Sunday, 20 May 2018

Cerita ramadhan anak-anak

Assalamualaikum...

Sekejap je dah ramadhan ke 4 hari ni. Mama dok bersenang-senang je lagi ni tak terfikir pun lagi nak masak apa. Tiap hari pun macam tu, masuk dapur tengok apa yang ada masak je apa yang boleh janji dapat makan untuk berbuka, setakat ni takde masakan luarbiasa yang mama buat semua yang biasa2 je.

Ok macammana puasa anak2 tahun ni? Abg adam hari pertama balik sekolah tu mengadu jugalah dahaga tapi mama suruh tahan je sebab  sayangkan tak lama je lagi nak berbuka, mungkin juga sebab hari pertama jadi letih pun lain macamlah kan, hari kedua nampaknya lebih baik takde dah mengadu lapar atau dahaga. Adrien pulak memang awal2 lagi cakap taknak puasa sebab dia suka makan adehhhh...budak sorang ni memang banyak akal sikit.

Malam tu adrien cakap dia nak puasa hari jumaat, hari khamis je dia taknak puasa. Pagi tu mama kejut bangun sahur sekali dua tak bangun mama biar je malas nak paksa kan. Tetiba masa nak makan tengok adrien ke dapur nak sahur katanya, jadi oklah moh bersahur, kita tengok setakat mana dia tahan. Kalau dia nak berbuka awal pun mama ok je, saja bagi belajar dulu kan. Tapi masa balik dari sekolah dia cakap dia puasa lagi..wahhh bagus ni mama pun peluk2 lah dia puji2 sikitkan. Akhirnya ramadhan ke 2 adrien berjaya puasa penuh.

Ramadhan ke 3 dugaan besar sebab duduk dekat rumah, ada sorang budak tak puasa dah tak puasa tu dia pegi.makan depan abg pulak siap cakap pulak tu "yeyen puasa pegilah duduk dapur yaya nak makan ni" sambil kunyah makanan depan tv ehhh menyirap mak ko dibuatnya, patut dia la duduk dapur diam2 makan ini tak dia pulak suruh abg yang puasa duduk dapur dia nak makan depan tv. Dalam pukul 12 adrien mengadu lapar, mama suruh tunggu dulu, sabar tapi lepas tu kesian tengok, jadi taknak paksa pukul 1 mama bagi je makan oklah puasa separuh hari kan. Abg adam macam biasalah steady je dia.

Ramadhan ke 4, adrien cakap nak puasa jadi mama bagilah puasa. Setakat mama dok membel kat sini dia tahan lagi walaupun katanya perut dia ada bunyi tapi dia kata dia boleh tahan. Walaupun puasa melompatnya bukan main risau mama takut dahaga tapi dia kata dia ok tak dahaga punnn.ok kita tunggulah kejap2 lagi macammanakan, tapi kalau dah petang sangat macam sayang la pulak nak bagi buka kan.


Tidur ditemani 2 ketul bumblebee. Takpe lah nak belajar2 ye dia kata dia tahu kenapa kena puasa sebab nak rasa macammana rasa orang miskin yang takde makanan. Lepas tu.mama tambahla tengok orang islam dekat palestine yang kena bom macammana dorang puasa entah boleh makan ke tak..lepas cakap tu dah jenuh nak jawab pertanyaan dia pulak, sape yang bom mama askar ke? Palestine tu apa mama? Oo negara..negara tu apa mama, dah la laporr mama ni macam2 pulak nak jawab soalan fuhhh.

Sepupu dia yang perempuan steady pose tak tinggal lagi walaupun mommy dia cakap ada drama jugalah bila dah hampir waktu berbuka tu tapi tetap bertahan la. Dia mengamuk sebab nampak air hehehe daeisha ni comel je kan.tapi baguslah masih puasa penuh. Tapi ustaz pun ada cakap org perempuan lebih kuat dari orang lelaki, bab puasa pun samalah tengok yang banyak puasa sunat isnin khamis pun perempuan kata ustaz, kalau lelaki payah la nak jumpa...ehhh jangan marah mama ye ye kaum lelaki ini ustaz yang cakap tau.

Oklah semoga anak2 mendapat manfaat dari berpuasa ni.

Wassalam

5 comments:

  1. Alhamdulillah
    mudah2an tekun puasa mereka.

    ReplyDelete
  2. Tetiba akak teringat zaman anak2 masih kecik2.
    yang kecik tu waktu balik sekolah petang siap ckp, dia ni nak mati dah lapar. tak kesian kat dia ke. hehehehe
    macam2 ragam kan.

    ReplyDelete
  3. Macam2 ragam ye anak2 bila puasa ni hehe...

    ReplyDelete
  4. ehhehe comel2 je semua.. gelagat time kecik ni nanti besar nak dikenang2..

    ReplyDelete
  5. alahai yaya ni. sian abg :)
    tahniah utk anak-anak AA.

    ReplyDelete

Assalamualaikum...sudah baca rajin2 la komen,lg panjang lagi mama suka...

It's a boy

Assalamualaikum.... Amacam tajuk??? Ada rasa terkejut ke kehkehkeh tajuk saja nak bikin panas je tu... Saja ambik kesempatan bergamba...