Thursday, 30 May 2019

moga masih ada kesempatan

Assalamualaikum...


Pasal cermin kereta ibu yang pecah tu, alhamdulillah...Allah berikan rezeki untuk mama bayar pada ibu, itupun ibu minta separuh je dan masa nak bagi tu pun masih tanya lagi "ada duit ke ni nak beli baju anak2?" Mama cakap ada je duit jangan risau. Mama niat nak bayar dan Allah mudahkan. Begitulah juga kalau kita berhutang dan kita niat untuk bayar pasti Allah akan mudahkan. Jangan main-main dengan hutang kan.

Dah tiba penghujung ramadhan kita ni kan, moga amal ibadah dapat dipertingkatkan pada 10 malam terakhir nih, pesan ustaz jangan nak pilih hari-hari ganjil je tapi buatlah pada setiap malam disepanjang bulan ramadhan ni cumanya di 10 malam terakhir tu kita perbanyakkan lagi, sedekah(bila ada peluang je sedekah), solat malam(bangunlah awal sedikit masa nak sahur tu solatlah sunat 2 rakaat terlebih dahulu),baca quran(asal ada peluang je baca, kat tempat kerja tu jika ada masa terluang baca walaupun 5minit), berzikir(ini mudah untuk dilakukan tapi sebenarnya agak berat jugakkan sebab mulut kadang lebih suka bersembang je),berdoa(berdoalah bersungguh2 supaya Allah mudahkan urusan kita untuk beribadah) setiap hari pasti kita akan dapat lailatul qadar.

Mengambil berkat sempena 10 hari terakhir ramadhan ni mama pun tak mahulah ketinggalankan. buatlah apa yang termampu. Alhamdulillah Allah permudahkan niat mama yang satu ini, walaupun mulanya terasa ada kekangan kewangan pada mulanya sebab nak bayar cermin kereta hahaha, tapi sungguh Allah mudahkan. Bagi siap-siap duit raya dekat anak-anak yang datang mengaji, ambil saranan dari ustaz nak bagi duit raya bagi dalam bulan ramadhan, untuk anak-anak bagi duit raya untuk ibu-ibu mama bagi sebekas kuih raya, itu je yang mampu buat masa sekarang, mana tahu ada rezeki bertemu ramadhan akan datang dapat bagi telekung pulakkan..inshaAllah semuanya dengan izin Allah kan.

Macammana persiapan raya tahun ni? mama ala kadar sajalah sebab bajet dah kena tarikkan, tapi takpe takde baju baru pun masih boleh berayakan, beraya tak semestinya dengan baju yang baru, tapi ada jugalah beli yang murah2 je, ada yang orang bagi kira oklah tu kan rezeki juga tu walaupun orang bagi. kuih raya pun ada juga beli itupun sebab dah order kalau tak memang mama cancel je beli kuih raya tu, tapi nak cancel kesian pula orang dah buatkan. Jadi setakat ni semua dah oklah persiapannya, cuma nak cari lagi beberapa barang, moga dipermudahkan jugalah hendaknya.

Balik raya bila? mama tak tahu lagi bila nak balik ikut perancangan asal en.azmi nak balik isnin katanya sabtu ahad jalan sesak mungkin. kalau dah isnin balik kita melenggang kangkung dulu lah kan tak perlu kecoh2 nak packing baju semua lagi, tetiba hari tu cakap nak balik sabtu..ehhh pulak dah mama banyak kerja lagi tak buat dekat rumah tu, kain menggunung tak berlipat(sebab lipat kain weekend je hehehe) jadi semuanya mama akan bereskan pada hari sabtu. mama ajak balik ahad je sebab nak bereskan semua kerja dulu nak siap iron baju sekolah anak2 semualah giteeewww perancangan mama kan, tapi tengoklah perancangan Allah macammana nantikan, kita follow je lah.

Apapun penghujung ramadhan ini semoga kita masih dipanjangkan umur dan kesihatan untuk melakukan sebanyak mana ibadah, dan moga dipenghujung ramadhan ini kita mendapat keredhaan dan keampunan dari Allah swt. semoga kita dimasukkan kedalam syurga Allah kelak dan dijauhkan kita dari api neraka...inshaAllah

Wassalam


Tuesday, 21 May 2019

Tragedi berbuka puasa

Assalamualaikum...

Betullah anak2 tu ujian. Ujian terbesar untuk mama anak2 lah,ujian lain mama masih mampu bersabar, bila tiba bab anak2 rasanya kesabaran mama ni nipisss sangat tapi masih mampu untuk bersabar. Kata ustazah jangan rotan anak ketika marah tapi rotan bila dah reda marah dan rotan juga kerana Allah bukan rotan sebab marah, jadi apa yang mampu mama buat adalah bersabar.

Cuti panjang weekend lepas, kalau ambil cuti dapat 5 hari tapi mama tak dapat cuti lagipun abg adam dan adelya exam hari selasa tu. Jadinya ahad mama adik-beradik berkumpul dirumah ibu berbuka bersama-sama siap bakar kambing. Macam biasa mama jadi tukang masak. Tengah memasak daeisha dan adelya berlari ke dapur mengadu yang adrien baling batu kena cermin kereta ibu. Ingatkan takde apa2 sekali tengok "cermin retak seribu", ibu senyum je, mama ni dah mendidih. Masa dengar tu masih bersabar tapi lepas tu kena marah jugalah...ehh kena la marahkan kesalahan besar tu sebab mama dah larang, dah la dekat nak raya ni, terbayang dah bonus yang belum dapat tu berterbangan "okeh anak2 tahun ni kita takde baju raya ye, mama nak beli cermin kereta ibu" redha je la memasing bila mama cakap macam tu.

Malam tu sepatutnya semua anak2-tidur rumah ibu tapi adrien nak ikut balik takut agaknya bila mama takde ibu marah dia haaa tau pun takutkan. Mama dah takde rasa apa dah, marah lebih pun dah takde gunanya kan benda dah jadi cuma boleh nasihat je la kan. Sampai rumah dia cuci kaki dan terus tidur.. Hai la anakk...takpelah ujian untuk kita kan. Dalam dok terkebil2 tu ibu whatsapp tanya adrien balik ke? Tadi masa balik ibu tengah mengaji. Mama cakaplah dia ikut balik. Ibu pesan mama jangan nak rotan adrien pulak. Takk mama tak rotan pun, benda dah nak jadi kan kalau bukan sebab Adrien pun Allah dah tentukan cermin tu pecah ia tetap akan pecah. Ibu cakap takpe cermin tu biar abah yg tukar guna duit abah, beli je baju raya untuk anak2. Terus mama jadi sedih bila ibu cakap macam tu. Nak juga anak2 sedara dia pakai baju baru  dihari raya, mama ni yg serba salah dibuatnya. Beli baju raya atau ganti cermin kereta? Baju baru ada dah mak-mak sedara beli cuma baju sedondon je la yang belum dibeli heheh..

Itulah tragedi berbuka puasa dirumah ibu,nak menangis ke nak senyum mama ni pun tak tahulah. Yang mama nak menangis tengok penerimaan ibu dan abah dua-dua boleh senyum je tengok cermin retak seribu, bila mama tanya abah berapa harga cermin kereta tu? Abah senyum je... Mama??? Tawa dalam tangisan. Moga apa yang berlaku jadi pengajaran buat anak2 apa yang mama papa larang itu pasti bersebab.

Wassalam

Monday, 13 May 2019

family in law part 2..ehhh tetiba part 2


Assalamualaikum...

"Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang darinya atau kedua-duanya samapi ke umur tua dalam pemeliharaanmu, maka jangalah engkau berkata kepada mereka dengan perkataan kasar sekalipun perkataan "ah" dan janganlah engkau menengking mereka, tapi katakanlah kepada mereka perktaan yang baik. Dan hendaklah engkau merendahkan diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka dengan berkata): Wahai Tuhanku! cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil". Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang-orang yang bertujuan baik mematuhi perintahNya, maka sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat"
(al-Isra ayat 23-25)

Mulanya nak menulis sempena hari ibu, tapi bila tengok video ceramah Ustaz Azhar Idrus tentang sambutan hari ibu rasa lain macam pulak mama, tapi bila baca huraian Mufti WP Dr.Zulfikli Al-Bakri beliau tidak menganggap bahawa merayakan hari ibu dan hari bapa sebagai perkara yang tidak dibolehkan, tetapi hendaklah dengan menepati beberapa syarat.
- Menganggap hari ibu dan hari bapa sebagai penghormatan tambahan kepada mereka dan bukannya menyempitkan skop menghormati mereka hanya pada tarikh tersebut.
- Tidak menjadikan ia sebagai satu bentuk perayaan dengan ertikata perayaan keagamaan, tetapi sebagai sambutan secara adat sahaja.

Jadi semuanya atas niat kita kan. Jadi hari ni mari mama perkenalkan wan(mak mentua) dan tok(abah mentua) serta abang dan adik2 ipar mama.Insan2 mulia yang menerima mama masuk dalam keluarga mereka dengan penuh kasih sayang. Mama ni tak reti sangat nak tunjukkan kasih sayang sebab ala malu-malu gitu kan, kasih sayang tak pandai tunjuk nak menghulur bagi itu ini pun kurang jugak ehehehe, balik kampung pun jarang adehhh..entah apalah kan menantu ke hantu nih.

mama dan wan (mak mentua)amacammm ada iras tak rupa mama dengan wan?? 
Allah telah ambik emak mama hampir 12 tahun yang lalu in shaa Allah mak kita akan bertemu nanti. Allah ambil dan digantikan dengan yang serupa, alhamdulillah...mama dikurniakan dengan mak yang baik saling tak tumpah sikapnya macam mak mama yang telah pergi menemui pencipta, macam yg mama cerita dalam entri sebelum ni, mak sebelum datang rumah mama ni dah masak siap2 bawa datang, sebab tahu kita dah lama tak makan masakan mak kan,lepas tu kalau balik kampung pun mama jarang masak tau, ada tak ada pun tolong menyibuk je, kadang segan juga, tapi kadang tu ada juga la sejenis dua lauk yg mama masak tapi tak selalu lah yg selalunya mama bersila makan je.

Mama dan tok (abah mentua) amacam ada gaya pilem hindi tak berbunga2 gitu hehehe

Kasih sayang ayah juga telah pergi dari hidup mama 12 tahun yang lalu tapi hampir 11 tahun ini Allah telah berikan mama seorang abah yang lain, walaupun lain tapi tetap sama. Masa mula-mula kawin dulu abahlah yang rajin ajak mama bersembang, abah jugaklah yang kadang2 minta mama masakkan itu ini dulu, sekarang ni adik2 ipar pun dah pandai masak semua yang mama masakkan tu jadinya, sekarang ni mama takdelah masak sangat cuma kadang2 bila ada permintaan tu baru mama masak kalau tak mama bersila je makan kuikuikui.

tengok dalam telefon gambar lama je ada, kira bolehlah ni hehehe
ini adik-beradik ipar dan biras-biras mama, seronok punya ipar2 yang baik, tu pak long tu kalau balik kampung dan dia juga ada kat kampung memang rilek je la mama, paklong je ke dapur, kadang order je nak makan apa paklong akan masakkan, hehehe tak malu punya adik ipar tapi takpe paklong memang suka memasak, pernah lepas balik berjalan kami rilek2 je lepak paklong sibuk kat dapur sekali tengok terus paklong hidang cekodok siap sambal sardin lagi..haaa tak ke best tu mama dengan tak malunya ambik pinggan terus makan..hehehe. adik2 ipar pun semua pun semua rajin2 ke dapur kakak ipar dorang kadang tak menolong pun tolong tengok je.

