Rajin sangat dia tu..


Assalamualaikum...

salam jumaat yg penuh barakah..
inshaAllah..ahad ini kita akan menyambut aidiladha,
salam aidiladha buat semua,
beraya dimana semua?
kalau balik kg @ tak balik kg pun, sentiasa berhati2 dijalanraya ye..

hari ni bercerita pasal si bidadari lagi..
si comel  buah hati papa tu la..
rasa macam dah lama sangat takde cerita pasal adelya,
hehehe bukan mama lupa ye,tp sebenranya terlalu banyak cerita yg nak dikongsikan disini hinggakan ada yg masih tak sempat nak ditulis,
saja sebagai kenangan utk diri sendiri suatu hari nanti jika umur panjang...




 
tempat kegemaran adelya..
mana lagi kalau bukan,dekat tangga tempat akak letak rak buku,
tengok la tu hasil kerja adelya nih..
mula tu pilih buku,macam nak membaca je, siap garu kepala..
macam ye2 je dia ye,nak kemas ke tu?
tapi bukan rajin mengemas ni,rajin menyepah okeh
habis bersepah buku mama dibuatnya,
dah bersepah tu selamber dia tinggalkan,
terus pergi amik beg mama dan selongkar beg mama pulak,
ntah apa yg dicari pun taktau.
ikut la ye adelya asalkan bahagia..

bila jadi buah hati papa,mama tak rasa terpinggir ke?..hehehe
ada pertanyaan tu sebelum ni..soalan gurauan ni,tp xpe akak saja nak bercerita ye..

takde la tak rasa terpinggir pun,biasa2 je..
biar dia mencipta bonding dgn papa pulak,
bonding dgn mama dah tercipta sejak adelya dari dlm perut lagi kan,
dan bila dia bole rapat dgn papa,takde la mama kalut bila nak buat kerja rumah,
nak memasak pun selesa,dia bole bermain dgn papa..
bila dia mengamuk pun papa bole pujuk,tidaklah mama sorg yg kena handle adelya,
bole bergilir2 dukung bila penat..
ada kawan akak anaknya bila mengamuk atau penat taknak dgn ayahnya,
dia kena handle sorg2,memang tak larat kata dia..

ada artikel yg akak baca "bonding time dgn ayah membuat bayi lebih sihat"

kerana cara ayah dan ibu bersama anak adalah berbeza

pengendalian ayah terhadap anak2 lebih kepada fizikal
iaitu dgn cara bermain bersama,ini secara tidak langsung dapat mengatur emosi anak2 dan dapat menerima kekalahan.
ibu pula lebih suka mengalah dan membiarkan anak2nya menang.
tapi itu tidak bermakna cara ibu itu salah..hehehe

ayah lebih cerewet.
bila anak mulai gelisah,
ayah lebih cenderung mengajak anak2 berbual agar lebih tenang,
ibu pula lebi kepada menyentuh dan mebelai anak2 dengan penuh kasih sayang.

itu saja yg dapat akak kongsikan buat masa sekarang.

wassalam



Comments

  1. amboi rajinnye diya..
    biasa la tu, sepah2 tinggal..
    diya buat spot check handbag mama..

    memang gurau2 pun soalan tu hehe..
    mmg betul, klu anak xnk dgn ayah, letih kita dibuatnya..
    patut la bila aimy nangis2 icong lebih suka ajak aimy berbual or alihkan fokus aimy ke benda lain..
    mcm aimy nangis xnk mandi.. dia akan tnya soalan yg ira pn x terfikir nk tnya.
    kdg2 mcm klaka pn ada jgk..
    hehe..

    ReplyDelete
  2. samalah macam aisy ni
    tak cukup bersih mama kemas kata dia
    tapi anak dara saya pun cukup rapat dengan papa
    bezanya saya lebih banyak masa dengan diorang
    dan lebih rajin melayan diorang bermain =)

    ReplyDelete
  3. uwais pun gemo beno main kat rak buku. kalau sepahkan aje takpe. ini dikoyaknya T.T takleh tahan betoiiii

    tapi betoi kak, ayah mengasuh lain dengan ibu. tapi dedua tetap melimpah sayangnya takde tandingan :)

    ReplyDelete
  4. alahai,...hehehe,,,,budak2 kalau rajin memang rajin terlebih...huhuhu

    ReplyDelete
  5. Setuju la akak galakkan adelya lebih rapat dengan papa. Mudah akak nak buat kerja rumah. Saya cuba juga tapi setakat ni Nazif memang payah nak berenggang dengan mama.. ada masanya memang lambat snagat kami makan malam, semata2 nak bagi dia puas main dengan mama dulu.. kalau papanya ambil pun meraung dia..

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts