Wednesday, 7 October 2015

tenggek burung, petai dan tempoyak

Assalamualaikum...

siapa tahu tenggek burung angkat tangan...hehehe, bukan burung bertenggek didahan kayu ye, ini ulam tenggek burung namanya. mama suka makan tapi dah lama tak jumpa ulam nih, kebetulan hari tu pergi kedai runcit dekat rumah, kebiasaannya buah hati mama yang membeli barang dapur, tapi hari tu mama saja nak mengikut.

Buka peti sejuk nak tengok sayur-mayur sekali ternampak ulam tenggek burung ni berikat-ikat.. terus rasa seronoknya lah hai..rembat terus 2 ikat, haaa lain kali kalau buah hati pergi kedai beli ikan dan sayur bolehlah mama kirim ulam ni lagi kalau ada. Buah hati mama tak makan ulam nih, mama bedal sorang-sorang...sedpanya makannn sebab dah lama tak makan kan...makan tak berebut dengan sesiapa lagi la best hahaha tamakk sangattt


inilah rupanya ulam tenggek burung tu, rasanya pahit-pahit sikit tapi bagi mama bolehlah nak makan, lagipun yang pahit itukan ubat. inipun salah satu cara untuk nampak muda..ehemmm makan la ulam- ulaman hahaha. petai tu opcoz untuk buah hati mama, tempoyak tu adalah bekalan dari mak mentua mama, sebekas besar kami rembat hari tu...hehehe cukuplah untuk bekalan berbulan-bulan.

Kalau tak pernah cuba makan ulam ni cubalah, bagi mama sedap je...

Allahhummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

7 comments:

  1. Ruby xtau daun burung tenggek tu.. xpernah tau kak..hehehe..agaknya cm daun kaduk ke ape ek...

    Kalo petai ruby suka yg jeruk..kalo tempoyak xpenah rase...hehehee

    ReplyDelete
  2. AsSalam..
    bunda pernah dengar ulam tenggek burung ni...tapi tak pernah makan lagi...

    Salam dari Bunda...

    ReplyDelete
  3. Saya pernah juga makan ulam ni. Di rumah mak sedara rasanya.. sedap jugala di tekak saya..

    ReplyDelete
  4. sedappp kira pun suka ulam. lagi suka ulam dari sayur yang dimasak huuuu. tempoyak tu kira sorang je makan. takde kawan nak berebut tak best jugak hukhukhuk. suami tak suka makan tempoyak. kalau buat sambal kena buat dua jenis hihihi

    ReplyDelete
  5. yup betup tu.. setuju snagat
    akak, tenggek burung pon saya bru kenal. suami yg kerap beli. kalau di kl murah, bnyk.
    beli dikuala kangsar sikit. myb sbb mudah dpt dan ramai org makan
    di kl mngkin org x mkn sgt kot..

    gabungan yg manntap

    ReplyDelete
  6. nama dia tenggek burung ye..selama ni bedal aje
    tak penah tahu nama dia
    saya suka juga makan ulam, tapi tak nampak muda pun...hehe
    wah petai tu kak! meleleh ayer liur dibuat
    lagi kalau tumis dengan tempoyak...perghhhh! terbaik!
    lapar pula tetiba =)

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...