Wednesday, 11 November 2015

Cendawan mekah

Assalamualaikum...

Siapa pernah dengar pasal cendawan mekah? Mama pun baru jugalah tahu pasal cendawan mekah ni dan kebetulan ada kawan yang ada dan dia bagi je pada sesiapa yang mahu.

Mama pun ambil satu dan mama war-warkan kepada siapa yang mahu sebab cendawan mekah ini banyak khasiatnya, alhamdulillah dapat berkongsi kebaikan dengan semua orang. Kata ibu ada orang jual rm50 tapi mama tidaklah nak jual, mama nak bagi je.

Cendawan mekah ni kalau kita potong nanti dia akan membesar balik tau,hari tu mama dàh potong lapan tak sampai 2minggu dia dah membesar mengikut bekas yang kita guna untuk isi cendawan tu.


Inilah rupa cendawan mekah mama tu, menurut kata ustazah ibu, bancuh air teh setelah sejuk masukkan cendawan mekah, selepas 2 minggu air ini boleh la digunakan,masukkan ke dalam bekas lain dan bancuh semula air teh dan masukkan kembali cendawan mekah. Sementara itu air yang dah dikeluarkan tadi bole la diminum.

Mama minum sesudu pagi dan sesudu malam, airnya masam macam cuka epal pulak rasanya,tak boleh nak minum banyak sebab masam...mama cuba amalkan sebab bila dah berusia ni badan pun rasa tak sihat je,mama minum niat untuk kesihatan je.

Antara khasiat cendawan mekah yang dapat mama kongsi :

1. Mengelakkan dari beberapa jenis kanser.
2. Membantu melegakan masalah sembelit.
3. Membantu melegakan sakit otot pada bahu dan leher.
4. Membantu melegakan masalah bronchitis,asma dan batuk
5. Membantu masalah allergik dan sakit saraf.
6. Membantu melegakan masalah buah pinggang.
7. Membantu membersihkan pundi hempedu, menolong masalah colitis  dan sakit perut.
8. Berupaya mengurangkan kolestrol dan melembutkan saluran darah.
9. Membantu melegakan masalah cirit-birit.

Itulah yang dapat mama kongsi,sejauhmana keberkesanannya wallahu'alam..sekadar berkongsi mungkin bermanfaat untuk sesiapa yang memerlukan, kalau nak boleh beritahu mama, mama boleh bagi nanti.

Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

15 comments:

  1. Saya pun ada cendawan mekah ni AA..
    Memang kena simpan dalam bekas kaca..
    Elok untuk melancarkan perjalanan haid kita ni..

    ReplyDelete
  2. Ohh... kakak ingat tempat kakak aje tengah femes cendawan ini
    Sana pun sama juga ye:)
    Betul boleh kembang besar sangat tau!

    ReplyDelete
  3. Salam..Wa tak pernah tahu pun pasal cendawan mekah ni..Insyaaalah kalau ada kawan2 nak gi mekah nanti nak kiim..banyaknya khasiatnya kan. Salam kenal n follow sini

    ReplyDelete
  4. baru nk belajar sikit2..tak pernah tengok yang real, apatah lagi merasainya...
    teringinnya.

    ReplyDelete
  5. penah dgr cite psl cendawan mekah nih lama jgk lah... tp tak penah jumpa yg real....

    nnti kalu edy pg umrah nk try suh dia cari lah... mana tau kan disimpan banyak khasiatnya

    ReplyDelete
  6. salam sis... ohh ada ye?? 1st time sy dengar ni... kalau dekat nak jugak..hehe
    banyak khasiat nya kan... :):)

    ReplyDelete
  7. saya pun ada kawan yang bagi tapi senang dia biak..sekarang yang kita pun dapat bagi kepada orang lain pula

    ReplyDelete
  8. baru tahu dan pertama kali tgk ni kak..

    ReplyDelete
  9. aida x pernah dgr sebelum ni.
    cendawan mekah.
    ada jual kat sini ke ?

    ReplyDelete
  10. nak kak!!! nanti kira bank in duit postage. tapi boleh pos ke ni? sepupu ada buat jugak. dan dia buat jual. huuuuu

    ReplyDelete
  11. cendawan mekah? saya baru ni tahu
    tak penah tahu sebelum ni
    nak juga kak...hehe...dasar tak tahu malu

    ReplyDelete
  12. Ada jugak cendawan mekah yerp. 1st time dengar ni AA. Banyak khasiatnya tu. Ada lagi ker? Nak jugak merasa ☺☺

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...