Monday, 31 March 2014

mangsa buli

 assalamualaikum...
 
 
 
 
 
 
tengoklah anak dara akak yg sorang ni,
kena buli dah...
dengan sapa lagi kalau bukan dgn abg kawasan tu,
si adrien la...
kejadian berlaku masa mama sibuk memasak didapur..
pasrah je la anak ye,nak buat macam mana lagi..
"mama..baby pakai topi" kata adrien..
tak boleh lepa dah anak dara ni,semalam mujur akak sempat tengok kalu tak taktau la mcm mana..
dia dah panjat tangga sampai ke anak tangga yg ke-4 dah.
kusss semangat..berdebar akak dibuatnya,
berlari mcm nak tercabut nyawa,dia lak boleh senyum je...
adoi la anak..kalau kamu tergolek jatuh tangga macam mana?
abg2 dulu dekat setahun baru boleh panjat tangga tau...

kena dipantau selalu nih...
ok lah terima kasih sudi singgah dan baca..
akak je tak sempat nak menyinggah...
kebusy'an melanda disaat ini
wassalam

Tuesday, 25 March 2014

adelya dah 7 bulan

assalamualaikum semua...
semoga semuanya sihat-sihat dan berbahagia selalu...
sedar tak sedar je dah pun 7 bulan..
siapa lagi kalau bukan bidadari kecil akak tu..
dah macam-macam jugak akal dia...
lasak bukan main, taknak duduk diam..
kalau letak kat bawah dah merata dia pergi,tangga pun dia dah nak panjat
bawah kerusi,bawah meja semua dia nak masuk
tengok bawah meja pun dia masuk tu...
mulut memang bising ntah apa yg dibebelkan pun taktau la
perkembangan yg lain-lain masih sama, merangkak dan dah boleh bangun dgn berpaut pada kerusi atau pada orang sekeliling...
masih tak mau dgn lelaki kecuali papa dia, itupun kadang2 takmo jugak
tak serik...dah berpaut berdiri kat plastik baju tu,jatuh..
dia bangun nak panjat lagi...
lasak jugak ini budak, memang tak duduk diam la
tak kisah lah nak...asalkan anak mama ni sihat dan ceria nak melasak pun takpe la...

terima kasih sudi singgah dan baca...
#masih mengharapkan ada keajaiban dgn kuasa Allah...
tak dapat terima dgn berita yg diterima semalam
#pray4mh370
al-fatihah
wassalam

Wednesday, 19 March 2014

abang kawasan cuak...hahaha

assalamualaikum semua...
hahaha...akak nak gelak dulu lah..
ini abg kawasan punya cerita,sapa lagi kalau bukan adrien..
sesapa yg kenal adrien mesti tau dia punya perangai mcm mana...
tapi....
tengoklah rupa adrien bila kena ajar membaca dgn papa...
hehehe gelihati akak menengoknyer...
cuak je muka dia..
apa tak cuaknya..papa mengajar siap pegang rotan tu...
gambar atas tu dah tak senang duduk,sbb bila abg adam habis baca dia lak yg kena baca,
itu yg menjenguk je tengok muka papa...
hehehe itu dah cuak abis sebab abg adam dah tinggalkan dia sorang-sorang..
slow je suara bila menyebut huruf..
salah je papa babab montot ngan rotan,terkebil-kebil bijik mata tengok papa...
alohhh..cumil sangat kamu ni adrien..
lepas je papa cakap simpan buku,terus melompat pastu baru kuat suaranya,siap jenguk mama yg ada kat dapur...
ada-ada je kerenah kamu ye...
terima kasih sudi singgah dan baca
wassalam

Monday, 17 March 2014

stok banyak ke sikit

assalamualaikum semua...
semoga semuanya sihat-sihat hendaknya..inshaAllah
bercerita pasal stok nih sebenarnya,stok akak takdela banyak pun..
ehh..stok apa pulak nih?
stok susu la..hehehe

akak buat stok tak banyak,dah nak masuk keje seminggu sebelum baru la akak buat stok dan  yg paling mencabar akak guna pump manual je..hehehe
al-kisah pump bateri yg akak beli dari masa adam lahir dulu tetiba je rosak, jadi disebabkan bajet tak bape nak ado waktu itu,kita beli je apa yg termampu..
hajat dihati teringin la jugak nak beli pump karen dan bateri macam kengkawan tapi bajet tak mengizinkan...sob3

tak letih ke tangan guna manual??
banyak tak dapat hasilkan susu??

kalau ditanya letih ke tak mula-mula dulu tensen gak la,tp lama kelamaan dah terbiasa dan dah tahu cara jadi senang la jugak,letih dan lenguh tu tolak ke tepi la demi abak-anak...
dari segi penghasilan susu setakat ni ok lah juga...peti sejuk pun tak bape nak besar jadi buat stok sikit-sikit je la,sekarang nih gigih la meng'pump' susu hari-hari kat opis.alhamdulillah walapon guna manual penghasilan susu masih memberangsangkan...




inilah rupa pump yg akak guna rm50 je seketoi..
itulah hasil yg akak dapat dalam 20minit mengepam..
kalau buat secara santai dan rileks je dapat la dalam 4-5 botol sekali pump dan setiap botol dapat la dalam 3-4 oz cukuplah utk adelya minum dan alhamdulillah setakat ni bekalan masih mencukupi walapon terpaksa pump lebih sikit la...
itupun penghasilan susu mengikut mood dan emosi juga,adakalanya kurang juga sampai terpaksa la pihak taska call kata susu dah nak abis, terpaksa la gesa en.azmi datang amik stok susu kat opis...

untuk menghasilkan susu yg banyak,setiap kali nak pump susu apa yg akak buat..opcos la baca bismillah kan, pastu set kan diminda akak yg "susu banyak...susu banyak..." haa cubalah sendiri dan tengok hasilnya ye...pasti tersenyum gumbira...selain pada tu berzikirlah kan...
akak tahu pasti semua ibu-ibu dah tahu kan,akak cuma share apa yg akak buat...


itu ada 8 botol..cukuplah untuk kegunaan 2 hari...
alhamdulillah moga-moga dapat terus berusaha sehingga 2 tahun...

balik kg lama hari tu akak pump juga,dpt la 8 bekas,masa nak bawa balik rumah hari tu risau juga takut cair, lagi pulak jalan jem,dari 2 jam membawak ke 4 jam tapi syukur sangat-sangat sebab susu tak cair sikit pun...cara yg akak buat isi dalam tong dan letak ais ditabur dengan garam..
alhamdulillah apa yg akak baca berguna juga utk akak..

yer...akak menyokong penyusuan susu ibu..hehehe
sebab akak pun menyusu sehingga akak besar dah okeh...
ingat lagi tu cerita kecik-kecik dulu,sampaikan terpaksa arwah mak letak apa tah sampaikan terasa pahit,sejak tu terus akak tak menyusu lagi...

terima kasih sudi singgah dan baca, moga apa yang akak tulis dapat memberi inspirasi buat ibu-ibu diluar sana..ecehhh tetiba lak...hehehe

wassalam

Thursday, 13 March 2014

makanan untuk anak

assalamualaikum semua....
bercakap tentang makanan untuk bayi...hehehe
akak bukanlah pakar cuma nak berkongsi je sbb ada yg bertanya apa yg akak bagi anak akak makan..
adelya dah 5 bulan lebih hari tu mcm yg akak bgtau akak dah bagi rasa buah limau...
lepas tu akak pun mula buat puri untuk adelya.
gigih masak 2 kali seminggu utk bekalan ke taska.
sebenarnya puri ni boleh buat banyak-banyak dan disimpan dalam fridge macam ebm jugak, boleh tahan sehingga 3 bulan. ada yg simpan dalam bekas mcm ice cube tu, tp akak tak, akak guna tupperware kecik-kecik je...
antara buah-buahan dan sayuran yang akak gunakan :
 
campuran epal merah dan kismis
campuran carrot dan brocolli
ulang tayang gambar lama...campuran carrot.kentang dan labu
ada lg yg akak buat..yg tak sempat nak diambil gambar..
antaranya..kurma
campuran carrot dan bayam
cara nak buat : akak cuma rebus atau kukus buah-buah dan sayur-sayur tu.
lepas tu biarkan sejuk, kemudian blender bersama air masak atau susu ibu..
kemudian tapiskan pulak dan simpan dalam peti sejuk..siapp
inilah hasilnya, setiap hari akak bekalkan 2 tupperware..
bekalan susu..itulah dia,akak nih stok susu tak banyak yg disimpan...hehehe nanti akak citer pasal susu simpanan akak lak ye..
hari tu bawa adelya pegi kenduri, member tanya 'bole bg makan bubur tak?' sbb dia nak suap bubur yg ada tu, akak ckp tak boleh..hehehe
bukan apa..bubur yg ada tu tentulah dah ada bahan perasa garam dan gulanya kan...
untuk kanak-kanak bawah 1 tahun bahan perasa garam,gula semua tu tak sesuai lg kan,
jadi akak tak bagi la...
akak ni sebenarnya agak menjaga juga la berkenaan pemakanan anak2 nih,
kalau bole semuanya nak sediakan sendiri utk anak-anak
biar anak-anak terbiasa dgn air tangan mamanya nih..
nanti kalau org tanya 'makanan apa paling sedap???'
bole la diorang jawab ' masakan mama...' hahaha...tak ke bangga tu???
hehehe...ok lah terima kasih sudi singgah dan baca..
#stillpray4mh370
wassalam

Friday, 7 March 2014

anak-anak chenta hati mama

assalamualaikum semua...
dah jumaat hari ni ye,rasa sekejap je masa berlalu..
dan seiring dgn masa yg berlalu tu,mama terasa yg anak-anak pun begitu cepat membesar..
terasa seolah-olah baru semalam je lahirkan mereka...wahhh ayat kemahin lagik akak kan
hehehe pada hal takde apapun...
hari ni nak cerita pasal anak-anak tersayang..
kejap je rasa..budak nih dah boleh duduk,rasa mcm teddy bear lak dia..hikhikhik
makan pun semangat walapon tengah demam..bekalan yg mama bagi dua bekas ke taska mesti habis, bagus ye anak mama.
dengan pak-pak sedara dan cousin dia yg lelaki dia taknak,kalu dorg ambil mesti dia buat muka dan menangis,kalu perempuan yg dukung dia ok je,cuma kadang2 dia tetap nak kat mama dia juga,dgn en.azmi pun kdg2 dia taknak jugak..tetap nak mama yg dukung..
setakat ni nampak mcm agak ganas juga gugurl akak nih,rambut abg adrien dah bape kali ditariknya..
dok ikut abg gak main lori..ishhh mama kena beli barbie doll nih utk adelya..hehehe
sekarang ni mama kena bangun awal lebih sikit dari kebiasaan sebab abg adam pun dah minta nak bawa bekal hari-hari,mama turutkan aje,asalkan abg adam gembira dan rajin ke sekolah,walapon takde apa yg mama masak cuma nugget dan sosej je,itupun dah cukup buat abg adam sampai dia taknak makan makanan yg disediakan di tadika,walapon bekal yg mama bagi tu bukan abg yg habiskan,tp kawan-kawan yg habiskan...
hari pertama bawa bekal, akak tanya 
"makan tak bekal mama bagi?"
"tak mama..kawan yg habiskan"
"laaa..kenapa abg tak makan?"
"masa abg buka kawan2 ambil habis"
alahai...siannya anak mama nih... itulah abg adam nih orgnya lemah lembut sikit kalu dgn org lain,cuma garang dgn adik je,tp kdg2 dalam hati ada taman jugak...
"abg..lain kali sebelum bg kawan abg ambil la dulu satu,pastu bg la kawan2,bkn bg semua dkt kawan2,abg kena la makan juga..tp jgn la tak bg pula sbb kalu ada makanan kena la juga share dgn kawan2" itulah pesan mama dia ni, esoknya bila tnya,abg adam buat mcm yg akak cakap... kira ok la tu kan...
bekas kecik tu adrien punya,abg adam yg besar sikit..minggu ni itulah menunya hehehe
minggu depan tengok la anak-anak minta apa pulak
dua minggu sebelum tu asyik nak ngeteh kat opis mama je..hehehe layankan aje la asalkan anak-anak hepi..rambut nak pacak kalu pegi sekolah,tp mama tak pandai nak pacakkan,pastu perfume en.azmi habis dirembatnya..pandai betul abg adam ni ye nak bergaya dan wangi-wangi pegi sekolah
tak ketinggalan cerita abg kawasan nih...hehehe kenapa abg kawasan????
sebab adrien nih ganas skett,suka buli abg pastu dgn mak2 dan pak2 sedara dia pun selamber dia jer dia nak belasah,pantang org cuit dia,dia akan balas balik la...
tapi walapon adrien macam tu..dia berdisiplin sikit dari abg adam..
tengok la tu,balik dari taska dia akan simpan balik selipar dia ditempat yg dia ambil,kalau abg adam letak selipar dekat tempat dia,dia akan marah...
cikgu taska pun cakap,adrien ni suka usik kawan-kawan dekat taska, ada ke kawan-kawan solat..masa kawan sujud dia pegi garu vontot kawan-kawan..pastu lari-lari,suka-suka sambil tutup mulut..kunun cumil...alorrhh kamu ni dik..nakal ye..hehehe kat rumah lak dia ambil bakul,sangkut kat tangan pastu jerit...syayur...syayur...sambil senyum,jadi makcik jual sayur lak dgn pakai serkup kepala mama...
hahahaha...ada-ada je kerenah anak-anak ni,kadang-kadang buat mama senyum,kadang-kadang jadi singa...apapun merekalah permata hati dan penghibur hati mama ni...
ok la sampai jumpa lagi
terima kasih sudi singgah dan baca
 
wassalam
 

Monday, 3 March 2014

apa yang buat mama susah hati

assalamualaikum semua...
banyak cerita yang nak dikongsi,ada yg bikin akak stress..hehehe
stress sekejap jek...

.susah hati akak nih memikirkan pasal anakanda tersayang abg adam aryan
gaya abg adam masa di hospital untuk check up adelya.
balik dr hospital abg adam minta nak makan kfc,kami pun singgah la kat kfc,seronok abg adam makan ayam goreng upin ipin..makan kat situ sbb kata abg adam,abg nak makan kat kfc taknak makan kat rumah,maknanya taknak bungkus la tu..
ok semua makan dgn bertertib..mama pun dapat makan dgn tenang,dpt rasa la makanan yg dikunyah tu..hehehe,kalu tak, x sempat kunyah dah telan...hahaha nampak sgt menipu
balik rumah lepak-lepak je..
abg adam dah mula baring je,akak fikir mungkin dia letih..jadinya biarkan saja la..
kakak akak dtg pun dia tak semangat sangat..
masa akak tengah sibuk didapur abg adam ke dapur amik calciyum,
masa nak ke ruang tamu tu,dia terlanggar dinding,kuat juga bunyinya,
bermula dr situ abg adam ckp dia pening,pastu muntah-muntah..makan pun taknak..
kek yg dia minta mama buatkan pun,dia tak makan...naik risau mama dibuatnya..
ahad abg adam masih pening2 dan muntah,akak suruh en.azmi bawa ke klinik,
masa kat klinik pun abg adam muntah juga..
hasil check up doktor,katanya abg adam ada lelah dan kena amik nabulizer..
pelik pulak akak rasa,sebab abg adam takde sesak nafas atau semput2 pun..bukan la nak pertaikan apa yg dokte ckp tu,tp pelik juga jadi akak pun google la simptom2 utk lelah..takde pun berkaitan dgn pening atau ada akak je yg taktau,kalu ada sapa2 bole bgtau..tlg bgtau akak ye...
dpt ubat antibiotik je,dgn kena beli topeng utk nabulizer tu,tp sampai sekarang tak guna pun sebab abg adam mmg takde semput atau sesak nafas pun.
isnin sebelum pergi tadika abg adam muntah lagi..
terus tak jadi pegi sekolah..esoknya abg adam buat hal taknak pegi  tadika nak pegi taska je katanya,ok taknak paksa dia,akak hantar taska je,sambil tu pujuk cakap elok-elok esok kena pegi skool..khamis baru nak pegi skool..mood pun dah nampak semakin baik..
sekarang ni..ketiga-tiga mereka abg adam,adrien dan adelya..semua lak tak sihat,mungkin disebabkan cuaca,kawasan hutan ditepi perumahan ni pulak terbakar,dah berminggu-mingu,duduk rumah pun tutup pintu dan tingkap sebab bau asap yg sangat kuat..
semua dah bersuara serak..batuk dan muntah-muntah
kesian akak menengoknya...
moga keadaan cuaca yg tak elok ni cepat berlalu
kena banyak minum air masak,tekak akak pun dah mula rasa perit nih..
jaga kesihatan ye semua...
ok la terima kasih sudi singgah dan baca cerita akak ye
wassalam