Monday 28 May 2018

Travel Dengan Tambang Murah Bersama AirAsia

Assalamualaikum...

Dulu tak terfikir pun dapat jalan2 naik kapal terbang, tapi alhamdulillah akhirnya dapat jugalah terbang bersama suami dan anak-anak.
Sesiapa sahaja pasti tahu mengenai  AirAsia, iaitu sebuah syarikat yang menyediakan perkhidmatan penerbangan tambang murah yang cukup dikenali di Malaysia dan luar negara. Pejabat berdaftar AirAsia terletak di Petaling Jaya Selangor makala ibu pejabatnya terletak di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.  AirAsia adalah syarikat tambang murah pertama di Asia yang berpangkalan di Malaysia. AirAsia menyediakan perkhidmatan penerbangan antarabangsa dan tempatan ke lebih 400 destinasi merentasi 25 negara. Hab pertamanya berpengkalan di Low-Cost Carrier Terminal (LCCT) dan kini telah berpindah ke Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA2). Syarikat Penerbangan AirAsia juga mempunyai penerbangan gabungan bersama Thai AirAsia, AirAsia Philippines dan AirAsia Japan.
AirAsia telah ditubuhkan pada tahun1993 dan mula beroperasi pada 18 November 1996. Seperti diketahui umum Airasia merupakan syarikat milik Tony Fernandes yang sebelumnya telah diasaskan oleh syarikat kerajaan DRB-Hicom. Pada 2 Disember 2001 AirAsia yang banyak berhutang ini telah dibeli oleh syarikat Tony Fernandes dengan harga RM1 berserta hutang sebanyak RM40 juta. Selepas pengambil alihan syarikat, Tony Fernandes telah berjaya menyelesaikan bebanan hutang tersebut hanya dalam masa satu tahun.  Tony Fernandes juga telah melancarkan laluan baru dari Kuala Lumpur dengan harga tiket serendah RM1 menjejaskan MAS Berhad yang merupakan penerbangan utama Malaysia. Beliau telah berjaya memperbaiki prestasi AirAsia dengan meraih pelbagai anugerah dan merekodkan keuntungan yang banyak kepada AirAsia. Bersesuaian dengan objektif utamanya menjadikan penerbangan yang mampu untuk semua pelanggan.
Pada tahun 2003, AirAsia telah membuka hab keduanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai Johor Bharu serta melancarkan penerbangan antarabangsa pertama ke Bangkok. Selepas itu AirAsia telah membuka lebih dari 10 hub di tiga negara seperti Malaysia, Thailand dan Indonesia. Penerbangan AirAsia juga memberi perkhidmatan ke pelbagai destinasi di Asia serta meliputi lebih daripada 15 buah negara . Dengan tawaran tempahan penerbangan yang berkualiti, cekap, bersih, staff yang baik dengan tambang tiket penerbangan yang murah menjadikan AirAsia menjadi pilihan utama rakyat tempatan dan luar negara. Oleh kerana itu juga AirAsia telah menerima pelbagai anugerah seperti “ Worlds Best Low Cost Airline” by Skytrax dan “ATW Value Airline of the Year 2012”. AirAsia juga mempunyai armada pesawat Airbus A320 yang merupakan salah satu pesawat penumpang paling diyakini serta mengaplikasikan teknologi paling canggih.


Anak dara berdua yang gembira semasa penerbangan ke Sabah. Adelya yang pertama kali naik kapal terbang cukup gembira dan ceria saja
Sektor utama bagi Air Asia Airlines ialah dari KL ke Pulau Pinang, Kota Kinabalu ke KL dan Pulau Pinang ke KL di mana ia beroperasi 73,73,52 dan 52 penerbangan mingguan masing-masing. Sektor antarabangsa utama di Asia termasuk KL-Singapura, Singapura-KL, KL-Bangkok dan Bangkok-KL. Mereka juga mempunyai penerbangan sekali-sekala dari Bali ke KL, KL ke Phnom Penh dan Krabi ke KL.
Anak-anak bukan main lagi makan semasa penerbangan pulang dari Sabah, abg adam dengan sandwichnya adrien pula dengan nasi lemaknya, sempatlah mama rasa sikit dua-dua pun sedap.
AirAsia menawarkan “Snack Attack “ iaitu satu program pembelian makanan dan minuman dalam pesawat . Perkhidmatan tempahan makanan pra-tempahan melalui atas talian turut disediakan . Sejajar dengan undang-undang syariah AirAsia tidak menyediakan makanan berbentuk alkohol atau daging babi bagi penerbangan –penerbangan serantau AirAsia. Selain itu para penumpang juga boleh membuat pilihan tempat duduk ketika mendaftar masuk atau ketika pembelian tiket atas talian. Dengan bayaran yang rendah, para penumpang boleh memilih tempat duduk yang berada di tepi laluan, tepi tingkap, tempat duduk di baris keluar kecemasan, tempat duduk di Quiet zone atau duduk bersama keluarga atau rakan. Anda juga boleh membeli belah di atas kapal dimana anda hanya perlu memilih barang yang istimewa dari majalah jualan barang yang telah disediakan. Anda juga boleh menikmati hiburan dalam penerbangan seperti pemberian PC tablet peribadi yang dimuatkan pelbagai muzik dan filem. WiFi juga turut disediakan dalam pesawat untuk kemudahan yang lebih menyeronokkan kepada para penumpang. Selain itu AirAsia juga menawarkan program kesetiaan global yang dikenali sebagai BIG reward. Sebagai ahli AirAsia BIG anda boleh mendapat mata ganjaran untuk setiap pembilan tiket dan menebus kembali untuk mendapatkan tiket penerbangan percuma bagi penerbangan lebih dari 130 destinasi. Di antara faedah lain yang disediakan untuk para ahli ialah harga tiket yang lebih murah, tempahan keutamaan, lebihan elaun bagasi, serta tawaran istimewa dan diskaun yang eksklusif dengan penjimatan sebanyak 90% bagi penerbangan AirAsia dan AirAsia X setiap bulan.
Anda boleh merancang perjalanan anda dengan membuat tempahan tiket atas talian di apps atau website Traveloka . Dengan Traveloka, anda boleh book Airasia flight pada tarikh  yang telah anda rancangkan serta menikmati tawaran harga terendah dengan tempahan tiket yang cepat, selesa serta mesra pelanggan.



Gara-gara gambar ni lah abg adam ajak naik kapal terbang lagi sebab katanya masa jalan2 ni adelya ada dalam perut mama lagi huhuhu...betullah tu masa ni mama pregnant 3 bulan. So ke mana lagi destinasi kita selepas ini? 

Moga perkongsian mama memberikan manfaat buat semua.

Wassalam

3 comments:

  1. AA mmg murah tambangnya..blk kpg mmg naik AA je... kene selalu tgk bile tarikh murah ade,,hehe

    ReplyDelete
  2. Tulah, tingin jugak nak merasa naik kopai tobang, agak2 mana destinasi yg sesuai ek? Hihi.. Kena pikir byk sudut juga. .belanja2 hanguih lain semua nak kena kira, huhu..

    ReplyDelete
  3. kita kena berterima kasih kat AA somehow merealisasikan impian ramai orang. dengan offer ticket semua yang not so have have ni mampu juga jalan2.. nak naik flight mahal kena menabung bertahun2 nk lepas ticket saja.. thank you AA..

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Kejohanan Silat Olahraga

 Asalamualaikum... Mga kita semua didalam lindungan dan redha Allah swt. 3,4 dan 5 Mac anak-anak mama menyertai satu lagi kejohanan silat. K...