stok banyak ke sikit

assalamualaikum semua...
semoga semuanya sihat-sihat hendaknya..inshaAllah
bercerita pasal stok nih sebenarnya,stok akak takdela banyak pun..
ehh..stok apa pulak nih?
stok susu la..hehehe

akak buat stok tak banyak,dah nak masuk keje seminggu sebelum baru la akak buat stok dan  yg paling mencabar akak guna pump manual je..hehehe
al-kisah pump bateri yg akak beli dari masa adam lahir dulu tetiba je rosak, jadi disebabkan bajet tak bape nak ado waktu itu,kita beli je apa yg termampu..
hajat dihati teringin la jugak nak beli pump karen dan bateri macam kengkawan tapi bajet tak mengizinkan...sob3

tak letih ke tangan guna manual??
banyak tak dapat hasilkan susu??

kalau ditanya letih ke tak mula-mula dulu tensen gak la,tp lama kelamaan dah terbiasa dan dah tahu cara jadi senang la jugak,letih dan lenguh tu tolak ke tepi la demi abak-anak...
dari segi penghasilan susu setakat ni ok lah juga...peti sejuk pun tak bape nak besar jadi buat stok sikit-sikit je la,sekarang nih gigih la meng'pump' susu hari-hari kat opis.alhamdulillah walapon guna manual penghasilan susu masih memberangsangkan...




inilah rupa pump yg akak guna rm50 je seketoi..
itulah hasil yg akak dapat dalam 20minit mengepam..
kalau buat secara santai dan rileks je dapat la dalam 4-5 botol sekali pump dan setiap botol dapat la dalam 3-4 oz cukuplah utk adelya minum dan alhamdulillah setakat ni bekalan masih mencukupi walapon terpaksa pump lebih sikit la...
itupun penghasilan susu mengikut mood dan emosi juga,adakalanya kurang juga sampai terpaksa la pihak taska call kata susu dah nak abis, terpaksa la gesa en.azmi datang amik stok susu kat opis...

untuk menghasilkan susu yg banyak,setiap kali nak pump susu apa yg akak buat..opcos la baca bismillah kan, pastu set kan diminda akak yg "susu banyak...susu banyak..." haa cubalah sendiri dan tengok hasilnya ye...pasti tersenyum gumbira...selain pada tu berzikirlah kan...
akak tahu pasti semua ibu-ibu dah tahu kan,akak cuma share apa yg akak buat...


itu ada 8 botol..cukuplah untuk kegunaan 2 hari...
alhamdulillah moga-moga dapat terus berusaha sehingga 2 tahun...

balik kg lama hari tu akak pump juga,dpt la 8 bekas,masa nak bawa balik rumah hari tu risau juga takut cair, lagi pulak jalan jem,dari 2 jam membawak ke 4 jam tapi syukur sangat-sangat sebab susu tak cair sikit pun...cara yg akak buat isi dalam tong dan letak ais ditabur dengan garam..
alhamdulillah apa yg akak baca berguna juga utk akak..

yer...akak menyokong penyusuan susu ibu..hehehe
sebab akak pun menyusu sehingga akak besar dah okeh...
ingat lagi tu cerita kecik-kecik dulu,sampaikan terpaksa arwah mak letak apa tah sampaikan terasa pahit,sejak tu terus akak tak menyusu lagi...

terima kasih sudi singgah dan baca, moga apa yang akak tulis dapat memberi inspirasi buat ibu-ibu diluar sana..ecehhh tetiba lak...hehehe

wassalam

Comments

Popular Posts