Tuesday, 3 November 2015

Sahabat

Assalamualaikum...

Sahabat ini ada bermacam-macam, ada sahabat hanya ada ketika kita senang, ada sahabat yang sentiasa ada di saat susah dan senang, jadi ...sahabat yang bagaimanakah kita ini?

Alhamdulillah..setakat ini sahabat mama semuanya baik, tak kiralah sahabat dialam nyata ataupun di alam maya, alam maya tu sahabat blog la hehehe, cuma mama je tak tahu mama ni sahabat  yang baik ataupun tidak.

Sahabat tak seharusnya seperti kamera 360...menutup segala cela yang ada, sehinggakan kita nampak begitu sempurna,sahabat seharusnya seperti cermin yang menampakkan kecantikan dan kekurangan kita..segala kesan jerawat,jeragat dan pori terbuka semua nampak...hehehe begitulah sahabat yang baik bukan sahaja nampak baik kita tapi juga kekurangan kita, yang baik jadi ikutan yang kurang boleh ditegur dan diperbaiki...sahabat juga tidak perlu sentap jika ditegur ke arah kebaikan, kerana sahabat yang baik akan membimbing sahabatnya menuju jalan Allah...sahabat yang baik juga pasti dapat menarik sahabatnya untuk bersama masuk ke dalam syurga..

sesekali mama berbicara ye...siap perumpaan bagai hahaha, perumpaan pulak ntah apa-apa,.kamera 360 lagi tu...kikiki jangan marah ye...saja perumpaan mengikut peredaran zaman, tapi jangan diikut ye sebab tak tak sesuai langsung untuk digunakan..

berikutan dari entri mama pasal pak jang ni ada seorang sahabat blog wasap mama bertanyakan mengenai pak jang...alahai tersentuh hati mama ni tau tak...niat mama bukanlah apapun sekadar bercerita diblog, tetapi sahabat ini ingin menghulurkan sumbangan buat pak jang..segan pula mama nak menerimanya sebab pak jang bukan sakit teruk pun, di operate kaki sebab patah semasa bermain bola je..tapi sahabat mama ini kata..masa orang susah..inshaAllah sama-sama bantu, masa susah kena tolong..jangan masa senang je nak sama-sama gembira...alahai tersentuh hati mama

Katanya..sikit saja yang diberi moga dapat meringankan bebanan pak jang...apa yang pasti bukan jumlah yang menjadi ukuran, tetapi ingatan itu yang yang lebih utama, walau berapa pun jumlahnya pasti akan bermanfaat buat si penerima, sahabat ini jugalah orang yang sama yang memberi sumbangan semasa anak buah mama eksiden dulu...

Kadang-kadang kita tidak menyangka kan, bertemu hanya dialam maya,tapi melalui cerita diblog kita terasa seolah-olah rapat dan mengenali mereka, mama ni pulak jenisnya, bila follow blog seseorang, bila ada masa terluang mama akan cuba baca blog yang mama follow tu dari awal, bukan apa agar mama tahu cerita empunya blog dari awal, lebih mengenali gitu...

Apapun moga persahabatan kita ini walau hanya dialam maya akan berkekalan hingga membawa ke dalam syurga Allah kelak...


 

( pic mama pinjam dari en.gugel ye..tq )


Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidinia Muhammad

Wassalam





14 comments:

  1. Alhamdulilah..beruntung mama dapat sahabat yang baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...yan pun sahabat maya akak yang baik, dekat blog yan selalu ada kata2 nasihat dan peringatan buat akak

      Delete
  2. Tersentuh plak hati... Alhamdulillah bila dapat sahabat yg memahami dan boleh berkongsi cerita... sahabat alam maya juga baik2 belaka..insyaAllah.. terasa dekat & rapat walau tak pernah bersua.. dah jadi sebahagian dlm hidup.... hehehe..
    moga persahabatan kekal sampai bila2...amin..amin...
    Pak Jang apa cerita dah sis?? moga makin beransur sembuh ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah atie syukur sangat dapat sahabat yang baik walaupun kenal melalui blog je...

      alhamdulillah..pak jang dah keluar hospital, sekarang dirumah kakak..

      Delete
  3. Itulah dikatakan ukhuwah yg indah
    Bila kita baik Allah akan beri kita juga kawan yg baik
    Andai yg dtg sebaliknya itu adalah ujian buat kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak zakie, beuntung dapat sahabat yang baik-baik

      Delete
  4. Indahnya ukhwah walau hanya bersua di alam maya..
    "mama' pun sahabat maya yg baik juga :)
    semoga allah terus murahkan rezeki kepada sahabat yg pemurah tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah nur...walaupun dialam maya tapi ukhuwah itu tetap indah..

      InshaAllah...itulah yang akak doakan moga sahabat akak tu terus dimurahkan rezekinya

      Delete
  5. Alhamdulillah.. beruntung dpt sahabat yang baik..
    Mulia sungguh hati sahabat alam maya kak lah tu.. semoga dia dimurahkan rezeki dan diberkati Allah sentiasa..

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah...
    u are very lucky...
    meskipun tak berjumpa...
    meskipun hanya membaca...
    nilai persahabatan tu tetap tinggi :)

    ReplyDelete
  7. beruntungnya akak ada sahabat sebegitu
    akak pun sahabat yang baik apa... =)
    yelah kan, besar makna sahabat tu
    kita tak perlu serupa segenap segi tapi kita saling lengkap melengkapi
    tu baru namanya sahabat sejati dak? =)

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah
    semoga sentiasa dimurahkan rezeki buat yang memberi dan menerima aamiin

    ReplyDelete
  9. terima kasih kerana sudi menjadi kawan maya JM

    ReplyDelete
  10. alhamdulilah susah nak jumpa yang betol2 ikhlas kan kak. tapi betul la kira ni byk kawan alam maya lagi dari realiti. yang realiti kadang berselisih bahu pun buat2 tak nampak

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...