Thursday, 17 December 2015

kenangan mengusik jiwa

Assalamualaikum....


Sudah 8 tahun mereka pergi dijemput Pencipta, namun ingatan terhadap mereka kekal teguh, tak pernah satu hari berlalu tanpa mama memikirkan mereka, setiap hari al-fatihah mama sedekahkan untuk mereka, arwah tok dan tok wan.

Pesanan tok yang mama paling ingat " biar orang buat kita jangan kita buat orang" hmmm...itulah tok. Hidup bermasyarakat di felda, biasalah tak semua orang macam kita, bermasam muka cakap belakang itu biasa, tak bertegur sapa dengan jiran sebelah, diminta jiran lain pun ikut jangan bertegur juga. sampaikan ada yang berkata " kalau kak mah tegur orang tu lagi kami pulaukan kak mah" arwah tok hanya senyum.

"biarlah orang nak pulaukan mak, mak lagi takut berdosa kalau tak tegur orang, putuskan silaturrahim" itulah kata arwah tok, tempat luah perasaan arwah tok hanya pada kami anak-anaknya, nama nak menjaja cerita pada orang lain memang tidaklah. akhirnya orang yang tidak mahu bertegur sapa kembali bertegur sapa dengan arwah tok.

arwah tok dulu garang...mama malas pergi mengaji satu hari tu, apalagi kena kejarlah dengan arwah tok berdesup mama lari bawah rumah, rumah felda dulu-dulu jenis tinggi tu, ingatkan mama dah selamat sebab mamakan lari laju setanding usain bolt...hahaha. sekali terkedu ko..bila kayu api hinggap kat betis bunting padi mama nih, entah bila kayu api tu melayang mama pun tak pasti, tapi yang pasti berbekaslah betis ala-ala model mama nih...hehehe

alhamdulillah kerana kayu api itulah mama jadi mama yang sekarang, walaupun tak dapat belajar tinggi tak dapat kerja besar tapi alhamdulillah mama jadi orang...hehehe jadi orang? biasalah kalau orang tua dulu-dulu cakap.."jadi orang juga kau ni kan..aku ingat tak menjadi dah" tapi mama tahu arwah tok tetap berbangga walau apapun kerja anak-anaknya, walaupun jawatan tak tinggi, gaji tak besar..arwah tok akan tetap berbangga..

Pakcik pernah tanya arwah tok " mak..kalau nanti orang jadi polis ok tak?" jawab arwah tok "mak tak kisah anak mak jadi apa, mak tetap berbangga walaupun anak-anak mak hanya jadi tukang sapu, tapi jangan jadi perompak atau pencuri sudahh"...itulah arwah tok...

hari tok pergi...ramai yang datang menziarah..terdengar jiran-jiran berkata "takde dah orang yang baik macam mak hangpa ni" sebagai anak, mama berbangga bila orang berkata begitu, ini bermakna orang akan ingat yang baik-baik saja tentang arwah tok...arwah tok wan juga berkata " mak hangpa ni baik sangat" moga syurgalah tempat emak.

sebulan satu hari selepas arwah tok pergi tok wan pula pergi dijemput Ilahi...Ya Allah..berat rasanya dugaan, hari pertama puasa semasa menunggu waktu berbuka, adik dikampung telefon katanya tok wan nampak lain macam masa hendak berbuka tu, sedangkan seharian itu dari pagi tok wan meneman kawannya ke sana ke mari, juadah berbuka juga tok wan yang masakkan, tapi tok wan pergi tanpa sempat berbuka.

arwah tok wan yang mama kenali..orangnya tegas,anak-anak pun takut, tak banyak bersuara, tapi kalau dengan mama ni..hehehe memang adik-beradik lain berbulu je sebab dorang kata tok dan tok wan sayang mama lebih dari dorang...hahaha, sebenarnya kasih sayang mereka sama je kan, anak-anak je yang terasa berbeza sebab mama ni suka memanjakan diri bila dengan tok dan tok wan, kalau demam sikit mesti nak tidur dengan tok,walaupun dah besar, minta tok picitkan kepala..jari-jari tok tu macam ada magic sebab cepat je sakit kepala ni hilang.

arwah tok wan..dari mama tadika hingga darjah 6, mesti arwah tok wan akan hantar dan ambil dari sekolah, pernah mama mengamuk sebab nak pergi sekolah naik basikal tapi arwah tok wan tak bagi, arwah tok wantetap nak hantar mama ke sekolah, kadang tok wan bawa mama dan 2 orang kawan naik motor, pernah juga jatuh motor bersama..bukan mama saja yang ingat malah kawan mama pun masih ingat.kenangan yang tak dapat dibeli dan tak dapat dilupakan.

Banyak lagi mama nak tulis, tapi rasa macam tak mampu je nak teruskan..cerita ini kadang-kadang berulang, maaflah jika ada yang dah terbaca dalam entri yang lama-lama, saja mama mengingati kenangan mengusik jiwa ini..semoga arwah tok dan tok wan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

tok = arwah mak mama
tok wan = arwah ayah mama.


pic dari pakcik gugel



Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

9 comments:

  1. memang kenangan bersama mereka yang tersayang~ lama manapun tetap tersemat rapi di sanubari sampai bilan-bila

    alFatihah

    ReplyDelete
  2. terharu membaca coretan ni. walaupun panjang, tekun saya baca sampai abis.
    semoga ibu bapa kita sentiasa dlm rahmat Allah, biar di mana pun mereka berada.

    ReplyDelete
  3. Sedihnya kan bila mengenangkan cerita silam bersama mereka...apatah lagi bila ditinggalkan orang tersayang dalam masa terdekat ..Apapun Al fatihah untuk mereka.

    ReplyDelete
  4. Akak pun baru kehilangan orang tua dalam tahun ini..
    Arwah abah akak pergi 17 Jan 2015 dan arwah mak menurut arwah pada 19 Sept 2015.. tahun dukacita bagi akak..

    Itu lah bila dah tak ada.. kenangan bersama merekalah yg mengusik jiwa kita kan yan..

    ReplyDelete
  5. orang yang baik2 biasa memang akan pegi cepatkan kak. tapi betol apa yang mak ayah akak buat. bila orang baling taik kita baling bunga lama2 nanti dorg sendiri malu dengan kita. sebab kita tak buat dorang..

    kak nak tnye. kenapa panggil tok dengan tok wan?

    ReplyDelete
  6. al-fatihah...
    moga roh mereka dicucuri rahmat.

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...