Saturday, 28 February 2015

space u8,aroma hijrah

Assalamualaikum...

Memandangkan tuan rumah tak jadi datang,en.azmi ajak keluar jalan2,kami ke space u8,saje nak tengok tp sayang banyak kedai yg kosong disitu,mungkin tempat tak strategik kot. Pusing2 sekejap sambil layan anak2 main


Rm5, masa unlimited main la sampai pengsan,abg adam dah penat tp adrien nak main lagi,sudahnya kena ajak balik juga sebab abg adam dah mengamuk nk air.

En.azmi ajak makan,akk mengikut je,nak makan nasi arab katanya,ok jom la..sbb sebelum ni dia ajak tp akak taknak,sekali ni ikut je la.


Ni je gambar yang sempat diambil,kek ais krim satu slice rm7,sedap keknya,itu nasi akak,chicken kabsa boleh juga nk ambil mandy,akak taktau apa bezanya hehe, single rm17,nk mkn utk berdua dan berdulang pun bole klu x silap tp en.azmi nak lauk kambing,so ambil yg single je yg kambing rm19,sangat kenyang sebab nasinya banyak.

InshaAllah ada rezeki bole makan lagi.

Wassalam

Friday, 27 February 2015

99 Nama Allah dan Juz Amma

Assalamualaikum....

jalan-jalan MPH dengan en.azmi kononnya nak mencari bahan bacaan,maklumlah lama giler tak membeli novel..wahhh banyaknya novel suamiku en perfect10, tapi tak tergerak pulak hati ini untuk membelinya, tapi masih lagi berpusing-pusing dalam MPH di giant stadium sek.13 itu.

Tetiba mata terhenti,melihatkan buku-buku yang sangat menarik hati,terus panggil en.azmi.
"ok tak buku ni" haruslah tanya dulu sebelum beli,dia pun membelek-belek
"ok je..beli la nak beli,tapi banyak sangat dah beli buku,takde baca pun lagi" sempat lagi membebel tu.
"Takpe beli dulu,nanti dekat rumah baru,satu bilik tu orang nak buat bilik bacaan.." wahhh gittew cita-cita tinggi sangat nih,tapi memang dah ada hasrat dihati akak ni,nak buat satu bilik tu jadi bilik bacaan dan bilik untuk anak-anak belajar..hehehe berangan tak salah kan..




Inilah buku yang telah berjaya menambat hati akak tu, terus tak jadi nak beli novel,belikan buku untuk anak-anak je lah,akak rasa sangat menarik kerana isi dalamnya warna-warni dan anak-anak pun suka.Juz Amma tu siap terjemahan dalam bahasa melayu dan bahasa inggeris lagi,sangat membantu akak,bukan apa sekarang ni hero-hero berdua tu,asal ada perkataan yang ditanya mesti nak tanya " kalau dalam bahasa inggeris apa mama?" wahhh...terpaksa mama menjadi kamus bergerak

Hari tu dah sama-sama menyanyi dengan anak-anak sifat-sifat Allah,adelya pun sama-sama join dan seronok.Moga buku-buku ini dapat memberi manfaat untuk semua.

Terdapat banyak lagi buku-buku seperti ini,harus akak beli lagi sebagai koleksi untuk anak-anak baca nanti,bukan untuk anak-anak saja,mama dorang ni pun boleh baca juga.

Wassalam



Thursday, 26 February 2015

yeyen dan yaya


Assalamualaikum...





inilah yeyen dan yaya...amboiii omey angat tu...

adelya panggil adrien yeyen...susah agaknya nak sebut abg adrien  hehehe
abg adrien panggil adelya yaya..

tengoklah kalau masa baik,rajin sangat abg yeyen layan adelya nak pakai kasut,suka sangatlah adelya tu,kalau dorang main berdua bukan main gembira tengok,terkekek-kekek ketawa.

abg adrien pulak macam suka je bila adelya panggil yeyen tu...

"yaya...jgn kacau..abg yeyen nak tido ni" kata adrien pada adelya, alolo comey sangat lah dua beradik nih..

tapi biasa la nama pun adik beradik kadang ok kadang tak,ikut mood dorang lah..

jom yeyen..jom yaya..kita belajar bersama...hahaha dah mcm jom chichi jom chacha pulak, macam yang abg adrien suka nyanyi tu..

Wassalam

Tuesday, 24 February 2015

ibu mertuaku

Assalamualaikum...

Tengok tajuk dah macam citer p.ramlee...hehe tapi ini bukan ibu mertua kassim selamat ye,ini ibu mertua akak.

Malu nak citer,kalau balik kg akak memang duduk goyang kaki je,mak mertua yg masak,segan pun ada...




Ini..pepagi akak bangun tengok mak mentua dah sibuk kat dapur, eh mak masak apa pagi2 ni? ni ha mak masok nanti awok bawak bekal balik,senang dah takyah nak masak nanti penat..tengok tu terharu akak dibuatnya,siap dibekalkan tempoyak pucuk ubi kegemaran akak lagi..nangis dalam hati..sobsobsob... tq mak..orang sayang mak ketat2..

sebenarnya..bila akak renung balik..apa yg akak dapat? perangai mak mentua akak nak sama macam arwah mak akak, kalau pepagi akak bangun terdengar mak & abah mertua berborak..sama je pe'el macam arwah mak & ayah akak..dulu2 pepagi bangun tido benda pertama akak dengar suara dorang berbual..memang sebijiklah..itulah Allah ambil mereka Allah gantikan dengan mak & abah mentua. bab baik tu toksah citer la,memang samalah,kalau boleh anak2 balik semua bena nak disediakan.. macam bekalan ni jugaklah..yg mana anak suka kalau boleh masa anak2 balik tu lah dorang nak sediakan sampaikan sengkak perut ni ha...

terima kasih mak...

wassalam




Monday, 23 February 2015

kubang gajah water park

Assalamualaikum...

Terletak di kubang gajah temerloh,sbb itu dinamakan kubang gajah waterpark,tempatnya kecil je tapi tetap menggembirakan anak2.


Seronok dua beradik ni main air,mama papa tak ikut,hero2 pergi dengan mak2 sedara dorang je. Seronoklah anak2 ni sepanjang balik kg ni ada je aktiviti untuk dorang,lepas main air dibawa makan steambot pulak.

Mama juga makan burger celup je...hehehe

Wassalam

Sunday, 22 February 2015

bunga nenas,ais krim pasu

Assalamualakum...

Hari ni kata en.azmi nak bagi mak rehat tak payah masak,jadi dia ajak makan kat luar. Lepas zohor gerak ke mentakab adik2 ajak makan ayam penyet kat star mall.pastu layan anak2 bermain pulak


Semua pakat naik haiwan yang bole gerak tu,mak2 sedara jadi mangsa kena bawa,mama pegi beli kasut dorng naik sampai 2round,adelya pun kemain suka siap lambai2.

Kemudian ke TF temerloh abah nak beli barang dapur. Kat sini lak 1st time


Makan aiskrim pasu,siap isi jelly macam tu,adrien kata cacing hahaha...rege rm9 sepasu,kalau pulangkan pasu dapat rm0.50.


Ini pun 1st time,cantik bole buat bunga tangan ni cuma tambah riben dah hias sikit hahaha, bunga nenas namanya ni sebelum ni akak memang tak pernah tengok.

Malamnya en.azmi ajak makan diluar lagi sebab semua dah penat nak masak.

Wassalam

Friday, 20 February 2015

pusat konservasi gajah,kuala gandah

Assalamualaikum...