5 bahasa cinta untuk mentua - ini lebih kepada menantu perempuan dan mak mentua. (dari kuliah ustaz elyas ismail)

1. Melalui kata-kata- ada mentua yang suka menantunya berbahasa, pandai berkata-kata mengambil hatinya (ini mama tak reti sebab mama macam tak pandai sangat nak bersembang apatah lagi nak keluarkan kata2 yang manis )

2. Servis/ perkhidmatan - ada mentua yang suka menantu yang tak banyak cakap tapi banyak buat kerja untuk mentua, balik kampung sesekali layan mentua dengan baik, masak makanan kegemaran mentua(ini jarang2 berlaku pada mama sebab mentua dan ipar2 yang selalu masak)

3. Sentuhan - ada mentua yang suka menantu tolong picit2kan tangan kakinya (yang ni lagilah mama tak pernah buat huhuhu), salam cium tangan (haaaa yang ni memang mama buatlah, siap cium pipi kiri kanan sekali hahaha itupun mula2 dulu tak buat pun entah bila mama mula buat pun mama tak ingatlah heheh mama kan tak pandai nak menzahirkan kasih sayang)

4. Hadiah - ada mentua yang sukakan kejutan/ surprise. dapat hadiah pada hari2 yang istimewa untuknya(inipun mama jarang buat melainkan kalau ada pakatan dari adik2 ipar tapi dah lama la mama tak join buat surprise nih)

5. Kualiti time - haaa ini kadang2 ada mentua yang suka waktu untuk bersama2 dengan menantu, suka juga tengok menantu dan mentua jalan shopping sama2(mama tak pernah buatlah jalan berdua dengan mentua kalau jalan ramai2 tu ada lah)

ehhh ko mama satu pun takde dalam senarai tu nampaknya, entahlah kan mama pun tak tahu apa yang mama nak buat pun, moga Allah berikan kesempatan untuk mama buat sesuatu untuk mentua mama kan.

Wassalam.


Friday, 10 May 2019

Family in law

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...bersyukur mama dikurniakan family in law yang baik. Hujung minggu lepas family in law datang  bertandang. Kisahnya anak dara yang seorang tu pergi voice mail dekat atok dia "Tok dah lama tak datang rumah yaya, bila tok nak datang?" gituu anak dara punya kerja, kita jarang balik kampung dah disuruh tok pulak datang. Tok pun melayanlah cucu dia tu kan. Malam tu wan whatsapp kat group kata nak datang rumah, sabtu  tu mama pulak kerja.

Pagi sabtu masa tengah buat kerja tok call, mama cakaplah mama kerja. tapi tak lama pun mama kerja. dalam pukul 1 mama baliklah walaupun kerja masih banyak konon nak balik pukul 4 tapi rasa tak senang hati dah takut tetamu sampai mama tak sampai rumah lagi. sampai rumah sempat lagi mengemas apa yang patut, pada hal dah bangun pukul 4 pagi semata-mata nak kemas rumah hahaha. hajatnya nak masak tapi kata en.azmi tak payah masak wan dah siap masak kari ayam,sayur,sambal bilis petai, nasi pun dah siap sekali wan bawa tau..aduhh tetamu pula yang bawa makanan kan, beruntunglah menantu ini.

Petang tok dengan wan sampai, mama salam dekat kereta,jemput masuk rumah lepas tu terus tinggal tetamu lalu pergi ke rumah jiran sebelah sebab dijemput makan2 sempena besday anaknya merangkap juga anak mengaji mama. Malam tu memang tak masaklah semua pakat nak pergi pasar malam, mama tak pergi dan tak kirim apa2 sebab dah tahu mesti banyak yang dibeli jadi mama makan saja apa yang dibeli, seharian tu memang makan je lah kerjanya kan mama ni.

Ahad pagi lepak2 je, sebab memang kata adik ipar memang datang ni nak lepak2 dekat rumah je, tetiba acik imah(adik ipar yang sorang lagi) bagitahu nak datang juga nak celebrate besday anaknya, dok bertanya-tanya nak buat dimana,last-last pilih paya indah wetland sebab dekat dengan rumah mama ni haa, geraklah kami dan berjumpa disana. adalah pondok dekat situ kami lepak2 makan lepas tu balik. sebelum balik tu semua berenti solat dulu dekat situ, mama pulak niat nak solat dekat rumah je sebab dah tak jauh mana kan rumah, tapi itulah bak kata ustaz soal ibadah jangan ditangguh, dalam perjalanan balik tu sesuatu berlaku, nak tahu apa yang berlaku?

adelya azra dan sepupunya aimy qairini, inilah je lah gambar yang ada masa di paya indah wetland tu, prang berenti solat mama duduk dalam kereta je..ish..ishhh
Haa mama ceritalah, tak lama lepas bergerak tu tetiba tayar kereta kami pecah..ujian Allah kan. Call abg ipar tapi abg ipar dekat shah alam malas nak menyusahkan dia pulak, en.azmi call adik ipar, sebenarnya malas nak susahkan dorang sebab dorang dah sampai ioi putrajaya masa tu. Lepas call tu lepak la dekat kereta fikir apa yang boleh dibuat. Tak lama lepas tu adik ipar call balik bagitahu dorang akan datang dekat kami. Yang mama ni dok rasa bersalah sebab tak solat lagi, tapi itulah Allah mendengar suara hati hambaNya, dalam gelisah tu tengok2 seberang jalan ada masjid.. teruslah ke masjid tu solat.

Tak lama kemudian tok,wan dan adik2 ipar sampai, alhamdulillah ada kedai tayar yang buka waktu tu. Tayar spare takde kami ni. dan toklah yang belikan tayar. Bukan tu je tok ni kan kalau dia ajak pergi jalan mana2 mesti tok akan bagi duit minyak untuk anak2, macam hari tu dah labagi duit minyak,bagi duit belanja lepas tu belikan tayar pulak, dah 3 bijik tayar tok beli tau. Dulu masa balik kampung tukar 2 bijik tayar tok juga yang belikan..haaa mana nak cari lagi mentua yang macam tu, bersyukurlah dengan rezeki yang Allah bagikan. Susah itu nikmat, senang itu juga nikmat. Moga kami tidak lupa dengan kenikmatan yang diberikan ini.

Selesai semua wan kata nak cari makan, sebab dah lapar tadi makan ayam kfc je,sebab dah petang dan dorang pun nak balik kampung pulak lepas tu. jadi kami bawa semua orang makan dekat kedai yang dekat dengan rumah je. Kedai baru yang jiran2 kata makanannya sedap dah alang-alang belum cuba jadi kita bawa semua orang cubalah. Alhamdulillah sedaplah makanannya, kena dengan selera tekak mama ni haa. Terima kasih buat family in law yang sudi datang rumah penuhi permintaan adelya, minta tok datang rumah, nak tunggu kami balik kampung entah bila kan. In shaa Allah andai umur panjang syawal ni baliklah kampung. Hari tu cerita tentang kakak hari cerita tentang in law pulak lah.

Adrien dan chicken chop berpisah tiada, jangan ada yang terliur tengok budak ni makan ye

spagetti carbonara...sedap berkrim, sampai order 2 kali, mula mama order lepas tu adelya rasa dia pun nak jugak, tapi memang sedaplah spageti carbonara ni, boleh repeat nih
Alhamdulillah syukur sangat dikelilingi dengan orang yang baik-baik.

Wassalam.

Monday, 6 May 2019

Ramadhan Kareem

Assalamualaikum...


Alhamdulillah sudah 1 ramadhan kita hari ini. Marilah sama-sama kita rebut segala kebaikan dan kemuliaan yang ada di bulan yang mulia ini, mudah-mudahan dengan usaha ini akan meningkatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah swt. Marilah sama-sama kita tetapkan niat dan perbaharui sentiasa, bersihkan jiwa agar dengannya kita dipilih oleh Allah untuk beribadah kepadaNya dengan penuh rasa kehambaan dan mengharapkan keampunanNya semata.

Cerita 1 ramadhan..hero berdua bangun sahur tapi tak tahulah sampai bila bertahan puasa mereka tu, semalam bersembang 2 beradik tu.."yen esok dah puasa,yen dah sedia ke?" " adik tak kisah dah sedia ke tak kalau adik nak puasa adik puasalah,kalau taknak adik tak payah puasa" haaa itu jawapan adrien. Dia kalau bersembang dengan abang adam memang dia bahasakan diri dia adik. Abang adam pula jawab tak sedia lagi. Lagi satu si adrien tu dia akan tanyalah "mama..abang..esok hari apa?" bila orang jawab esok dah ramadhan, dia pun mulalah menyanyi "ramadhan datang...ramadhan datang..." ada-ada je budak sorang tu kan.

Untuk bulan puasa ni ofis bagi pilihan rehat sama ada setengah jam atau 1 jam, macam mama kalau ambil setengah jam dapatlah balik pukul 4, awal jugakkan tapi mama pilih rehat sejam dan balik macam biasa pukul 4.30, biasanya macam tahun lepas balik 4.30 jalan tak sesak pun harap-harap tahun ni pun masih samalah hehehe, bukan apa mama tetap ambil sejam tu, sebabnya dekat bangunan mama kerja ni ada kuliah zuhur pada pukul 1. kuliah ambil masa sejam, jadi kalau mama ambil setengah jam je rehat tak sesuailah kan, dok dalam majlis ilmu, bulan ramadhan pulak tu, jadinya kita ambiklah rehat sejam. semoga ada keberkatannya.

Tahun ini peluang yang masih diberi kita cubalah buat yang terbaik, moga Allah memberikan keampunan buat kita pada penghujung ramadhan nanti. Kata ustaz amat malang bagi seseorang itu apabila dia dapat bulan ramadhan tapi hujung ramadhan dia tidak mendapat keampunan dari Allah. Moga kita mendapat keampunan dari Allah dan moga kita dapat buat sebanyaknya amal soleh pada bulan yang mulia ini. Kalau nak amal soleh berterusan kata ustaz perlu kita lakukan selama 40 hari berturut-turut dalam puasa 30 hari kita buat amal soleh bangun tahajud kita teruskan lagi 10 hari selepas puasa, in shaa Allah selepas itu kita akan terus istiqamah melakukannya.

Wassalam

Friday, 3 May 2019

Kakak

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...mama punya 2 orang kakak, walaupun kecik2 dulu dorang geng berdua, mama ni dorang jadikan budak suruhan je heheh sebab dorang penakut, dekat rumah kami dulu toilet dekat luar rumah kan, kalau sakit perut malam2 memang mama la yang jadi mangsa temankan dorang tu. Dalam blog mama ni ada juga mama cerita tentang kakak 2 mama ni biasanya dalam blog mama letakkan nama ibu dan makngah je.

Bila diatas kita tu kakak hubungan kami lebih lagilah dari kecik membawa ke besar ni memang jadi geng membawang, nak pulak mama dengan ibu duduk berdekatan dan lagi memang kami adik-beradik duduk area KL dan selangor je kadang2 selalu juga berkumpul makan2 sembang2. Jadi hari ni nak cerita apa? mama nak ceritakan pengorbanan kakak mama ni lah.

Ibu ni masa sekolah dulu sangat aktif bersukan dan memang wakil sekolah dalam sekolah, bukan setakan hebat bersukan bab belajar pun memang antara pelajar yang cemerlang, api itulah kan percaturan Allah kita tak tahu, keputusan SRP ibu masa tu biasa-biasa je dan ibu tak nak sambung belajar lagi memandangkan kami bukanlah dari keluarga yang senang, ibu sanggup bekerja awal demi membantu ayah. Dapatlah adik2 dia ni belajar. Ingat lagi masa lepas SRP tu ibu kerja dirumah ustazah sekolah rendah kami, jadi pengasuh anak ustazah, lepas tu ibu pergi keja kilang sony di pulau pinang

Alhamdulillah lepas tu ibu bertemu jodoh,jodoh pun yang dicari oleh orang tua (makcik yang ajar kami mengaji masa kecik dulu), ingat lagi masa pertama kali nak jumpa tu mama lah yang temankan ibu jumpa abah. Alhamdulillah abah(abg ipar mama) seorang yang baik. Macam yang mama kata tadi setiap percaturan dan perancangan Allah itu adalah yang terbaik. walaupun ibu tak dapat sambung belajar dulu, siapa sangka sekarang dalam usianya 44 tahun ibu telah sambung belajar habis di UIA, sekarang ibu sambung di UM pula sambil2 tu ambil kelas pula di masjid negeri, kahwin awal anak dah besar jadi mudah bagi ibu untuk pergi belajar, ada juga ibu ajak mama belajar di masjid negeri, memang nak sangat pergi tapi anak2 masih sekolah ni terasa susah pula sebab banyak benda nak diuruskan, in shaa Allah jika Allah izinkan satu hari nanti mama pasti belajar juga.

Baru-baru ni ibu ambil ujian untuk dapatkan tauliah mengajar di selangor, doakan ibu berjaya ye. mama pun kadang2 ada benda yang tak tahu tanya ibulah, nak belajar tajwid pun denagn ibu jugalah.

Makngah pula masa mama form 6 dialah yang berikan belanja untuk mama belajar. bukan masa belajar je sampai sekarang kalau memerlukan sesuatu dan tak tahu mana lagi nak minta tolong makngah lah tempat mama minta pertolongan, nak beli rumah dulu perlukan duit segera, terus call makngah minta pinjam tanpa banyak soal makngah bagi, sampai sekarang pun macam tu jugaklah huhuhu..Alhamdulillah punya kakak2 yang sentiasa ada bila diperlukan, tak terbalas rasanya setiap jasa yang mereka berikan. Kalau nak diceritakan panjang berjela, sebab itulah apa2 hal ingat dekat adik-beradik sebab mereka selalu ada dimasa susahnya kami.


6 orang wanita dalam adik-beradik mama, alhamdulillah hubungan kami tetap rapat walaupun selepas ketiadaan mak dan ayah, pada merekalah tempat untuk menumpang susah dan senang. Ibu orangnya lebih bersifat keibuan, kalau ada yang punya masalah lebih suka mengadu dengan ibu..kadang2 sebagai pakar rujuklah. Makngah orangnya garang sikitlah, kalau dia nak marah, dia marah je kalau orang tak kenal mungkin ingat makngah sombong, tapi kalau bab kewangan memang makngah tempat mengadu kalau dah temui jalan buntu ehehehe. mommy adik di bawah mama, dia jenis happy dan bergaya, kalau nak pergi jalan ke mana2, memang mommy lah yang uruskan. maktam pun happy saja orangnya, makdak perempuan yang paling kecik, orangnya kecik2 dulu memang kelakar sebab entah nak cakap macammana perangainya tapi memang buat kami ketawa je la dulu2, Alhamdulillah setelah lama menunggu makdak dah ada baby sekarang. Mama??? orangnya macammana...hahaha tak yah la cerita. yang mana satu ibu,makngah,mama,mommy, maktam & makdak...teka sendiri hehehe

Wassalam.


Shellout

 Assalamualaikum... Kadang-kadang buntu juga apa nak masak bila dah tiap² hari memasak ni. Ahad minggu lepas cadang nak buat shellout makan ...