Tuesday, 14 June 2016

Rasa nak demam

Assalamualaikum...

Semalam mama rasa tak sihat sejuk panas je badan macam nak demam, ada bengkak dibahagian kanan nih. Mama dok fikir kenapa ni? Sakit apa? Lama-lama baru mama perasan.

Adoiii umur adelya dah cecah 2thn 10bln,mama masih bengkak susu ke? Iya...masih ok, al-kisahnya..adelya masih menyusu badan, cuma pada waktu malam saja, itupun masa tengah tidur adelya menangis nak susu mama bagi je la. Minggu ni pula adelya dah makin kurang menyusu malam-malam,oklah mungkin adelya dah nak berhenti menyusu badan.

Aihh tetiba semalam mama rasa sakit macam bengkak susu tu, takkanlah pulakkan... rupanya betul pula,mama picit susu keluar, rezeki adelya kan dapat menyusu badan lama. Mama pun takde hadkan setakat mana nak menyusu, selagi adelya mahu dan susu pun ada ok je... Rezeki. Inilah sejarah penyusuan terpanjang berbanding abang-abang.

Kata ustaz yang berceramah, rezeki kita dah ditentukan Allah, makanan yang kita makan tu dah ditentukan.sebanyak mana yang kita makan sehingga ajal kita, kalau kita makan banyak-banyak pada permulaannya,hujung nanti sikitlah makanan yang kita makan. wallahu'alam. Banyak nak share dari ceramah yang mama dengar tapi badan rasa tak sedap, seram sejuk je...moga semua ni akan berakhir inshAllah...

Sedih juga nak bercerai susu nih, tapi itulah hakikat yang perlu mama terima, adelya pun dah besarkan, perjalanan penyusuan yang cukup panjang, macam-macam kerenah, moga segalanya mudah bagi mama dan adelya...



Sampai bila-bila pun jemarimu itu tetap kecil dalam genggaman mama ni sayang...adelya azra anak yang pantang tengok muka mama masam sedikit, teruslah dipegangnya pipi mama ni dan berkata "mama...senyummm...senyummm" bila mama senyum lantas dia mencium kedua-dua belah pipi mama, sejuk terasa hati, kadang adelya menambah kata " mama...cantikkk" okeh jangan muntah dengan ayat itu, bukan mama yang cakap tapi adelya yang cakap tau...hehehe.

Setiap anak itu punya kelebihan mereka yang tersendirikan, abang adam dan abang adrien juga pandai mengambil hati mama..tapikan bila mama suruh adelya buat yang sama pada papa adelya tak mahu, katanya nanti papa marah hehehe, papa tu bukan marah tapi dia suka mengusik, mengusik pula berlebih-lebih sampai anak-anak menangis.

Ok mama stop dululah...lenguh-lenguh badan dah rasanya ni,mungkin perlu di pump susu ni agaknya.

Wassalam

15 comments:

  1. Itu dikatakan rezeki buat Adelya.
    Ada org tu baru beberapa bulan dah kering.
    Alhamdulillah... bagi ajelah AA selagi dia nak:)

    ReplyDelete
  2. Bagus ye yan..
    Lama dapat menyusukan anak..
    Sehingga 2 tahun..
    Anak2 akak dulu paling lama 1 tahun..
    Lepas tu susu semakin kurang..

    ReplyDelete
  3. rezeki si kecik adelya ye kak...
    moga cpt sihat dmm bengkak susu akak tuh...

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah rezeki Adelya, bagi selagi ada,,risau membazir, itu la sejuk hati mama anak cium pipi ni kan..

    ReplyDelete
  5. Bengkak susu..sakitnya selagi tak diperah
    alhamdulillah...walaupun adelya dh 2 thn...mamanya masih ada air susu

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah,masih ada rezeki utk adelya lagi.Anak2 akak pun 2 tahun lebih juga bercerai susu.
    Anak2 penghibur hati kan ilah...semoga mereka membesar menjadi anak soleh solehah.

    ReplyDelete
  7. betul tu..
    alhamdulillah bpluang myusukan ank.. mmg rezeki.. bkn semua org ada rezeki nk myusu ank kan.. lya dulu dlm seminggu je berpluang..lps tu kna stop sbb kna mkn ubat utk pyakit lya ...

    klo bgkak susu mmg sakit sgt kan kata org.. mmg blh demam..

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah rezeki untuk Adelya

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah! Rezeki anak perempuan. Harapnya taklah demam. Demam manja-manja aje cukuplah ^_^

    Anak-anak saya dua-dua pun menyusu badan sekejap aje. Selebihnya memang peminum susu soya tegar. Kasihan alahai mereka dua beradik!

    Okeylah! Bab 'Mama cantik' tu kita tak termuntah. Lagi pun bulan puasakan! Kalau tak, nak juga muntah kaler-kaler. Hahaha!

    ReplyDelete
  10. Betullah tu, pd setiap anak mamanyalah yg cantik,yg pandai masak, pandai tu, pandai ni..

    Bengkak susu, try letak kobis, kalau serasi inshaa Allah ada kurangnya.

    ReplyDelete
  11. nak bagi kering susu..sapukan kapur sireh..insyaallah..

    ReplyDelete
  12. kalau bengkak susu tu, memang boleh demam kita dibuatnya. akak pun selalu dah kena gitu. nak bergerak pun dah tak lalu kan.

    tak pe selagi ada susu, berikan aje. itu rezeki dia. yusuf pun masih susu badan.

    ReplyDelete
  13. Kalau bengkak susu mmg boleh demam jadiknya kan Azra . Alahai teringat mak dulu dulu masa tgh menyusukan anak.... ANak bonsu selalunya untung dapat rezeki susu lebih hihi

    ReplyDelete
  14. Alhamdullilah. rezeki anak kak AA :)

    harap kak AA tidaklah demam. demam gitu-gitu jela kalau demam pun. kalau demam, semoga cepat sembuh kak :)

    ReplyDelete
  15. Bab mengusik nie memang kepakaran suami.. Suami sha pun sama, suka mengusik anak sampai menangis-nangis..
    Semoga dipermudahkan urusan mama bercerai susu..

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...