munafik katanya

Assalamualaikum....


alahai dihari jumaat yang indah ini tetiba akak tersentap pulak..

Pagi ini ada bacaan yassin di ofis akak nih, encik yang mengetuai bacaan yassin ini katalah kepada siapa bacaan ini ditujukan, antaranya kepada orang muslim rohingya...sebut aja perkataan itu,airmata akak terus menitis,laju-laju tarik hujung shawl kesat airmata...

Sebabnya sebelum bacaan yassin tu akak ada terbaca pasal kisah rohingya ni..sedih sangat rasanya,masa tu dah bergenang airmata,bila encik tersebut menyebutnya lagi teruslah menitis airmata akak,mujur duduk dibelakang,takde sapa lah yang nampak akak dok mengesat mata ni...aduhai sejak umur dah meningkat macam ni,tak boleh akak dengar benda-benda macam ni,terus gugur airmata..ntahlah kenapa

Selesai bacaan yassin, bacaan doa...encik tersebut mendoakan seluruh ummat islam,rohingya,palestin dan keseluruhannya, encik yang membaca doa menangis,akak apatah lagi sikit je lagi nak tersedu sedan,bukan akak je ada la beberapa orang lagi yang turut serta mengesat mata secara berjemaah mujur air hidung tak ikut serta..hahah

Seusai majlis...ada satu suara berkata-kata yang merentap jantung hati..."apalah berdoa sampai menangis macam orang munafik"... oh adakah berdoa dan menangis itu dikira orang munafik? apakah maksud munafik itu sebenarnya...bukankah kita dianjurkan berdoa sehingga menangis, bagi menyesali segala dosa dan perbuatan kita, sesungguhnya jika menangis itu ianya benar-benar tulus dari hati ketika berdoa? (betulkan akak jika akak tersalah ye)

munafik dari segi bahasa maksudnya : orang yang menyembunyikan perkara atau maksud sebenar.

munafik dari segi syarak pula bermaksud : seseorang yang tidak menzahirkan kekufuran dengan cara menyembunyikan dalam hati.

Huraiannya bolehlah lihat di sini

Berkaitan doa ada yang berpendapat bahawa,ketika doa kita benar dan inshaAllah makbul, kita akan merasakan salah satu dari hal ini :

- ingin menangis atau bahkan menangis ketika berdoa
- dada tersa hangat dan bergetar
- terasa ada sesuatu yang menakutkan dalam hati kita

Ada beberapa jenis doa yang sangat makbul :

- doa orang yang dalam keadaan terdesak
- doa orang yang teraniaya atau dizalimi
- doa anak yang soleh dan berbuat baik kepada ibu bapa
- doa seorang muslim yang tidak (atau jarang sekali )berbuat zalim dan tidak pernah memutuskan   silaturrahim.

Semoga doa kita dimakbulkan oleh Allah swt...jangan berputus asa teruskan berdoa..

Wallahu'alam... maaf jika ada yang akak tersalah tulis.

Comments

Popular Posts