Wednesday, 14 October 2015

sekadar nak berkongsi

Assalamualaikum....

sajalah mama nak berkongsi sesuatu disini jika bermanfaat boleh la ikut, jika ada yang dah buat alhamdulillah... mama nak kongsi je tau, sesuatu yang baik harus dikongsi...




sapa dah ada tabung macam nih,angkat tangan hehehe...mama sebenarnya memang menabung tapi menabung untuk diri sendiri je la, tapi masa sebelum raya qurban hari tu ada ustaz datang ceramah dekat opis mama nih...katanya apa alasan kita untuk tidak buat qurban, sedangkan kita ada duit, jangan nak kata duit tak cukup pulak...

jadinya mama dengan kawan mama pun buatlah kira-kira, jika kita menabung sehari rm2 @ 3 pasti tahun depan kita dapat buat qurban untuk sebahagian, kalau nak buat qurban seekor, kita pakatlah adik-beradik menabung sekali...hehehe, mama ni pun tabung mama letak je dalam bilik,sekali tengok duit tabungan macam bertambah...rupanya ada yang tolong tambah, kalau macam nih tahun depan dapatlah buat dua bahagian, nak ok lagi tambahkan jumlah tabungan, boleh buat untuk anak-anak sekali.

Mama ni perbelanjaan seharian hadkan rm10 je...itupun kadang-kadang je guna sebab pergi kerja kebiasaannya mama bawa bekal, jadi duit tu mama agihkan untuk beberapa tabung...wah gituuu macam banyak je tabungnya kan...hahaha takdelah, tabung kecil-kecilan je...untuk target jangkamasa pendek, untuk jangkamasa panjang pun ada, tapi itu tabungan kena besar-besaranlah...inshaAllah moga impian yang satu itu tercapai hendaknya nanti.

Oklah itu je mama nak kongsi, bukan nak menunjuk ye...sekadar nak berkongsi dan moga bermanfaat buat semua...

Allhummasollia a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

19 comments:

  1. Ayat ustaz ni saya dengar masa balik raya hari tu kak..tp yg cakapnya mak saya. Sama sebijik rasanya. Terus rasa insaf sebab tak melihat kepentingan berkorban dari segi tu.. utk benda lain boleh je jimatkan duit atau berbelanja..meh kita sama2 istiqamah utk tahun2 berikutnya ya kak.. insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la masa dengar ustaz tu cakap, rasa mcm terpukul je...sebab kalau nak beli benda lain sanggup ikat perut kumpul duit...terus rasa teruknya diri ni, itu yang buat tabung tu...moga2 istiqamah hendaknya...

      kalau umur panjang raya haji tahun depan bolehla akak update hasil dari tabungan qurban nih nanti..hehehe inshaAllah

      Delete
  2. teringin jgk nk bt tabung gini....

    ReplyDelete
  3. menarik sgt.selalunya nak menabung tapi korek balik.mungkin patut tulis besar2 tabung utk apa baru niat nak korek tu xde.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah akak pun baru cuba nih harap2 terus istiqamah dan takdelah nak korek2 tabung lagi pasni

      Delete
  4. Wahh menarik ni, boleh buat juga :)

    ReplyDelete
  5. kira pun ada buat jugak. tapi tula sekarang ni Allah uji ktorang dengan kewangan. suami tukar kerja gaji effect byk jugak yg kurangnya. huuuu. menabung awal bulan. tengah bulan korek balik hukhukhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe kira...inshaAllah ada rezeki untuk kira nanti...keadaan kira sama macam akak dulu, diuji dari segi kewangan,..harap kira sabar dengan ujian ini ye, inshaAllah ...Allah tahu kira mampu untuk hadapinya

      Delete
  6. wahhh... TQ sharing cara ni sis... nak buat jugalah... insyaAllah tahun depan boleh sama2 buat qurban kan... skrg ni sy ada buat, tpi buat utk anak je... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom buat atie...tahun depan sama2 kita buat qurban.

      Delete
  7. tq share..
    semoga kita semua sama2 istiqamah dlm menabung..
    ada rezeki boleh la qurban sama2 thn depan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaAllah moga istiqamah dan terus bersemangat untuk teruskan usaha ini.

      Kalau umur panjang tahun depan bolehlah update berjaya atau tidak usaha yang dilakukan ini.

      Delete
  8. nice sharing kak
    semoga niat kita dipermudahkanNya..

    ReplyDelete
  9. wah...bagus idea ni kak
    keep it up ye

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah.
    aida ada terbaca kat mana ntah pasal menabung 1 ari rm5.
    and now yg aida tgh buat ialah menabung ikut ari bulan.
    1hb masuk tabung rm1
    2hb masuk tabung rm2...
    tapi lom complete la.
    sept and oct ni kebetulan byk pakai duit.
    skit skit aje dpt menabung.
    bab korban, memang setakat ni da 5 thn berturut2 aida korban.
    kami 5 sekeluarga kan.
    last ari tu, korban atas nama izzat plak.

    ReplyDelete
  11. Selamat menabung. Bagus buat macam nih.

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...