Dulu-dulu

Assalamualaikum...

Hari tu dapat whatsapp dekat group gugurl, makngah whatsapp gambar..adehhh terkenang dulu-dulu je bila tengok gambar yang makngah bagi tu heheheh


Siapa yang pernah main nih? dulu-dulu hidup susah nak beli anak patung memang tak mampulah sudahnya ambik kain batik mak atau kain pelikat ayah buat anak patung macam tu..hehehe kenangan sungguh la haih. tapi bila ingat-ingat balik memang sronoklah permainan dulu-dulu banyak yang perlukan kreativiti dan mengeluarkan peluh.

Nak main congkak korek sendiri tanah buat lubang congkak dekat bawah rumah, sebab apa bawah rumah sebab redup sikit, rumah felda dulu-dulukan tinggi dan ada ruang dibawahnya, bawah rumah tu lah tempat kami bermain-main. biji congkak pergi cari sendiri biji getah diladang sana, kecik-kecik dulu tak reti takut, masuk je ladang getah cari biji congkak cari kayu api, haaa...jangan tak tahu waktu tu masih guna kayu api ye. elektrik dan air pun takde lagi. guna pelita minyak tanah, yang ada-ada sikit guna lampu kuasa generator.

Kenangan mengusik jiwa sungguhlah ni...

Wassalam

Comments

  1. Hahaha... Dulu saya tau buat... dah lupa lak...

    ReplyDelete
  2. Inilah mainan waktu kecil dulu. hendak beli anak patung pun ibubapa tidak mampu ketika itu...

    ReplyDelete
  3. e'in baru tahu nie ade buat patung gune kain batik.. hihi

    ReplyDelete
  4. pernah buat dulu, makcik ajar..lupa dah. Tahun 80-an, 90-an wujud lagi

    ReplyDelete
  5. Ana pernah merasa duduk di dalam hutan guna generator je kak. Kenangan semua tu. Permainan yg selalu ana main semua free charge. Galah panjang, baling selipar, police and thief.. Hehe

    ReplyDelete
  6. akak pun dah lalui semua tu mama AA. Tpkan, kami adik-beradik buat guna sapu tgn jd kecik sikit dan kami panggil 'katak'. Takde lah buat babydoll. (^_^)
    Main congkak dgn lubang tanah, biji getah pun biasa. Lps main, masing2 tgk kuku...alahai. hihi

    ReplyDelete
  7. kreatifnye....xpernah main anak patung camtu....korek congkak tutup ngn tin/zink bumbung pernah, sbb nnti hujan air xmasuk dan tanah xtertimbus semula...

    ReplyDelete
  8. Nostalgia sungguh kan...Akak pun ada main anak patung ni tapi tak pernah pulak guna kain batik atau pelikat tapi guna sapu tangan je.Sekarang ni memang tak ingat cara simpul2 boleh jadi anak patung spt tu.

    ReplyDelete
  9. pernah jugak dulu, mak buatkan =)

    ReplyDelete
  10. ANAK PATUNG KAIN BATIK DIY TERSENYUM MGIMBAU KISAH LAMA DULU

    ReplyDelete
  11. Dulu-dulu sebenarnya lagi banyak mainan yang rare..

    ReplyDelete
  12. Yeayyy!! sama lah.Dulu pun pernah jer buat camni masa kecik. Tapi kitaorang ade jer patung. Cuma patung tuh beli pasar malam. Main lah smpi tangan nye tercabut lepas tuh muka penuh taik lalat. HAHAH!

    ReplyDelete
  13. Tak berapa ingat pasal patung kain batik tu.

    Ha a....pernah jugaklah merasa makan masakan dpd dapur kayu. Kalaulah sekarang ni masak kena guna dapur kayu. Memang hari hari tak masaklah jawabnya haha...

    Nak tengok tv pun pergi kedai runcit. Tengok ramai ramai. Kesian ek kita dulu dulu.

    ReplyDelete
  14. Hi hi, akk pun penah main ank patung Kain batik ni, tapi dah lupa camane nk buatnya. Nnt nk try buatlah, nk ajar ank buat, tapi dorg pun dah besar, hendak ke main lagi?

    ReplyDelete
  15. Permainan dulu2 semuany DIY.
    Sebab tu budak2 dulu2 lebih kreatif dan inovatif
    Ikhtiar hidup.

    ReplyDelete
  16. Ira x penah main mcm ni. Tapi penah buat telekung guna kain batik mak. Skg da x igt nk buat mcm mana.. Hihi..
    Masa ira kecik2, mainan da kena beli. Mcm guli, terup, getah. Ada juga yg xyah beli mcm baling tin, main tudung oren, tengteng, batu seremban.. Masa kecik ada jgk main ank patung, tapi merasa 2x je. Sbb mak kata kalau rosak mak x beli lg dah.. Mmg rosak kali ke 2 tu xde la main ank patung lagi..

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts