mentua

Assalamualaikum...

beruntunglah sesiapa yang dapat mentua yang baik...itu rezeki, jika dapat mentua yang kurang baik anggap itu ujian, mungkin masih banyak kekurangan dipihak kita sebagai menantu..perlu cari segala kelemahan dan kekurangan dan cubalah diperbaiki agar hubungan bertambah baik kerana taraf mentua itu sama dengan ibubapa sendiri.

mama sudah tak punya mak dan ayah semasa berkahwin dulu mama sudah yatim piatu...memang mengharap kasih mak dan abah mentua sajalah.. permulaan dulu mama ni tak pandai membawa diri, tiada siapa berpesan bagaimana mahu melayan mak dan abah mentua jadinya mama lebih suka buat hal sendiri...sehinggakan ada yang fikir mama tak suka bila balik ke rumah mentua..bukan mama tak suka, mama suka cuma mama tak pandai menyesuaikan diri..

setelah sekian lama...akhirnya mama cuba perbaiki diri...memohon maaf pada semua andai mama pernah membuatkan semua terluka dengan sikap mama. Alhamdulillah sekarang hubungan dengan family in law semakin baik dan mesra.. mak dan abah mentua sangat baik...mereka memang baik ye yang tak baik tu mama je hehehe.

setiap kali balik kampung mak mentua tak pernah lupa untuk masakkan masakan kesukaan mama...itu adalah masakan pertama yang mama tanya mak mentua tau tak masak? sehingga kini mak mentua memang akan masak masakan itu untuk mama bila balik kampung..kadang bila mereka berkunjung kesini masakan itu tak pernah dilupa untuk dibawa... apa yang mama suka tu? pucuk ubi tempoyak campur petai...fuhhh memang mabelles.

kami jarang balik kampung kerana buah hati mama selalu kerja dihujung minggu.. maklumlah bekerja sendiri ni perlulah berusaha lebih sedikitkan.. jadinya kami akan sediakan sedikit ruang untuk membawa mak abah berjalan-jalan..buat mak abah gembira itu juga mendatangkan pahalakan... bak kata buah hati mama pemberian itu bukan sekadar wang tapi banyak lagi cara yang lain...contohnya bawa mereka berjalan ke tempat mereka ingin pergi.. jadinya sedikit demi sedikit kami( termasuklah ipar duai semua bukan mama dan buah hati je ye).cuba untuk penuhi impian mak abah... ye lah mama pun tak mahulah rasa menyesal... bukan apa mama pernah rasa menyesal kerana belum sempat buat yang terbaik untuk mak ayah mereka telah dihemput Ilahi...jadi pada mentua inilah peluang mama untuk tebus kembali kekesalan mama yang dulu.

dulu-dulu juga mama dan buah hati jarang turut serta bila family mentua pergi holiday jalan-jalan..bukan kami tak mahu cuma ada kekangan dari segi kewangan, ye lah dulu buah hati masih belum stabil dalam kerjanya kan..sekarang alhamdulillah walaupun takdelah mewah tapi agak stabillah dan bolehlah nak follow family berjalan-jalan. untuk itu kami cubalah untuk penuhi setiap apa yang telah dirancangkan. seronok bila tengok mak abah gembira..


bersama abah dan mak mentua mama semasa di cameron dulu..ecehh..abah ajak bergambar dekat bunga lagi, masa ni mama berdiri sebelah abah..pastu abah terus panggil maklang untuk snap pic kami berdua...hihihi masa ni di lavender garden..dengan mak mentua masa diladang teh..penat berjalan..duduk berdiri tunggu yang lain ambil peluang bergambar berdua...

masa mula-mula kawin dulu abahlah yang sering ajak mama berbual bila berdua dengan abah ada je yang nak kami bualkan..hihi mama ni memang kepoh sebenarnya kalau diajak sembang apa topik pun boleh..cuma jangan bab politik je la..mama tak pandai. dengan mak mentua dulu jarang bersembang sekarang rajin dah bersembang..mak mentua mama ni berfikiran terbuka orangnya bila kita bagi pendapat dia ok je dan yang sebenarnya mak dan abah mentua ni lebih kurang je dengan arwah mak dan ayah mama dulu.

semoga mak dan abah sentiasa diberi kesihatan yang baik dan umur yang panjang..agar kita dapat bersama lebih lama.

Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

wassalam

* tak sempat nak bw sebab internet kureng pula dekat rumah nak update blog pun payah...buat yang baru follow mama terima kasih banyak-banyak

Comments

  1. Memang memula kahwin tu nak menyesuaikan diri tu yg payah..
    Akak dulu FIL dan MIL jenis yg ramah dan suka bersembang..
    Jadi senanglah nak masuk keluarga mereka..
    Arwah MIL memang baik sangat..
    Masa akak mengandung anak sulung..
    Apa yg akak idam semua boleh dapat hahaha..

