Persiapan persekolahan anak2

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..dah 4 hari kita di tahun 2018 ini, moga tahun ini lebih buat kita hendaknya. Mama mulakan dengan cerita persiapan sekolah anak2 je la dulu,,banyak yang nak cerita tapi cerita satu2 la dan sikit2 dulu la saja buat kenangan untuk anak2.

Alhamdulillah persiapan sekolah anak2 tahun ni dibantu oleh tok,wan dan makpak sedara anak2. Legalah sikit mamapapakan, kata tok dia dah memang niat nak belikan baju sekolah untuk anak2,jadi untuk apa mama nak tolakkan hehehe...masa tinggalkan anak2 dikampung hari tu lah tok,wan dan mak sedara dorang bawa beli baju sekolah. 2 pasang seorang, baju sek keb dan sek agama. Jadi mamapapa cuma tambah lagi 2 pasanglah untuk sek agama dan sek keb. Cukuplah 3 pasang seorang.

Ye lah untuk sek keb memang 3hari pakai uniform 2 hari lagi pakai baju sukan. Untuk sek agama terpaksalah mama basuh, hajat hati nak beli 5pasang terus je senang tak perlu nak basuh2 lagi dah dimalam hari tapi kena tengok bajet jugalahkan, jadinya cukuplah 3 pasang nanti malam2 basuhlah, nak membasuh tu lah yang menjadi halnya, bukan boleh masuk mesin terus, mama kena sental dulu okeh baru 2 hari.sekolah seluar baju dah hitam bertabahlah mak nakk, ni mama cuti oklah lagi, esok dah leje malam2 la menyental baju, tapi takpe kadang2 bukan mala yang sental tapi en.azmi, oklah juga ada yang sudi menolong.

Bukan setakat uniform je yang dibeli tapi beg,kasut stationery semualah cukup lengkap semuanya yang dibeli,ikut citarasa anak2 pulak tu si abg nak kasut bertali, si adrien pula nak beg cars. Yang mama tak tahan tu, kaler pun beli yang besar, harga rm30 lebih adoii mama dorang ni ada tak ada pun beli kaler kat kedai rm2 je, bukan apa takut hilang nangis mama. Sudahnya mama suruh bawa kaler yang mama beli je, yang mahal tu buat guna dekat rumah je, bukan apa kalau hilang tu terkilan jugalah mama ni dah la pemberian orangkan mesti nak dijaga baik2.

Anak dara yang nak masuk tadika tu pun bukan main juga siap request beg pony.. Frozen, sofea dah tak pandang dah. Jenuh juga la mamapapa cari beg yang dia nak tu huhuhu sebab katanya yeyen ada beg baru. Tengok juga online ada la jual tapi macam.tak berbaloi sebab kos pos kemain mahal,bila campur harga beg dengan pos macam mahal juga lah bagi mama. Jadinya cari je dekat kedai2 area rumah. Kata adelya kalau takde beg pony yaya taknak sekolah, amboi bukan main lagi dia kan..mama dulu takde nak minta2 guna je apa yang tok beli, beg sama je dengan makngah siap pernah tertukar beglah dah la makngah cuti hari tu tapi terpaksa datang sekolah tukar beg hahaha. Akhirnya jumpa juga beg pony paling best harga murah rm10 je kikiki, takpela buku tadika bukanya banyak pun kan, mirah pun ok


Muka ceria dapat beg pony, ntah mana dia tahu pun mama pun tak tau pada hal dekat rumah takde pun layan cerita pony nih.

Selain beli barang2 sekolah tok juga dah siap kumpul duit seringgit untuk belanja cucunya yang 3 orang tu, 2 anak mama seorang lagi anak adik ipar, adelya tak dapatlah srbab tadika je takde belanja kan. Seronok sangat adrien dapat duit dari tok siap cakap tok ni kaya la hehehe. Alhamdulillah murah rezeki tok.ye lah tok tahulah kan belanja anak2 nak sekolah ni macammana dahla kami 3 orang yang sekolah banyak juga belanjanya, tok siap telefon la tanya mama hari 1st tu berapa yang perlu dibayar. Sebenarnya kalau untuk sek keb dan sek agama tu takdelah banyak sangat untuk buku2 dan yuran tapi banyak tak banyak pun beratus jugaklah kan,yang mahal pun untuk tadika la, cuma adelya ni kurang sikit sebab baju tak payah beli guna abg adrien punya dan ada juga baju dari sepupunya bagi, mama ok je selagi elok dan boleh digunakan kita guna je. Buku2 pun ada boleh guna yang abg adrien punya.

Apapun alhamdulillah semua persiapan berjalan lancar dan Allah murahkan rezeki anak2 mama dengan bantuan family in law. Moga yang membantu itu terus dimurahkan rezeki ramai tu yang terlibat membeli barang untuk anak2, mama tak join membeli sebab takde dikampung waktu tu.

Wassalam

Comments

  1. Selamat tahun baru Ilah.
    Bertuahnya anak2 Ilah ada yang ramai yang membantu persiapan sekolah.Memang parah kalau dah semua sekolah .Tapi itu lah rezeki anak2 pasti ada.Yang penting mereka gembira ke sekolah.
    Akak dulu serentak 5 sekolah memang nak pecah kepala fikirkan sumber kewangan bila tiba awal tahun terutama yg tadika memang agak mahal.Walaubagaimanapun seperti akak kata rezeki anak tetap ada ,semuanya dpt diselesaikan.
    Awal tahun ni Iman saja yg masih sekolah....agak lega lah ,apatah lagi abang kakak dah bekerja.

    ReplyDelete
  2. ALHAMDULILLAH BEBAN BELNJA ANAK2 MULA SRKOLAH BERKURANG SEDIKIT

    ReplyDelete
  3. Akk tahun ni rasanya paling kurang perbelanjaan utk beli barang sekolah anak2, selagi boleh pakai, pakai je. Mak sedara dorang bagi baju sekolah terpakai, masih elok, amik je. Itu akklah, nak kena jimat selagi boleh.

    Alhamdulillah, nmpknya ramai yg sudi meringankan beban belanja anak2 bersekolah tu mama.
    Amboii seronok adelya dpt beg pony ye, barulah semangat nak pegi sekolah Kan.

    ReplyDelete
  4. semangat adelya nak pegi sekolah ye. siap beg pony cute :)

    ReplyDelete
  5. Nasib baik saya tak ada anak sekolah. Kalau tak, teruk jugak sebab barang banyak naik harga sekarang ni. Comellah anak you tu. Happy nya dia dpt beg. Apa nama dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. namanya adelya en.adam, seronoklah dapat beg yang dia mahukan

      Delete
  6. Comelnya adelya dpt beg pony tu. Semangat nk ke sekolah. Belajar rajin2 ye.

    ReplyDelete
  7. kami last minit juga hari tu. tp alhamdulillah semua lancar

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah.. Rezeki anak2 kak lah.. Sorang sekolah pun rasa besar belanjanya, inikan pula 3 org.
    Hihi.. Tok kaya ye yen.. Aimy siap ckp, x payah la bwk bekal, kan atuk ada bg duit belanja untuk kakak.
    😅😅

    ReplyDelete
  9. Gitulah kalau ada anak yg masih bersekolah. Hujung hujung tahun mmg itulah yg bizinya.

    Teringat masa anak kecik beg sekolah mesti ropa itu. Dah beso ni lain pulak ceritanya...

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts