tersangat lemah

Assalamualaikum....



Keputusan peperiksaan abang adam semalam.




Alhamdulillah..mama berpuashati dengan pencapaian abang adam...jangkaan mama untuk matematik pun memang tepatlah,tidak...bukan mama letak target untuk math tu ye,cuma mama jangkakan abang adam pasti mendapat markah yang tinggi untuk math,cuma tidaklah mama jangka abang akan mendapat 100%.

Cuma...kata cikgu, abang adam sangat lemah dalam ejaan, tengoklah tu markah untuk ejaan 1/10 dan spelling 0/10... abang adam bukan tidak tahu membaca,abang adam tahu, bila mama ambil buku minta abang adam baca,abang adam boleh baca, cuma bila mama minta abang adam mengeja.. abang tidak boleh macam mana tu? bila mama cakap..cuba abang eja pokok..abang tidak boleh mengeja.

Kenalah mama gigih lagi untuk mengajar abang adam dalam ejaan ni,terpaksalah gugel kalau-kalau ada teknik yang dapat mama ikut agar memudahkan mama dalam mengajar abang adam nanti, ia lah risau juga mama tahun depan abang adam dah masuk darjah 1,sekurang-kurangnya mama mahu abang adam dah pandai mengeja.

InshaAllah...mama akan terus berusaha untuk mengeajar abang ye. memang sebelum ini pun masa mama berwasap dengan cikgu abang,itulah kelemahan abang adam yang cikgu beritahu pada mama, takpe abang kita belajar slow-slow ye,walaupun bukan senang nak mengajar,tapi mama akan cuba.. ye lah baru ajar 5minit abang dah penat, kena banyak sabarlah mama ni, hoi ini baru sorang anak muridnya,macammana lah cikgu yang mengajar berpuluh pelajar tu kan,tak dapat mama bayangkan, anak sendiri ni boleh juga nak marah nak cepuk, tapi kalau anak orang lain tu kena berfikir dululah kan, tapi mama ni dah pesan dekat cikgu abang,kalau abang nakal,abang main-main masa belajar taknak dengar cakap cikgu, rotan aje..rotanlah bila abang buat salah..mama tak marah.

Pesanan buat anak-anak mama :

don't see other's doing better than you..beat your own records everyday..because success is a fight between you and yourself

Allahumma solli ala saiyyidina Muhammad
Wa ala aali saiyyidina Muhammad

Wassalam


Comments

  1. okay sangat tu kak...peratus pun tinggi
    pandai abang adam ni
    anak saya kurang kalau banding anak akak
    takpelah, perjalanan masih jauh =)

    eh kak, cantiklah blog akak punya warna
    sweet aje nampak =)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, pandai abang... good boy :)

    ReplyDelete
  3. yg lain2 tu dah cantik kan Kak.. cuma mengeja je yg lemah sikit..takpelah slow2 ajar..sy pun sama... dok bersabar mengajar membaca putera sy tu.. bersama2 lah kita..;)

    ReplyDelete
  4. abg adam belum mahir mengeja tu.. mungkin blh ajar dia mengeja style dulu2 ke..
    tak tau la bdk skg blaja mcm mana. mungkin blh tnya kawan2 yg dibidang pendidikan.. kot ada yg blh tlg..
    bagus result abg adam.. teruskan cemerlang ye..

    ReplyDelete
  5. alhamdulilah...kurkan usaha mngajar dirumah juga AA...tahniah :-))

    ReplyDelete
  6. perkara biasa bagi anak2 seusia tu . tak perlu bimbang sangat . mungkin perlu guna pendekatan psikologi ... insha Allah , adam boleh melakukannya .

    ReplyDelete
  7. Tahniah Abg Adam, tang spelling tu kene usaha lebih lagi yea.. kasi naik markah tu... u can do it Abg Adam!

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah! Cantik dh result tu. Untuk spelling tu, jangan risau. Practice makes perfect!

    ReplyDelete
  9. Dah okeylah tu resultnya. Mana yang lemah tu kita usahakan lagi sehingga dia berjaya mengatasi masalah.

    ReplyDelete
  10. InshaAllah boleh tu...usaha usahah dan usaha...

    ReplyDelete
  11. eh, yang semalam tu Adam ke? akak cerita pasal tak tahu mengeja tunjuk ke Adam ke? saya tengok macam kecil, ingatkan tu ialah Adrien.. alahai.. awal lagi ni kak, jangan risau.. naim pun sama gak, banyak tak tahu lagi,, saya risau juga tapi taklah tahap yang bimbang sangat.. pantau sambil kita usaha kan..

    ReplyDelete
  12. cuba akak cuba kaedah fonetik tu
    beli buku bacalah anakku tu
    cer akak goggle ada
    in shaa Allah smga dipermudahkan.. chaiyok ! chaiyok !

    ReplyDelete
  13. abg adam ni banyak guna otak kanan. dia kidal ke kak? biasanya budak ni kalau cekap matematik memang kurang sikit dengan hafalan ejaan semua tu. apa kata akak ajar sambil nyanyi. ajar ngeja sambil nyanyi2

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts