Friday, 8 January 2016

Sekadarnya sahaja

Assalamualaikum...

Baru mama tahu, kenapa dulu arwah mak sanggup bangun awal pagi sediakan sarapan, jerang air panas untuk mama mandi sebelum ke sekolah,sediakan semuanya untuk kemudahan dan kesenangan anak-anak.

Bila dah jadi mak ni, secara automatik mama juga begitu... Bangun 4.30am untuk jerang air panas, untuk sediakan bekal anak-anak ke sekolah. Rupanya inilah perasaannya bila dah ada anak, kalau boleh nak buat semua untuk anak..oh bukanlah semua sampai anak tak tahu berdikari ya.

Untuk permulaan mama akan buatlah nanti dah besar sikit dan dah pandai, mama ajar pula membasuh kasut sendiri, iron baju sendiri, pakai baju sikat rambut sendiri, sekarang semua mama buat lagi, ye lah anak-anak baru je bersekolah, masih mencari rentakkan.

Walaupun tak mampu menjadi sehebat ibu-ibu lain diluar sana tapi mama masih berusaha untuk anak-anak,mengikut keupayaan sendirilahkan, kalau surirumah sepenuh masa tentu seronokkan,dapat masak, dapat tunggu anak balik sekolah depan pintu, tapi mama bekerja jadi buat apa yang termampu sajalah, bekalan anak-anak pun yang sekadarnya sahaja.

Apa yang mama sediakan mengikut permintaan anak-anak jugalah, biasanya anak-anak minta yang mudah saja, roti telur..memang mudahlahkan, mama memang tak sediakan nasi ye, mama sediakan bekalan ala kadar saja asal dapat mengalas perut.lagipun di taska anak dah makan nasi sebelum ke sekolah.


Bekalan anak-anak hari ini, adrien nak bawa juga walaupun di tadika ada makanan disediakan, jadi setiap hari mama akan sediakan 3 bekalan yang sama, untuk abang adam pagi dan petang,1 untuk adrien,kadang-kadang jadi 4 bila adelya pun sibuk nak berbekal juga.

Bagus juga bila bawa bekal ni sebab abang adam tidak berbelanja jadi duit yang diberi bolehlah abang masukkan dalam tabung. Jadi dapatlah memupuk semangat menabung untuk abang.

Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

13 comments:

  1. Pengorbanan seorang ibu.. alhamdulillah mama yang baik pasti anak2 nanti pun dapat aura rajin, bersemangat dan berkasih sayang ni..

    ReplyDelete
  2. Betul emak saya cuba buatkan yang terbaik untuk anaknya walaupun beliau bekerja. Bila lihat nugget tu nanti nak bekalkan untuk anak nugget juga.. :)

    ReplyDelete
  3. tgk makanan tu buat sy lapar, hehe..tak sarapan lagi ni

    ReplyDelete
  4. assalam...bersusahpayah sedikit demi anak2 tersayang xmengapakan disamping tu pelan2 ajar mrk berdikari.

    ReplyDelete
  5. Bagus anak2 yan nak bawa bekal.Anak bongsu kakak yg sorang ni payah beno akak suroh bawa bekal wlpun dia tak pandai makan makanan di kantin sekolah kecuali roti atau keropok.

    ReplyDelete
  6. sama la kita, yan.
    takde la berbento-bento, tak pandai.
    prepare yg patut-patut je :)
    yes, apa anak nak ut yg aida buat kan.

    ReplyDelete
  7. betul2... bila dh jd emak nih otomatik kita mula belajar pengorbanan mak abah kite dulu2 masa kite kecik...

    ReplyDelete
  8. salam kenal..haah kan..sy pn sama..bila dh jd mak2 ni mmg awal sungguh bgn pagi..siap masakkan sarapan utk ank bwk bekal ke sekolah..

    ReplyDelete
  9. Kalau ikut style kakak memang semuanya bawa bekal except hubby kakak tak pernah.
    Anak kakak dari tadika memang bawa. Sebab itu bila dah duduk asrama kena sediakan biskut utk dia bawa juga bekal.

    Kakak dari dulu sampai sekarang walau anak dah kat U dan duduk asrama tetap bangun pukul 5 juga sebab dah biasa. Dah tua ni memang mudah terjaga.

    ReplyDelete
  10. contoh yang baik utk diikut...ha'ah nampak bekal to tetiba rasa lapar dan terus kedapur nak cari makanan...

    ReplyDelete
  11. sama lah mcm fasya..bwa bekal roti aje

    ReplyDelete
  12. tu yang saya memula dulu susah juga nak biasakan diri
    tapi kemudian dah terbiasa
    pagi afif memang saya pastikan bersarapan
    pastu kami suami isteri memang biasa bawa bekal
    so mungkin anak pun ngikut
    even aisyah pun saya bawakan bekal walau ke rumah mak saya

    bab uruskan diri sendiri tu, slow2 lah kak
    adam pun kecik lagi tu. saya dulu pun umur 12 tahun baru buat semua sendiri
    ni yang mana afif boleh buat, saya suh buat cam susun buku sekolah
    isi air dan bekal dia dalam tupperware.
    dia pun sonok aje bila suh buat.
    baju pun tahun ni pandai dia jaga...tak susah mama dia nak nyental

    tak apa kak...slow2. insya allah semuanya ok nanti =)

    ReplyDelete
  13. bila buat bekal dekat suami dengan anak rasa semangat tu lain macam kan kak. walau tak dapat makan dengan dorang tapi rasa dekat sebab makan air tangan kita hihihihi

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...