Thursday, 17 September 2015

Pahala itu hadiah

Assalamualaikum....

Pagi yang indah,alhamdulillah hujan turun sejak malam tadi moga jerebu berlalu pergi.

Mengajar anak-anak yang sedang membesar ini begitu besar cabarannya buat mama yang masih cetek ilmu ni, mama terpaksa belajar dan menghafal doa-doa mudah...oh terasa kurangnya diri tapi tak terlewat untuk mama.

Dalam mengajar anak-anak mama juga turut belajar, moga apa yang mama ajar dapat dimanfaatkan. Kadang-kadang anak-anak yang mengajar mama.

Setiap malam sebelum tidur mama minta anak-anak baca doa tidur dan al-fatihah, anak-anak ni biasalah kadang semangat kadang ada saja alasan,nak baca al-fatihah pun penat katanya.

"Siapa nak pahala?" Mama tanya,lantas anak-anak jawab "nak"
"Ok siapa nak pahala baca al-fatihah" berebut anak-anak membaca..mama lega bila anak-anak tahu apa itu pahala.

"Pahala tu hadiah dari Allah..kan mama"
"Ye betul...sapa nak hadiàh banyak dia kena buat baik banyak-banyak"
"Ok mama..." Tapi anak-anak mama ni biasalah bila masa ingat baiklah bila tak ingat nakalnya bukan main... Takpe lah pelan-pelan kita belajar ye sayang-sayang mama...



Abang sayang...alhamdulillah sudah banyak perkembangan positif yang mama nampak, moga abang terus berubah ke arah yang lebih baik, mengamuk pun kadang-kadang je inshaAllah...makin besar nanti abang makin pandai berfikir, mama sentiasa doakan yang terbaik untuk abang.

Allahummasolli a'la sayyidina Muhammad
Waala a'li sayyidina Muhammad

Wassalam

7 comments:

  1. hehe sama laa macam awang kecik saya kat umah..selalu eksited bile sebut pahala..sebab nak masuk syurga..syurga ada macam2 katanya :)

    ReplyDelete
  2. setuju... anak2 kalau kita ajar/didik dari kecil, mereka akan mudah faham dan hadam... comeinya semua nak pahala...! (^_^)

    ReplyDelete
  3. Pandai abg adam.. semoga jd anak soleh.. rajin cari pahala dan redha Allah..

    ReplyDelete
  4. dah besar dah abang adam ye
    tahun depan dah sekolah rendah dah
    jadi anak yang soleh ye sayang ye
    nanti boleh tolong mama n papa =)

    ReplyDelete
  5. Bijak abang adam... :-))
    Cari pahala sebanyak mungkin tau..

    ReplyDelete
  6. aamiin setuju sangat
    anaak anak yg bijak

    ReplyDelete
  7. alhamdulilah :)

    uwais kira selalu guna nanti kalau tak solat Allah pukul. nak kena pukul ke? terus solat. tapi solat cara dia la hihihi

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...