Friday 15 March 2019

Good parenting

Assalamualaikum... Salam Jumaat Sayyidul ayyam.


Moga dihari jumaat yang mulia ini kita semua sentiasa berada didalam rahmat dan redha Allah swt. Jangan lupa berselawat banyak-banyak.

Ceita dah lama tapi baru nak up.Kita merancang Allah jua merancang dan  tentulah perancangan Allah yang terbaik buat kita. Mulanya mama dipilih untuk menghadiri program bicara psikologi dengan tajuk yang sangat menarik bagi mama, tapi selepas tu dapat pula emel perlu hadiri perbincangan dengan pihak HQ pada waktu dan tarikh yang sama, rasa sedih jugaklah hati ni, tapi dalam pada itu mama terus berdoa moga adalah peluang mama untuk hadiri juga program bicara tu tapi kalau tak dapat pun mama redha la. Sehari sebelum program dapat satu emel yang buatkan mama rasa nak lompat bintang, alhamdulillah doa mama didengari, perbincangan dengan HQ ditukar ke sebelah petang, teruslah mama tanya Puan Bos boleh tak nak pergi program bicara yang dibuat sebelah pagi Puan Bos izinkan..syukur sangat-sangat.

Program bicara psikologi diadakan di Bangunan SUK, dekat sajalah dengan ofis mama kan, mama pergi berdua dengan kawan. Ramai juga yang join program ni yang penting boleh masuk espl, bolehlah cukupkan target 7hari kursus kan. Apa yang menyebabkan mama nak sangat hadir nih, tentulah sebab tajuknya kan, tajuk ni mainkan peranan yang penting jugakkan. Mama dah kongsi sikit-sikit dekat status whatsapp mama tapi ada yang minta mama share dekat group, nak bagitahu dorang mama tulis dekat blog memang taklah kan hehehe seganlah kalau kawan2 ofis tahu mama ada blog, menulis di blog memang mama akan tulislah. jadi mama kongsilah apa yang mama dapat dari program hari tu kan, jenuh jugak nak teliti tulisan sendiri sebab dah macam cakar rimau je tulisan mama tu menulis laju-laju, snap guna enfo tak berapa jelas maklumlah enfon dah uzur kan.


GOOD PARENTING

GOOD CHILDREN FROM AWSOME PARENTING, WHY SHOULD TAKE SERIOUS

-Tingkahlaku kita dipengaruhi oleh ahli keluarga kita, anak dari 0-2tahun mengikut cara ibu, selepas 2tahun lebih mengikut cara ayah.
-anak2 memerlukan sempadan bagi mewujudkan jati diri dalam diri, beri anak2 cari sendiri hala tujunya dengan bimbingan kita, berunding dengan anak2 dalam membuat pilihan.
-Anak2 perlukan tanggungjawab walau sekecil manapun anak itu – bermula umur 2 tahun anak2 perlu diberikan tanggungjawab dalam melaksanakan kerja rumah, beri tugas yang mudah seperti menyapu sampah,membasuh pinggan, membuang sampah, jadikan ia tanggungjawab  tetap bagi anak2 dan perlu dilakukan setiap hari, jangan ada rasa kesian kepada anak untuk berikan tanggungjawab itu.

Perkara positif yang perlu dilakukan

 Bermesyuarat - dengan anak2 jika ada apa2 isu, bermula umur anak 7 tahun kita sudah libatkan anak dengan mesyuarat dalam keluarga jadikan mesyuarat itu mingguan atau bulanan yang penting perlu bermesyuarat dengan anak2.
Bekerjasama- ajak anak2 untuk bekerjasama menyelesaikan sesuatu perkara atau membuat sesuatu pekerjaan secara bekerjasama untuk elakkan perasaan dengki dan irihati, jika beri tugasan setiap anak perlu diberi tugasan, mengikut tahap umurlah.
Komitmen – setiap anak perlu diterangkan dengan komitmen mereka pada satu2 perkara atau benda
Komunikasi – jangan khutbah lama2 pada anak2,  terutamanya ibu jangan berleter lama2 paling lama pun 10-15minit, jika nak bagi nasihat ibubapa perlu fikir dulu apa yang kita nak cakap, selepas kita habis bercakap tanya feedback anak2, waktu terbaik untuk berkhutbah masa hantar anak2 ke sekolah dalam kereta sebab anak2 tak boleh lari.
Kerahsiaan - Ibu-ibu jangan membawang perihal anak2 pada orang lain, takut nanti anak2 membawang pasal kita pula pada kawan2nya hahahah...
Konfiden - rasa konfiden anak2 boleh dibentuk melalui cara kita berkomunikasi dengan anak2, ibubapa tanya anak2 apa kekurangan kita, apa yang anak2 tak puas hati dengan cara didikan kita, kerana kita manusia yang tak sempurna, kita tak mahu dari rasa kecik hati anak2 itu akan menghalang kita dari masuk ke dalam syurga.
Kontrol- anak2 perlu dikontrol supaya tidak terlalu bebas, negotiate dengan anak2 jika ada permintaan anak2 yang kita rasa tidak wajar sebagai contoh jika anak2 ingin tidur dirumah kawan (sudah tentu kita tak benarkan) jadi kita tawarkan supaya anak2 hanya berjumpa dengan kawannnya diluar dengan ditemani oleh kita ibubapa. Jangan biar anak2 terlepas dari kawalan kita.
Sabar – keep cool dengan anak2, susah untuk didik sabar tapi perlu berusaha untuk jadi sabar.
Keberanian – didik anak2 supaya berani untuk berhadapan dengan masalah kerana sekarang ini ramai anak2 muda yang tidak berani untuk berhadapan dengan masalah dan seringkali mengambil jalan yang mudah untuk lari dari masalah dengan cara yang negatif seperti terlibat dengan dadah atau membunuh diri.
Critical thinking –selalu didik anak2 untuk berfikir diluar kotak
Charitable – beritahu anak2 membantu ibubapa adalah charity, ajar anak agar ringan tangan untuk memberi. Ibubapa bila memberi sumbangan jangan hanya beri sendiri tapi cuba ajar anak2 untuk beri sumbangan, jika terjumpa orang meminta sumbangan dimana2 berikan duit pada anak2 minta anak2 yang berikan sumbangan.

Perkara negatif yang perlu dielakkan.

Competition- jangan wujudkan persaingan yang tidak sihat kepada anak2
Comparison – jangan membandingkan anak2
Control – lebih kepada penderaan
Critic – jangan kita mengkritik anak2 dengan perkataan yang menjatuhkan dan memberikan rasa rendah diri kepada anak2 kerana masih ada ibubapa yang suka mengkritik anak2 dengan mengeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya, berikan pujian kata nasihat tapi bukan kritikan. Kerana kritikan akan menyebabkan anak2 merasa rendah diri.
Corruption – boleh berlaku dalam keluarga contohnya bila anak minta sesuatu pada ibu, ibu akan berkata “ibu dah bagi ni jangan bagitahu ayah ok” jangan lakukan ye elakkan dari buat perkara ini. Tanpa sedar kita dah didik anak2 dari kecil untuk jadi seorang yang corrup.
Confusion – jangan biarkan ini berlaku kepada anak2, cuba develop trust dalam diri anak2 dengan cara kita adakan open communication.
Consumerism – anak2 materialistik, tak semua permintaan perlu dipenuhi terangkan keadaan kewangan keluarga.
Contradiction – beri sesuatu yang berbeza
Careleness
Colonization – inferiorty complex (rasa rendah diri)

6 Tahap parenting

1. Image making (masa pregnant)– semasa mengandung taubat kepada Allah & begin to imagine themselve as a parent, apa yang kita mahukan jika kita sudah menjadi ibubapa, bayangkan wajah dan sifat anak yang kita inginkan, ibu kurangkan bercakap, banyakkan baca quran atau banyakkan membaca bahan ilmiah, makan makanan sunnah, jaga solat, sedekah dan berdoa.

2. Nurturing (0-24 bulan) – emotionally attached to the child melalui penyusuan ibu, pemakanan (perkenalkan makanan awal bayi mengikut warna pelangi), mandi ( ayah tidak digalakkan atau perlu elakkan untuk memandikan anak perempuan) – pada waktu ini kenalkan anak2 pada saudara mara.

3. Authority  (2-5 tahun) – The best of education, beri ilmu yang terbaik kepada anak2 yang paling penting ilmu mengenal Allah dan Rasul, ilmu tentang agama, ajar moral dan etika kerana pada waktu ini otak anak2 seperti span yang mudah menyerap setiap apa yang berlaku dipersekitarannya. Waktu ini juga kita perlu ajar anak tentang bila kita perlu kata ‘yes’ dan bila perlu kata ‘no’ and how to deal with challenging behavior. Peraturan dan disiplin perlu berubah mengikut perkembangan anak2.

