Membebel

Assalamualaikum...

Selamat hari wanita buat semua sahabat mama...Moga kita wanita solehah yang anggun dalam caranya yang tersendiri☺.

Sempena hari wanita ni mama nak serlahkan bakat wanita mama ni yang memang suka membebel... ahahaha. Bila menunggu lama-lama tak tahu apa nak buat marilah kita menulis sepatah dua kata diruangan kesayangan mama ni. errr...sepatah dua kata je ke?

Akibatnya bila dah ada anak dara walaupun anak dara tu baru nak masuk 4 tahun, bertabahlah mama share kasut dengan anak..ecehhh, suka sangat nak pakai kasut mama, kadang udah dipakainya dibiarkan saja kasut tu berhujan dan berpanas, lagipun kasut tu pun dah bertahun pakai beberapa kali sudah digam, satu hari mama pakai pergi kerja, lepas tu rasa lain macam jek, sekali tengok sikit lagi tapak kasut tu nak tercabut..huhuhu sudahnya mama rembat selipar surau untuk dipakai sepanjang hari..hahaha selipar sendiri sudah putus, yang spare pun takdek jadi bertabahlah pakai selipar jepun seharian.


Tengoklah kasut mama tu..memang minta kasut baru la nih, tak dapat nak diselamatkan lagi sebab dah beberapa kali digam, whatsapp en.azmi katanya nanti tunggu gaji dia belikan kasut baru..yeayy tak sabar nak tunggu kasut baru..mama kena ada satu kasut yang tinggi nih sebabnya ada baju yang memerlukan mama pakai heels, kalau tak kainnya menyapu lantai, nak dipotong jadi tak cantik pulak, yelah ada sesetenagh baju tu, kalau dipotong dah tak jadi macam princess lagi dah..hahaha nampak tak, nak fefeeling princess pulak dah..

Sekarang ini terasa betul semua benda pun mahal, nak makan dekat opis pun mahal, kadang lunch sekali beli dekat rm10 tu belum campur air kalau campur air mau lebih rm10, makan pagi lagi..huhu apa nak buatkan,takan nak up bajet makan kot, jadi buatlah langkah bijak berjimat cermat dengan membawa bekal ke opis..memang mama dah lama pun bawa bekal pergi kerja, tapi kena berkorban masa la sikit bangun awal pagi untuk masak, takpelah dah biasa bangun awal kan, malam-malam siapkan dulu segala beg anak-anak dan iron semua baju, bangun pagi tu memang untuk masak je lah, kalau semua nak buat pagi dengan nak iron baju memang tak sempatlah mau pukul 3pagi mama bangun.

Bekalan mama mudah saja, yang penting perut kenyang..haha kepok keping goreng letak dalam plastik je buat makan dengan nasi goreng...layannnn makan sorang-sorang depan pc
Lagi pulak sekarang ni anak-anak pun nak bawak bekal, adrien yang ada makan dekat pasti pun nak berbekal juga, takpelah nak mama tak kisah asalkan anak-anak puas hati, bekalan pun yang mudah-mudah je la, kalau mama konpem la nasik. anak-anak pula ikut selera masing-masing. bila bawa bekal ni ok lah, duit belanja sekolah pun boleh simpan, mama tengok tabung abang dah banyak pandai abang ye..senyap-senyap simpan duit, takpe abang bagus tu teruskan..adrien pun sama, hari-hari bawa bekal dan bawa rm1 untuk belanja, kadang ye lah teringin nak beli kuih kan, beli dua ketul, ada baki adrien masuk tabung...seronok mama tengok anak-anak dah pandai menabung.


okeh sedar tak sedar tak lama lagi ramadhan bakal menjelma, moga dipanjangkan usia kita untuk bertemu dengan ramadhan nanti, jadi dengan semangat itulah mama pun gigih menyalin resepi sekut raya,,kikiki tetiba teringin nak baut sendiri katanya, haruslah pilih resepi yang menjadi idaman hati si jejaka sombong pengarang jantung hati mama tuuu..resepi apa, menjadi ke idok kita tunggu dan lihat je lah nanti ye, maklumlah tahun ni rasa macam kurang sibuk anak-anak pun dah besar jadi bolehlah kot mama nak membuat sekut raya, apatah lagi dengan semangat nak beraya dirumah sendiri nanti kikiki..boleh lah suruh anak-anak ajak kawan-kawan datang rumah...wahhh tak hagak-hagak berangan,,pose dah ganti belum mama? kikiki sediri tanya jawab sendirilah ye


resepi apa yang mama salin tu??? haaa gigih tak mama menyalin resepi orang lama cenggini la lebih suka salin dalam buku pada hal dah screenshot kat enpon, lepas tu salin dalam buku, bukan apa senang sikit masa nak guna nanti, kalau kat enfon nanti jenuh pulak mama nak scroll balik cari resepi, moga-moga sampai waktunya nanti semangat mama terus membara la, lagi bertambah semangat dekat rumah ni ada pulak kedai barang-barang bakery hari tu dah pergi sekali, perhhh memang syoklah, mulalah terbayang-bayang dah nak buat apa, tapi masa pegi tu beli barang yang diperlukan sahaja dulu.



Alhamdulillah...bisnes kecil-kecilan mama masih berjalan, seronok jugalah bila dapat feedback kata kek mama sedap, alhamdulillah lega rasanya, ye lah bila buat untuk orang ni macam takut jugalah kalau tak sedapkan. cumanya belum promote kat jiran-jiran lagi bukan apa mama malu kikiki, pada hal jiran-jiran pun ramai yang buat jualan sampingan macam-macam ada tau. Mungkin nanti-nanti bolelah mama pula promote kat jiran-jiran buat masa ni rilek-rilek la dulu hihihi. Ada rezeki tak ke mana ye tak.

Haish macam panjang pulak bebelan mama ni haaa...ye mama ni memang potpet potpet sikit mulutnya, kalau dapat geng memang layanlah tapi kalau jumpa yang pendiam otomatik jadi pendiam juga mama ni tak reti nak sembang.

Oklah stop dulu jap lagi en.sombong sampai tak perasan pulak.

Wassalam

Comments

  1. Selamat Hari Wanita kak AA :)

    Siqah lebih prefer flat shoes tapi kadang2 pakai jugak heel, sebab samalah macam akak, kain labuh, kalau pakai flat shoes, nampaknya semua debu di lantai kita sapu. Hehe.

    Alhamdullilah. Moga bisnes akak semakin maju ye :)

    ReplyDelete
  2. Yeah!!! Dapat kasut baru.. Sha lama dah tak pakai heels.. kawasan tempat kerja nie tak membolehkan Sha berheels.. kenkadang rindu juga nak pakai heels..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, ade juga selipar jepun sebagai pengganti sementara. 😍😍😍

    Rajin mama berniaga.. Semoga Allah panjangkan usia kita tuk sambut raya nanti.. Dan Allah panjangkan usia kita lagi dan lagi.. Ameeenn..

    ReplyDelete
  4. Seronok baca Ilah membebel panjang ni...
    Nasib ada selipar surau kan ,kalau tak, tentu kena kaki ayam seharian di office.
    Wah dah standby nak buat biskut raya ya...oklah tu terus kan.Akak pun lebih suka salin resepi di buku walaupun ada simpan di tepon.

    ReplyDelete
  5. RAJINNYA MSK BEKALAN DIRIN ANAK2 JIMAT BELNJA N MKNAN BERKHASIAT SELAMAT SAMBIL2 TU BOLEH BERNIAGA PULA

    ReplyDelete
  6. 2 tahun lepas...begitulah juga keadaan kasut PC..tengah beraya masa tu...alhamdulillah dalam bonet ada spare selipar...selipar pun seliparlah...tuan rumah tegur... wasatiah sungguh..senyum jelah..en suami dah kelip kelip mata...huhuhuhu...

    ReplyDelete
  7. yeyyy dapat kasut baru...hehehe....sedap nampak kek tu....

    ReplyDelete
  8. cun kasut akak siap reben2 lg... ptt lah si anak dara pun berminat share sama

    dana pun dlm minggu ni bwk bekal kak, kadang bila tgk lauk mlm td elok n banyak lg dana bwk je ke opis... syg pulak kan

    ReplyDelete
  9. oklah tu ada juga selipar nak ganti. hihi

    ReplyDelete
  10. Hai princess...hihi....
    Amboiii bukan main manja ye dgn cik laki, taulah laki sayang kasut pun nak pau jugak nampak hihi....

    Untunglah En Azmi, dahlah dapat princess, rajin masak pagi pagi pulak tu. Tak mengantuk ke Azra pagi pagi nak bangun tu? Aduhhh...mak ni bukan main lekat lagi mata tau.

    ReplyDelete
  11. Selamat hari wanita jgk kak..xpelah lmbt wish pom.. Bru smpat nk bw..hehe

    Wanita n membebel berpisah tiadaπŸ˜‚πŸ˜‚


    Hahaha.. Gtulah kalo ada ank pompuan y sdg mbesar kak.. Apa y kt pakai..itu dia nk jgk.. Kdg seronok tgknaksi dia org..moment terindah sbgbseorg ibu.

    Btul tu kak. Slagi blh bjimat kna jimat..dlm keadaan ekonomi skrang..serba swrbi mahal. Sama la..kt sini pom..skali mkn tu kna sedia rm10++.. Mkn biasa2 je pom.. Lya pom dh lama bwa bekal pwrgi kerja.. Sama jgk dgn fasya n papa dia.. Cuma sesekali j mkn kedai, biasa time x larat nk memasak lah..


    Hehe.. Aura raya dh mkin hampir..mmg eksited raya rmh sdri kak.. Byk ke nk buat kuih raya tu?? Lya stakat ni tunjuk2 j.. X berbakkat nk buat kuih raya ni..hehe..


    Alhamdulillah kak..lya doakan moga akak makin dimurahkan rezski n smakin ramai tempah kek .. Klo dkt, cnfirm lya akan tempah jgk sbg tnda sokongan..

    ReplyDelete
  12. Selamat hari wanita.. πŸ‘ΈπŸ‘Έ
    Hehe.. Baru nk melawat..

    Biasa la ank dara da besar, da pandai nk melawa. Ok la tu ada yg nk belikan yg baru.. Syok la..

    Skg ni mmg mahal, sehari lebih rm10 belanja. Huhu.. Tp diri ni tetap jugak tak rajin nk masak pepagi bwk bekal.. Bagus kak lah rajin masak pagi2.

    Wah.. Tahun ni oven berasap la ye..
    Semoga murah rezeki dan bisnes bertambah maju..
    Aamiin..

    ReplyDelete
  13. Selamat hari wanita. Baru nak wish... hehehe...

    Kasut tu kalau saya memang pakai sampai lenjan. Dah rosak habis baru beli baru. Betul... harga barang memang makin mahal. Untuklah ada business kecil-kecilan.

    ReplyDelete
  14. jarang dah budak2 bawa bekal ke skola. kadang sebab parents x sempat nak sediakan bekal, kadangnya pula si anak yg x minat nak bawa bekal. teringat plak zaman skola dulu, siapa yg bawa bekal akan diejek. pdhl, dgn membawa bekal boleh menjimatkan belanja sebenarnya.

    zaman form 6, bawa tupperware yg besar ke dewan makan. minta makanan utk kuantiti 6 org makan �� pastu, sebelum mula kelas kami makan ramai2. rindunyaaa

    ReplyDelete
  15. kasut kira pun dah teruk kak. pecah2 kulit dia. tp pkai lg sebab itu yg selesa dan kena himpun dulu nk tukar yg baru hihihi

    kira selalu berangan nk bawak bekal tp selalu jugak tak dan sediakn sebab kdang bgun merap nk susu. lepas tu tak nak lepaskn kita. geram je

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Popular Posts