Friday, 18 May 2018

Wanita barokah

Asslamualaikum...

Bagaimana nak jadi wanita yang barokah / berkat.

1. Perbaiki akhlak - jika ada perangai kita yangtidak begitu elok cepat2 lah ubah. Macam sekarang ni bulan ramadhan, bila kita memasak selalu rasa "ehhh tak cukup makanan ni rasanya" ustazah kata kalau ada rasa macam tu, kita kena ambil sedikit makanan yang kita ada tu dan sedekahkan pada jiran. ini untuk mendidik hati kita dan melatih kita menjadi wanita yang barokah.
Rajinkan bersedekah, Perbanyakkan perkara yang baik dalam keluarga.

2. Banyakkan bertaubat kepada Allah.- Bertaubat kepada Allah itu yang paling utama, disamping itu kita kenalah selalu memohon maaf dari suami, ye lah kadang2 dalam sedar dan tanpa sedar tertinggi suara dengan suami, kadang2 mulut muncung macam mulut itik boleh diikat2kan jadi minta maaflah setiap hari, ehh..tak pernah buat ni nanti kalau buat mesti en.suami kata belum raya dah minta maaf, takpe cuba mulakan kalau tak sekarang bila lagi kan. Bayar hutang, ini memang dituntutlah kan tak dapat banyak bayar sikit2 janji bayar.Zakat seeloknya dibayar pada awal ramadhan bukan pada penghujung ramadhan kerana dapat diedarkan lebih cepat pada yang memerlukan.

3. Amalkan apa yang menjadi amalan Rasulullah saw - Baca kita Hadith 40 tengoklah mana satu amalan yang boleh kita ikut pilih satu yang mana sesuai dengan diri kita, amalkanlah. Hafal sekurang2 nya 1 hadith. aduhh mama ni baru je nak mengaji kitab hadith 40 tu, moga2 dapatlah baca sampai habis dan hafal tak dapat semua dapat 1,2 hadith pun takpelah tapi harap2 dapatlah ingat semuanya tu. Ye kan sebaik-baik amalan adalah apa yang diamalkan oleh Rasulullah, tapi mama ni hmmm entahlah susah betul nak jadi penyabar nak pulak kalau bab anak2 cepat benar nak jadi singa, harap2 dapatlah ubah hendaknya.

4. Cari satu doa yang sesuai dengan kita untuk kita amalkan- Ustazah bagi satu doa untuk diamalkan yang mana bila amalkan, apa permintaan kita Allah tak akan tolak, mama kongsikan dengan semua doa yang ustazah bagi tu, namanya Doa Almaul Husna, mama bagi maksdunya sajalah nak tunjuk tulisan jawi mama macam buruklah pulak kan nanti ada yang konpius apalah yang mama tulis kan

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu, kerana hanya Engkau Tuhan Yang Maha Esa tempat meminta segala sesuatu, tang tidak beranak dan tidak diperanakkan dan tidak ada sesuatu yang sama dengan Dia"

Akhir sekali pesan ustazah amalkan ayat terakhir surat at Taubah 7 kali diwaktu pagi dan 7 kali diwaktu petang, jika diamalkan Insya Allah...Allah akan tunaikan permintaan kita.


Moga sedikit sebanyak apa yang mama kongsi dapat memberikan manfaat, untuk ramadhan kali ini mama nak cuba kongsi apa ilmu  yang mama dapat dari kuliah zuhur yang mama hadiri. Moga jadi sedekah jariah untuk mama.

Wassalam

6 comments:

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Aidilfitri 1439H

Assalamualaikum... Dah syawal ke 6 hari ni, mama dah mula kerja pun, ikutkan hati nak cuti lama sampai 2 minggu tapi apakan daya, budak-bu...