Bila mama ke kedai runcit

Assalamualaikum...

Bulan ni mama drive sendiri ke tempat kerja sebab en.azmi bekerja jauh dan takut tak sempat untuk mengambil mama.. sempat tu sempat cuma takut lewat, so mama drive lah senang, tapi kenalah mama keluar awal.

okeh semalam niat dihati hendak memasak sesuatu, selepas ambil anak-anak dari taska terus singgah ke kedai runcit, untuk pengetahuan.ini pertama kali mama ke kedai runcit membeli barang dapur sendirian..sendirian okeh..huhuhu

Sebenarnya selama ini yang biasa ke kedai runcit membeli barang dapur adalah en.azmi. mama kadang-kadang je mengikut itupun mama cuma bagitahu nak beli apa, ayam,ikan, udang, sotong...semua en.azmi yang pilih, mama cuma ambil sayur-sayur je...kikiki, al-kisahnya..mama ni tak pernah membeli ikan dan sayur dikedai runcit..

semalam dengan anak-anak berdua tu, kelam-kabut mama kat kedai tu tau, dah dua-dua pergi buka peti ais konon nak ambil air kotak, tapi dorang pergi bertapa depan pintu peti tu tau, nak buat macam kat rumahlah tu,ambil angin depan peti ais musim-musim panas nih..aduhhh dan membebel-bebel mama, nak ayam pun suruh adik yang kerja kat situ yang ambil dan pilihkan, mama takdenye nak pilih-pilih sendiri hentam saja ikut adik tu ambil. pilih-pilih apa yang dikehendaki

Sedang memilih tu en.azmi pula telefon bertanya dekat mana? dekat kedailah dengan anak-anak..lahh kenapa bawa anak-anak sekali, lepas beli barang baru ambil dekat taska katanya, takpelah dah ambil pun budak-budak ni ha..kalut jugalah dengan budak berdua ni ha, sesudah bayar mama pun balik.

Sampai di rumah, en.azmi pun sampai, mama kalut kat dapur, en.azmi pula ambil kain dalam mesin yang sudah siap dibasuh bawa keluar untuk disidai, sekali mama mencari-cari ayam dalam plastik yang mama bawa balik tu, sekali ayam tiada, cakap dekat en.azmi, suruh en.azmi pergi kedai ambil ayam..hahaha itulah kan kalut sangat sampai ayam pun tertinggal, terpaksalah en.azmi ke kedai ambil ayam yang mama tertinggal tu...hehehe, itulah tak rajin ke kedai kan, lepas ni mau mama tak jengah kedai runcit berbulan-bulan sebab malu..kikiki






Bukan nak masak best pun nak buat sup ayam je  dengan bubur sumsum..

Allahummasolli a'la sayyidinia Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

Comments

  1. hehe...tulah jarang keluar sendirian tambahan anak2 nak kne handle terasa kalut kan.

    ReplyDelete
  2. Tak apa...pengalaman manis tu...

    ReplyDelete
  3. Mama nya tak biasa ke kedai ,tu yang kalut dengan budak2 lagi.Tak pe dah biasa nanti ok je

    ReplyDelete
  4. Hihi... penangan kalut itulah jadi tak tentu arah.
    Nasib baik en Azmi balik cepat juga kalau balik malam mahu masak sup tempelah (kakak nampak tempe tu) haha...

    ReplyDelete
  5. Rajin ye En Azmi tu rupanya, balik balik jer terus menyidai baju.
    Hihi...mmg nampak sangat jarang ke kedai tu Azra sampai tertinggal ayam tu....
    Tempe tu nak goreng cicah sambal kicap ek

    ReplyDelete
  6. kalau ada budak2 mmg semuanya tk menjadi, itulah kaknoor dulu2 masa anak kecik jalan shopping barang mesti sorang senanag nk handle, kannn dh terlupa ayam haha

    ReplyDelete
  7. La AA, betul tu kata en Azmi, ke kedai dulu baru ambil anak, tapi kan kita ni ada anak ada semangat skit tapi tula hal penting tak sesuai pula. Haha kalau tidak buat sup sayur ke, healthy look kan lihat oren hijau sayuran kan.

    ReplyDelete
  8. ky pun dulu2 kekedai sorang..jarang bawak anak2..jadi kalut. mana taknya..nak jaga keselamatan mereka, nanti nak mintak itu ini..dlm fikiran nanti terover budget. sampai kesudah anak2 tak pandai minta itu ini..apa yg mak dia belikan dia terima aje dgn redo..huhu

    ReplyDelete
  9. betullah , klu bawak bebudak ke pasar memang kalut sikit ... geram pulak nampak tempe tu ...

    ReplyDelete
  10. thumbs up..air tangan seorang ibu dan isteri tu kan yang terbaik untuk sesebuah keluarga tu...

    saya pun slalu kelam kabut bila dengan anak...adat dah tu...hehe...papepn, seorang isteri memang akan rsa susah dan kelam kabut tanpa bantuan seorang suami...sy sendiri memang xmalu nak akui tu..heheh

    ReplyDelete
  11. Ira mula2 nk g kedai runcit rasa kekok juga.. tp bila da bnyk kali pegi, da ok.. wp x berapa reti jgk nk memilih, tp buat selamba je.. sambil2 tu dok perati org lain memilih mcm mn.. hihi..

    Kalau g kedai bwk ank mmg kalut jgk.. tp kdg2 ank tu jd teman & penghubung kita nk communicate dgn org. Bila org usik2 ank kita, secara x lgsg kita sembang ngan org tu.. tp bab melayan permintaan dia tu yg xtahan tu.. nk itu ini.. huhu..
    Lg satu klu g kedai ni, dr umh pk menu lain, sampai kedai kene tukar menu lain.. haha.. tu yg lama g kedai tu..

    ReplyDelete
  12. Kalo saya, saya yg membeli di pasaraya, suami tak pandai bab2 membeli brg ni. Biasa bwk ank yg umur 12 tahun tu jadi peneman, dan tlg pilih2 ikan.

    ReplyDelete
  13. Kalau kedai runcit pun mmg biasa req suami je belikan. Kalau pegi pasar baru pilih sendiri. Sbb uwais hanya abi dia je mampu pegang dan kawal. Dgn kita dia xkawan huuu

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts