Thursday 8 June 2017

Giveaway Raya by Mrs Pip


Assalamualaikum...

Nak mengarang entri rasa malas pula mama ni, walaupun banyak bemda nak diceritakan, jadi daripada biarkan blog tak berupdate, mama nak join GA lah, mana tahu ada rezeki ramadhan buat mama dapatlah sehelai shawl dari mrs pip ni.







Jom sama-sama meriahkan giveaway yang dianjurkan oleh mrs pip ni.  Syarat-syarat nak join giveaway ni pun mudah saja, jomlah ramai-ramai join mana tahu kalau takde rezeki untuk mama, pasti ada untuk kawan-kawan.

1) Buat tajuk "Giveaway Raya by Mrs Pip" dan letakkan banner di entry tersebut, dan backlink-kan semula

2) Follow blog Mrs Pip

3) Follow Google+ Mrs Pip

4) Kongsikan (secara ringkas) pengalaman terindah di Bulan Puasa yang anda pernah lalui.

Banyak sebenarnya kenangan yang indah-indah di bulan puasa ni. antara yang mama ingat kalau kecik-kecik dulu. biasanya pada puasa terakhir tu kami semua dah sibuk sediakan juadah untuk hari raya, juadah yang mesti ada lemang yang dibuat oleh arwah ayah dan rendang yang dibuat oleh arwah mak. itu memang best tapi yang paling best adalah kejadian sebelum itu, sebelum rendang itu terjadi. nak buat rendang ayam tentulah kena ada ayamnya kan. Ayam bukan beli tapi kami guna ayam yang dipelihara ayah, cuma bab nak menangkap ayam tu yang bestnya, ayam takde reban okeh main lepas macam tu je, macam-macam cara yang kami adik beradik gunakan untuk perangkap ayam ni, sampaikan anak jiran sebelah pun turut serta membantu bagi menggamatkan suasana. 

Kami perangkap dengan cara bagi makan dan sediakan tali supaya bila kaki ayam termasuk dalam tali tu dapatlah kami tarik, rancangan ni berjaya tapi ayam juga berjaya lari dengan tali-talinya jenuhlah kami mengejar ayam tu keliling rumah. Bila bagi makan lagi ayam dah tak mahu datang sebab dah tahu taktik kami, ada pula datang bawa tudung saji sambil lari kejar ayam konon nak serkup ayam tu dengan tudung saji, last-last sendiri yang tersungkur ayam entah ke mana. Kemudian kami pakat-pakat kejar dan kepung ayam tu, jenuh jugalah nak mendapatkan seekor ayam ini, tapi kami sangat gigih selagi ayam tak ditangkap tetap berusaha ya lah kalau tak dapat ayam mana nak ada rendangkan. Akhirnya teknik mengejar dan mengepung berjaya, bila sudah dikepung salah seorang terus stunt ke atas ayam dan menangkapnya..yeayyy terus kami bersorak keriangan...

Itulah kenangan mama yang indah di bulan puasa.

Wassalam

5 comments:

  1. All the best sis..
    Seronoknya berkejaran menangkap ayam sis..

    ReplyDelete
  2. SEMOGA BERJAYA YAN..NOSTALGIA INDAH SUKAR DILUPA TU

    ReplyDelete
  3. Hi Dear, Thanks join GA Raya by Mrs Pip.
    seronok juga main tangkap2 ayam , mrs pip bab2 tangkap ayam memang sgt penakut.

    ReplyDelete
  4. Semoga berjaya kak lah..

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Kejohanan Silat Olahraga

 Asalamualaikum... Mga kita semua didalam lindungan dan redha Allah swt. 3,4 dan 5 Mac anak-anak mama menyertai satu lagi kejohanan silat. K...