2018

3 hari berkampung di SUK

Assalamualaikum...

Cerita basi ni, masa tu tak boleh update sebab enfon rosak. Sekarang mama up la kan sebagai kenangan. 3 hari berkampung di suk sebab mama terlibat dengan majlis APC, tapi bukan mama la yang dpt apc tu mama jadi urusetia pendaftaran je la,kira ok la kan memeriahkan majlis, meraikan kawan2 yg dapat apc.


Urusetia pada hari kejadian, kena pakai baju kurung hari tu. Mama selongkar kotak yang ada dekat rumah tu jumpalah 2 helai baju kurung. Taram je la walaupun baju lama, dah 7 tahun usia baju tu mujurlah masih boleh dipakai lagi. Ada yang cakap cantik mama berbaju kurung...cehh kembang setaman dibuatnya.


Meraikan adik bujang sorang ni yang dapat apc dekat seksyen mama, ada sorang lagi yang dapat tapi masa ni kak nur dah balik jadi kami bergambar dengan afiq je lah. Layan je la afiq ye akak2 yang sengal tu.


Selain meraikan penerima apc...nampak tak tu mama pun naik pentas juga hari tu kikiki tumpang glamer jugaklah kita kan. Sempat lagi borak2 dengan dato' sri dekat atas pentas tu. Kata dato' sri sebagai pakar rujuk kospen mama kena la jaga kesihatan tunjuk contoh yang baik pada orang lain...gituuu #fitdosm kita. Mama dapat sijil tu sebab jadi pasukan rujuk kospen tu kan macam yang mama cerita sebelum ni.


Semua penerima sijil bergambar dengan vip. Meriah sangat majlis hari tu. Tetamu disajikan dengan video dari penerima apc dengan tema back 2 school memang bestlah tengok penerima berbaju sekolah.

3 hari di suk sebab hari khamis mama rehearsel untuk majlis apc, jumaat majlis apc dan hari isnin pulak pagi tu ada perjumpaan bulanan dengan dato' sri menteri besar selangor. Best dengar ucapan dato' sri. Menepati masa hadir pada waktunya dan perjumpaan tamat pun seperti waktu yang ditetapkan. Ada kata2 dato' sri yang terkesan dihati.. Buatlah apa pun saya tidak takut, yang saya takutkan hanya Allah.

Wassalam

Friday, 23 March 2018

Taman-taman Syurga

Assalamualaikum...

Katanya ustaz kalau nak berada dalam taman-taman syurga di dunia ni, hadirilah majlis ilmu. Alhamdulillah dekat tempat kerja mama ni setiap hari dekat surau bangunan bermula tahun ni MBI ada buat kuliah zuhur bersama ustaz jemputan setiap isnin hingga khamis. Jadi dah ada peluang tu janganlah dilepaskan ye tak, kalau nak keluar rumah ke masjid2 dengar ceramah tu takdelah mama ni kan, rasa macam susah je (alasan sangat nih) Jadi bila dah disediakan kemudahan wajiblah hadir. Bukan saja dapat dengar ceramah, setiap hari pihak MBI jugak sediakan makan untuk tengah hari, alhamdulillah  rezeki juga tu kan..jimat belanja makan tengah hari.

Selain tu jabatan mama sendiri pada jumaat buat pengajian kita hadith 40, alhamdulillah katanya ustazah yang datang berceramah, pihak majikan sepatutnya sediakan juga hal2 berkaitan pengisian kerohanian ni untuk pekerja, jadinya ketua jabatan dan pihak MBI dah buat yang terbaik untuk pekerja disini. Selain ceramah dan pengajian kitab ada juga pengajian quran dengan imam besar masjid negeri..eh lawak tau pak imam nih masa mengajar. Kata pak imam, datanglah belajar sebab sekarang ni tok guru yang datang cari murid,bukan murid cari tok guru jadi gunakan peluang yang ada ni sebaiknya.

