Thursday 11 June 2015

jalan-jalan cari makan

Assalamualaikum....

entri sambungan dari kisah kenduri semalam...

semasa berendam dalam air laut tu, ipar-ipar berbincang apa aktiviti untuk malam dan esok hari, mama hanya mendengar dan sesekali je menyampuk.

selesai berendam, balik homestay bersihkan diri,memandangkan bilik air hanya ada satu,manalah nak cukup untuk kami yang ramai ni,jadi mama bawa anak-anak balik dulu,sebab bukan senang nak uruskan anak-anak nih,ada je kerenah mereka, selesai uruskan anak-anak mama pula bergegas mandi kemudian bersiap sedia untuk makan malam.

kami keluar makan ke restoran super top,kata adik ipar makanan di sini sedap dan harga berpatutan, mama taktahu jadi ikut saja...satu je mama nak order ketam telur masin...



antara menu yang kami order...sayangnya...ketam telur masin tu tak berapa sedap pada mama, udang sweet sour tu sedap...apa yang mama tahu ramai yang kata ketam telur masin yang best dekat marina seafood tanjung lumpur..hehehe bila-bila ada rezeki boleh pergi lain kali. en.azmi pun kata ketam tak berapa fresh,mungkin hari tu rezeki tak menyebelahi kami agaknya...

macam biasa makan pun tak sempat kunyah terus telan sebab anak-anak buat hal, adrien main cawan dan air,habislah air dalam cawan dia celup-celup ambil ketul ais,lepas tu cawan bergolek dibawah meja,mujur lagi cawan plastik,kalau kaca,nangis mama.. abang adam pulak mengamuk sebab dah mengantuk dan letih...anak-anak mama memang biasa tido awal...jadi bila dah penat tu macam-macam hal lah, lepas makan tu, semua orang ajak singgah jalan-jalan di esplanade (betul kot ejaannya) hahaha...kami mengikut saja... tengok ada permainan di situ terus segar biji mata anak-anak. takde buat apa-apa pun kat situ teman anak-anak bermain,lepas tu jalan-jalan melihat orang berjualan sahaja, bajet tak berapa nak ado, jadi kita jamu mata saja lah.

pagi ahad... misi mencari makan lagi...wah mencari makan saja ye


kedai nasi dagang yang tersohor, orang-orang disebelah sana tahulah agaknya, kalau mama ni memang 1st time lah dengar...hehehe nasi dagang ubai namanya...kuih-muih tradisional pun banyak dijual disini, mama pun try lah makan nasi dagang tapi mama tak ambil ikan aye, mama ambil lauk ayam...ok lah sedap nasinya... nak merasa puding raja, tapi takde pulak dijual..mujur tak mengidam jadi takdelah ralat sangat,kalau mengidam mau cari sampai dapat hahaha.

tengah hari...kami serbu pula rumah kawan mak dan abah mentua untuk makan tengahhari..hahaha


Bukan setakat makan tengah hari, dengan roti dekat kilang pun kami angkut, kisahnya kawan mak dan abah mentua ni ada kilang roti,jadi sebelum kami balik tu mereka bekalkan roti buat kami, itu yang ditangan sahaja belum lagi yang dalam bonet, penuh la bonet viva tu, dah boleh buat meniaga di car booth sale lah rasanya. Alhamdulillah rezeki kami sekeluarga..

Sebelum ke sini kami singgah di muzium dulu, tapi mama cerita di entri lain la,sebab banyak gambar jadi kita buat dalam satu entri je nanti...sajelah sebagai kenangan untuk anak-anak.

Allahumma solli ala saiyyidina Muhammad
Wa ala aali saiyyidina Muhammad

Wassalam


9 comments:

  1. Bergayut roti kat tangan tu AA..
    Hahaha memang boleh buka car booth sale tu :)

    ReplyDelete
  2. wahhh meriahnya makanan.. hihi.. patutla banyak roti, borong terus dari kilang ye..

    ReplyDelete
  3. banyak tu..sume free? wah..best2!

    ReplyDelete
  4. Kalau tak silap, restoren yang akak sebut ni saya pernah makan.. tak sedap juga di tekak saya lauknya.. banyak yang manis.. papa n masa tu bising sebab saya yang pilih kedai ni sebab sebelum tu tgk ana ikan bakar penuh orang.. alahai.

    Haha.. samalah kita kak.. kalau tak kena masa ke kedai makan tu, bersediala mental nak menghadapi..selalu fikir yang sian adik kedai tu nak kemas meja kami.nanti.. tapi bila tgk budak berdua ni makan comot tapi takla bergaduh mcm meja orang lain, mula la rasa elok juga korang selerak tapi takla bising mana, kira standart budak2 gitu kan. Orang yg tak ada anak tak tahu..

    Bestla balik dpt makan roti beli dr kilang terus.. sedap dan segar tu

    ReplyDelete
  5. uwais pun dah train tido awal. bila dah lewat sangat masih berjaga merayau mula lah buat perangai mengantok. kita ni aje yang tahan perasaan huuu

    ReplyDelete
  6. amboi borong biskut lutut nampaknye tu... sdap tu biskut lutut cicah kopi..slurppp.....

    ReplyDelete
  7. oo kat johor rupanya...belum penah sampai lagi =)
    nampak sedap menu, rasa kurang ye
    mungkin lain orang, lain tekak kot
    kalau saya seafood ni kurang sikit =)

    ReplyDelete
  8. Nasi dagang ubai tu mmg best.. :)

    ReplyDelete
  9. tak pernah makan di situ.myb juga ketam x fresh
    seafood kena yg fresh beu best kan

    akak, telur masin. nk buat ntah bila ni. hihi
    akak pulak sebut dlm ni.hahahha.

    rezeki sekut nampaknya tu.
    alhamdulillah moga makin murah rezeki pakcik tu aamiin

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Kejohanan Silat Olahraga

 Asalamualaikum... Mga kita semua didalam lindungan dan redha Allah swt. 3,4 dan 5 Mac anak-anak mama menyertai satu lagi kejohanan silat. K...