diari mama untuk anak-anak soleh dan solehah mama... adam aryan, adrien aryan & adelya azra.. penyejuk dimata,penawar dihati.. bila suatu hari nanti mereka boleh membaca,dapatlah mereka membaca kisah tentang mereka yang mama coretkan disini...
Monday, 17 June 2019
Rendang Daging palembang
Assalamualaikum...
Balik dari kampung hari tu, bawa balik sekali daging dan ayam yang banyak tok beli. Mujur kete kecik kalau besar mau semua benda nak.diangkutnya. Itupun dah sampai rumah baru tahu ketupat palas yang mama frozen tu ditinggalkan. Punah harapan nak makan ketupat palas dengan rendang, sudahnya rebus nasi impit je la.
Isnin 10hb tu mama memang saja ambik cuti sebab anak2 masih cuti sekolah. Pagi tu tengok tv sambil fikir-fikir nak masak apa? Ehh tengok2 ada pula chef tunjukkan cara masak rendang daging palembang. Mama pun main ingat2 je la, lepas tu terus ke dapur keluarkan daging...makanya hari tu terhasillah rendang daging palembang versi mama yang tak berapa nak cukup bahan.
Mama sertakan sekali resepinya,mana tahu lain kali nak buat boleh mama tengok resepi kat sini je
Lagipun masa mama up kat status whatsapp tu ada yang minta share resepi..
Bahan-bahan.
700gm daging
2 batang serai dititik
500ml santan
3 sudu kerisik
2 sudu serbuk kari
1/2 cawan kicap lemak manis
2 helai daun limau purut
Sehelai daun kunyit
Bahan kisar
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
2cm halia
3cm lengkuas
4 sudu cili kisar
Bahan tumis
Kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
Cara2
Panaskan minyak kemudian masukkan bahan tumis. Kemudian masukkan bahan kisar dan semua bahan lain kecuali daging, masak hingga pecah minyak dan baru masukkan daging, tambahkan air dan masak lagi hingga pecah minyak. Tambahkan garam secukup rasa.
Dah siap...
Mama tak pernah rasa sebenarnya apa rasa sebenar rendang daging palembang ni, tapi mama rasa yang mama masak nih sedaplah eheh tercakap sedap pulak hahaha tapi sedaplah rasanya sebab en.azmi makan macam sodap jee tu.
Wassalam
Thursday, 13 June 2019
Deko-deko sikit
Assalamualaikum...
Sebelum syawal tu cuti sekolah dah mula, hero mama yang berdua tu dah balik kampung, tinggallah kami bertiga je. Sebelum ramadhan tu mama dah berkira-kira nak hias rumah, macam ustazah kata kalau nak cantikkan rumah biarlah masa nak sambut ramadhan bukan nak sambut syawal, tapi itulah kan kena fikirkan bajet juga, bajet tak mengizinkan jadi kita diam-diam sudah.
Seminggu sebelum raya tu walaupun ada ujian yang diterima hahaha ujian apa lagi kalau bukan adrien pecahkan cermin kereta tu kan, Alhamdulillah ada juga rezeki kami hujung-hujung tu tapi berkira-kira jugaklah tak boleh berlebihan, memang tak berlebih pun sebab takde beli barang yang besar pun dan bukan tukar sofa ke apa, cuma nak mengecat je hahaha nak beli cat pun nak berkira-kira jugak ye..ehh kenalah berkira kan.
Cadang balik hari isnin, jadi sabtu tu kami meneruskan rancangan, beli baju sikit lepas tu ke kedai cat, siap kira-kira lagi kat kedai cat, akhirnya dapatlah beli cat dengan warna yang dipilih,itupun takdelah beli cat yang mahal pun yang sedang-sedang je, nak mengecat tu sebab dinding rumah tu dah penuh dengan cap jari dan tulisan-tulisan yang meyakitkan mata mama nih. Balik dari kedai cat tu tanpa bertangguh mama paksa en.azmi mengecat bengang je member kikiki, jenuhlah suami isteri ni mencari idea apa yang nak dibuat supaya takdelah nampak boring sangat dinding tu kan.
