Tuesday, 28 January 2014

abang nak kek

assalamualaikum semua
gara-gara abg adam yang suka sangat makan kek..pastu hari-hari dok minta nak makan kek.
mama yang malas nak membaking gara-gara wayar ovan yg telah diputuskan maka mamanya ini pun membuat keputusan utk mebuat sesuatu yg mudah ala-ala kek utk abg adam...hehehe
tapi memang puas hati la bila buat je abg adam makan habis sebekas, siap puji-puji lagi
"mmmm...sedapnya kek mama buat,nanti mama buat lg ye"
abg adam..kdg2 memang manis mulutnya.
berbunga-bunga hati mama bila mendapat pujian.
pada hal mama buat benda simple je,semua org pandai buat..pejam mata pun boleh buat...
hehehehe..tp mata mama tak pejam ye, sbb tangan bersilang-silang membuatnya
sbb si kenit adelya dah bising2 kat ruang tamu sorang-sorang,
dalam kalut bersilang kaki tangan..siap jugak la..
tadaaa...
 
 
 
 
 
 
 
inilah hasilnya...hehehe
dah tinggal sikit dikerjakan dik abg adam...
seronok mama tgk..tak kisah lah bersilang tangan membuatnya asalkan anak-anak suka...
kembang setaman dah hati mama ni bila mendapat pujian dari abg adam.
yang akak buat tu cracker cream cheese jek...hehehe
nanti boleh buat lagi tu, kata en.azmi nanti balik kg boleh la buat..
"ishh taknak la org, adik2 kat kg tu lagi terer membaking dr org"..hehehe itu ayat akak ye, ayat org malas nak buat..tapi mmg betul pun adik2 ipar akak lg terer memasak dr akak...
malu kot nak memasak kt kg...ada tak ada, akak duduk bersila je makan...hahaha
hari ni last keje,esok dah start cuti..seronoknya 
ok la terima kasih sudi baca, jumpa lagi nanti ye..inshaAllah
ada yg tak sempat akak singgah ke rumah tu maaf ye,sbb bizi sikit siapkan keje maklum la nak cuti lama...hehehe
wassalam

Monday, 27 January 2014

merata dia pergi

assalamualaikum semua...
moga ceria dihari isnin..
cerita pasal bidadari kecik akak hari ni,
tengok tu..dah boleh merangkak, tapi sikit-sikit je masih jatuh-jatuh lagi..
dalam jatuh2 tu merata dah dia nak pergi, nampak mcm semangat juang tu tinggi sbb walapon tertonggeng,tertomoih, tergolek diatas lantai masih senyum dan gagah bangun dan mencuba lagi...
tu belum masuk mama dia ni nak menjahit,baru bentang kain, dia laju2 datang tarik kain tu...
mencabar betul nih...hehehe 
tapi semangat mama pun tinggi jugak tetap terus menjahit...
itulah perkembangan bidadari kecik akak ni yg dah pun 5 bulan
terus berusaha ye sayang..cepat-cepat boleh jalan pulak..hahaha
mama dia lak yang tak sabar-sabar...
ok la jumpa lg ye..nak siapkan keje sbb nak bercuti minggu nih..inshaAllah
terima kasih sudi baca
wassalam

Thursday, 23 January 2014

garang ke

assalamualaikum semua...
rutin sejak abg adam tadika. petang atau malam kena buat home work.
pernah satu petang dalam perjalanan balik dari taska bersembang dgn abg adam
" mama tecer suruh mama ajar abg buat keje sekolah tau.." kata abg adam
"ok.." jawab mamanya nih,dalam hati terdetik juga bukan ke memang di ajar pun setiap kali ada home work,tp papa dia la ajar.
sekali en.azmi bertanya
" kenapa tak suruh papa ajar?"
"tak nak lah papa garang" jawab abg adam
ahahaha...terus akak gelak, patut la suruh mama rupanya takut dgn papa, siap ckp tecer suruh mama ajar pada hal sendiri yg nak mama ajar..
tapi agak betul apa yg abg adam cakap tu..akak pun naik seram bila tgk en.azmi mengajar dah mcm abg adam tu kat sekolah rendah dibuatnya, walhal budak tu baru tadika kot..hehehe
kalu abg tulis tak cantik,boleh dia padam suruh buat balik??? hoih..tak hagak-hagak baru 5 tahun tu,bkn 15 tahun...huhuhu
"tak cantik ni abg,buat balik macam papa tulis"...kuikuikui , papa dah berjanggut kot,klu tulis tak cantik mmg nak kena la tu..hehehe, kelakar jek akak tgk dua beranak tu, siap rotan hokey, salah atau tak cantik je,kena la abg adam tu..nak buat macammana kan abg, papa garang...
sampai sekarang ni..klu en.azmi nak ajar je,abg adam mesti je ada alasan...abg lapar la, semalam belum habis buat home work, dia dok kata pening kepala,terpaksa la mama picitkan kepala lepas tu baru bole buat keje...hahaha, kalau dgn mama dia ni,tulisan kurang cantik pun xpe...jeling je en.azmi tu kat akak tau...ada akak kesah?
 
papa tengah mengajar bersama dengan dengan peneman setia, adelya dan adrien, tp bagus juga secara tak langsung adrien dan adelya pun dapat belajar sama...
terima kasih sudi baca
wassalam

Wednesday, 22 January 2014

36 dan 5

assalamualaikum semua...
36 sudahhhh....
apa yg 36 tu??? ha cer teka...cer teka....
mesti dah tau ni...umur akak lerr tuu...huhuhu
dah 36 tau hari ni
hmmm..dah 36 tahun hidup didunia ni, kata org makin meningkat umur kita makin dekat juga lah kita ke alam sana...
diharap dgn penambahan usia ni,dapatlah berubah ke arah yg lebih baik,berubah luaran dan dalaman
inshaAllah...doakan akak ye...
azam sempena umur baru???
banyak sangat azamnya..nanti kalu menjadi akak up citer ye...hehehe mcm byk sgt je azamnya ye
dan yg 5 bulan tu apa pulak? 
ahaha...sendiri yg tanya,sendiri la yg jawab
yg 5 bulan tu..

ni haaa...si bidadari adelya
dah masuk 5 bulan,perkembangan adelya..





dah mula nak merangkak...abg adam yg rajin bg semangat kat adelya supaya cepat merangkak, dah bole la angkat badan semua,mcm dlm gambar tu, tp masih belum bergerak,
mulut pun bising je,ntah apa yg dicakapkan pun taktau la...hehehe tp mama suka je melayannya..

sebelum mengundur diri nah...terima lah




tuan tanah kedaung...ehehehe

terima kasih sudi baca

wassalam

Wednesday, 15 January 2014

family

assalamualaikum semua...
tayang gambar lama..
inilah gambar family sebelah en.azmi tapi ini sedara sebelah mak je..
mungkin ada lagi...hahaha choii sgt sedara mara pun tak kenal akak ni kan...
itulah nak wat camner...rasa mcm ada lagi je..hehehe
kalu sedara sebelah akak lagi la akak tak ingat,mungkin ada yg tak kenal punnnn...
sebab sedara belah akak ramaiiii...tp mak-mak ngan pak-pak sedara sebelah arwah mak ngan arwah ayah akak kenal la,cuma mungkin tak kenal anak2 dorang je kot...hehehe 
kot ada yang tak bape nak ingat pun mungkin belah arwah ayah sebab jarang jumpa,kalau belah arwah mak memang kenal la,ada yg rapat pun...
itulah bukan taknak kenal sedara mara sepupu sepapatkan, tp akak adik beradik tercampak jauh nun ditimur, sedara mara yg lain kebanyakannya di utara...
al-kisahnya...arwah mak ngan ayah akak orang perak, arwah mak orang felda ijok, selama perak, arwah ayah akak org kg.bikam...tp kg dah takde kot dah kena jual tanahnya...hahaha
dulu-dulu masa kecik2 ada jugak balik kg..masih ingat lg la kenangan semasa dikg felda ijok tu...
kenangan mandi air terjun, terjun sungai dengan sepupu sepapat...
sekarang memang dah lama tak balik,last balik masa awal mengandungkan adam, itupun balik hari je sebab tok meninggal...bila tok ngan tok wan dah takde ni memang dah tak pernah balik kg...
nak menjejak kasih pun...ntah bila...
haishh laa...tetiba teringat kenangan zaman kecik-kecik dulu...ada masa nanti akak cerita ye..hehehe akak ni nakal masa kecik2 dulu...
kalu ada masa ye sekarang busy...
ishh laa...enpon pun rosak,mungkin ada yg mesej atau whatsapp tp akak tak balas...
nak wat camner...nak beli yg baru belum ada rezeki,jadi kita tunggu je la enpon tu pulih...sobsobsob...
dah citer enpon lak...ok la akak berenti dulu nak buat keje dah...
wassalam

Thursday, 9 January 2014

sama tapi tak serupa

assalamualaikum semua...
semoga semuanya sihat-sihat dan berbahagia selalu ye..




hehehe...tengok la dua beradik ni sama je bila nak tido..
abg adrien isap satu jari je...
tapi adelya..kalu boleh semua jari nak disumbat dalam mulut...

abg adam je takde isap-isap jari ni sbb abg adam isap puting dulu...pastu masa adrien dah malas nak bg puting takut susah nak tinggal, tp itu la dah dihisap jari ler pulak,
risau jugak nih..camner nak bg dia berhenti...
takut sampai besar dok hisap jari jugak....
wassalam

Tuesday, 7 January 2014

bagus abang adam

assalamualaikum semua...
hari ni cerita abg adam lagi.
semalam balik sekolah tanya abg adam, dah ada kawan tak kat skool?
ada kata abg adam, sorg aishah,sorg lg ferdi.., taktau la betul ke tak mama eja nama ferdi tu...hehehe
"cantik tak aishah tu?" hehehe...mama mcm takde soklan lain nak tanya kan...
ala...saje mama nak borak-borak dgn abg adam
"cantik..." pantas abg adam jawab
"ferdi tu hensem tak?"
"hensem.."
"mana lg hensem abg ke ferdi?"  hehehe mama saja nak tengok jawapan abg
"ferdi lg hensem mama.." oh anak mama bagus...tak memuji diri sendiri,bagus abg merendah diri,walapon pada mama abg tetap hensem hehehe...
 sarapan cocoa crunch dulu sebelum pegi skool,tp abg kena hantar mama pegi keje dulu baru abg pegi skool...
hari ni abg minta papa tunggu juga,tp papa ckp hari ni tak bole tunggu,semalam je boleh..
alhamdulillah abg dgr cakap,abg terus duduk kat kerusi abg.
nak balik mama risau sbb semalam abg taknak naik van,mama wassap papa suruh tgk abg,tp papa ada keje tak bole nak tengok,risau mama takut abg buat hal...
mama wassap tecer taska tanya abg dah sampai belum...
tecer taska siap amik gambar abg lg bagi kat mama...
waaa...rajinnya anak mama ni, lepas balik sekolah sambung pulak aktiviti kat taska...
lega mama tengok...nampaknya abg dah berjaya utk hari ni
hamboih..putih betul muka abg tecer letak bedak...hehehe
wassalam

Monday, 6 January 2014

dihari pertama

assalamualaikum semua...
sedih tak dapat hantar abg pegi skool hari pertama..
tapi dah siap pesan kat en.azmi "nanti jangan lupa amik gambar abg kat skool ye..."
nampaknya..demi anak, papa sanggup juga amikkan gambar hehehe
nah mama share gambar abg adam di hari pertama...
kata en.azmi abg adam mula-mula sampai taknak masuk kelas,taknak duduk kat kerusi..berdiri je pastu nak ikut je en.azmi ke mana-mana...hahaha
abg nih memang pemalu dan penakut sikit...mula-mula je...enjin belum panas...
pada hal ramai je anak-anak jiran yg sekolah sekali dgn abg...
tengok tu..pegang je papa dia..
pandai pihak tadika nih...hari pertama dah bawa chicky datang sekolah..lepas chicky datang baru abg adam ok, siap join game yg chicky tu buat...hehehe 
takde beli kasut sekolah pun..pakai kasut ben10 dia je...hehehe kata en.azmi tak payah beli sebab dalam kelas buka kasut..ishhh la dia tu...
riang gumbira la abg adam dgn chicky tu...
esok taktau la macam mana,tadi masa habis skool dia buat hal taknak naik van pulak,terpaksa la en.azmi yg hantar pegi taska...
nanti balik nak dengar citer abg adam ttg hari pertama dia ditadika..tak sabar nak tunggu nih..hehehe
esok harapnya dah ok..nak naik van
wassalam