Monday, 7 December 2015

orientasi SRA

Assalamualaikum...

hari ini mama bercuti sebab nak hantar abang adam orientasi sekolah rendah agama.


adik-adik semangat nak ikut hantar abang tapi mama tak mahu bawa sebab takut lama nanti adik-adik bosan dan mula duduk tak diam. jadi mama hantar adik-adik ke taska apalagi mengamuklah adelya tak mahu ke taska.

waktu orientasi SRA 8.30am-10.30am je selama 2 minggu. hari pertama je mama hantar, itupun mama hantar pergi je balik abang adam naik van.


abang adam di kelas..tengoklah tu muka abang adam, mama suruh borak dengan kawan sebelah pun tak mahu, diam je abang,pemalu sangat gayanya tu.

abang adam kelas 1 nuh..ustazah kelas abang macam tegas sikit mama tengok, masa ibu bapa tunggu dekat kelas ustazah minta semua tunggu dikantin sebab tak mahu anak-anak terganggu semasa sesi suaikenal dijalankan. kelas lain ok je ibubapa berkumpul depan pintu. mama macam biasalah memang tak tunggu dekat mama tengok dari jauh je. Alhamdulillah abang adam ok walaupun nampak takut dan malu.


abang adam dan kawan-kawan dibawa oleh ustazah melawat sekitar sekolah. kelas abang berdekatan tandas jadi mudahlah kalau abang nak ke tandas nanti.

anak-anak zaman sekarang mungkin dah semakin berani tiada pun yang menangis bila ibubapa tinggal di kelas cuma ada seorang yang mama tengok menangis mengekori ibunya. Ada seorang pula ditinggalkan terus oleh ibunya sampaikan anak itu hilang punca tak tahu ke mana nak tuju. sudahnya ustazah bawa ke setiap kelas bertanya kerana anak itu lupa dia kelas mana... alahai kesiannya, mungkin ibubapanya pun mencari anak itu tapi tak berjumpa agaknya.


belajar beli makanan di kantin, sedang abang berbaris ada seorang budak datang potong barisan berdiri depan abang,abang macam tak puas hati, abang tengok mama tapi mama suruh abang biarkan saja, anak itu nampak lebih agresif dari abang mama takut jika sesuatu yang tak elok berlaku jadi biar saja abang mengalah.

melihat situasi itu mama fikir lebih baik mama sediakan bekalan untuk abang nanti, bukan apa mama ni risau je kalau abang tak dapat makan..sementara abang nak pandai uruskan hal membeli dikantin baiklah mama sediakan bekalan agar abang dapat makan.

ada satu situasi lagi..ada ibubapa yang berikan anak rm10 pegi beli makanan rm1, dah bagi duit terus lari, makcik kantin panggil tapi dah tak menoleh macam mana tu? dalam ramai-ramai macam tu mungkin makcik kantin pun dah tak cam budak yang mana satu...hihihi ini diceritakan oleh jiran mama yang menghantar di sekolah yang sama..sementara menunggu anak keluar kami berbual-bual dahulu.

abang adam keluar mama bawa abang ke tempat untuk menaiki bas/van sekolah. memang mama ambil van yang sama masa abang tadika dulu jadi mudahlah sebab abang dah kenal dengan acik e dan acik nurul cuma mama perlu ajar abang nak tunggu di mana sebab takut juga, sekolahnya di tepi jalan, berkali-kali mama pesan jangan lintas jalan, jangan naik van yang orang tak kenal tunggu van acik e je tapi van akan sampai awal sebelum anak-anak keluar dan abang juga akan naik van dengan kawan-kawan sejiran..cuma sebagai mama ni biasalah risau tu tetap ada..

moga dipermudahkan urusan abang untuk mencari ilmu. mama doakan yang terbaik buat abang.

Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

17 comments:

  1. Lama ye minggu orientasi abg adam. Sek situ je atau SRA lain pun sama 2 mggu?
    Bdk zaman skg, da biasa pergi sekolah..mgkn sbb tu x ramai yg menangis..
    Nnt bila da bercampur dgn bdk2 besar, susah juga nk membeli.. takut x dpt mkn je, waktu rehat pendek je kan..
    Semoga abg adam dpt sesuaikan diri & semoga rajin belajar & jd pelajar cemerlang dunia akhirat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SRA lain tak tahulah sama atau tidak masa orientasinya tu..

      itulah takut bila lagi ramai nanti lagi susah abg adam nak membeli makanan, jln selamat utk abg adam tidak lapar,mama sediakan bekal saja

      InshaAllah..terima kasih doakan abg adam

      Delete
  2. dh mula orientasi SRA ya semoga abang segera dpt sesuaikan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru bermula, inshaAllah moga abg adam dapat cepat sesuaikan diri

      Delete
  3. Bdk kecik diberi rm10? Aduhai...jangan mak nya marah sbb rm10 sume abis, udahle.

    Good luck abg Adam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah mungkin ibunya tiada duit kecil, tapi patutnya ibu tunggulah dulu semasa anak membeli tu.

      Terima kasih ujie doakan abg adam

      Delete
  4. sebak pulak hati cikyan tengok gambar abg adam mula sekolah agama....

    moga abang adam menjadi contoh pada adik2 dan menjadi kebanggaan keluarga...insyallah...amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik yan sebak...mama abg adam pun sebak juga ni haa..tak sangka besar dah abg adam.

      Terima kasih cik yan doakan abg adam..inshaAllah aamiin...aamiin..

      Delete
  5. thn depan dana nk antar aiyan ke tadika... sebelum ni taska belakang opis je... ni pun dana dh berdebar2 fkr mcm2... aduhla... tadika tuh dkt jgk lah ngn opis tp entah la mmg jns gini kot dana ni hehehhe....

    tgk gaya abg adam tuh mcm boleh je dia berdikari, insyallah ok punya tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. agaknya perangai mak2 memang macam ni kot dana..hehehe selalu risau berlebihan dekat anak2 kan

      Delete
  6. kacaknyaaa abang adam. memang patut kak buat bekal untuk dorang. risau nanti habis masa dekat beratur je. bila time nak makan dah habis waktu rehat. kesian dorg. moga dipermudah semuanya untuk abang adam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kira...sebab tu akak sediakan juga bekal utk abg adam tu, risau abang adam tak dapat makan nanti.

      Terima kasih doakan untuk abang adam ye

      Delete
  7. Nak jadi parents pun kenalah alert bab bagi duit belanja. Kalau anak yg tahu guna duit tak apa. Kalau yg masih blur diberi RM10/- memang jadi macam itulah. Kot ye nak bagi lebih berilah duit kecik seringgit-seringgit senang nak guna. Macam-macam hal hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kak..kesian budaknya, dah la tak tahu nak beli apa si makcik kantin cuma bagi gula2 je,aduahi sian sangat kawan saya cakap

      Delete
  8. wahh abang Adam dah start orientasi sekolah agama.. good boy abg adam.. moga di permudahkan semuanya..:)

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...