Sunday, 1 July 2018

Mungkinkah salah baca

Assalamualaikum...

Hari ni mama nak kongsi sesuatulah mungkin ramai dah tahu tapi mama kongsi jugaklah kan, mana tahu dapat berikan manfaat pada yang membaca.



Pada ayat yang bergaris diatas mungkin ada yang baca "qaumallah" tapi bacaan sebenarnya adalah "qaumanillah".

Apabila tanwin bertemu hamzah wasol kena tambah nun.Nun (NUN WIQAAYAH) yang ditambah pada bacaan apabila mana2 kalimah yang berakhir dengan tanwin (baris dua) bertemu dengan hamzal wasol. Nun ini juga disebut Nun wasol, Nun 'Iwadh atau Nun pengganti. Nun wiqaayah dibaca dengan baris bawah (kasrah). Dalam al-quran majid nun ini ditulis dengan nyata, tapi dalam al-quran al-karim nun ini tidak ditulis secara nyata tetapi dari segi bacaan ianya hendaklah dinyatakan.

Meh mama kongsikan dalam surah dan ayat berapa terdapat tanwin bertemu hamzah wasol nih.

     Surah .             Ayat.     Tanwin  Muka surat
1. Al-baqarah      2:180     atas         27
2. Al-a'raf.            7:8         bawah.    151
3. Al-a'raf             7:158.   Atas.        170
4. Al-a'raf.            7:164 .  Atas          172
5. Al-a'raf.            7:177 .  Atas.         173
6. At-taubah        9:24.     Hadapan   190
7. At-taubah .      9:30.     Hadapan   191
8. Hud.                11:42.    Hadapan   .226
9. Ibrahim .         14:18.    Bawah.       257
10. Ibrahim.        14:26     bawah.       259
11. Al-hijr.            15:61 .   Bawah.      265
12. An-nahl.         16:87.   Bawah .      276
13. Al-kahf .         18:77.   Bawah       302
14. Al-kahfi .        18:88 .  atas.           303
15. Maryam .       19:7      bawah.       305
16. Maryam.         19:61   bawah.       309
17. Al-haj.              22:11 .  Hadapan  333
18. Al-haj.              22:25.   Atas.         335
19. Al-mukminun 23:38.   Hadapan . 344
20. Al-furqan        25:4.     Hadapan.  360
21. Al-furqan .      25:26.   Bawah.      362
22. As-syura.        26:105 .Bawah       371
23. As-syura .       26:123. Hadapan.  372
24. As syura.        26:160 .bawah.       374
25. Saba'               34:31.   Bawah.       431
26. As-saffat .      37:6.     Bawah.       446
27. Ghafir .            40:8.     Bawah.       468
28. Al-jasiyah        45:9.     Atas .          499
29. An-najm.         53:50.   Atas.           528
30. Al-hadid.         57:27.   Atas.           541
31. Al-juma'ah .    62:11    Atas.           554
32. Al-qiamah.      75:12.   Bawah .      577
33. Al-qiamah.      75:30.   Bawah .      578

Itu yang dapat mama kongsi mungkin ada lagi, kita kena berhati2 lah bila baca kalau macam mama ni kadang tak perasan main langgar je la kan, jadi nak mudah mama buat garis siap2 supaya mama tak lupa. Dalam gambar atas ada tanda lam aliff kecik tu kan, ada setengah quran takde tanda lam aliff tu.


Macam ini takde lam aliff kecil tu dekat yang bergaris hitam tu. Moga apa yang mama kongsi ni bermanfaatlah. Jika ada kesilapan dalam perkongsian ni bolehlah beri teguran ye,mana tahu tersalah dalam perkongsian ayat dan surah tu kan,mohon betulkan mama ye.

Wassalam

18 comments:

  1. TQ atas perkongsian.. hal2 mcm ni bagus kita sharing. dapt gak ilmu kan..
    Salam Syawal Mama AA... maaf andai ada tersilap komen sepanjang ber blog..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 atie..salam syawal maaf zahir batin jugak.

      Delete
  2. TKSH PERKONGSIANNYA YAN..ALHAMDULILLAH

    ReplyDelete
  3. Nice sharing.. ALHAMDULILAH..

    ReplyDelete
  4. tq utk perkongsian ni kak... kadang kita mmg terslh jgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 dana, itulah kadang tersalah juga

      Delete
  5. Terima kasih atas perkongsian..
    Wah siap detail lg ayat mana. Sgt bermanfaat.
    Ira kalau rasa2 mcm x confident bacaannya, ira check dkt software iquran yg ira download. Dgr mcm mana bunyi bacaannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2, saja berkongsi detail mana tahu jadi rujukan masa akan datang.
      kaklah kalau taktau nak baca, minta kakak voicemail cara bacaan hehehe kadang dengar dekat iquran jugak

      Delete
  6. Terima kasih azra... tulah tu, suruh belajo malas hihi.... ada kakak highlight gak baru baru ni. Tulah baru taunya. Lepas tu lupa balik. Rasanya kat al Quraan rumah ni dah ada tanda nun siap siap so senang sikit nak di bunyikan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kak nom..tu lah kak saya ni dah tua baru nak belajar haa hehehe. samalah saya ni kadang tau tapi kadang lupa jugaklah

      Delete
  7. Salam..ni dlm surah apa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...ayat pada gambar pertama surah al-a'raf ayat 164
      gambar kedua surah al-jumuah ayat 11

      Delete
  8. terima kasih di atas perkongsian :) Insyaallah jadi bekalan di sana nanti :)

    ReplyDelete
  9. Terima kasih kak untuk perkongsian yang bermanfaat nie..

    ReplyDelete
  10. tq AA.
    aida sgt merendah diri bab ni.
    masih blaja.
    lama sudah tak berguru tentang al-Quran.

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Kisah cuti 4 hari..ijab qabul maklang & paklang

Assalamualaikum... Cuti 4 hari kemanakah kita? ni mama nak cerita cuti 4 hari mama hari hahaha..bertabahlah baca sebab berjela panjangnya,...