Wednesday, 16 July 2014

untuk dia heii..untuk dia..


assalamualaikum...

rasa macam sekejap je waktu berlalu,
ramadhan pun dah berada dipertengahan..lagu-lagu raya dah mula berkumandang di corong-corong radio..hehehe semangat utk raya masih belum membuak sangat..
sebab stress dengan keje, disebabkan cuti raya semua kerja perlu disiapkan cepat..
adoiii bikin akak stress ini macam..
walau apapon...semua perlu dihadapi dengan tenang..tarik napass..lepassss..

okeh citer pasal ramadhan lagi...alhamdulillah ramadhan kali ini, kami berjaya mengelakkan diri untuk berkunjung ke bazar ramadhan dgn kerap seperti sebelum2 ni, selalu sgt ke bazar..
untuk tahun ni tidak lagi ye... tabik kat diri sendiri..hehehe

oleh kerana tak ke bazar..terpaksa lah akak memerah otak utk memasak setiap hari..
ececeh...macam masak grand2 lak bunyik nyer pada hal masak simple je..
ikut apa yg diminta oleh en.azmi..wahhh gitteww macam mithali sgt rasanya nih...
semuanya utk dia...hei utk dia...( dah mcm abg adam lak nyanyi lagu sliq ngan najwa latif)


jeng...jeng...jeng...



 


inilah hasilnya dari permintaan en.azmi

pulut kuning.kari daging..kentang sumbat (itu akak yg nak makan, sbb yg makanan moden2 ni akak je yg lbh..en.azmi kurengg sikit)
en.azmi suka kuih-kuih tradisi...
tengoklah tu...badak hijau berendam..hahaha
kuih lopez d squera...berpeluh akak membuatnya...mujur habis en.azmi makan,
padanlah dgn penat lelah akak ni..hehehe

itu bukan makan utk 1 hari ye..itu masakan utk 3hari..saja kumpul ramai2 bg nampak banyak sikit masakannya.....
hari cuti bole la nak buat kuih ni,kalu hari keje..kita makan nasi telur dadar je la ye...

hujung minggu ni, kak nor dah order masak nasi beriani utk berbuka kat rumah dia..
adehhh ingatkan dia nak masak sendiri rupanya suruh akak yg masak...
ahaha...kena tunggu jadi tak nasi beriani akak tu nanti ye...

wassalam

Friday, 11 July 2014

love u mr arrogant..gitteww


assalamualaikum...

hmmm mr arrogant...apa lg kalu bkn en azmi..hehehe
oh dia bukanlah arrogant ke apa, tp ada cerita disebaliknya tu sbb akak panggil mr.arrogant..

en.azmi ni orangnya bukanlah kelakar,serius sangat pun tak,berjiwang karat jauh sekali ..
orangnya biasa-biasa je,nak buat lawak pun tak pandai kot,kadang2 dia bercakap boleh buat orang sekeliling tersentuh hati,tp bukan itu yg dimaksudkan cuma en.azmi ni apa yg terfikir diminda terus terluah dimulut agaknya..hehehe
dengan akak dan anak-anak pun jarang dia bergurau senda...nada cakapnya senada kadang2 serius je..

nak tengok drama cinta melayu kat tv memang tak la kan...
tapi masa drama love u mr arrogant ada kat tv dulu...awal2 lagi dia dah terpacak depan tv..
hoii minat lak dia citer tu..tengok sampai habis lak tu...
katanya bukan dia minat sangat pun tp teringin nak tengok bila kengkawan dok asyik update status kat pesbuk je...hmm ye la tuuu..hehehe

memasak pandai tak???
memang tak pandai la kan..bila kena tinggal dgn anak-anak je kat rumah dia lebih rela pergi beli dari memasak,ye la nama pun tak reti kan..hehehe tapi kalu komen masakan org lain..
haaa...serah lah dekat dia,macam-macam dia boleh komen,
masakan isteri dia ni lebih2 lagi la dia nak komen..
puji takde..komennnn jee kejenye,tp takpe akak dah biasa.

walapon tak pandai masak... dia berbakat bab lain..bukan bakat apa la kan..
bab anak-anak la..
bila hari cuti..awal-awal pagi dia dah bangun sebelum anak-anak terjaga,
dia akan pastikan rumah bersih, sudah disapu dan dimop..katanya nanti senang anak-anak bangun nak main takdela lantai berhabuk,apatah lagi dgn adelya yg masih merangkak,kadang2 meniarap dan menjilat lantai (adoiii)...
bila hari keje pulak..awal juga dia dah bangun, kejutkan,mandikan dan siapkan anak-anak,
sementara akak menyiapkan diri sendiri...hehehe
jadi takdelah akak lambat walapon akak masuk keje pukul 730am..
en.azmi banayk membantu memudahkan kerja akak...
sebab tu lah bila dia nak lepak dengan kawan-kawan akak tak kisah sangat..
melepak pun bukan dgn org lain jiran tetangga jugak...


cekodok crispy..

dalam tak pandai masak tu,cekodok yg dibuat en azmi ni merupakan kegemaran anak-anak,
kalau mama buat tak abis,tp kalu papa buat cekodok..kejap je dah licin..
cekodok crispy dimakan dengan sos dan mayonis..memang sangat sedap..hehehe

ok la cukup dulu citer pasal en.azmi nih..sebab dah tak ingat nak tulis apa lagi..hahahaha

wassalam

Thursday, 10 July 2014

adelya azra...menitis airmata mama


assalamualaikum...

rasa macam dah lama tak menulis tentang adelya azra nih...
sejak lepas warded dulu...kesihatan adelya semakin baik, makan kuat,menyusu pun kuat..
badan pun makin semangat..

22hb ni usia adelya dah pun 11 bulan, sekejap je masa berlalu..
bulan depan dan setahun..aduhai anak terlalu cepat waktu berlalu,terasa baru je mama lahirkan kamu...masih teringat detik2 itu...hehehe

adelya makin aktif..suara jgn cakap la..nyaring okeh mengalahkan abg2 pulak..
pantang nampak abg mula menjerit-jerit seolah-olah panggil abg nak ajak main,
tapi kalu bangun tido..tak nampak mama,menangisnya mcm dicubit-cubit siap berjejeh airmata, en.azmi pun dia takmo ok..kalu mama amik otomatik senyap siap bole senyum2 lagi...hmmm mcm2 la dia ye.. dgn tangga pantang lepa..ada sekali dia dah panjat sampai atas,mengucap panjang akak menengoknya...rak buku hampir roboh dikerjakan...

kalau suap makan..lambat sikit dia menjeritlah..kata tecer taska kalu suap adelya makan, tecer kena tumpukan kat adelya sorg je..sbbnya adelya makan laju,pastu xleh berenti suap dia hingga dia kenyang kalu tak adelya akan menjerit..hoih teruk tu dik..hahaha kontrol ayu sikit yerr..
kalu masa berbuka sekarang mesti beli kuih tepung pelita...haa itu utk santapan adelya la tu..
sekali hadap 4@5 ketul kuih tu untuk adelya sorg je tau..kuss semangat, en.azmi la rajin melayan waktu berbuka tu,dapatlah mama dorg ni makan dgn tenang...hehehe pentingkan perut sendiri dulu mama dorg nih...



inilah aktiviti adelya setiap hari,panjat kerusi,panjat tangga...
tengok tu selamber je dia berdiri atas kerusi macam tu..
imbang badan dah boleh tp akak tengok utk melangkah adelya masih takut-takut..
takpe dik...raya nanti mesti boleh berjalan..hehehe


banyak lagi yg hendak diceritakan,tp tak tau apa yg hendak ditulis,
bilamana buka fb,banyak diperlihatkan gambar2 kekejaman yg berlaku di palestin..
Ya Allah...disini kita masih boleh berpuasa dan berbuka dgn aman, tp disana???
melihat anak2 kecil yg mati dibom..hampir menitis airmata
Allahu akbar...

Hasbunallah wa ni'mal wakill...

#prayforgaza

wassalam
 

Wednesday, 9 July 2014

dah lama tak berkurung


assalamualaikum...

sejak dua menjak nih baru akak perasan..
hahaha dah lama rupanya akak ni tak berbaju kurung,
tengok dalam gobok buruk tu pun dah takde baju kurung..

sebenarnya sekarang akak lebih selesa berjubah atau berdress
tapi lebih suka pakai dress yg nursing punya, selain senang nk bf.. selebihnya terasa mcm princess ahahaha...princess ke??? bukan queen ke?? hehehe
apa-apa je la ye yg penting keselesaan, buat masa sekarang memang selesa pakai baju mcm tu..
pegi keje pun pakai dress jugak..senang nak pump susu..
apatah lagi skrg dah ada tailor yg bole jahit baju akak...seronoklah dibuatnya 
nak menjahit sendiri masih tak kesampaian sebab si bidadari kecik tu sangat manja nak melekat je dgn mama dia ni 24jam kalau boleh...

akak siap design baju mcm mana akak nak,siap lukis tu bagi kat tailor..
kakak akak dah malas nak jahit dress, so terpaksa la cari tailor lain,
dah cuba dan sedap pakai, jadi bole la diteruskan..hehehe
tak agak-agak design sendiri baju konon..ala design biasa-biasa je, tiru design yg sedia ada yg berkenan di hati...hehehe



(imej dr en.google)

tengoklah ni..hai dulu-dulu berangan nak jadik princess,
tapi design baju akak takde la macam disney princess ni..hehehe
saja suka tengok karektor princess2 nih...cumil sangattt
(akak dah x cumil nak pakai dress mcm princess ni...)

hoih dah terlebih bebel lak hari ni...
pening kepala pasal keje,dah nak raya semua nak siap cepat..
pening..pening...

oklah ye...nanti akak sambung membebel lagi

wassalam



belajar rajin-rajin pakcik


assalamualaikum semua..

ini adik akak punya cerita..
pakcik yg dapat berkursus sebagai pem.perubatan tu.
1 julai hari tu dah pun lapor diri kat kolej sains kesihatan bersekutu sultan azlan shah..



nak pergi daftar pun menginap kat cameron highlands (huh...ayat org jeles tak dapat join gi cameron namanya nih hehehe)
sebab tu la dpt barang dr cameron hari tu..
k.ju,manja dan adik akak yg bongsu pegi mengantar pakcik epul ni masa hari pendaftaran,
lepak kat cameron sbb dekat sikit nak ke kolej tu..

alhamdulillah..dah jadi pelatih perubatan kat situ.. kursus selama setahun setengah,lepas tu praktikal pula setahun setengah..lepas tu dah boleh kerja...hehehe
belajar rajin-rajin ye...jgn nak ngurat awek pulak..
mcm xtau pakcik tu boya..hahaha

wassalam



Monday, 7 July 2014

tak payah la pergi bazar...


assalamualaikum semua...

masih berpuasa atau ada yang telah bercuti?
akak alhamdulillah..masih berpuasa penuh hehehe

cuti dua hari duduk di rumah je, nak berjalan pun belum ada mood,
persiapan raya memang takde lagi,baju anak-anak pun tak dibeli lagi..huhu
takpe last minute pun bole shopping..hehehe mcm tak biasa akak ngan en.azmi nih..
semua pun buat last minit..

semalam dapat bekalan dari kak ju yg pergi cameron highland isnin lepas(pergi sebab hantar  adik akak ke perak)
dapatlah keledek dan jagung...
apalagi dapat  je barang-barang tu terus gigih membuat kuih..hehehe semangat le pulak


inilah hasilnya
 


keledek tu akak buat kuih keria..
en.azmi siap pesan "jangan buat keras sgt mcm yg dijual kt kedai tu.."
mcm xde gigi je  nak mengunyah en.azmi nih...
hasil dr keledek tu dapatlah 20 biji kuih keria...jgn tnya kenapa banjir dgn gula kuih tu..
itu hasil kretiviti en.azmi yg tersayang tu la..
"ini barulah plating.." katernyerrr...hehehe layankan aje...
bubur jagung tu pun dibuat awal, simpan dalam peti sejuk, sbb en.azmi suka makan bubur sejukkk...
layan jugakkk sbb akak tak kisah makan sejuk ke panas,akak bedal jek..hehehe



kitchen helper...hehehe
abg adam tolong mama tumbuk gula utk kuih keria tu...
semangat tumbuk gula ye,guna gula icing pon bole tp disebabkan takde stok kita guna apa yg ada je kat dapur tu..

en.azmi tanya nak beli apa-apa tak lagi??
"hari ni tak payah la pergi bazar..."
"air pun tak nak beli?"
"tak payahhhh..dah buat air special pun" hahaha
pada hal akak buat air teh stoberi yg juga diberi oleh kak ju...
layan jugak weh minum teh stoberi sejuk time buka posa,
habis la sejug besar kami anak-beranak minum...hehehe
yg paling suka minum air tentulah abam adrien...

dalam tak sedar 20biji kuih keria tu..
akak sempat makan 2 bijik je..tu pun mujur amik dulu makan sebelum makan nasi,
kalau tak mau tak merasa akak ni ha..
abg adam mmg awal-awal dah makan, abam adrien ada la 3 ketul selebihnya en.azmi yg makan..
hahaha...mesti sedap tu..tp biasalah suami akak tu mana mau nak puji kalu sedap,kalu tak sedap je dia komen...hehehe tp xpe akak tau mesti sedap..ko mampu sendiri masak, sendiri makan, sendiri puji??
hahaha..akak mampu...

hajat hati nak buat kuih lain..tp xpe ada banyak masa lagi inshaAllah...

wassalam
 

Friday, 4 July 2014

terharu..rasa nak nangis le pulak


assalamualaikum...

salam jumaat...

tengok gambar ni sejuk hati tak??? hehehehe







bila tengok gambar ni akak rasa terharu,
tetiba rasa nak nangis pun ada...
abg adam bersolat sebelum pergi sekolah..
alhamdulillah..abg adam dah tau bila masuk waktu bersolat..
kadang2 tanpa disuruh abg adam pergi ke bilik..
"abg tak solat lg nih..abg nak solat lah.."
sejuk hati mendengarnya..siap qamat tu..
walapun sebutan dan bacaannya masih tak betul dan lancar,
akak tetap bersyukur yg abg adam tahu tentang solat nih..

jujurnya..akak ni kurang juga nak ajar anak-anak nih, 
semuanya diajar masa anak-anak ditaska..
yg mana sempat je akak ajar,kadang-kadang sebelum tido tu..
ada la akak ajar baca surah-surah pendek yg akak hafal,
sambil susukan adelya,sambil ajar abg adam dan adrien membaca apa yg patut,
tak banyak sebenarnya yg akak buat,
kadang2 terasa diri sendiri gagal menjadi emak yg baik..
letih dan penat seharian bekerja ditambah dgn penat membuat kerja rumah menjadi alasan untuk tidak mengajar anak-anak...
akak kena ubah semua ni..akak perlu bermula semula,
atur semula hidup ni,supaya akak dapat menjadi mama yg terbaik buat anak-anak.
semoga anak-anak mama menjadi anak yg soleh dan solehah...

wassalam
 


Wednesday, 2 July 2014

dihari pertama puasa


assalamualaikum...

dah 4 ramadhan hari ni, alhamdulillah masih diberi kesempatan utk melalui bulan yg mulia ini lagi..
semangat juga menyambut ramadhan kali ini.

pertama ramadhan..tak kemana pun duduk rumah je sambil fikir apa yg nak dimasak..
sudahnya permintaan en.azmi buat kek marble..
wahhh tak agak-agak..akak dah la tak pernah buat, sudahnya demi suami yg kucintai..( hahahaha)
akak buat jugak,apatah lagi bahan pun memang dah ada kat rumah cuma kena tambah 1,2 barang je lagi tu pun en.azmi jugak yg pegi cari,jumpa pulak tu, nampak sangat bersungguh nak makan.

sebelum zuhur akak dah mulakan kerja membuat kek akak tu hehehe..semangat...
lepas zuhur...bertungkus lumus membuat sekilo buah melaka...hahaha banyak sungguh  habiskah???

habis wooo...apa taknya, dalam sibuk up gambor kek kat wassap family, tetiba ada yg nak datang berbuka dirumah,ok jugak tu meriah la kita...kakak yg baru balik dari kg,singgah nak berbuka bersama ok juga tu kan, masak ala kadar je pun..xder yg menarik sangat..
asalkan boleh dimakan sudah la ye..


inilah rupanya juadah yg sempat akak buat, time cuti bole lah nak buat kuih kan kalu hari bekerja memang tak sempatlah nampaknya..hehehe

abam adam suka kek tu,abam adrien lak suka buah melaka tu...
berbaloi penat lelah membuatnya bila anak-anak suka makan..hehehe
agar2 pandan tu akak buat sabtu sebelum puasa tu..
abam adrien pun sangat suka...

hujung minggu ni bercadang nak buat kuih tradisional lak...
yg tu en.azmi memang suka makan,tahun ni dia cari tak jumpa kat bazar jadi akak terasa rajin nak membuatnya..hehehe apa kuihnya nanti la kalu jadi bole la akak up kat sini...

haishh pose2 tunjuk gambor makanan ye..harap2 takde yg teringin ye...

ok lah jumpa lg nanti...bizi pulak sekarang nih

wassalam