Tuesday, 13 October 2015

abang dah besar

Assalamualaikum....

hari ni hari last abang adam exam, mama doakan semoga abang berjaya menjawab semua soalan, tak cemerlang pun takpe asalkan abang mampu faham dan menjawab soalan yang diberikan, tapi masa hari pertama abang dah bagitahu mama yang abang tak dapat jawab soalan yang diberikan...hehehe

takpelah abang mama faham...soalan ejaan tu memang abang lemahkan, abang boleh membaca tapi mengeja abang agak lambat sedikit, takpe kita cuba lagi perlahan-lahankan, inshaAllah satu hari nanti pasti abang dapat mengeja dengan lancar.

Membaca abang dah agak lancar, perkataan dekat televisyen pun ada yang abang dah dapat tangkap, walaupun kadang-kadang bunyinya lain..hehehe takpe mama sedia betulkan, abang nampak seronok bila abang dapat baca sesuatu perkataan dekat pembungkus coklat, dekat papan tanda atau dimana- mana sahaja.

semalam mama mesej dengan tecer taska, mengatakan yang tahun depan abang sudah bersekolah dan akan transit dekat taska nanti..."eh...ye la macam tak percaya je adam dah besar, jaga dari kecik tu" kata tecer taska, tiba-tiba mama yang teremosi bila tecer cakap macam tu..tak sangka abang dah besar, nak sekolah dah tahun depan..

kata tecer..ustaz selalu usik abang dekat taska sebab kata ustaz abang suka control macho, balik dari tadika takmo senyum pun, puas ustaz usik tapi abang tetap control macho...abang...abang... kalau dekat taska kata tecer, abang sangat menjaga adik-adik, lega mama rasa, bila mama takde mama tahu abang boleh diharapkan untuk menjaga adik-adik nanti kan. mana tahu mama perlu berkursus lagi nanti..





abang yang suka control macho kalau mama nak snap pic...hehehe kata tecer besar nanti mesti abang jadi pemalu...inshaAllah...moga abang jadi seorang lelaki yang baik, yang menghormati kawan dan lawan..juga menghormati kaum wanita... yang paling penting moga abang menjadi seorang yang beriman...mendirikan solat dan membaca al-quran... mama sayang abang...

Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

11 comments:

  1. Wah..cepat sekolah adam buat exm ya? Naim baru mula isnin haritu, habis isnin depan.. gitulah doa kami juga, moga naim pun dpaat buat elok2 dalam exm dia. Mmg xbyk bg tumpuan utk ajar dia tahun ni..tahun lepas kemain teruja..tapi tahun ni, alahai..

    Bagus bab pandai menjaga adik2 tu..rasa lega adam tahu tanggungjawabnya sebagai abang yang sulung.. moga sampai ke besar adam jadi anak yg soleh ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah doa mama pun moga sampai ke besar adam jadi abang yang penyayang dan melindungi adik2 nya

      Delete
  2. insyaAllah..memang abg dah besar nampak tu... makin hensem...hihi.. moga terus membesar jadi anak soleh ya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kash atie..doakan adam, inshaAllah moga adam jadi anak yg soleh

      Delete
  3. kejap je kan anak2 ni dah besar. rasa xpuas nak manjakan dorang. peluk cium dorang kan. tetiba rasa kita pun dah bertambah umur hihihihi.

    bagus abang adam. pandai jaga adik2

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kira...nak pulak kalau tengok gambar dorang masa kecik-kecik dulu, rasa macam alahai...cepatnya masa berlalu... itulah kita pun semakin dewasa hehehe

      Delete
  4. semoga abg adam jadi anak yg soleh, hormat org yg lebih tua..
    semoga rajin belajar dan cemerlang didunia dan akhirat..

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah
    aamiin
    bab mnjaga adik adik tu terharu j rasa kan.

    ReplyDelete
  6. dah ezam ye? afif patutnya minggu ni exam
    tapi dah cuti aje...tak tahulah bila examnya

    hehe...anak sulung kot kak
    diorang ada sifat tanggungjawab tu...
    aamin...moga jadi anak yang soleh ye abang adam

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...