Akhirnya dapat jugaklah kata putus setelah puas mengoogle itu ini, walaupun hasilnya takdelah woww sangat pun tapi asalkan sedap mata memandang dah ok lah kan. siap mama pesan pada adelya, tangan tu jangan nak letak dekat dinding,nak buka suis lampu pun tangan tu jangan sentuh dinding hahah kejam mak ko kan, lepas tu dia pulak pesan pada abang-abang "mama kata nak buka lampu jangan sentuh dinding" kikiki
Ini... kita bagilah ruangan untuk en.azmi berkreatif heheh, ruang yang lain kebanyakannnya mama yang punya idea. Alhamdulillah tercapai jugaklah hasrat nak bagi perubahan sikit pada rumah tu, tapi terhad pada ruang tamu je lah, ruang lain belum lagi,masih sama seperti sebelum ni, ada niat juga tu nak ubah tapi macam biasalah kita tengok pada bajet. Itu frame gambar yang besar rm2.10 je satu beli dekat kedai eco, yang frame kecik tu mahal sikit sebab kayu, tapi mahal pun takdelah sampai rm10, hanya rm8 dan rm9 je satu, itu beli dekat temerloh masa balik raya hari tu. kereta-kereta tu haruslah mainan anak2 je, papan bawah tu guna je kayu yang ada dekat rumah.
Itu je lah yang nak ditunjuk. biasa-biasa je yang lain tu tak payahlah mama tunjuk, segan je nak tunjuk sebab beshe-beshe je, ini saja tunjuk sebab nak abadikan jugaklah dalam blog ni hasil kerja en.azmi tu.
Oklah nanti kita sambung lagi cerita, masih mood syawal kita cerita deko-deko ramadhan syawal la kan. cerita raya rasanya dah takde apa yang nak diceritakan pun, gambar pun itu jelah yang ada pun. ok lah daripada takde kan.
Wassalam
Sebelum syawal tu cuti sekolah dah mula, hero mama yang berdua tu dah balik kampung, tinggallah kami bertiga je. Sebelum ramadhan tu mama dah berkira-kira nak hias rumah, macam ustazah kata kalau nak cantikkan rumah biarlah masa nak sambut ramadhan bukan nak sambut syawal, tapi itulah kan kena fikirkan bajet juga, bajet tak mengizinkan jadi kita diam-diam sudah.
Seminggu sebelum raya tu walaupun ada ujian yang diterima hahaha ujian apa lagi kalau bukan adrien pecahkan cermin kereta tu kan, Alhamdulillah ada juga rezeki kami hujung-hujung tu tapi berkira-kira jugaklah tak boleh berlebihan, memang tak berlebih pun sebab takde beli barang yang besar pun dan bukan tukar sofa ke apa, cuma nak mengecat je hahaha nak beli cat pun nak berkira-kira jugak ye..ehh kenalah berkira kan.
Cadang balik hari isnin, jadi sabtu tu kami meneruskan rancangan, beli baju sikit lepas tu ke kedai cat, siap kira-kira lagi kat kedai cat, akhirnya dapatlah beli cat dengan warna yang dipilih,itupun takdelah beli cat yang mahal pun yang sedang-sedang je, nak mengecat tu sebab dinding rumah tu dah penuh dengan cap jari dan tulisan-tulisan yang meyakitkan mata mama nih. Balik dari kedai cat tu tanpa bertangguh mama paksa en.azmi mengecat bengang je member kikiki, jenuhlah suami isteri ni mencari idea apa yang nak dibuat supaya takdelah nampak boring sangat dinding tu kan.