    Tak pe yan.. tak perlu sesal sangat..
    Skrg dah semakin baik kan..
    Kita perbaiki sebaiknya..
    Tambahan macam Yan kata.. yan yatim piatu ..
    Jadi susah nak bergaul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak yati permulaan yang agak sukar, tetapi alhamdulillah lama2 sudah pandai menyesuaikan diri

      Delete
  2. alhamdulillah..
    zee pon dapat mertua yang baik kak..
    bila kehilangan memang sayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..

      betul tu kehilangan membuatkan kita merasa sayu dan pilu

      Delete
  3. betul tuh kak... rezeki masing2 kan kalu dpt pil yg ok or tak ok....

    alhamdulillah tgk pil akak baik btl... siap ingat makanan feveret akak lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu rezeki semuanya kan dana

      aah...memang selalu ingat dan selalu masak bila akk balik kampung

      Delete
  4. alhamdulillah.suka tengok hubungan menantu dan mertua yang baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah...harapnya semua pun baik2 sahaja kan lea

      Delete
  5. alhmdulillah semoga terus kekal bahagia=))

    ReplyDelete
  6. ANAK MENANTU YG BAIK N DISAYANGI MERTUA NI..SYUKUR ALHAMDULILLAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaAllah...syukur alhamdulillah PI, moga terus berpanjangan

      Delete
  7. yan tak merasa ada mak ayah mertua....tapi tetap bersyukur masih ada mama abah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak mak ayah sendiri tiada dah, tapi diganti pula dengan mentua yang baik yan..alhamdulillah

      Delete
  8. alhamdulillah.. syukur sgt dikurniakan mertua yg baik..
    saat org bercerita ttg mslh dgn keluarga mertua, syukur sgt2 dlm hati sbb tak punya masalah spt itu.
    betul tu.. dpt yg baik tu rezeki, dpt yg penerimaan mereka pada kita kurang tu, mungkin ada silap kita sendiri atau dugaan Allah nk uji kita supaya jd lebih baik.

    Alhamdulillah.. seronok tgk k.lah dgn family in law da semakin baik dan mesra.
    Semua happy je skg ni...

    Betul ckp buah hati kak lah tu.. pemberian utk menggembirakan ibu bapa x semestinya dgn wang ringgit.. bnyk benda yg kita blh buat utk gembirakan ibu bapa.. menyenangkan hati mereka juga salah satunya.

    mudah2an kita diberi lebih masa dan kesempatan utk berbakti kepada mereka..
    inshaAllah..




    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah syukur moga sempat bersama mereka lebih lama dan dapat berbakti serta memberikan kasih sayang yang lebih lama lagi

      Delete
  9. Setuju dengan awak Arza, mertua ni sama je tarafnya dengan mak pak sendiri. Lebih lebih lagi awak dah yatim piatukan. Untung tau PIL Arza dapat anak anak dan menantu yg baik hati....

    Mil saya dah sakit dah, berwheelchair, so mmg agak payah jugaklah nak ajak jalan cenggini.

    Apa pun rasanya tak de mertua yg dengki dan sakit hati kat menantu kecuali kita tak pandai ambik hati depakan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...saya setuju, sebagai menantu kita perlu pandai menyesuaikan diri kan

      Delete
  10. pernah pergi jumpa bakal mentua. Rasa susahnya nk sesuaikn dri. malu ada takut ada.moga Allah permudahkan la.. Tengok orang ada yang akrab dengan mentua.ada tu sebaliknya. Alhamdulillah hubungan kakak and mentua semakin akrab kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaAllah moga dimudahkan urusan kakak cantik ye..

      Delete
  11. Sudah sewajarnya kita kena menyayangi mak-ayah mertua kita sama seperti mak-ayah sendiri - Islam dah pun bagi garis panduan sehingga tak halal menikah lagi bermakna betapa besarnya dosa andai kita mengecilkan hati mereka.

    Suka kakak tengok gambar AA dgn mertua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak zakie..alhamdulillah semuanya kembali seperti biasa sekarang ni, moga hubungan ini terus berpanjangan

      Delete
  12. Alhamdulillah beruntung mereka yang mempunyai mertua yang baik..
    Kadang-kadang kita sebagai menantu yang kena berusaha menyesuaikan diri dengan mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu sha...kita menantu yang kena sesuaikan diri dengan mentua

      Delete
  13. mula-mula saya payah nak sesuaikan diri.
    dah lama okey je la..
    mertua ok je

    ReplyDelete
  14. Mentua ke mertua ye... Alhamdulillah, MIL&FIL cikna biasa2 je sometime cikna yg segan... Cikna lyn sama rata je apa yg mummy dpt itu yg mak(MIL)dpt atleast xde yg b'kecik hati nk2 rmh dekat,huhuu...

    ReplyDelete
  15. kan. sama la dgn saya dulu.
    mil saya pon jnis sporting juga, kak.
    antara mil dgn pil, mil lagi ramah la.
    cma kekadang tu, saya jd segan.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah,wlpun makayah yan dah xde tapi punya mertua yg baik2.

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah.. dapat family mertua yang baik. Syukur.

    ReplyDelete
  18. alhamdulilah dapat family in law yang baik. yang tak membezakan kasih sayang untuk menantu dan anak cucu. yang sama je. tapi kadang bila terasa dibeza2kan tu yang buat kita kurang mood nak balik sana kak. tapi tula malas nak diikutkan rasa hati sangat

    ReplyDelete
  19. sweet nukilan ni.
    aida suka.
    aida xde abah mentua. mak aje.

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts