Thursday, 19 May 2016

Usahawan cilik

Assalamualaikum...

Hasil idea usahawan cilik mama tu, siapa lagi kalau bukan abg adam, alhamdulillah hari-hari ada hasil jualan aiskrim abg adam tu, dapat rm1 @ rm2 sehari pun kira ok lah kan dapat tambah duit tabung abang.

Selain jualan harian, ada juga terima tempahan walaupun tak banyak tapi syukur alhamdulillah dengan rezeki yang Allah bagi. Pada anak-anak jiran mama jual macam biasa, untuk tempahan mama jual 50sen satu, kira ok lah tu kan. Setakat ini yang mendapat permintaan ais krim lemon, sumi, coki-coki dan milo.

Alhamdulillah petang tadi dapat whatsapp nak tempah aiskrim untuk esok dan isnin, rezeki abangkan..haa lepas nih mama nak promote lagilah kot-kot ada yang nak tempah untuk sebarang majliskan. Moga terus dimurahkan rezeki abang adam dan adik-adik. Hasil jualan masuk tabung abg dan adik-adik.


Dah siap untuk tempahan esok, aiskrim milo dan sumi, doakan moga usahawan cilik mama nih terus dimurahkan rezeki ye. Berkat doa auntie-auntie semua moga abg adam berjaya dalam usahanya ini. Memang otak bisnes ikut papanyalah nih hehehe..

Mama dulu masa sekolah rendah pun meniaga juga, ingat lagi masa darjah 3 mama jual buah keranji dalam perahu..hihihi,ye jual buah keranji kat kawan-kawan kelas, sekali kawan-kawan makan sepahkan kulit dilantai,cikgu masuk terus marah, yang kenanya mama lah sebab mama yang jual, terus cikgu pakaikan mama bedak dengan menggunakan pemadam papan hitam,putihlah muka mama berbedakkan kapur tulis,sedih dan malu waktu tu,tapi sabar je lah...tak cakap pun dekat mak dan ayah,takut mereka sedih.

Dulu-dulu..apa yang mama tak jual maklumlah orang susah, jual buah jering dari rumah ke rumah pun pernah,jual aiskrim malaysia ni apatah lagi, jual laksa yang arwah mak buat pun pernah..hihihi arwah mak buat laksa untuk makan, mama pegi jual hahah ok la tu kan dapat duit belanja singgit.

Bila dah pernah melalui kesusahan dulu-dulu,sekarang ni jika diuji dengan kesusahan mama masih boleh laluinya, ya setiap orang punya jalan cerira berbeza ujian yang berbeza, kadang ujiannya sama dari segi kewangan tapi jalan ceritanya berbezakan, pandanglah semua itu dari sudut positif,kalau dia berbelanja lebih..biarlah mungkin dulu dia pernah merasa kesusahan yang amat sangat,jadi sekarang dia punya sedikit lebihan,dia berbelanjalah kan. Jangan pula kita kata dia "amboii mewah nampak,beli baju mahal-mahal,dulu takde pun sekarang dah banyak duit ehh...makan pun sedap-sedap je" pernahkah kita tahu yang mungkin dulu dia pakai baju tak berganti bertahun-tahun, dia dulu pernah makan nasi berlaukkan garam...hmmm

Eh dah melalut cerita dulu-dulu pulak..hihihi doakan abg adam ye semua.

Wassalam

13 comments:

  1. Assalam mama yan, rasa cam sama pengalaman kita nih, akk dulu masa bebudak sek ren, mak buatkan coklat gula hangus tu, jualla 10 sen 4 biji, laku kan main, tapi bila cikgu tak kasi jual, terpaksa berenti. Penah gak jual aiskrim msia nih, tapi tak beku pun sebab masa tu miskin tkde duit nk beli esbok, laku gak kalo tengah2 panas, tapi kalo hujan, ermm..nk tau jual kat mane, jual kt padang bola, masa ada perlawanan bola sepak, ermm nostalgia..

    ReplyDelete
  2. Bagus tu. Kecik dah belajar berniaga. Semoga berhasil yea.

    ReplyDelete
  3. Semoga abang Adam terus menjadi usahawan yang berjaya hingga dewasa.Nampak nya minat abang Adam sama dengan mamanya juga suka berniaga sejak kecil.Akak dulu berniaga juga sikit2 kat sekolah tapi setakat buah2 jambu tapi akak banyak memberi kawan2 sebenarnya...Memang takde tokoh meniaga betul :-)

    ReplyDelete
  4. Salam Jumaat sis..
    wahh! good boy betul abg Adam.. rajin nya dia berniaga..moga terus maju ya abg adam.. rajin2 berniaga.. murah rezeki...

    ReplyDelete
  5. wah abg adam dah advance
    bukak tempahan dah ni
    boleh ke post kat tempat achik?? hihi

    takpe mama, bersusah2 dulu, bersenang2 kemudian

    ReplyDelete
  6. Ni yg dinamakan sikit sikit, lama lama jadi bukit ye Azra.... Nampak tu dah ada tempahan, tahun depan mungkin lebih banyak lagi tempahan, insyallah...
    Betullah kan.... bawak bawaklah hati kita ni memandang dgn pandangan positif, ini tidak, nak mengata jer kerjanya haha...... Astaghfirullahalazim

    ReplyDelete
  7. bestnya kak... dana nk oder jgk lah... yg lemon tuh

    dulu2 masa sekolah rendah pun dana ada jual2 kak... jual kepek gunting pedas 20sen sebungkus.... laju je abis... hepi betul kalu dpt duit walaupun cuma dpt seringgit dua

    ReplyDelete
  8. Moga abang adam berjaya, zaman dulu-dulu, pernah beli coklat kek sedapnya teringat igat lagi sedap heee.. inshaAllah rezeki datang, tambahan dengan berniaga, dah dapat order mesti sedap tu..all the best business boy :)

    ReplyDelete
  9. Wah, terliur tengok aiskrim tu! Alhamdulillah, moga rezeki kian berlipat ganda :)

    ReplyDelete
  10. Yang ini saya respek sangat-sangat!
    Bagus dari kecil-kita kita sudah kenalkan mereka erti mencari duit.. Mereka akan lebih menghargainya.. Saya dibesarkan dengan dipampered dgn kemudahan, sampai dah besar panjang baru nak kenal erti susahnya mencari rezeki tu :')

    ReplyDelete
  11. sesuatu yg sgt baik ni Yan.
    selain berniaga, bersedekah jugak boleh kot diajar kat abg adam kan.
    mcm Yan kata kalau ada order utk kebajikan ke kan.
    alhamdulillah...
    anak2 dara aida berdua tu pemalu, takkan mahu diorang jual pe pe yg aida buat :)
    ha ha ha ha...

    ReplyDelete
  12. Bagus adam. Berniaga kecil-kecil daripada kecik. Dah ada sifat usahawan kecil2an dalam diri. Teruskan usaha tu ye adam..

    ReplyDelete
  13. Sedih pulak rasa hati bila baca kenangan dulu-dulu. Saya memang tak susah masa kecil sebab itulah bila ditimpa dugaan dalam apa cara sekali pun, selalu aje terduduk. Ahah, itulah ruginya. Kita kata kita untung sebab tak merasa hidup susah tapi yang sebenarnya banyak ruginya!

    Semoga abang Adam akan terus maju dalam bisnes aiskrimnya ya. Mana tau muda-muda nanti jadi usahawan berjaya. Siapa yang merasa bangga nanti? Haruslah mamanya yang banggakan ~_^

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...