Akhirnya dapat jugaklah kata putus setelah puas mengoogle itu ini, walaupun hasilnya takdelah woww sangat pun tapi asalkan sedap mata memandang dah ok lah kan. siap mama pesan pada adelya, tangan tu jangan nak letak dekat dinding,nak buka suis lampu pun tangan tu jangan sentuh dinding hahah kejam mak ko kan, lepas tu dia pulak pesan pada abang-abang "mama kata nak buka lampu jangan sentuh dinding" kikiki
Ini... kita bagilah ruangan untuk en.azmi berkreatif heheh, ruang yang lain kebanyakannnya mama yang punya idea. Alhamdulillah tercapai jugaklah hasrat nak bagi perubahan sikit pada rumah tu, tapi terhad pada ruang tamu je lah, ruang lain belum lagi,masih sama seperti sebelum ni, ada niat juga tu nak ubah tapi macam biasalah kita tengok pada bajet. Itu frame gambar yang besar rm2.10 je satu beli dekat kedai eco, yang frame kecik tu mahal sikit sebab kayu, tapi mahal pun takdelah sampai rm10, hanya rm8 dan rm9 je satu, itu beli dekat temerloh masa balik raya hari tu. kereta-kereta tu haruslah mainan anak2 je, papan bawah tu guna je kayu yang ada dekat rumah.
Itu je lah yang nak ditunjuk. biasa-biasa je yang lain tu tak payahlah mama tunjuk, segan je nak tunjuk sebab beshe-beshe je, ini saja tunjuk sebab nak abadikan jugaklah dalam blog ni hasil kerja en.azmi tu.
Oklah nanti kita sambung lagi cerita, masih mood syawal kita cerita deko-deko ramadhan syawal la kan. cerita raya rasanya dah takde apa yang nak diceritakan pun, gambar pun itu jelah yang ada pun. ok lah daripada takde kan.
Wassalam
Tuesday, 11 June 2019
Syawal 2019
Assalamualaikum...
Dah 7 syawal kita, terasa sekejap waktu berlalu. Apapun hidup perlu diteruskan, syawal juga berjalan seperti biasa, tahun ni takde gambar satu keluarga,entahlah tak rasa macam nak ambik gambar pun mungkin sebab sibuk,pagi raya kalut balik kampung mama jumpa adik-beradik sebab ada yang nak balik dah lepas solat raya tu, pakcik baru kerja tak dapat cuti dapat balik sekejap je, makndak nak balik utara pula. Dengan adik-beradik pun tak sempat bergambar ramai2,dok tunggu siap semua dapat call dari family en.azmi dah nak gerak pergi beraya rumah saudara,kalutlah balik kampung en.azmi pulak,takpelah panjang umur tahun depan kita bergambar raya. Tahun depan kita raya kampung mama dululah hehehe..tahun ni tak plan berubah sebabnya bawa balik kereta kecik tak dapatlah nak angkut toto,bantal semua kan, nak tidur rumah mama kena bawa semua tu sebab dah takde mak ayah kan.
Sampai kampung en.azmi, dorang ajak bergambar dulu jadi inilah family potrait untuk hari raya,semua ada kali ni lengkap semuanya. Nak snap pic family mama je memang tak dapek laa...ada yang pegi toilet,ada yang mood tak ok,sudahnya tak payahlah bergambo mohler kita pergi beraya. hari raya pertama kita beraya dirumah saudara sebelah tok, dekat-dekat saja rumah semuanya di paya luas kampung belakang HOSHAS je. ada rumah yang pernah pergi ada rumah yang belum pernah mama pergi. seharian berjalan perut memang penuhlah kan, dah rumah hujung2 tu jamah apa yang patut sajalah, yang paling banyak minum airlah. Beraya sampai petang lepas tu baliklah.
Raya kedua cadang beraya ke rumah saudara wan pulak. Pagi-pagi mama pergi kampung mama dulu jumpa anak2 buah yang baru sampai petang raya pertama, berjumpa tu sebab petang dorang nak balik dah, takut tak sempat jumpa sebab nak pergi berayakan tak tahu balik pukul berapa. So kita pergilah jumpa dulu darwisy dan daiesha, salam-salam bagi duit raya, selain tu jumpa adik-beradiklah sebab semua pun dah nak balik raya kedua tu, sebab dorang dah kerja raya ketiga. duduk sekejap je kemudian mama ajak en.azmi gerak balik takut orang dah menunggu kami kalau berlama-lama, raya kali ni tak sempat mama nak beraya ke rumah jiran-jiran, tahun depanlah nampaknya kalau umur panjang. Raya kedua ni rasa tak berapa best sebab perut mama bikin hal asyik nak ke toilet je, makan pun terpaksa controllah, rumah pertama makan nasi, rumah kedua tak mampu dah perut buat hal, en.azmi ajak pergi surau yang terletak sebelah rumah tu je, teruslah laju ke surau, en.azmi solat mama pun buat bisnes hehehe..
Lepas tu terus ke rumah makcik en.azmi pula di kampung tekal temerloh, oh ya tok dengan wan ni memang asalnya temerloh jadinya rumah saudara mara pun dekat area temerloh jugaklah, takdelah jauh sangat nak berjalan raya tu. cuma abg adam tu ada bertanya mama "kenapa kalau raya sebelah papa mesti kena naik kereta,kalau sebelah mama jalan kaki je rumah dekat-dekat" "abang..mama tu kita jalan rumah jiran-jiran2 je sebab tu dekat jalan kaki je, saudara mara jauh kita pergi rumah jiran je la, papa pulak kita pergi rumah saudara mara" "mama beraya rumah jiran-jran tapi kenapa papa tak beraya rumah jiran-jiran?" ohhh yang itu mama tak boleh jawab kena papa lah yang jawab heheh.
Raya ketiga beraya ke rumah besan tok dengan wan.Mood tiga-tiga ok masa nih jadi terus mama snap pic dorang, yang sorang tu memang tak makan saman pergi beraya pun pakai seluar track je, dah suruh pakai seluar jeans tak dimahunya,tak selesa katanya hemmm adrien ni memang macam tu kalau dia kata taknak tu memanng taknaklah kan. sudahnya mama biarkan saja. Alhamdulillah rezeki anak2 dapat banyak baju setiap kali raya dan setiap kali itu jugalah bermula raya kedua mama akan pakaikan baju-baju yang anak2 dapat sebagai menghargai pemberian mak-mak saudara, baju yang mamapapa beli lainkali kita boleh pakaikan,walaupun bujang berdua dah pandai pilih baju yang dorang suka tapi dah masa beli tu dorang takde mamapapa beli je la yang mana berkenan. Raya kan sebulan kita pakailah semua baju untuk ke open house nanti.
Alhamdulillah kali ni pergi balik perjalanan kami lancar tak sangkut dalam kesesakan langsung. Kami balik kampung hari isnin pagi dan balik semula ke rumah hari sabtu pagi. Memang lancar saja perjalanan kami, saja balik awal sebabnya nak elakkan kesesakan dan mama pun ada masa untuk mendobi baju-baju yang ada mengemas rumah dan bermulalah rutin meng'iron' baju sekolah anak-anak. Isnin mama bercuti lagi saja nak ambik cuti lebih.
Itu je lah cerita syawal 2019 kami ni.
Wassalam
Dah 7 syawal kita, terasa sekejap waktu berlalu. Apapun hidup perlu diteruskan, syawal juga berjalan seperti biasa, tahun ni takde gambar satu keluarga,entahlah tak rasa macam nak ambik gambar pun mungkin sebab sibuk,pagi raya kalut balik kampung mama jumpa adik-beradik sebab ada yang nak balik dah lepas solat raya tu, pakcik baru kerja tak dapat cuti dapat balik sekejap je, makndak nak balik utara pula. Dengan adik-beradik pun tak sempat bergambar ramai2,dok tunggu siap semua dapat call dari family en.azmi dah nak gerak pergi beraya rumah saudara,kalutlah balik kampung en.azmi pulak,takpelah panjang umur tahun depan kita bergambar raya. Tahun depan kita raya kampung mama dululah hehehe..tahun ni tak plan berubah sebabnya bawa balik kereta kecik tak dapatlah nak angkut toto,bantal semua kan, nak tidur rumah mama kena bawa semua tu sebab dah takde mak ayah kan.
