Thursday, 31 January 2019

Bekalan mama

Assalamualaikum....

Semoga kita semua sentiasa didalam limpah rahmat Allah swt.


Bekalan mama setiap hari..hahaha hari tu adrien tanya "kenapa mama bawak makanan kucing?". Bukan apa dulu selalu nampak banyak kucing berlarian sekitar parking masjid tu, jadi terdetiklah dekat hati nak beli makanan kucing dan bagi kucing2 tu makan, jadinya sekarang hari2 memang bawa bekal makanan kucing dalam beg tak kiralah jumpa kucing dekat mana pun kalau mengiowww minta makanan boleh mama bagi terus.

Pernah dulu masa kucing2 mengiowww mama takde makanan pun nak bagi rasa sedih sangat, Allah dah datangkan peluang untuk buat suatu kebaikan tapi tak dapat nak ambik kesempatan tu, jadi bertekadlah untuk beli makanan kucing dan bawa hari2, mana tahu dalam perjalanan terjumpa kucing yang laparkan, jadi sekarang nih dalam beg mama mesti ada makanan kucing. Selain buat baik kepada manusia kita berbuat baik jugalah kepada haiwan comel tu kan.

Buatlah kebaikan sekecil apapun kerana kita tak tahu amalan kita yang manakah yang akan diterima Allah dan menjadi asbab kita dimasukkan ke syurga. Dan jauhilah dosa2 kecil kerana ramainya orang masuk neraka akibat dari timbunan dosa2 kecil kerana dosa besar kita mudah bertaubat tapi dosa2 kecil kita selalu terlupa, banyak dosa2 kecil yang selalu kita lupakan..#kataustaz

Semoga entri mama bermanfaat buat kita semua inshaAllah.

Wassalam

Saturday, 26 January 2019

Macam segan nak cakap

Assalamualaikum...

Baru-baru ni adalah perjumpaan ofis mama taapi perjumpaan untuk ajk kecil sajalah, perbincangan tahunan..untuk program kesihatan mama ada dah ceritakn sebelum ini. pemeriksaan kesihatan untuk penyakit NCD, mama terlibatlah sebagai salah seorang pasukan rujuk tu. Perjumpaan untuk membincangkan aktiviti untuk tahun ini.

Dalam perbincangan tu, ada cadangan untuk mengadakan pertandingan "The Biggest Loser", untuk tengok siapa yang berjaya menurunkan berat badan, ye perbincangan berkaitan kesihatankan, ada hadiah disediakan bagi pemenang. Ada yang mencadangkan buat collection untuk yang menyertai program ini. Mama macam teringat sesuatu... teruslah mama cakap rasanya tak boleh kalau buat collection dan duit tu digunakan untuk membeli hadiah..haram hukumnya kerana ia menguntungkan sesuatu pihak dan merugikan sesuatu pihak. Kalau nak buat juga boleh tapi hadiah disediakan oleh pihak lain dan tiada bayaran yang dikenakan. tetiba ada sorang tu cakap "uuu.."entah mama tak reti nak tulis bunyi tu macammana,bunyian beserta senyuman yang terasa sinis. Mama bukanlah nak tunjuk bagus atau pandai tapi kalau kita tahu kita cakaplah kan.


Mama kongsilah sikit :

Mengambil yuran peserta bagi tujuan hadiah kepada pemenang ialah satu bentuk pertaruhan yang diharamkan kerana mengakibatkan kerugian melalui main nasib atas pihak yang kalah. Perlu cari penaja untuk hadiah, tetapi kalau yuran itu digunakan untuk sewa padang dan peralatan itu dibenarkan.

Hukum cabutan bertuah :

Harus sekiranya memenuhi beberapa syarat seperti tiada unsur kerugian yang akan diperolehi oleh sebelah pihak.

Contohnya bayaran yuran penyertaan yang memungkin seseorang itu tidak mendapat apa-apa dari beliannya, maka cabutan seperti itu  adalah haram dan tidak harus kerana ada unsur2  perjudian.

Jika cabutan itu mensyaratkan pesertanya membeli sesuatu barangan yang melayakkannya menyertai cabutan bertuah itu maka hukumnya harus sekiranya barangan itu wujud dan harga yang dikenakan tidak ada unsur mengambil kesempatan dan sebagainya.

Syarikat menganjurkan  makan malam dengan bayaran tertentu jika ingin cabutan bertuah..ini dikira judi dan haram hukumnya.

Jenis cabutan yang halal

Semua jenis cabutan yang tidak memerlukan bayaran untuk menyertainya adalah halal dan harus

cabutan di majlis makan malam yang pesetanya dijemput  hadir tanpa sebarang bayaran.

Kalau macam seksyen mama ni kami buat family day dan ada bayaran, bayaran hanya untuk bilik dan makan, cabutan bertuah pulak dibawa sendiri setiap keluarga dan kami bertukar-tukar hadiah tu dan buat secara cabutan jugaklah, nilai hadiah pun ditetapkan tapi terpulang kepada yang memberi jika nak beri lebih.


Betulkan mama jika tersilap penyampaian,mama pun tak arif sangat cuma tahu dari pembacaan dan kuliah,berkongsi sikit2 sebab benda ni.kadang tak perasan kita buat. Kadang dalam kuliah pun ustaz cakap apa yg disampaikan mungkin sama diantara ustaz2-tapi itulah kita manusia perlu diulang cakap sebab kita ni manusia yg mudah lupa perlu sering diingatkan. Kadang rasa segan nak cakap nampak macam bagus je kan dok pegi kuliah zuhur..kata kawan mama nak dengar kuliah dekat youtube boleh,tv boleh..ye memang betul tapi bila ustaz dah datang tempat kita untuk sampaikan ilmu perlulah kita raikan. Kata ustaz bila kita terjumpa majlis ilmu singgahlah sekejap,taknak dengar lama pun duduklah sekejap, mana tahu itu menjadi asbab kita dimasukkan ke syurga.

Wassalam

Thursday, 24 January 2019

Mendaki satu tangga lagi

Assalamualaikum...

Moga hidup kita semua sentiasa dalam limpah rahmat Allah swt.


Al-fatihah buat arwah mak dan ayah mama, merekalah yang melahirkan dan membesarkan mama sehingga mama mampu menjadi seperti mama sekarang hasil didikan mereka, bukanlah hebat mana pun mama ni tapi mama bangga punya ayah dan emak seperti mereka, kesusahan tak membataskan usaha mereka untuk menjadikan anak2 mereka ini manusia walaupun bukan siapa2 dan tidak dikenali pun anak2 mereka ini tapi alhamdulillah...

Alhamdulillah juga...22 jan 2019 genap usia mama 41 tahun, syukur Allah masih pinjamkan usia sehingga kini, moga dengan pinjaman yang Allah bagi ni terus bertambah keimanan dan ketakwaan terhadapNya. Semakin bertambah usia ini semakin singkatlah masa mama didunia ini, moga waktu yang tersisa yang entah berapa lama lagi akan diberi dapat mama gunakan sebaik mungkin untuk mengumpul bekalan waktu disana nanti.


Wajah yang dah berusia 41 tahunπŸ˜‚ bersama ketua unit mama,dapat la chocolate bouquet pemberian kelab sukan,mama yang dapat tapi yang teruja lebihnya orang lain hahaha,yang makan pun orang lain mama tolong ambik bawa balik je la nampaknya hahaha..takpe lah asalkan anak2 gembira,malam tu dapatlah memasing makan pizza,itupun dah syukur alhamdulillah.. Pada hal minta pizza lepas baik sunat lagi tapi baru sekarang dapat, kira ok la tu kan.


Dia lah yang teruja lebih..masuk kereta je terusss...waaaa mama cantiknyaaa,bukan dia puji mama cantik ye tapi coklat bouquet tu yang cantik terus pegang sambil senyum2...mama cepatlah amik.gambar adik hehehe ye lah...ye lah... Ambiklah gambar dia.

Setiap detik dari kehidupan kita akan ditanya,jadi buatlah kebaikan walau sekecil apapun kerana kita tidak tahu amalan baik yang mana satukah yang akan diterima oleh Allah.
Jangan bangga jika kita terlihat baik,kerana bukan kita yang baik tapi Allah yang menutup aib kita sebab itu kita terlihat baik,jika Allah buka aib kita entah2 takda orang nak kawan dengan kita...Allahu mohon Allah jagakan hati agar tidak dibolak balikkan.

Wassalam

Sunday, 20 January 2019

Hipsterudin katanya


Assalamualaikum....

Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk menulis disini. Semoga kita semua sihat2 sahaja dan sentiasa dibawah lindungan rahmat Allah swt.

Edit bagi namp ak gothic sikit hihihi
Hipsterudin kononnya hahaha...bila boring-boring masa cuti awal persekolahan hari tu mulalah mama ni nak buat macam2 ubah itu ini, tapi takdelah ubah apa sangat pun tukar kedudukan barang je. Dinding yang bercat kelabu itu sebelum ni jadi tempat letak tv, tapi bila dah lama disitu mama rasa nak ubah pulak. Biasalah nak mendeko tapi ruangan terhad dan bajet pun ciput. Sudahnya itu je lah hasilnya.

Meja tu sebenarnya sebelum ni en.azmi buat untuk letak mesin jahit mama tapi bila letak dalam bilik hujung tu rasa macam sempit pulak bilik tu kan, satu hari mama dan en.azmi gotong royong cat rumah dan mengemas,teruslah dapat idea baru. Tv diubah kedudukan terlebih dulu sebelum tu. Meja yang jadi tempat letak mesin mama angkut keluar letak dekat ruangan seperti digambar, meja hiasan yang sebelum ni berada disitu pun telah diubah kedudukan. Konsepnya hipsterudin dan minimalis kononnya hehehe.. Ok lah tu janji ada sedikit perubahan.

Meja je en.azmi buat kerusi guna kerusi lama je yg dibeli bertahun dulu,konon nak suruh en.azmi buat kerusi ala-ala kedai hipster tu tapi kayu dah tak ada lagipun kata en.azmi nampak semak pula nanti,mama kalau boleh nak satu bangku panjang letak dibahagian yang kosong tu, lepas tu kira dah ok lah, meja tu bukanlah meja untuk makan sebab meja makan dah ada didapur, cuma guna untuk minum petang dan juga jadi meja untuk anak2 buat homework, tapi kadangnya anak2 tak guna pun mereka lebih suka meniarap dilantai.

Bila tukar cat baru semangat pun baru lah nak mendeko-deko kononnya kan
Ruangan sebelumnya adalah macam ni ye hehehe...meja hiasan yang dibikin sendiri hasil kerjasama somi isteri yang nak jimat bajet kikiki...kira ok lah tu kan. Ini adalah tempat kedua bagi meja ini sebelum ini letak kat tempat lain dan sekarang letak ditempat lain pulak. Jenis rumah mama ni tak banyak sudut jadi nak mendeko pun tak berapa nak reti.sangat kita buat apa yang ada sajalah lagipun memang tak pandai nak mendeko pun kita kasi hantam saja yang penting mata kita tengok selesa.

Abaikan cermin yang tak cukup itu huhuhu...gam tak kuatlah tu beberapa hari jatuh dah pecah, jadi biarkan je macam tu
Disinilah letaknya meja tu sekarang... Hehehe itu je yang mama boleg fikir buat masa ni sebab takde ruang dah nak letak, ruang tamu memanjang macam tu je kan, kira oklah tu. Antara ruang ini dan ruang meja tadi tu adalah ruang untuk menonton tv. Ruang itu masih kosong rasa macam nak letak sesuatu juga disitu tapi nanti fikir lain, sama ada nak beli atau buat sendiri juga nanti, tapi buat masa ni memang biar kosong je dulu, taknak letak tv diruang ni supaya bila ada tetamu, anak2 tidak menganggu tengok tv disudut lain & mak2 boleh berbual disini tanpa gangguan tv.

"Jadikan rumah ini syurga buat kita di dunia. Rumah tanpa bacaan al-Quran umpama kuburan. Semoga membaca al-Quran menjadi amalan harian dan membaca terjemahan juga menjadi kpi kita"

Wassalam

Friday, 11 January 2019

Perkongsian hari jumaat

Assalamualaikum...


Salam jumaat penghulu segala hari, banyakkan selawat dihari jumaat ini untuk kita dapatkan syafaat Baginda Nabi saw kelak, disamping itu jangan lupa baca surah al-kahf untuk menghindarkan kita dari fitnah terbesar akhir zaman iaitu fitnah dajjal..saja mengingatkan sebab mama tahu semua kawan2 pun tahu tentang ini kan.. sekadar berkongsi.

Sedikit perkongsian di hari ini...jangan salah faham dengan perkongsian mama ni ye hehehe malu juga nak berkongsi tapi takpe mama kongsi jugalah mana tahu berguna perkongsian mama ni satu hari nanti untuk anak-anak mama. Anak2 mama penyebab kenapa mama kena belajar dan membaca kembali cerita2 Nabi..Alhamdulillah melalui anak2 Allah dorongkan mama untuk kembali menghayati dan membaca sejarah islam dahulu, sekolah dulu ambik sejarah islam mama nih tapi tak ingat dah...teruk sungguh la kan tak ingat dah kerajaan islam dulu2 alhamdulillah sekarang boleh belajar balik.

Setiap malam sebelum tidur Adrien mesti akan masuk bilik mama dan bercerita, satu hari adrien bertanya "Mama apa mukjizat Nabi Adam?" 😱😱haaa...ko mama gelabah kejap kan, ceritalah tentang kisah Nabi Adam as, syukur alhamdulillah dekat ofis mama kerja tu setiap zuhur ada kuliah, dalam salah satu kuliah tu ada bab sirah, jadi memang belajarlah bab Nabi ni kan, jadi mama pun ada modallah nak berceritakan, setiap malam sebelum tidur memang akan ada sesi bercerita, cuma sekarang bila sekolah kadang mengantuk awal, kalau anak2 mengantuk suruh berzikir sampai tertidur, alhamdulillah anak2 mengikut, tapi kalau tak diingatkan memang taklah kan, itulah kita ni perlu sentiasa ingat mengingatkan.

Satu lagi yang mama buat, baca tafsir al-quran kuat-kuat bukan masa mengaji tu tapi masa baca tafsir tu, kata seorang penceramah kalau nak menarik minta anak2 baca buku kita baca kuat2, mula2 diorang buat tak tahu nanti lama2 mereka akan tertarik dan mendekat, jadi mama buat cara macam tu lah, diorang tengah bermain mama baca tafsir kuat2, lama2 anak2 mendekat, lama2 bila mama baca tafsir tu anak2 bertanya "apa tu?" maksudnya apa yang dimaksudkan dengan tafsiran itu jadi mama pun berceritalah berdasarkan tafsiran tu, Dan sekarang bila abg adam mengaji quran, mama semak bacaan, dan kemudian abg adam bacakan tafsir, adrien tugas dia hanya bertanya "apa tu?" hehehe... jadilah kan, tak banyak pun 1 malam 1 muka surat. tak dapat banyak kita buat sikit. kena ambil tafsir ibnu kathir ni supaya lebih memudahkan mama.

Semalam bila anak2 mengaji dah balik(inshaAllah lepas ni nak ajak anak2 mengaji tadabbur sama2)..Kami tadabbur surah maryam, yang bestnya bila sampai ayat yang ke 25, tafsirnya "dan gegarlah ke arahmu batang pohon kurma itu, supaya gugur kepadamu tamar yang masak" Adrien yang tak jemu dengan pertanyaannya pun bertanya "apa tu?" mama kata Allah ni nak kita berusaha kalau mahukan sesuatu, tengok maryam walaupun Allah boleh je nak jatuhkan kurma tu sendiri pada maryam, tapi Allah tetap suruh maryam goncang pohon kurma tu, usaha juga supaya kurma tu jatuh. lepas tu macam2 lah soalan pelik yang muncul dan semua pun tak sabar nak makan kurma, mama kata dalam peti ada kurma pergi ambil, terus laju memasing ambil kurma dan makan, dapat pahala sunnah tau dan kalau boleh buah kurma ni kena ada dirumah kita setiap masa, sebab kata ustaz rumah Nabi saw ada kurma setiap hari.

oh ya sekarang mama ajar anak2 jiran mengaji, dah lama mereka suruh tapi mama tak yakin, awal tahun hari tu jiran2 tanya lagi, setelah tanya en.azmi dia kata ajar sajalah, jadi mama pun terima. mama tak mahu ajar ramai sebab takut tak dapat bagi tumpuan. sekarang ni ada 7 orang dah, 3 orang anak sendiri, 10 orang lah. usia anak mengaji mama 4 - 10 tahun. yang kecil2 tu mama ajar bagi kenal huruf dulu, ajar anak2 kecil ni lucu je bila dah baca semuka, nak sambung yang lain ada yang jawab "ini nak baca esoklah"πŸ˜ƒπŸ˜ƒ layan je mama tak nak paksa2 sangat asalkan mereka nak baca, ada juga yang mula2 datang melawat kawasan rumah je tak nak baca, hari berikut dah nak baca, ada yang malu nak baca, suruh orang lain duduk jauh2 nak baca sorang2, bila ajar dan boleh ikut terus mama cakap "bagusnya dah pandai" sambil tepuk tangan terus tersenyum simpul dia. jadi sekarang malam2 rumah kami memang ceria dan meriah dengan anak2, semalam hujan lebat pun datang juga mengaji lepas tu jadi tugas en.azmi hantar anak2 balik rumah, tak jauh pun jiran kiri kanan,dan jiran depan rumah je. teacher norazimah mungkin boleh share tips dengan mama macam mana nak ajar anak2 mengaji ni

Sekadar itu perkongsian mama walaupun rasa banyak lagi yang nak dibebelkan tapi cukup sekadar itu dulu kalau ada yang perlu mama berkongsi lagi mama kongsi...semoga di hari jumaat yang mulia ini kita sentiasa didalam rahmat dan redha Allah swt.

Perkongsian ini bukanlah kita ini terlalu baik dan terlalu pandai mendidik anak2 tidak..mama pasti setiap ibubapa punya cara yang tersendiri dalam mendidik anak2 kan. sekadar berkongsi cara mungkin ada yang bermanfaat.

"semoga kita sentiasa berdoa supaya mendapat ilmu yang bermanfaat dan semoga kita mengatasi masalah dengan mendidik anak2 dengan ilmu wahyu yang menjaga mereka didunia dan akhirat, Ayuh audit keutamaan yang kita beri kepada diri kita dan keluarga kita" Dipetik dari kata-kata prof Muhaya.

Wassalam.

Thursday, 10 January 2019

Senyum seindah suria 😍😍

Assalamualaikum...

Mulakan pagi dengan Bismillah,Alhamdulillah dan senyuman setiap hari, itu salah satu dari azam mama juga πŸ˜ƒ sebab kadang2 tak sempat senyum terus membebel adehhh teruk sungguh haiii.. membebel dekat anak-anaklah kan nak pulak kalau mula bersekolah ni. Jadi azam mama mulai tahun ni taknak membebel dah pagi2, tapi membebel jugaklah pada perkara yang betul kan, tapi bukan pada membebel lebih kepada nasihat, cuma kena tukar intonasi supaya tak kedengaran seperti membebel

pic pinjam dari pakcik gugel jeee


"Senyum adalah suatu sunah dan akan menghasilkan hormon endorfin. Hanya manusia boleh senyum dan tidak pada haiwan. Usah fikirkan apa yang orang kata sekalipun orang tidak membalas senyuman kita. Namun yang pastinya kita sudah mendapat pahala sunah. Senyum atas niat sunah akan diterima baik Insha Allah. Nabi Muhammad saw tidak akan berkata-kata sebelum baginda senyum dahulu, Ayuh jadikan senyuman suatu amalan dan tabiat, Ajar anak-anak senyum apabila bangun pagi. Bayangkan bagaimana hari yang dimulakan dengan muka yang masam?Ayuh ubah tabiat, ubah kehidupan" Dipetik dari kata-kata Prof.Dr.Muhaya.

Jadi sekarang datang kerja memang awal dan lalu kawasan tasik, dari parking masjid shah alam tu nak ke bangunan pejabat mama ni pagi2 memang ramailah jumpa orang yang berjoging dan bersenam, mula2 dulu rajinlah mama senyum tapi bila orang tak balas balik rasa malas dah nak senyum(teruk betullah kan), tapi tahun ni kita azam baru senyum saja walaupun tak mendapat balasan. bebaskan aura positif kononnya kan inshaAllah moga yang positif juga datang pada kita. tahu tak bila dah selalu senyum akhirnya orang yang sebelum ni tak pernah bals senyum mama dah mula senyum pada mama, kadang tu tak sempat mama nak senyum dia dah senyum dulu bila jumpa mama, ada juga yang tegur nak ucapkan selamat pagi..wahhh rasa seronok sangat bila disapa begitu pagi2, apa yang penting mulakan dengan kelaurga sendiri dulukan,bermula dari rumah dan membawalah ke sepanjang hari.

Sekarang pun mama cuba sikit-sikit untuk menjadi lebih penyabar bila berhadapan dengan anak-anak kecil, setiap malam akan berurusan dengan anak-anak kecil, jadi bila melayan kerenah mereka membuatkan mama jadi lebih sabar, walaupun sebelum2 ni memang kurang sabar tambahan pulak kalau dengan anak sendirikan, jadi etiap malam bila berkumpul dengan anak2 kecik seramai 6 orang dan campur anak sendiri yang bertiga tu dah jadi 9, bayangkan betapa bising rumah dibuatnya πŸ˜‚πŸ˜‚ tapi mama cuba kawal perasaan..sabar mama.. sambil2 tu berdoa pada Allah moga mama dapat mendidik anak2 ini dengan baik, sesunggguhnya segala sesuatu dalam kawalan Allah swt, jadi mama mohon agar Allah bantu mama dalam mengawal anak2 ini..inshaaAllah..senyum pada anak2 kecil ini, tegas dalam senyuman moga dipermudahkan.

"renungkan bacaan al-Quran kita,Alangkah sedih apabila umur sudahlebih 40 tahun, tetapi masih merangkak dalam membaca al-Quran, ini disebabkan kurangnya didikan al-Quran semasa kecil dan kurang mengamalkan ajarannya. Jangan biarkan anak-anak kita lemah al-Quran. Sekiranya kita mahu sentiasa menambah baik rumah dan kenderaan kita. Bagaimana pula dengan penhayatan al-Quran kita? Ayuh belajar dan tingkatkan bacaan al-Quran kita" Dipetik dari kata-kata Prof.Dr.Muhaya.

Semoga Allah memudahkan urusan kita dan merahmati kita semua ..insha Allah

Wassalam


Tuesday, 8 January 2019

Borak kosong 2019

Assalamualaikum...

hari kedua bekerja di tahun 2019... saja nak membebel sekejap hari ni,ada adik ni tegur lama tak nampak mama...hahaha ye lah, dari tahun lepas, tahun ni baru jumpa kan,lama la tu. Semangat hari ni, awal sampai pejabat, apa taknya mestilah awal sebab dah tukar waktu kerja, tahun lepas masuk pukul 8, tahun ni dah tukar masuk 7.30, saja masuk awal supaya dapat balik awal untuk jemput adelya dan abang adam balik dari sekolah, tapi bestlah masuk 7.30pg balik 4.30ptg sampai dekat PASTI 5.15ptg...mama tak pecut ehh tapi jalan tak sesak

Untuk tahun baru ni takdelah apapun impian mama, kita follow jelah apapun yang telah ditentukan tapi kita buatlah juga perancangankan. Moga tahun ini lebih baik dari yang sebelum2nya..ye lah bila masuk tahun baru umur pun dah barulah kan, nak pulak mama memang lahir bulan januari haaa lagilah cepat terasa tua tu kikiki, moga hidup bertambah baik dan semoga bekalan pun makin banyak yang dapat dikumpulkan. Alhamdulillah bermula semalam mama dah buat sesuatu yang baru moga Allah merahmati usaha mama dan moga Allah permudahkan urusan mama itu serta apa yang mama buat ini akan menjadi jariah dan bekalan buat mama di'sana' nanti. selain merancang untuk kehidupan perlu juga mama merancang untuk sesuatu yang pasti ditempuhi nanti.

Berapakah umurmu saat ini? Berapa lama lagi engkau akan hidup? Apakah engkau menyedari bahawa setiap sesuatu itu ada permulaan dan kesudahannya, dan bahawa kesudahan yang akan engkau alami adakah Syurga atau Neraka? #LaTahzan. kata-kata yang mama ambil dari buku La Tahzan ataupun Jangan Bersedih..jadilah wanita yang paling bahagia, dah lama beli sekarang ni baca semula, seronok baca buku ni banyak kata2 yang menarik walaupun kata2nya ringkas sahaja.


Untuk tahun ini mama juga mengharapkan agar kehidupan menjadi lebih baik bukan saja untuk diri sendiri dan keluaga tetapi juga dengan orang2 sekeliling..keluarga, sahabat, jirang2 dan kesemuanya lah...dan yang penting sekali jadi mama yang baik untuk anak2..inshaAllah. bak kata ustaz kalau kita nak orang baik dengan kita, kita dulu kena jadi baik, nak orang berubah,kita dulu yang kena berubah semuanya berbalik kepada kita, bila kita positif inshaa Allah apapun jua yang datang pasti akan positif juga, mama akan cuba untuk menjadi hamba yang lebih baik dan juga seorang manusia yang baik untuk orang2 sekeliling..gituuulah impiannya kan..jika Allah panjangkan umur.

Wassalam.


Thursday, 3 January 2019

Cerita awal persekolahan 2019

Assalamualaikum....

Alhamdulillah hari ni anak2 dah mula bersekolah. Mama ambil kesempatan untuk bercuti seminggu bukanlah nak memantau anak2 pun tapi saja nak bercuti diawal tahun,memang awal tahun mama ambik cuti nak rehat2 sebelum memulakan tugas ditahun baru.

Rutin tahun ini sedikit berbeza sebab abg adam dah darjah 4 dan bersekolah keb pagi,sek agama pula sebelah petang, adrien masih sama seperti tahun lepas. Jadi tahun ni mama takdelah sibuk2 lagi nak mengendap dekat tingkap,mengintai dikantin. Seingat mama masa zaman abg adam je mama dok sibuk mengintai kikiki, masa adrien dah lepas dia sendiri dan harapkan abg adam tengokkan, mama cuma tengok sekejap je.

Untuk awal tahun ni mama nak abadikan cerita persekolahan anak2 untuk tahun ni.


Abg adam.tahun ni dah bersekolah pagi. Memang lepas berdikari sendiri ke sekolah, cari sendiri kelas dekat mana, yang penting dah tahu kelas apa, untuk tahun ni masih ada pertukaran kelas tapi anak2 masih dikelas yang sama kira ok lah kan. Seronok sikit abg tahun ni sebab sek agama petang balik 5.30ptg, jadi tugas mama untuk ambik abg waktu balik melainkan kalau mama sibuk dan balik lambat,kena tunggu acik ida lah. Kalau tunggu acik ida abg kena balik lambat sikitlah. Nampaknya tahun ni abg dah ada kelas tambahan untuk sek agama,masa bayar yuran hari tu ada bayar utk kelas tambahan juga, dah ada kelas tambahan ye tahun ni abg. Itu tengah buat homework hari pertama dah ada homework, abg dah darjah 4 kan dah tak bole nak main2 sangat dah kena fokus pada belajar mama pun kena disiplin lebih lah untuk tahun ni, perlu ada target utk abg mana yg abg perlu fokus lebih. Itu sek agama abg kiri kanan kelapa sawit hehehe sekolah dalam kawasan kampungkan,tp sebelah tu juga sek keb, itu mama ambil gambar  ditempat menunggu anak2 keluar ada kebun nenas, alhamdulillah pemilik tanah wakafkan tanah utk dijadikan ruang utk menunggu anak2 & hasil sumbangan ibubapa siaplah ruangan menunggu tu, jadi takdelah sesak sangat spt sebelum2 ni.

Adrien dah darjah 2 tahun ni, mula2 tak tahu dia dikelas mana tengok difb cikgu ada share kedudukan murid dikelas mana. Tahun ni dia sorang2 lah sebab abg dah sekolah pagi, kalau dulu abg jadi mangsa buli untuk.hantar dia ke kelas walaupun kelas dia tepi jalan je...tahun ni papa la yg kena buli suruh papa hantar hari pertama konon tak tahu kelas pada hal senang je kelasnya. Sek agama ok lah masa 1hb tu dah pergi bayar yuran bawa dia sekali tengok kelas, sek keb bulan 2 nanti baru bayar yuran lepas mesyuarat pibg dibuat. Alhamdulillah masih suka ke sekolah walaupun nak kejut mandi tu.susah hahaha dia pesan pada mama kalau yen susah bangun mama jirus yen dengan air je...wahhh kemain pesan dia ye. Balik petang merungut..kenapa abg je boleh balik awal,yen balik lambat..hehehe budak sorang ni mesti ada isu dia nak ketengahkan, ye lah sek agama balik awal sikit, eh tapi untuk tahun ni sek keb pun dah balik awal 6.15 berbanding tahun sebelum 6.40, kira oklah sampai awalkan. Alhamdulillah tahun ni dapat guru besar yg ahli masjid, dia cakap bila balik 6.40, sampai rumah lambat tak.sempat ke masjid. Alhamdulillah juga sekolah ni bab solat pelajar diberatkan, cikgu2 akan bergilir bawa pelajar masing2 untuk bersolat. Lega dah kan . Untuk tahun ni takde streaming kelas dah kan, exam pun takde untuk darkah 1,2,3. Mama rasa macam tak best pulak bila takde exam sebab taktahu setakat mana pencapaian anak2, tapi mama rasa mungkin ada ujian yg lain pulakkan kalau tak macammana nak.tahu anak2 faham tidak.apa yg diajar.


Adelya dah tahun ke 2 di Pasti, mama hantar dan tinggal je siap transit terus je walaupun mama cuti. Petang baru ambil. Mama...mualimah adik nama mualimah najwa dia baik sangat, adik suka mualimah najwa. Tahun ni ramai mualimah baru,jadi adelya pun dapat mualimah baru. Pagi tadi bersungut juga dia kenapa dia sorang je pegi pasti assof one, afeefa pasti lain? Yaya kan budak pandai takpelah sorang2 pun nanti dapatlah kawan baru. Kisahnya dekat kawasan tu memang banyak pasti, pasti al afiq tu yg paling lama sekali dah 17 tahun lbh kot sebab abg ayip dia dulu pun belajar dekat situ,abg ayip dah 17thn tahun ni. Dan mama pun tak pasti kenapa jiran2 lain bertukar pasti, apa yg pasti kita semua berhak membuat pilihan kan dan mama masih memilih pasti yg sama sebab ada transit,lagipun tak nampak apa alasan yg memerlukan mama bertukar pasti, setahun je lagi adelya nak sekolahkan, tahun depan dah 7thn jadi teruskan saja disitu. Malam tadi sebelum tido siap cakap "tak sabar adik nak pergi pasti..adik suka mualimah najwa" waaa baru hari pertama tu dah puji2 mualimah. Pagi tadi mama hantar siap cakap mama tak payah hantar biar adik jalan sendiri je pegi kelas hehehe besar sangat dah gayanya turun kereta tengok kiri kanan sebelum lintas jalan, mama ikut juga dari belakang. Sampai kelas susun selipar,salam mualimah terus masuk kelas,hari kedua berjalan lancar hehehe..minggu depan papa la hantar setiap hari takde dah pegi dengan cik ida sebab cik ida pergi al afiq jugak. Takpelah papa hantar lagi best hari2 singgah kedai hahaha masa cik ida hantar pun banyak papa yg kena hantar juga.

Jadual kerja mama pun berubah bila abg dah bertukar sesi persekolahan, tahun lepas perancangannya lain tapi kita merancang Allah juga merancang dan perancangan Allah yg terbaik jadi kita ubah ikut perancangan Allah, mama masuk kerja tahun ni 7.30pg balik 4.30ptg supaya mama boleh sampai awal untuk ambik abg dr sekolah. Kalau mama balik lambat papa ambik kalau papa juga lambat terpaksalah abg tunggu acik ida juga nanti. Setakat ini itu perancangan kita, kita tak tahu perancangan Allah macammana akan datangkan kita follow sajalah.

Semoga Allah mudahkan urusan anak2 mama untuk belajar tahun ni, diterangkan hati dan diberikan kefahaman untuk memahami ilmu yang diajarkan oleh cikgu. Begitu juga mama doakan untuk anak kawan2 mama semua. Moga anak2 kita semua dipermudahkan urusan untuk memahami ilmu yang diajarkan. Inshaa Allah

Wassalam

Pengorbanan dan pengertian.

Assalamualaikum... Sesungguhnya pengorbanan dan pengertian 3 insan kecil ini tidak ternilai buat mama, mereka yang bersama-sama sabar d...