4. Interpretive -penafsiran(6-13tahun) – waktu yang kritikal disebabkan rakan sebaya, anak2 lebih dengar cakap kawan dari ibubapa, cuba berhubung dengan kawan anak2 yang selalu anak sebutkan “ye mama..kawan abang yang cakap” kita tanya siapa nama kawannya dan kita jumpa kawannya dan bertanya adakah betul dia cakap macam tu. Biar anak2 lihat kita sebagai mentor. Boleh ajar anak2 memanah, berenang dan berkuda. Waktu ini dah boleh lihat potensi anak.

5. interdependent-saling bergantung (14-18tahun) – anak2 jadi kawan kita, bila kita ada masalah bincang bersama anak2, hargai pandangan anak2. Sebagai contoh nak cat rumah minta pandangan anak dan tanya kenapa anak memilih yang itu. Begitu juga percutian, tempat makan minta pendapat anak. Mak nak beli baju minta pendapat anak2. Appreciate anak2 sama rata (jika punya anak ramai).

6. Depature (19 tahun ke atas) – Bila kita ibubapa dah buat semua yang diatas waktu ini sudah sampai masanya untuk kita lepaskan anak2 untuk berada diluar, bila anak2 sudah mengenal Allah dan Rasul cukup bekalan ilmu agamanya maka kita ibubapa tidak lagi risau untuk lepaskan anak2, tapi percayalah jika rumah kita jadikan satu tempat yang cukup selesa buat anak2 pasti anak2 akan kembali untuk bersama kita. Kita perlu membina persekitaran rumah yang kondusif, rumah mesti selesa, bersih, tak banyak barang.

Pendidikan keselamatan kepada anak2.

pendidikan keselamatan diri
Penggunaan tandas, mandi
Kebersihan tempat tidur dan pakaian
Adab meja makan, makan sampai habis, elakkan pembaziran.
Pendidikan seksual(ini sangat bahaya bukan hanya pada anak perempuan, tetapi sekarang ini pada anak lelaki juga.
Kesihatan (kawalan penyakit) mengikut pertumbuhan/pembesaran anak2-jangan ambil mudah jika anak mengadu sakit kerana sekarang ini terdapat banyak penyakit yang tidak dijangka.

-Ibubapa perlu lihat pada bakat dan potensi anak. Jangan paksa jika anak tak pandai akademik, tapi lihat pada potensi anak yang lain. Masa anak tingkatan 1 ibubapa dah perlu tahu apa potensi anak, carikan mentor untuk anak2 mengikut apa yang anak2 suka. Lihatlah potensi anak lebih daripada kita melihat kelemahan anak2.

How much parents and children hug, hold,cuddle and kiss as the child continues to grow and develop.

Rasanya itu sajalah yang dapat mama kongsikan, moga semua beroleh manfaat dari perkongsian ini. catatan berdasarkan dari apa yang sempat mama catit. Bagus program banyak ilmu yang mama dapat cumanya diri sendiri ni masih tak mampu nak buat apa yang dipelajari disini sebabnya bila dengan anak-anak mama ni rasa nak menyinga je, masih kurang kesabaran nampaknya nih..kena muhasabah diri banyak-banyaklah mama ni.

Wassalam


4 comments:

  1. Good sharing mama Yan, mudah2an ramai yg dpt amik manfaat..tapi kan, akk baca tajuk2 je sbb panjang sangat, kikiki

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yg bermanfaat...
    Bnyk juga yg dikongsikan..
    Semoga dpt dipraktikkan walaupun x semua..

    Memang betul.. Bkn senang nk apply kat dpn anak2 ni.. Cepat je rasa nk naik angin.. Hihi..

    Mcm ustazah ckp, bnykkan sebut innalillahiwainnailaihirojiun..
    Ujian dtg dari Allah.. Anak2 perantaranya..
    Semoga kita dpt pertolongan dari Allah..

    Itu je yg ira selalu igt bila nk marah. Tapi kdg2 tu terlupa juga. Itu lah nama pun manusia biasa kan..

    Skg ni baru nk mula biasakan diri peluk anak2 & en suami sebelum pegi keje.. Haha.. Kekok.. Tp anak2 sentiasa mengalu2kan.. Lagi2 si kakak, maybe sbb dia da besar sikit, jarang ibu peluk mcm peluk adik.. Harapnya istiqamah la.

    ReplyDelete
  3. Seronok kalau dapat pegi kursus macam ni kan Azra....banyak yg boleh dijadikan panduan.
    Anak anak awak kecik lagi bolehlah cuba Azra..... Hakak dah terlambek hihi

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.. Bagus perkongsiannya mama.. terima kasih..

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

Kejohanan Silat Olahraga

 Asalamualaikum... Mga kita semua didalam lindungan dan redha Allah swt. 3,4 dan 5 Mac anak-anak mama menyertai satu lagi kejohanan silat. K...