Mama nak share sedikit ilmu yang mama dapat, bukan sekadar share tapi untuk peringatan buat mama juga jika terlupa...

Dari Ustaz pahrol Mohd Juoi.

Lakukan 3 perkaran jika hati tidak tenang.

1. Baca Al-Quran, perbanyakkan baca al-quran bukan saja untuk ketenangan hati tapi al-quran jika sebagai syafaat untuk kita ketika didalam kubur kelak - Pastikan kita ada al-quran peribadi sebagaimana kita ada henfon peribadi. Bagaimana hari ini aku dengan al-Quran? Sebagaimana jarak kita dengan al-quran,begitulah jarak kita dengan ketenangan. nak tenang bacalah al-Quran.

2. Perbanyakkan zikir - macam2 zikir yang kita boleh baca dan sepatutnya setiap orang ada zikir peribadi, tak kisahlah zikir peribadi tu apa, al-fatihah pun boleh jadikan zikir, misal kata kita baca 3 kali setiap lepas solat, zikir jangan yang pelik2 atau yang susah2 zikir ya Allah pun boleh yang penting kita istiqomah buat disamping zikir2 lain.

- Zikrullah pada hati umpama air pada ikan, tanpa air ikan akan mati, tanpa zikir hati akan mati.


3. Meluangkan waktu menyendiri dengan Allah. jangan hanya ketika susah kita ingatkan Allah, tetapi diwaktu senang juga kita perlu ingat Allah pendek kata setiap masa kita ingatkan Allah.

Beza tangan dengan hati - tangan akan lepaskan apabila terpegang benda panas, tapi hati tak begitu, bila ada masalah kita pegang dalam hati - solat dan sujud, belajar lepaskan masalah semasa sujud. Manusia paling kuat ialah apabila merasa lemah didepan Allah. Sujudlah dengan penuh rasa kehambaan.

Hidup ini penat mari kita berehat dengan solat, solat kerana cinta... macammana nak tahu kita solat kerana cinta? bila kita solat kita rasa tenang.

Setakat itu perkongsian mama, moga beroleh manfaatnya..nanti mama kongsi lagi di jumaat akan datang inshaAllah.

pic dari gugel

Wassalam

Tuesday, 20 March 2018

Tiba-tiba balik kampung

Assalamualaikum...

Takde perancangan nak balik kampung pun, sebabnya gaji mama memang dapat awal bulan 2 hari tu kan, dah hujung2 ni nazak la kan, en.azmi punya gaji pun lambat jugakkk bulan ni, jadinya kata en.azmi memang tak baliklah walaupun tok telefon suruh balik. mama pun takdelah nak ambik cuti walaupun cuti sekolah seminggukan.

Alih-alih petang jumaat tu en.azmi call katanya maklang(adik ipar mama) cakap nak ambik anak2 malam jumaat tu nak bawa balik kampung. eh macam risau jugalah kalau maklang dengan anak2 je balik malam tu, pulak tu nak bawa abang adam dengan adrien je, tu lagi satu masalah tu, nanti kalau abg dengan adrien takde adelya mula buat perangai mengamuk taknak pergi rumah pengasuh, sudahnya malam tu kami semua balik juga ke kampung dengan maklang, takde pitihkan kita tumpang je la maklang balik hehehe...jimat belanja.. bukanlah takde duit langsung adalah untuk isi minyak dengan tol. Dalam 9 lebih jugak gerak balik kampung, dekat pukul 1 baru sampai, sampai2 terus tidurlah pening kepala dah berapa malam tidur lewat.

Siang tu mama dengan en.azmi keluar ke temerloh, saja cuba nasib nak baiki telefon. dekat sini en.azmi tanya semua takde barang. kata adik ipar ada satu kedai repair telefon dekat temerloh tu, kami ke sanalah, kebetulan pekerja tu cakap dia memang nak pergi beli barang, jadi kami tunggulah sekejap kan sambil minum air kelapa dekat hogoh de coco tu. lepas tu ke kedai tu lagi tunggu lagi, dekat pukul 2 takde call lagi en.azmi naik ke kedai tu, rupanya pekerja tu tak pergi beli lagi, esok kedainya tutup, kami pun nak cepat, adik tu kata boleh pergi kedai kawan dia berhampiran agro bank. ke sanalah kami lepas tu. Alhamdulillah dekat situ, pekerja tu repair supaya boleh on je enfon mama ni kan. dah boleh on tu legalah kan walaupun button on tu takde. dah ok tu boleh balik dengan gumbira.

Malamnya..abah ajak makan western dekat caribou wok & grill. Hari tu lagi en.azmi dah cakap ada kedai baru dekat situ, dah ajak pergi tapi tak sempat2 nak pergi,kata maklang kali ni jomlah pergi, nak tu memang la nak tapi kitakan belum gaji macam tak best pulak, tapi dah orang ajak kita pergi je lah heheheh...gambar makanan takde pulak mama amik sebab dah penat,anak2 pun buat hal bising lapar sebab makanan lambat sampai, bila mee goreng mama sampai dorang sibuk tadah mulut ehhh berbulu je mama okeh, perut mama pun lapar tau, berebut makan dengan anak2 memang tak kenyanglah dibuatnya, tok lagi best siap order 2 menu nasi goreng cina dengan grill chicken lagi. acu order fucilli carbonara, mama tumpang la rasa ehh sedaplah pulak.bagi mama makanannya ok sedaplah.. macam biasalah sudah makan dah ada orang yang bayarkan hehehe...moga murah rezeki tok yang belanja kami makan..nanti mama belanja pulak eh, bila tu taktahu lagi.


Ahad takde buat apa,kemas2 baju je sebab nak balik dah, mula tu abg adam nak tinggal dekat kampung, nanti acu hantar balik, tapi kalau abg adam tinggal adrien pun nak ikut sama, kalau dua2 abang takde adelya mesti buat hal,jadinya semua jangan tinggal, ikut je balik, oklah semua nak dengar cakap mama takde buat perangai walaupun mama tak bagi tinggal, adelya pulak yang buat perangai, mengamuk sebab mama tak bawa khalish balik, aduhaiii mana maunya acik imah nak bagi bawa khalish balik, kalau bawa balik pun siapa yang nak jaga nanti mama kan kerja...hai macam2 lah anak dara sorang tu.

Alhamdulillah walaupun balik kampung 2 hari je oklah kan itupun menumpang maklang, kalau tak tak balik jugak kami. Hikmahnya balik kampung juga, selain dari dapat jumpa orang tua, enfon mama tu dah elok, cuba kalau tak balik mesti tak ok lagi sebab tanya2 kedai yang ada semuanya takde barang lepas tu bila minta bagi on je enfon tu tak boleh buat pulak. itulahkan setiap yang terjadi tu ada hikmahNya.

Wassalam

Tuesday, 6 March 2018

disebalik kesulitan

Assalamualaikum...

sunyi dan sepi masih bertamu..ecewaaahhh..enfon masih diam membeku, perlukah dibeli baru.. hmmm garu kepala yang tak berkutu, selagi hidup tak haru-biru, kita biarkan je lah dulu, kalau ada yang nak belikan dulu, wahhhh tak cukup tapak tangan stadium shah alam mama tadahkan kahkahkah...besor mana sangatlah sampai nak guna stadium shah alam tu mama oiii. sekarang ni guna je apa yang ada asalkan boleh call ok lahhhhh (panjang harkat nampaknya tuuu mama kikiki).

Ok lah lupakan pasal enfon mama tu, tapi kalau ada kawan2 nak bagi hadiah enfon boleh pm tepi hahaha(nak pm apanya mama ko enfon pun takde). cerita minggu lepas nih tentang anak-anak mama. Jumaat lepas dalam tengah hari, ibu ct (tempat anak2 transit, sebelah rumah je pada hal hehehe) call mama dekat ofis, dah tak sabar la tu nak tunggu mama balik bercerita siap call mama tu hehehe, mulanya tak tahu siapa call sebab takde nama naik kat skrin enfon nih,tapi mama jwab jugaklah kan. berita yang dibawa tu agak sulit jugalah kan, tapi kita tenang2 aja.

Kata ct, kak ana driver van sekolah anak2 tu dah taknak ambik anak2 lagi, adoiii dahla hari jumaat, masa yang ada cuma 2 hari je lagi nak cari orang baru. eh..bukan sebab kami tak bayar duit van, tapi kata kak ana dia jadi susah sebab nak masuk taman kami dia kena turun van untuk buka gate kat depan. ye lah taman kami ni ada letak gate kat depan dan siapa masuk atau keluar kena tutuplah gate tu, ini sebagai langkah2 keselamatan yang kami telah sepakat. Nak ambik guard dan bayar bulanan kami tak mampulah sebab ada berapa bijik rumah je dekat taman mama ni, dalam 67 biji rumah je, itupun belum semua diduduki lagi. jadinya kami letak gate je kat depan tu. Dah buat kira2 kalau nak ambik guard, tapi ye lah bukan semua orang dapat bagi komitmen kan kalau bayarannya agak mahal. Mama sendiri pun pun belum tentu mampu nak bayar kalau cecah ratus sebulan. Kadang tak sedap juga bila ada jiran2 yang komplen, van sekolah tak tutup gate, serba salah nak cakapkan. tapi cakap jugalah dekat kak ana tu, tapi tu lah lepas tu kak ana taknak dah bawa anak2. tak salahkan kak ana jugaklah kan mungkin melambatkan kerja dia.

Setelah berbincang, kami sepakat nak minta cik ida jugalah, cik ida ni jiran mama juga dan cik idalah orangnya yang menghantar adelya ke pasti kalau en.azmi out station. legalah kami sebab ida bersetuju untuk hantar dan ambik anak2 dari sekolah. sebabnya dekat taman tu cuma anak mama 2 orang dan anak ct seorang yang naik van kak ana tu. semalam merupakan hari pertama anak2 naik dengan cik ida. pagi tu berbuih mulut mama berpesan nanti cari kereta cik ida tau bukan cik ana, ye lah takut anak2 ternaik pula van cik ana tu lagi. Alhamdulillah hari pertama berjalan lancar, ye lah lagipun anak2 pun dah kenal sangat dengan cik ida, naik kereta pun selesalah sebab mereka bertiga je. petang semalam 6.40 keluar sekolah 6.50 dah sampai rumah. seronoklah anak2 siap boleh main basikal lagi lepas tu. kalau tak biasanya 7.15 atau 7.20 baru sampai rumah. ini kira oklah kan. Pagi pun takdelah awal sangat pergi sekolah, dalam 7.15 baru pergi sekolah, kira oklah sebab sekolah pun tak jauh 5 minit je dari rumah, jalan pun tak jem sebab kawasan kampung kan.

Inilah dikatakan setiap kesulitan pasti ada kemudahan. Alhamdulillah Allah mudahkan urusan mama dan ct ni. Semalam lepas ambik anak2 berboraklah dengan ida tanya dia, macammana ok ke? boleh ke lepas ni ambik dan hantar anak2 ke sekolah lagi, ida kata ok je..alhamdulillah..kalau tak mama nak suruh je en.azmi cari van lepas tu dia pulak bawa van sekolah ahahaha. ye lah mana lah tahukan kalau2 boleh buat bisnes van sekolah pulak lepas ni ok jugak tu..haaa berangan je lah kan.

gambar pinjam pakcik gugel..tq

ok lah wassalam...

Sukan Pasti Kuala Langat

Assalamualaikum... Mama buat siaran langsung dari ole futsal,olak lempit sempena sukan pasti daerah kuala langat hahaha...siap buat lintas...