abg yen..jadi pocong???


assalamualaikum...

bercerita tentang pe'el anak-anak ni macam2 kan..

adrien anak kedua..
pe'el nye memang berbeza dari abg adam..
kadang2 dia jadi pemerhati je..
kadang2 menguasai keadaan..
kadang2 dia buat-buat tak tahu je
kadang2 dia kelakar..

adoii mama ni berapa banyak kadang2 daaa...

bila balik kampung,sepupu dia pun ada sama keje bergaduh je dgn sepupu dia..
akak risau juga sebab dia suka mencepuk org, 
tangan kecik adrien tu padat juga klu mencepuk berbisa dibuatnya...


ini gambar masa balik kg raya hari tu..
tengok la tu..sebelum makan macam ni..
diusungnya bekas kuih wan dia,
pastu mula la rebut2 makan, adrien taknak berkongsi, aimy pun nak makan jugak..
jadinya terpaksa la mama membijakkan diri,
guna pinggan bagi sorang satu..hehehe
kalu tak risau je pecah bekas kuih wan tu...

sekejap je bole dok sebelah2 mcm ni, lps tu nak gaduh semula la..

 
tp kalu dgn abg adam..memang kamcing,
abg adam rajin layan,mainan pun dia bg aimy main,
kalu adrien tak bole, yg dia adalah hakmilik dia, tak boleh share..hehehe
sebab tu jadi gaduh je..

bila dirumah...kadang2 akak kesian juga dgn adrien,
dia selalu kena mengalah dgn abg adam..
mainan apa yg dimain, abg adam akan ambil..
boleh bergaduh, bising satu rumah dgn jeritan..
hoiihh..bisa meroyan akak dibuatnya, sudahnya pujuk adrien beri pada abg,
alhamdulillah adrien mudah saja mengalah..
lepas tu dia akan ambil mainan lain dan main sendiri..

adrien kadang2 kelakar..
dah berapa hari setiap petang dia dtg dekat akak..
sambil tangan dua-dua letak diperut..pastu dia melompat-lompat..
mula-mula akak tak faham juga lepas tu baru tau..
"mama..yen jadi pocong" katanya hahaha...
bila dia melompat tu cumil sgt akak rasa..
ada akak amik video,pastu bila dia tengok seronok dia,teruja diri sendiri ada dlm telefon..
hehehe...

kadang2 pula..tak semena-mena dtg dekat akak pastu tanya
"mama..mana ye??"
hahaha...pada hal dia depan akak je,kononnya nak suh org cari dia la tu,
buat-buat la tanya "mana yen ni??
dia pun senyum2..tunjuk kat diri sendiri
"mama..ni yen"

cakap masih pelat..
satu petang lepas maghrib,akak amik quran..adrien pun dtg duduk depan..
mama pun sengaja nak uji..
"adrien..baca al-fatihah sekarang"
adrien pun bersila elok pastu baca bismillah...
nak menangis akak dibuatnya..
dengan suara pelatnya...dia boleh baca al-fatihah sampai habis...
walapon sebutan masih tak betol, tp akak tahu dia pandai baca...
terus cium ubun-ubun dia...terharu sangat mama dibuatnya...

berbalas wasap dgn owner taska..
katanya ditaska adrien tak banyak cakap,pastu bersikap sangat menjaga adiknya..
oh syukur akak,ada abg yang boleh diharap utk menjaga adelya..
semasa ditaska..

rajin juga mengajar adelya utk berjalan...

berhenti dulu di sini...
panjang pulak rasanya akak menulis..
sampai bertemu lagi inshaAllah

wassalam

Comments

  1. Aimy pun kdg2 suka cari pasal dgn diyen..
    Mmg patut kene cepuk..
    Biasa la budak2.. bila dekat bergaduh saja..
    Tapi bila jauh.. asik tanya..
    Ibu diyen mana? Abg adam mana?
    Letih pulak nk menjawab..
    Diyen senyum comel.. geram je tgk..
    Hehe.. Suka tgk bila dia makan.. :)
    Semoga adrien membesar dgn sihat dan bijak..

    ReplyDelete
  2. Haha.. sedara mara jumpa kan.. biasalah tu kak. Saya faham kegusaran akak ni. Naim nazif ni pun sama, kalau jumpa anak beranak ada masa naik darah juga saya, bimbang apa kata mak diorang dgn cara main. Ada masanya kalau anak saya kena gitu saya cepat2 ambil bawa masuk ke bilik..

    Bagusnya adrien dh hafal al fatihah.. bagusla bang ni. Pelat tu lain kira kan.. orang pelat ni mmg ikut kata mak Darwish n Darwisya diorang ni lagi kuat otak kanan.

    ReplyDelete
  3. adik beradik kan kak, ada aje yang ak digaduhkan
    kalau saya kan, kalau berebut barang tu
    saya akan kata, nak kongsi ke atau dua2 tak dapat
    biasa diorang berkongsi sebab takut langsung tak dapat...hehe

    ReplyDelete
  4. comel je adrien ni. geram pulak cikkira dengan awak ni hihihi. Alhamdulilah ada jugak abang dia yang boleh harap tengokkan adik kan kak. sejukkk perut dengar

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts