Thursday, 20 December 2018

Menjaga anak2 bersunat

Assalamualaikum...

Hai tak habis lagi mama cerita pasal anak2 bersunat nih?? hehehe... takpelah mama nak simpan sebagai kenangan, menjaga 2 hero tu masa bersunat. Cemas jugaklah mula2 tu kan bila difikirkan macammanalah nak menjaga budak berdua tu dalam pantang bersunat. Sempatlah Whatsapp MIL tanya nak bagi makan apa pada budak2 ni.MIL pun bagitahulah apa yang boleh dimakan. Anak2 ni bertanya juga tok,wan,acu,acik tak datang ke tengok dorang bersunat? ada jugalah adik ipar cakap kalau takde apa-apa dorang datanglah tengok, ye lah dah lama tak jumpa mak2 sedara dorang tu, biasa cuti sekolah dorang dekat kampung tapi tahun ni memang tak sempatlah nak bercuti dikampung sebab bersunat. Takpe ada rezeki nanti kita balik sebelum buka sekolah.

MIL bagitahu untuk permulaan makan nasi dengan ikan bilis yang digoreng tanpa minyak. tengok anak2 makan macam tu macam tak selera je masing2, mama pun google jugaklah tengok apa lagi yang boleh dimakan. haaa ada ikan yang boleh dimakan, mama suruh en.azmi beli ikan merah dan buat sup sudahnya awal2 tu memang makan sup ikan merah je lah, nampak ok dorang makan sebab ada kuah kot. masuk hari ketiga mama dah terfikir takkan nak sup ikan merah lagi jemu budak2 nih. Tanya ibu, daging boleh tak makan? ibu kata boleh ayam je tak boleh takut gatal, apalagi mama pun buat kari daginglah hehehe...budak sorang tu kemain sukalah sebab dia memang suka sangat kari daging, makan bertambah-tambah.

Selasa malam..mama terjaga terdengar bunyi-bunyian di dapur tapi tak bangun pun tengok dah la 2,3 hari sebelum tu kecoh ada orang nak masuk rumah jiran, alhamdulillah jiran mama sedar dan minta jiran2 tolong tengokkan, nampaklah ada 2,3 lelaki berlari, takut juga sekarang ni sebab banyak kes orang masuk rumah. jadi mama pun buat tak tahu je dengan bunyian dari dapur tu, rupa2nya pagi tu baru mama tahu bunyi tu datang dari ikan haruan yang ada dalam bekas dekat dapur, ikan haruan tu jiran yang bagi dia suka memancing, dah di bagi dekat en.azmi sebab tahu anak2 bersunat, bagus jiran2 mama ni yang tak bagusnya siapa yang nak siang ikan haruan yang masih hidup tu??? nak suruh mama memang taklah mama, ku tak rela jadi pembunuh weiii, sudahnya en.azmi bawa ikan tu pergi rumah aboh suruh aboh yang siangkan hehehe, en.azmi bawak balik ikan  yang dah siap siang, cuci pun mama suruh en.azmi hahaha, ada la 5 ekor ikan haruan tu.


ikan merah buat sup simple je, janji anak2 dapat makan, kari daging dan yang kuning tu ikan haruan masak sambal, jangan tanya mana ikannya hahaha..ikannya cenonet je dibawah sambal tu, itu bukan untuk anak2 tapi untuk en.azmi. anak2 punya mama bagi pengasuh untuk masak hari ni. Nak buat macammana mama dah kerja en.azmi pun ada kerja 2 hari ni jadi anak2 duduk dengan pengasuhlah


Yang anak dara tu pun sibuklah nak berbaring juga dekat situ, itu siap suruh mama gantungkan kain juga untuk dia huhuhu..idokler mama nak gantung kang jenuh lak dia main kat situ jatuh pulak atas abang2 dah satu hal pulak nanti. Bersepah ruang depan menonton ni haa..tak sabar nak kemaskan balik, tunggang langgang dah semuanya.


Hahaha...kesian budak sorang ni, kain pelikat yang dipakai asyik nak terlucut je jadi mama pakaikan skirt adelya dekat dia senang sikit nak bergerak. dalam pada tu dia bebel dekat mama dia ni "Yen tau mama ambik gambar yen pakai skirt sebab tu lah yen taknak pakai" hahaha aduhhh dia tahu la... terima lah anak ye mama nak buat bahan cerita, nanti dah besar yen tengok balik eh. Tengoklah tu ruang tamu rumah mama yang bersepah tu pada hal mama baru je ubahsuai deko bagi lain sikit, lain sikit je lah kan sebab ruang tamu pun besar itu je nak deko lebih2 pun tak reti. tapi adalah buat pembaharuan sikitkan sedap sikitlah mata ni memandang, dinding pun gigih paksa en.azmi cat kalau tak mama nak cat sendiri en.azmi kata sabarrrr..tunggu dia balik kerja, sudahnya hari en.azmi samapi dari terengganu pagi, petang tu mama dah paksa dia mengecat, kes tak menyabar punya isteri hehehe ehh mama memang macam tu lah kalau nak buat sesuatu tu mesti nak buat segera tak boleh ditunggu2 lagi dah, itu yang kadang semua benda nak buat sendiri tu, tapi alhamdulillah en.azmi ni kalau mama minta nak buat apa2 laju je dia tolong buat, penat jugak eh megecat berdua je, mama ambik part senang je cat bahagian bawah en.azmi tentulah yang susah kena memanjat tangga lagi.

eh dah termasuk cerita bab rumah pulak dah..melencong kejap ye. Alhamdulillah anak2 nampaknya dah semakin pulih, dah boleh pakai seluar jalan pun dah ok la sikit tapi masih ada kengkang2 lagi nak2 adrien lah. itu dia dah request baik dari sunat nak ajak tengok wayang pulak..haa ye lah cepat2 sihat nanti kita tengok wayang dan inshaAllah ada surprise menanti dorang hari sabtu nanti, hadiah untuk budak bersunat, moga apa yang dirancang menjadi.

Wassalam

8 comments:

  1. hehehe.. comel 3 beradik.. semoga cepat sembuh. :)

    ReplyDelete
  2. Sedapnya menu tu kak.. semoga cepat baiknya ye.. Comel betul aya Yen tu.. kiki.. Tau je dia mama nak amik gambar dia berskirt ye..

    ReplyDelete
  3. sekejap je saktnya tapi tenguk mrk sakit mmg sedih

    ReplyDelete
  4. Panjang akal mama haha, pakai skirt ye Yen, sabo jelah kan..dah nak ok tu Alhamdulillah la kan, tak lama lagi bersilatlah semula dorang kan.

    ReplyDelete
  5. Heheh...semoga cepat sembuh yer. Sedap tuh masakan mama yg masak.

    ReplyDelete
  6. Semoga cepat sembuh anak-anak bujang ni 😁

    ReplyDelete
  7. Comel la yen pakai skirt. Tabah la dpt mama blogger, hahaha..

    Pantang bersunat ni mcm pantang org bersalin juga kan.. Sbb melibatkan luka2 tu..
    Semoga anak2 buah mokde da sihat sepenuhnya..

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Tragedi berbuka puasa

Assalamualaikum... Betullah anak2 tu ujian. Ujian terbesar untuk mama anak2 lah,ujian lain mama masih mampu bersabar, bila tiba bab anak2 ...