adrien aryan... kesayangan mama

Assalamualaikum...

Adrien aryan kesayangan mama..sekejap je masa berlalu, hari ni adrien genap 4 tahun. Tahun depan dah nak sekolah tadika.

Adrien orangnya lebih cool,sempoi dan sedikit senyap kadang-kadang tu. nak dengar dia tertawa pun jarang-jarang.Adrien orangnya tetap pendirian seperti yang mama selalu cakap, kalau dia kata taknak memang dia takkan buat, kalau dia kata tak mahu mandi lagi memang dia takkan pergi mandi, dia akan mandi ikut waktu yang dia mahu.

Ini satu masalah juga ni tahun depan nak sekolah, tapi bangun pagi mandi.. sikit punya liat jenuh mama kejut, takde dia bangun pun, hoiii berasap je mama, jenuh dipujuk, segala ayat pun dah bagi, tapi dia tetap buat keras juga pagi-pagi, baring,pejam mata sambil isap ibu jari..adoii dah nak sekolah pun isap ibu jari lagi.

Masa abang dekat kampung hari tu adrien macam tak berapa nak main, bila tanya katanya boring abang takde, dengan adelya main juga lah, tapi adelya dengan adrien tak berapa ngam, sikit-sikit adelya mencubit adrien, sekejap je mama tinggal dah dengar adrien menangis, kadang sampai berkesan la kesan cubitan adelya pada pipi adrien, kesian mama menengoknya.Tapi adrien bagus tak balas balik apa yang adelya buat, kadang adelya menangis adrien pujuk.

Malam sebelum tidur, adrien mesti minta mama bacakan buku seperti yang pernah mama ceritakan dalam entri sebelum ini, satu malam mama sebut lah surah an-naas..slownya mama denga adrien sebut.."manusia" alahaiii tersentuh hati mama bila adrien tahu maksud surah an-naas tu, bila mama sebut al-falaq adrien cakap waktu subuh, al-lahab "api yang bergelora" mama tanya apa itu api yang bergelora? adrien jawab "api neraka" setakat ini memang surah itu yang mama ulang baca setiap malam, biar anak-anak ingat dan hafal surah itu dahulu.

Sekarang ni di taska tecer dah mula ajar adrien menulis, A,B,C dan menulis nama sendiri, nanti nak sekolah senang kata tecer. Dekat rumah pun mamapapa ajar juga adrien menulis dan mengenal huruf dan nombor, alhamdulillah setakat ini banyak juga yang adrien dah belajar. walau pencapaiannya biasa-biasa saja mama tetap berbangga. cuma yang menjadi kerisauan, adrien masih belum pandai menyebut huruf L, macam-macam kaedah mama ajar tapi masih belum pandai sebut L, tapi dulu lagi teruk sekarang ni ok jugalah walapun tak ok sangatlah..takpe pelan-pelan kita belajarkan adrien.


adrien belajar menulis..kira oklah dah boleh menulis dan juga mengenal huruf.


ini hasil kerja adrien ditaska, balik dari taska tak sabar-sabar nak tunjuk dekat mama dia kaler heli..kata adrien dia kaler heli macam pelangi..macam-macam kaler ada.


adrien selalu tahu apa yang dia mahu kalau tanya nak makan apa pantas saja menjawab dan dia akan makan dengan berselera. apa yang mama tengok kalau makanan berasaskan mi memang adrien suka, kalau mama buat spagetti tu laju je adrien makan siap berulang-ulang makan. kalau mee goreng atau  bihun goreng pun makannya bertambah.

itulah setiap anak ada karekter tersendiri..pun begitu kasih sayang mama tetap sama untuk semua anak-anak..tak pernah terlebih dan terkurang, semuanya sama,semua kesayangan mama,semua cinta hati mama..

adrien aryan...mama doakan adrien menjadi anak yang soleh, tak tinggalkan solat, membaca al-quran..berjaya cemerlang dunia dan akhirat.

Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad.

Wassalam

Comments

  1. Alhamdulillah.. sejuk hati dapat anak seperti adrien.. semoga terus membesar jadi anak yang soleh.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...terima kasih doakan adrien

      Delete
  2. selamat ulang tahun adrien...moga jadi anak yang soleh...dan berjaya dunia akhirat...amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih yan...mendoakan adrien

      Delete
  3. Acuan sudah dibentuk dengan sempurna maka hasilnya pasti indah jadinya
    Adrien akan jadi sepertimana org yg terdekat mendidiknya. Insya-Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaAllah kak...akak cuba mencoraknya sebaik mungkin...

      Delete
  4. ya betul setiap anak karakternya berbeza2...

    cantik adrien color heli tuh... kemas je... kalau aiyan mau terkeluar2 segala warna sama je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan dana, karekter berbeza yg kadang2 buat mama berasap je...

      Delete
  5. comelnye dia....pndai tulis, pndai warna...kemas dia warnakan si heli....

    PS : bdk berdua tu mmg petah, kdg kdg buat kita mrah pown iyea jugak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...pandai juga sikit2

      hehehe..budak2 memang begitukan, tapi comel saja mereka tu

      Delete
  6. hai adrien! kite geng laa.. kak e'in dulu pun liat bgn pg nak pegi sekolah. kihkihkih

    ReplyDelete
  7. Wahh... kalau cenggitu boleh jadi bosslah Adrien ni. Alahai so cutenya Adrien...Budak budak kalau diajar mmg cepat mengingatkan Aryan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa..sekarang pun dah jadi boss tu, kadang2 mengarah mama je

      Delete
  8. Happy birthday adrien cyg..moga terus membesar dgn sihat, bijak dan soleh.. hargai anak2 kita sebab mereka semua anugerah tak ternilai...:)

    *Thanks sis, sudi bertanya khabar..atie sihat, just busy skit..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atie diatas doa yang diberikan

      Delete
  9. SELAMAT ULANG TAHUN ADRIEN...MOGA KELAK MEMBESAR SBG ANAK SOLEH KEBANGGAAN KELUARGA.

    ReplyDelete
  10. Semoga jadi anak soleh.. Bgsnye mama.. Siap ajar makna lg.. Nnti ldy cube prektiskn tuk zahra yg dh berusia 2 thn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih doakan adrien, akak buat apa yng termampu untuk ajar anak2

      Delete
  11. Sama cam anak i yg nomar dua tu.. isap ibu jari sampai darjah satu. but now dah besar panjang. semoga semuanya menjadi anak yang soleh. AMEEN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaAllah...aamiin, harap2 sekolah nanti dah tak isap jarilah adrien ni

      Delete
  12. Salam.. Alhamdulillah hasil penat lelah mama mendidik yer ada hasilnyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam KA, itulah melihat hasilnya walaupun sedikit sudah cukup menggembirakan mama ni

      Delete
  13. biasanya anak kedua ni karakter dia memang pendiam dan suka buat hal sendiri kan kak. tapi dorang ni lebih kreatif dan lebih berdikari. moga adrien berjaya jadi anak yang soleh dunia akhirat amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah betul tu kira, suka buat hal sendiri, kreatif, berdikari dan macam2 lagilah...terima kasih doakan adrien

      Delete
  14. happy birthday syg.. moga jadi anak soleh yee

    ReplyDelete
  15. Semoga adrien jd ank soleh, cemerlang dunia akhirat.. kemas yen kaler..aimy kaler comot2 lg..
    aimy pun sama, liat bangun pagi..
    Hari2 bising kejut dia bangun pagi..

    ReplyDelete
  16. yan rajin. so anak2 yan cerdik pintar.
    yen jadi anak soleh ye darling :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts