maafkan mama abang

Assalamualaikum...

Abang adam ni kadang-kadang suka mengamuk,apa yang dia nak tak dapat mula lah nak membentak-bentak..sabar aje lah mama dengan perangai abang adam ni.

Biasalah setiap anak tu perangainya tidak samakan,mama tidak sesekali membezakan anak-anak mama,cuma kadang mama sedih dan tersentap bila dengar orang cakap abang nakal,abang degil dan abang jahat..bila orang membezakan abang dengan adik-adik, menangis mama dalam hati.

Mama yang mengandungkan abang,mama yang rasa sakitnya melahirkan abang,mama yang bersengkang mata menjaga abang bila abang tidak sihat,mama yang setiap hari menghadapi kerenah abang tapi mama tak pernah sekalipun mengatakan abang jahat,abang nakal dan abang degil, mama tahu kata-kata itu doa,kalau boleh mama nak semua orang cakap yang baik-baik tentang abang.tapi mama tak dapat nak halang orang lain dari bercakap begitu pada abang.

Tapi itulah kadang-kadang sikap abang sendiri yang buat orang menyampah,buat orang taknak layan abang..abang panggil nama orang berkali-kali untuk main tapi orang buat tak nampak je..mama sedih tengok, mama faham perasaan abang mesti abg rasa terpinggirkan..takpe abang,kalau semua orang kat dunia ni taknak layan abang pun,abang ingatlah mama sentiasa ada untuk abang,walau apapun orang cakap pasal abang,bagi mama abang tetap anak yang baik..ye anak yang nakal,jahat dan degil tu takkan selamanya dia akan nakal,jahat dan degilkan...

Biarlah orang lain tak nampak asalkan mama nampak...mama nampak sisi lain abang,mama tahu abang seorang yang penyayang, walaupun abang nak marah,tak pernah sekalipun abang pukul adelya, meskipun adelya buat abang sakit,abang lebih rela pukul pintu dari pukul adelya,mama nampak tu.. bila adelya menangis abang yang pujuk adelya, dengan adrien pun abang sayang,cuma biasalah lelaki kan suka bergaduh,main dan bergaduh tu biasa, adrien buat abang sakit,tapi bila adrien minta abang ambilkan air, abang ambil..adrien minta abang ambilkan bantal busuk abang ambil,walapon kadang makan tidak mahu berkongsi, mama anggap itu biasa,mama kecik-kecik dulu pun macam tu.

Abang yang perihatin...abang cepat nampak perubahan mama,nak pulak masa mama tak sihat, cepat je abang bertanya,mama tak sihat ke? makanlah ubat..haiii sejuk hati mama ni dibuatnya.
sebenarnya mama tidak kisah jika ada yang menegur abang bila abang buat salah,cuma jangan sampai kata abang seperti itu,mama sedih...

Mungkin semua ini salah mama..mama yang kurang mendoakan anak-anak mama...abang inshaAllah mama akan cuba perbaiki diri mama untuk menjadi mama yang terbaik buat abang dan adik-adik. Mama ini memang kasar orangnya abang,cakap pun kurang lembutnya tapi itu tak bermakna mama tak sayang abang,inshaAllah mama cuba perbaiki diri mama ye.Doakan mama ye abang.

Terima kasih abang sebab jadi anak mama, kerana abang lah mama merasa menjadi seorang mama, hari-hari mama berdoa untuk menjadi mama yang terbaik buat abang dan adik-adik walaupun adakalanya mama terbabas, suara mama kadang-kadang kalah tarzan,jari-jari mama ni mengepit kalah ketam..tapi ketahuilah abang,marah mama sebab mama sayang abang,sayang sangat-sangat.




InshaAllah...anak mama ni akan membesar menjadi seorang yang hebat iman dan akhlaknya,mama sentiasa doakan yang terbaik buat abang dan adik-adik...

adoii tetiba buat entri emosi lak mama ni kan...hehehe

Dalam manis pasti ada pahitnya dan didalam pahit pasti ada manisnya...begitulah hidup ini tak semuanya indah dipandangan mata, adakala duka menghias jiwa.

Pesanan buat anak-anak mama :

Hidup kita ni untuk mencari keredhaan Allah bukan redha manusia, kita hidup jangan fikir apa yang orang kata tapi fikir apa yang Allah kata, tapi dalam pada itu kita juga kenalah jaga hubungan sesama manusia,kerana kita ni hidup bermasyarakat,kita kena jaga hubungan sesama manusia dan hubungan kita dengan Allah.

Wassalam..

Popular Posts