Sampai kampung en.azmi, dorang ajak bergambar dulu jadi inilah family potrait untuk hari raya,semua ada kali ni lengkap semuanya. Nak snap pic family mama je memang tak dapek laa...ada yang pegi toilet,ada yang mood tak ok,sudahnya tak payahlah bergambo mohler kita pergi beraya. hari raya pertama kita beraya dirumah saudara sebelah tok, dekat-dekat saja rumah semuanya di paya luas kampung belakang HOSHAS je. ada rumah yang pernah pergi ada rumah yang belum pernah mama pergi. seharian berjalan perut memang penuhlah kan, dah rumah hujung2 tu jamah apa yang patut sajalah, yang paling banyak minum airlah. Beraya sampai petang lepas tu baliklah.
Raya kedua cadang beraya ke rumah saudara wan pulak. Pagi-pagi mama pergi kampung mama dulu jumpa anak2 buah yang baru sampai petang raya pertama, berjumpa tu sebab petang dorang nak balik dah, takut tak sempat jumpa sebab nak pergi berayakan tak tahu balik pukul berapa. So kita pergilah jumpa dulu darwisy dan daiesha, salam-salam bagi duit raya, selain tu jumpa adik-beradiklah sebab semua pun dah nak balik raya kedua tu, sebab dorang dah kerja raya ketiga. duduk sekejap je kemudian mama ajak en.azmi gerak balik takut orang dah menunggu kami kalau berlama-lama, raya kali ni tak sempat mama nak beraya ke rumah jiran-jiran, tahun depanlah nampaknya kalau umur panjang. Raya kedua ni rasa tak berapa best sebab perut mama bikin hal asyik nak ke toilet je, makan pun terpaksa controllah, rumah pertama makan nasi, rumah kedua tak mampu dah perut buat hal, en.azmi ajak pergi surau yang terletak sebelah rumah tu je, teruslah laju ke surau, en.azmi solat mama pun buat bisnes hehehe..
![]() |
| Bergambar ramai2 dirumah makcik, mana mama??? Nun dibelakang sana hahaha,saja menyorok dibelakang |
Raya ketiga beraya ke rumah besan tok dengan wan.Mood tiga-tiga ok masa nih jadi terus mama snap pic dorang, yang sorang tu memang tak makan saman pergi beraya pun pakai seluar track je, dah suruh pakai seluar jeans tak dimahunya,tak selesa katanya hemmm adrien ni memang macam tu kalau dia kata taknak tu memanng taknaklah kan. sudahnya mama biarkan saja. Alhamdulillah rezeki anak2 dapat banyak baju setiap kali raya dan setiap kali itu jugalah bermula raya kedua mama akan pakaikan baju-baju yang anak2 dapat sebagai menghargai pemberian mak-mak saudara, baju yang mamapapa beli lainkali kita boleh pakaikan,walaupun bujang berdua dah pandai pilih baju yang dorang suka tapi dah masa beli tu dorang takde mamapapa beli je la yang mana berkenan. Raya kan sebulan kita pakailah semua baju untuk ke open house nanti.
Alhamdulillah kali ni pergi balik perjalanan kami lancar tak sangkut dalam kesesakan langsung. Kami balik kampung hari isnin pagi dan balik semula ke rumah hari sabtu pagi. Memang lancar saja perjalanan kami, saja balik awal sebabnya nak elakkan kesesakan dan mama pun ada masa untuk mendobi baju-baju yang ada mengemas rumah dan bermulalah rutin meng'iron' baju sekolah anak-anak. Isnin mama bercuti lagi saja nak ambik cuti lebih.
Itu je lah cerita syawal 2019 kami ni.
Wassalam
Subscribe to:
Posts (Atom)
Kejohanan Silat Olahraga
Asalamualaikum... Mga kita semua didalam lindungan dan redha Allah swt. 3,4 dan 5 Mac anak-anak mama menyertai satu lagi kejohanan silat. K...
-
Assalamualaikum... kali ni mama nak cerita pasal muzium 3D kat cameron highland.mama memang sukalah bab-bab lukisan ni teruja je dengan ga...
-
Assalamualaikum.... Salam isra' Mi'raj semua, ada yang berpuasa hari ini? alhamdulillah..rezeki tu dapat berpuasa, tak dapat berpu...




