Thursday, 2 April 2015

#kenangan mengusik jiwa 3


Assalamualaikum....

Tak abis-abis dengan kenangan mengusik jiwa nih, dok bermesej-mesej dengan kawan-kawan terbuka kenangan dan cerita lama.. sedih,terharu, gembira bercampur baur,berkumpul menjadi satu, kadang-kadang tersenyum sorang-sorang,kadang-kadang mata berkaca-kaca,akak sapu je dengan shawl nih ahahaha...jgn ada yang perasan sudahhh

pengalaman sebenarnya banyak mengajar kita erti kehidupan ini kan...

selepas spm...akak pernah bekerja kilang sebagai operator di kilang Motorola,sekarang dah bertukar nama kepada freescale.. budak kampung masuk bandar kan..tercangak-cangak je,berdua dengan member nak pergi interview,dari jauh dah gabra tengok pintu..ehhh pintu tu kita nak tolak ke nak tarik???bertanyalah berdua ni,sekali dah sampai dekat terus pintu buka sendiri...wahhhh terasa kagum disitu...hahahah,nampak sangat kekampungannya kan,dengan berbaju kurung,berbeg sandang belakang,berkasut pallas hitam tali putih memang legend...kerja sehingga dapat result spm..
kawan akak nak sambung bekerja tapi akak nak teruskan belajar...

lower six..

akhirnya masuklah akak ke sekolah abu bakar school temerloh dengan semangat yg berkobar-kobar, masa tu duduk rumah sewa,rumah family jauh,nak duduk asrama malas,sesambil belajar malamnya bekerja sambilan sebagai pelipat kertas soalan peperiksaan bagi daerah temerloh,akak dan kawan-kawan bekerja untuk pej.pendidikan daerah temerloh duit yang dapat bolehlah untuk buat tampung bayar rumah sewa dan belanja makan harian...
walapon letih siang belajar,malam bekerja tapi tetap seronok,kami menyewa di kg batu satu temerloh.

semasa bercuti hujung tahun...akak bekerja lagi disebuah kedai baju di chow kit,kedainya betul-betul dibawah jejantas chow kit tempat allahyarham sudirman membuat persembahan dulu.bukan bawah sangat la sebab bawah tu jalan kan hahahah..kat hujung tangga tu la,kedai tu nama minna,dulu la sekarang dah takde pun... akak bekerja untuk membayar yuran periksa stpm sebanyak rm250 waktu tu kalau akak tak silap, duduk pulak dirumah flat yang dinamakan wisma hock ann,akak taktau lah ada ke tak lagi wisma tu...lama sangat dah tak pergi sana...

ye sebab nak sambung belajar jadi taknak susahkan mak ayah jadi bekerjalah sendiri untuk menampung segala perbelanjaan,tapi ok je rasa gembira sangat waktu tu...

bila kita lalui keadaan sukar seperti itu barulah kita ada rasa untuk menghargai setiap apa yang kita buatkan..dalam belajar tak pandai tu tetap nak bersekolah..dan tak sangka pula nama termasuk dalam senarai pelajar yang akan dapat result cemerlang.. malu pun ada nama terpampang kat papan kenyataan sekolah... tapi apakan daya result ok itu tak membawa akak kemana, sebab tak mampu nak sambung belajar lagi,namun bersyukur 2 tahun selepas itu dapat kerja tetap,dapat juga membantu keluarga...

Wassalam

2 comments:

  1. kenangan lepas SPM memang haru biru...nak cari kerja pi kilang satu2 tanya kerja kosong ..dapat gaji pertama seronok bukan main :-))

    ReplyDelete
  2. penah juga pegi minta kerja lepas SPM, tapi tak dapat. hihi..
    susah2 dulu, senang2 kemudian..
    bila kita susah nk dpt sesuatu, kita akan menghargainya..
    wp susah, pengalaman itu la yg mendewasakan kak lah..
    sesuatu yg manis utk dikenang..

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...