maafkan mama..mama kena adil ye


assalamualaikum...

menjadi mama kepada 3 org anak yg masih kecil dan memerlukan perhatian bukanlah sesuatu yang mudah, tahap kesabaran perlu tinggi.
namun bila berlaku sesuatu diluar jangkaan, kesabaran ini hilang juga...

aduh...moga dikuatkan semangat dan diberikan kesabaran yg tinggi dalam menghadapi kerenah anak-anak yg sedang membesar ini.

isnin petang, abg adam dan adrien duduk berdua dikerusi menonton tv,
akak sedang beri susu pada adelya..
terkejut seketika, sampai tak sedar akak pukul abg adam sampai nangis, terhenti terus beri susu pada adelya, akak terkejut...
abg adam tarik kaki adrien..jatuh dr kerusi terhentak kepala ke lantai..
aduhai..memang terkejutlah akak dibuatnya..
menangis abg adam kena pukul,sampai akak pun menangis sekali..
sebab terkejut adrien dibuat begitu, tak peduli pulak pada adrien yg sakit terus akak pukul abg adam...
maafkan mama ye sayang..bukan niat mama nak pukul abg, tp mama terkejut..
lagi satu..mama pukul sbb abg perlu tahu, apa yg abg buat tu salah...

semalam petang...abg adam nampak dah ok, pastu siap cakap
"mama..hari ni abg tak buat adik dah" 
kesian pulak akak tengok...
"baguslah mcm tu..lain kali jgn buat lagi tau"

pagi tadi pulak..giliran adrien, sedang elok bermain, dihantuknya kepala keras dia tu ke hidung abg,
apalagi..pagi2 menangis la abg kesakitan...
adoyai anak2...akak pukul la tangan adrien
sambil bagitahu apa yg adrien buat tu salah...
haihhh...kena adillah kan semalam abg salah kena pukul, hari ni adik lak bersalah perlu la dipukul juga..supaya abg tak terasa berjauh hati...dia buat salah kena pukul,adik buat salah tak dipukul...
hehehe...tak sampai hati juga tengok mata adrien yg dah kemerahan kena marah, tp kuatkan semangat..
selepas dimarah...cakaplah elok-elok supaya keduanya bermaafan...
syahdu pulak bila keduanya bersalaman sambil memohon maaf..
dan dah tentulah mama bg ciuman kasih sayang selepas itu...
 
semoga mama ini lebih tabah dan sabar dalam mendidik anak-anak...
 
 
gambar lama abg adam yg baru lepas menangis...
nak tinggal dikampung katanya..
 


adrien dengan muka puas hati dapat menguasai tempat abg adam...
hahaha...

macam-macam kerenah mereka ini...

wassalam


Comments

  1. Alahai.. budak2 di usia diorang ni memang kena diperhatikan sepanjang masa kan. Saya faham sangat situasi tu. Pernah juga saya pukul Naim sebab dia tak semena tolak adik dengan kakinya sampai jatuh. Tapi Naim ni jenis tahu dia bersalah, lepas tu dia mudah minta maaf kepada adik dan mamanya. Tapi rasa bersalah juga memukul budak kecil. Semoga anak anak kita ni faham tujuan kita nak didik diorang bukan nak menyakitkan diorang.

    ReplyDelete
  2. usia gitu memang ligatlah kan kak
    memang perlukan kesabaran tertinggi punya
    masing-masing dengan perangai masing-masing
    saya pun pernah pukul anak-anak, tapi lepas tu dah tak buat
    sebab sampai berbekas saya pukul, punyalah kuat
    padahal pakai tangan aje

    sekarang bagi amaran dengan suara paling kuat
    rotan dok hentak atas lantai, tapi acah aje
    tak pernah buat

    nak pukul aje teringat pesan mak...hehe
    so saya seboleh mungkin kawal emosi, jujurnya...susah

    ReplyDelete
  3. mcm2 ragamkan budak2 ni..
    bila budak2 buat perangai, mmg hilang sabar dibuatnya, tambahan pulak bila jd mcm tu..
    erm.. apa2 pun, betul tu, kene adil, sape salah kene rotan.
    kalau dibiarkan, mgkn dia igt apa dia buat tu tak salah..

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts