Tuesday, 30 June 2020

Sebelum PKP

Assalamualaikum...

Semoga kita semua sentiasa dibawah lindungan rahmat dan redha Allah swt, dijauhkan dari segala penyakit yang berbahaya dan bala bencana...aamiin

Weekend sebelum pkp diumumkan sempatlah mama dan adik-beradik sempat lagi berkumpul untuk sambut besday makdak. Perancangan spontan..kalau tak mama tak join sebab nak balik kampung adik en.azmi nak bertunang tapi lepas tu majlis ditunda jadi teruskan dengan perancangan asal.

Berkumpul tak jauh pun dekat dengan rumah mama je dekat taman di Rimbayu tu je dan hari kejadian tu orang tak ramai, mungkin sebab orang dah berjaga-jaga pasal covid 19 waktu tu. Buat stail potluck je bincang nak makan apa, semua bawa sorang sikit tugas mama kukus pulut je untuk makan dengan ikan masin.


kek pulut kukus ditabur dengan rendang daging dan dihias juga dengan ikan masin hehehe.. memang itu jadi menu utama kami hari tu, pulut kukus dimakan bersama rendang daging, ikan masin dan kelapa. redha je la makdak kan itu je kek nya tapi memang itu yang makdak nak pun sebab kalau beli kek pun bukannya makan sangat kami ni.


Bila berjumpa memang takde aktiviti lainlah geng gigirl nihh(gigirl lagi tuh kan heheh) memang penuh gambar kami je la, waktu ni pakciklah mangsa jadi fotografer kami. mujutlah ada adik2 lelaki yang rajin melayan kakak2 dia yang rajin nak bergambar ni ha. mama ni pun kalau sorang2 memang takdelah nak bergambar, bila ramai2 macam2 ni barulah nak bergambar. Ada yang tengok gambar ni cakap "muka mama dan adik-beradik nak sama bila tengok gambar kami tak tahu yang mana satu mama"hehehe ye ke


layannn je pakcik...kakak2 dia nak bergambar tetengah panas tu masa ni adalah 3 hari sebelum pkp diumumkan orang pun dah tak ramai di taman ni mungkin sebab orang dah mula berjaga-jaga dan tidak keluar rumah, kami ni pun memang duduk makan lepas tu balik rumah, berjaga-jaga jugakan demi kesihatan semua.

Selepas ni inshaaAllah berkumpul lagi adik-beradik untuk majlis lain pulak, inshaaAllah nak buat kenduri pulak. andai umur panjang dan diizinkan Allah nak menguruskan majlis pertunangan dan perkahwinan adik pula lepas ni, doakan urusan mama dipermudahkan ye.

Wassalam

Tuesday, 16 June 2020

Mama...buatkan bubur boleh??

Assalamualaikum...

Dah lama si Adrien dok minta mama buatkan bubur tapi mama ni dok tanyalah bubur apa yang dia nak? dah macam-macam bubur mama buat bubur kacang, bubur keledek, bubur labu comel pun mama dah buat. Adrien kata nak makan bubur yang macam baby tu...Adelya pun dok sibuk suruh buat bubur macam mak yang transit pasti dulu buat...

Sudahnya mama pun taram je lah buat bubur nasi ala-ala bubur ayam Mcd tu, tengok bahan-bahan semua ada, guna apa yang ada didapur saja. guna nasi sejuk je, dapatlah seperiuk kecik, bahan yang mama guna nasi sejuk, kiub ayam, isi ayam,minyak bijan sikit, lada sulah, cuma daun bawang je takde. Siap masak masing-masing makan licin bubur seperiuk... kenalah tu dengan selera masing-masing.

Setakat hari ni dah 3 kali mama buat bubur ayam ala Mcd tu, suka sungguh budak-budak dekat rumah tu, rasa pun alhamdulillah..ada la juga rasa lebih kurang bubur ayam dekat Mcd tu hehehe lama dah tak makan bubur tu tapi masih ingat rasanya, dekat rumah mama ni takde Mcd, yang ada kfc,texas,pizza je kalau nak makan Mcd jauh ke banting sana,itu yang malas tu, dah boleh buat bubur tu kira oklah tak perlu nak mencari Mcd lagi huhu


Rupa bubur mama...nampak rupa macam biasa tapi alhamdulillah rasa bukan biasa-biasa hahaha sendiri masak sendiri puji kikiki.. Kalau ada daun bawang ditabur nih tentu nampak lebih menarik.

Wassalam

Tuesday, 9 June 2020

Projek PKP, PKPB & PKPP

Assalamualaikum...

Dah lama berangan nak buat sikit-sikit rumah tu,tapi memandangkan bajet tak berapa nak hado kita diam² dulu la. Tapi sejak maktam cakap nak buat majlis bertunang dan inshaaAllah majlis nikah pun dekat rumah mama jadi mama dan en.azmi pun berbincang semula buatlah ubahsuai sikit² mana tahu ada rezeki buat kenduri maktam nantikan, rumah dah kemas sikit.

Rancangan asal nak buat majlis tunang masa cuti hari raya tapi pkp dan tak dibenarkan buat majlis,kita tangguhkan dululah.jadi kita teruskan dengan projek kita,buat perancangan terus pergi beli barang, mujurlah kedai hardware buka. Projek ni gerak hujung minggu je sebab yang membuatnya abah(abg ipar) dan en.azmi je, hari ahad je dua² cuti, tapinya gigih la dorang membuatnya, mama ni legalah sikit sebab abg ipar pandai buat kalau upah kontraktor mahal juga tu walaupun yang nak buat tu sikit je.


Hasil 3 hari membuatnya,alhamdulillah naik bata dah siap tunggu bumbung je lagi, bumbung tu guna awning je macam jiran sebelah² je, tu pun upah jiran juga buat,untung ada jiran² yang pandai. Tak besar pun ruang belakang ni mama nak buat tempat laundry je, tapi 2 orang biras tu berbincang lain pulak,abah bg cadangan en.azmi pun setuju,hmm mama dengar je cadangan masing², macam ok juga dah alang² tengah buat keje tu..teruskan je la dengan projek seterusnya, apa projek tu kena tunggulah dulu, minggu ni tak pun minggu depan mula projek baru, bergantung pada masa abah kadang² hujung minggu abag out station.


Besar ni je ruangnya muatlah untuk mesin basuh dan tempat sidai baju. Cukuplah ni untuk mama dah syukur dah bila basuh kain malam² boleh terus sidai takde la kena keluar rumah lagi kalau nak sidai kain,walaupun biasanya en.azmi yang sidai kain pagi² sebelum pergi kerja hehehe...

Itu je lah projeknya bukan projek besar pun,tapi dah cukup bahagia dah mama ni.

Wassalam

Monday, 8 June 2020

Syawal 2020

Assalamualaikum....

Masih dalam bulan syawal, salam syawal semua..bagaimana syawal tahun ini? Bagi mama sepanjang 22 tahun menjadi perantau inilah syawal pertama mama tidak balik ke kampung, sedih ke idok? Nak kata sedih sangat tu taklah jugak biasa-biasa je bagi mama.. 

Mama dan 7 lagi adik beradik lain memanh duduk di lembah klang jadi kami masih boleh beraya bersama,cuma pakjang seorang je lah di kampung,kesian jugaklah dekat pakjang tu. Tok dengan wan macammana pulak? Pun mama tak risau sangat sebab adik² ipar ada disana cuma mungkin en.azmi la kot yang sedih tak dapat jumpa tok dengan wan,mama takdelah sedih sangat biasa² je cuma rasa lain jugalah bila raya tak balik kampungkan, tapi takpelah kita dapat pengalaman baru beraya dirumah sendiri, juadah raya disediakan seperti biasa,cuma takdelah kalut sangat memasak rilek² je. Baju raya pun ada beli bagi ceriakan anak² yang berpuasa.

Pagi syawal berkumpul rumah ibu(kakak sulung). Dah kira siap² kami semua tak lebih 20 orang. Kemeriahan macam biasa sebab masih dengan adik-beradik kan. Makan² sembang² cuma takde berkunjung ke rumah jiran je la.


Sempatlah bergambar sekeping dua, itupun tengah nak bergambar bunyi helikopter terus berselerak masing² takut juga wehhh... Kisahnya baju mama sepatutnya sama dengan anak dara tapi bila sampai saiz kecik,ngam² je dengan badan segan pulak nak pakainya jadi kita tengoklah rezeki siapa baju tu nanti.

Tengah hari balik rumah pulak, abg ipar(pak long) dan adik ipar(pokde) nak datang rumah. Mujurlah memang ada biskut raya,rendang,lemang dan order sate sikit untuk dijamu pada tetamu. Tengah makan² sepupu en.azmi pula whatsapp bagitahu nak datang, mama ok je, inshaAllah takde apa². Kira meriah jugalah raya kami dengan kehadiran tetamu, tak sangka tetamu nak datang kalau tidak boleh mama masak menu lain yang berat sikit.


Adik ipar dan isteri ( pokde dan mokde)... Terima kasih semua sudi datang beraya ke rumah kami. Kalau bukan pkp tentu lebih seronok,anak² jiran mesti berkunjung dan keadaan mesti lebih meriah hehehe...tapi alhamdulillah inipun meriah juga ada juga anak² yang datang dimalam raya. En.azmi siap bakar lemang dengan jiran².

Walaupun tak balik raya tak berkunjung,alhamdulillah rezeki anak² duit raya banyak juga tapi kurang sikitlah dari sebelum² ni apapun rezeki tetap ada untuk anak². Duit raya untuk anak² buah pun mama transfer je,tak dapat balik kampung tapi bagi jugalah duit rayakan, rezeki anak² buah.

Ok itu je lah cerita 1 syawal kami, mama mohon maaf andai ada tersalah kata sepanjang mama menulis ni kan, moga kita panjang umur dan diberi peluang untuk balik kampung pada syawal yang lain.

Wassalam

Shellout

 Assalamualaikum... Kadang-kadang buntu juga apa nak masak bila dah tiap² hari memasak ni. Ahad minggu lepas cadang nak buat shellout makan ...