Thursday, 8 October 2015

anak-anak punya kerja, mama rasa nak meletop je

Assalamualaikum....


damai rasa hati melihat senyuman adrien dan adelya nih...gambar lama baru je mama nak tepek kat sini, tengok adelya tu bukan main dengan bedak mama, nak melawo je kejenye kan.

Adrien tu...walaupun tersenyum manis tapi dimata tu masih bersisa airmata kerana baru lepas dicubit adelya, lepas edisi tangis-menangis mereka ketawa gembira pula...anak-anak biasalah kan

Malam tadi...anak dara mama punya kerja...buah hati mama sesudah isyak keluar, ada kerja sedikit katanya, mama pula solat isyak sementara anak-anak bermain diruang tamu.

selesai mama bersolat, abang adam naik dengan muka monyok, mesti ada sesuatu ni detik hati mama.
"mama...adik ya tumpahkan nasi dekat lantai,abang dah sapu tapi tak boleh" menyirap pulak mama dengar...terus mama ke bawah, adoiii...dua bungkus nasi putih yang buah hati mama beli bertaburan di atas lantai, adelya pula siap dengan penyapu dan penyodok, gayanya nak menyapu nasi tapi lagi disepahkan adalah...

"kenapa adelya tumpahkan nasi ni?" tanya mama, tapi adelya buat muka selamba je, senyum-senyum, mama pun mulalah membebel " rezeki ni..tak baik buat macam ni" abang adam dan adrien senyap je, tapi adelya tidak...dia buat biasa je seolah-olah tiada apa yang berlaku, dia tak tahu mama ni dah macam gunung berapi nak meletop. boleh pula adelya pergi ambil bakul kain diterbalikan bakul kain tu...adoiii sabar je lah mama menengoknya, mujur kain yang baru diangkat,kalau yang dah mama lipat memang kena cepuk juga tu.

Sudahnya terpaksa mama masak nasi, ikutkan hati memang tak mahu masak, biar je semua berlapar malam tadi, tapi kesian pula dekat anak-anak, lagipun mama mahu berpuasa, nanti tiada apa hendak dimakan sahur nanti, masak jugalah...yang makan cuma mama dan abang adam, yang adrien dan adelya tu menyibuk saja...hahaha makan ayam dan telur, oh ya anak-anak mama ni senang je bab makan dapat nasi putih, telur dadar dan kicap pun dah cukup selera dorang makan. sama juga macam mama, nasi putih panas, telur dadar dan cili kicap..makan siap bertambah-tambah.

Baru tiga orang anak..rumah dah macam tongkang pecah,mama pula.. kalau tarzan dengar suara mama, tentu tarzan pun tabik hormat surrender dengan mama..vokal mama lebih lantang dari tarzan, kalau ramli ms komen rasanya tak terkomen dengan pitching mama nih... adoiii macam-macam hal je dengan budak bertuah yang bertiga ni..kalau masa baik tu tak payah mama suruh..sorang picit kepala, sorang picit tangan, sorang picit kaki...

Macam-macam kerenah anak soleh dan solehah mama ni, takpelah sementara nak besar, lama-lama nanti fahamlah, cuma mama kena lah ajar juga dari kecil ni...kata orang nak melentur buluh biar dari rebungnya kan, dah jadi buluh nanti keras tak boleh nak lentur-lentur dah, diambil dibuat buluh lemang je...hehehe

Ok lah sampai mama membebel lagi...haiii mama memang suka membebel, terima kasih buat yang sudi singgah dan baca bebelan mama, walaupun entah apa-apa je yang mama bebelkan yang baik dan berguna ambillah yang tak de manfaat tu, lupakan je ye, sebab kadang-kadang seronok menulis sampai tak tahu apa yang ditulis pun.

Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

16 comments:

  1. hehehehe mereka lah racun mereka jgk penawar

    redho jelah yek... ni yg baru sorang pun kadang boleh bergegar umah bila mama nyer bebel.... ni kan pulak kalu 3 org

    ReplyDelete
    Replies
    1. itula dana...redho je mamanya nih,walaupun dah macam tarzan kadang2 tu

      Delete
  2. anak2 tgh membesar banyak ragam. thaqif pun sekarang klu makan biskut nak 1 pek kecik tu.bg 1 keping xnk.mengamuk.kalau bg 1 pek pastu makan satu yang lain disepah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la aimi...selagi boleh layan. layan je la kerenah mereka

      Delete
  3. AsSalam...
    meriahkan kalu kat rumah ada anak2 kecil... kejap gadoh..kejap ketawa...bergurau dan buat sepah rumah... biasa lah... itu yang meriah nyer tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bunda...meriah je rumah dengan anak2 ni

      Delete
  4. Ank2 tgh membesar.. hihi..
    Sabar je la ngan yaya ye.. blh buat muka selamber je.. nk marah pun tak jadi.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah... yaya tu memang macam tu geram je tengok dia

      Delete
  5. teringat masa kecil..bila tumpah kan nasi..pasti hanger hinggap kat kaki
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak kita dulu2 memang garang kan, tp alhamdulillah berjay juga kita

      Delete
  6. telatah anak2 kadang buat kita tersenyum..kadang buat kita geram..
    tengah membesar mmg lasak sikt... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la atie..kadang2 geram je tengok kerenah memasing,kekadang lucu pun ada

      Delete
  7. Haha.. ayat biasa saya sebut tu.. ni baru 2 orang, kalau tiga orang entah macam manala sepahnya rumah kita ni? Apa-apa pun kita mak ni sokmo tak sampai hati nk marah anak betul2 kan? Kemas jelah akhirnya. Apa2 pun moga bila diorang makin besar nanti rasa tanggungjawab akan makin terasa dan tak adalah lagi kita terjerit2 sakit kepala sentap macam sekarang. Agaknya nati itulah yang bakal kita rimdukan..

    ReplyDelete
  8. pahammmm pahammmm sangat. memang macam gunung berapi nak meletop bila dorang buat sepah gitu. tambah pulak kalau kita baruuuu lepas mop lantai kan. hukhukhuk. biasanya kira buat silent treatment je dengan Fateh Uwais. diam tak cakap ape. tapi sebelum diam marah dulu sesiap. lepas tu diammmmm je sampai dia nanges pelok2 kita. cakap mintak maaf la ape la. dan baru kira bagitau balik kenapa marah huuuu.

    tula marah bukan marah saje. tapi nak lentur bagi beradab. bantainya rumah orang buat macam tu jugak. jenuh la kan huuuu. terpanjang pulak komen hihihi

    ReplyDelete
  9. meriah dan gamat kan
    tahan je la grrrrrrf.. walaupon dh nk meletop

    ReplyDelete
  10. eh samalah bab makan tu dengan anak-anak saya
    masaklah lauk apapun...diorang tetap request telur goreng dengan kicap

    adelya buat saya teringat pada aisyah
    camnilah juga perangai dia...pula tu dia tak serik
    kita marah ke, pukul ke, dia buat juga benda sama
    menguji kesabaran betul!
    tapi mereka ni lah penawar hati kan kak =)

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...