Saturday, 11 April 2015

persetujuan bersama

Assalamualaikum...

Jumaat petang ada appoinment dengan dokte. Berdebor dari pagi..hihi teruk sungguh,pada hal bukan hal yang besar pun,ada yang tertanya ke akak appoinment untuk apa? Hehe...meh akak citer.

8602..no sudah dipanggil tangan pun dari awal dah sejuk je dibuatnya,en.azmi kat sebelah buat rileks je..ye la bukan dia yang nak jumpa dokte tapi akak kan..dia temankan aje..

En.azmi temankan akak masuk bilik dokte,dokte yg biasa akak jumpa masa check up mengandung dan dokte yg sama juga yang sambut tiga-tiga anak akak masa dilahirkan.

Mula-mula dokte tanya dah berbincang ke? Ye dokte persetujuan bersama dah dibuat,lagipun memang en.azmi suruh buat dan akak pun setuju..buat apa? Masukkan implan untuk rancang kehamilan..hehe ubat en.azmi tak bagi makan so gunakan implan..

Ye akak tahu gunakan kaedah apapun semuanya terletak pada rezeki Allah, gunakan implan pun jika Allah kata jadi, maka jadilah kan..tapi ini salah satu usaha kami lah,kami ingin besarkan anak-anak yang bertiga ini dulu.

Implan ini digunakan untuk tempoh 3 tahun,selepas 3 tahun implan akan dibuang dan kesuburan akan kembali seperti biasa..implan akan dimasukkan dibawah lengan berhampiran ketiak, implan itu saiznya sebesar batang mancis..

Sebelum memasukkan implan dokte bius dulu tangan akak ni hihi sengaja buat rileks pada hal berdebor,lepas cucuk bius dokte kata dia nak masukkan implan..eh nak masuk dah?dokte senyum sambil borak dengan akak..ok dah siap kata dokte..eh tak rasa apapun? X sampai 5minit pun prosesnya...sakit pun tak,cuma sakit masa nak cucuk ubat bius tu je..dokte kata dokte bg ubat bius yang kuat dan akan tahan hingga 2jam, kita tunggu selepas 2 jam nanti akak  rasa sakit tak?

Ada kesan sampingan tak? Akan ada kesan kata dokte..

-Emosi akan terganggu
-period yg tidak teratur..mungkin banyak, mungkin sikit & mungkin tidak ada untuk beberapa bulan
-perubahan pada berat badan

Kesan-kesan itu akan berbeza pada setiap individu.

Alhamdulillah selepas 2jam akak tak merasa sakit pun.. kesan pada lengan akak cuma ada kesan luka torehan sahaja, implan ini bole dibuka pada bila-bila masa sahaja,jika anda dah bersedia untuk hamil kembali tak perlu tunggu sehingga 3tahun pun.

Masukkan implan tak kena gst...charge dokte pun tiada gst...hihi tp dokte adelya pada paginya itu kena gst...

Wassalam

2 comments:

  1. ohh implan masuk ikut situ., mati2 kira ingat dokte masuk kt lengan kehkehkeh. kak andai kata nanti kita nak keluarkan dan andai kata masa tu kita gemuk. dokte boleh cari balik ke implan tu?

    ReplyDelete
  2. Moga akak sesuai dgn implan ni ya.. hihi.. kami pulak ada plan nk menambah..

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...