Cerita di kampung hari ke-2,aktiviti pergi tengok gajoh kat gondoh kata org pahang ikut ejaan kuala gandah,last pergi sini masa akak peknenkan adelya 5bln. Kali ni bawa sepupu en.azmi,sayangnya pergi agak lewat tak dapat tengok gajah mandi dan buat show,nak mandi dengan gajah pun bole dekat sini,tapi idok le akak,mat salleh ramai la yang mandi dengan gajah ni.


Dapat la tengok anak gajah tu yang berumur 9bln,namanya lanchang,seronok la anak2 dapat tengok gajah.lepas tu ramai2 ke pasar malam. Takde apa yg dapat dibeli sebab dok layan anak2 je,setiap tempat mainan dorang berenti.

Dapat apa yang dihajati bole la kita balik.

Wassalam

Thursday, 19 February 2015

lavender farm,stoberi farm & mini cameron

Assalamualaikum...

Sempena bercuti panjang moh le kita balik kampung. Lagipun dah lama juga tak balik.

Dalam perjalanan kereta banyak tapi tidaklah sampai sesak. En.azmi ajak singgah strawbery park kat genting tu,akak dgn anak2 setuju aje,kata en.azmi bole juga bawa balik buah tangan untuk orang di kg,apatah lagi sepupu dan pak sedara en.azmi pun ada juga dikampung.


Tiket masuk rm8 untuk dewasa dan rm5 untuk kanak2,sebelum ni akak tengok masuk percuma,jika nak petik stoberi je rm8/100gm.


Seronok anak2 berlari sebab tak ramai sangat orang,abg adam jangan cakaplah memang tak reti diam,sampai terlondeh seluar berlari,tengoklah gambar tu kalau perasan...hmmm macam2 pe'el sorang2.


Abg adam semangat nak petik stoberi,ok la jom kita petik sesekali apa salahnya kan,sedap sangat tengok stoberi besar2 dan merah,main petik je bapak dan anak2,sekali timbang amik ko hahaha baru sedar diri,nak kata apa bayar je.. Alah takpe ramai kat rumah tu kata en.azmi.

Antara bunga-bungaan yg mencuri hati akak.. Lavender memang akak suka,kerana ungu warnanya




Bunga ros pelbagai warna juga mencuri hati akak,cantik sangat...tempat ini tidak luas tapi ok juga dijadikan sebagai percutian singkat keluarga,anak2 pun suka.


Sebelum balik singgah dulu di mini cameron,masuk percuma ada dijual sayuran dan bungaan,aiskrim stoberi yg dulu rm1 kini rm2,nak beli sekotak tapi tak dijual sekotak pulak.

Selepas berjalan sekejap kami teruskan perjalanan pulang ke kampung,pukul 2ptg baru sampai.. Alhamdulillah.

Wassalam


Wednesday, 18 February 2015

7 wasiat Rasulullah saw

Assalamualaikum....

Daripada Abu Dzar RA,dia berkata : Saya diberi wasiat oleh kekasihku, Nabi Muhammad SAW dengan tujuh perkara iaitu:

1. Mencintai orang miskin dan dekatkan diri kepada mereka.

2. Memandang kepada orang yang keadaannya dibawah saya dan tidak memandang kepada orang yang keadaannya di atas saya.

3. Menyambung atau mempererat tali kekeluargaan sekalipun keluarga itu menjauhi saya.

4. Memperbanyak ucapan 'Laa haula wa laa quwwata illa billah'( tiada daya dan tiada kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah)

5. Saya harus berkata dengan apa yang hak atau benar sekalipun dirasakan pahit.

6. Tidak boleh saya mengambil risiko menentang agama ALLAH terhadap celaan orang yang suka mencela.

7. Jangan sampai saya meminta sesuatu kepada orang lain.

Abu Dzar merupakan sahabat Rasulullah SAW yang banyak berjasa kepada umat islam.Ini kerana beliau gemar bertanyakan soalan atau meminta pesanan daripada Nabi SAW. Apabila baginda menjawab permintaan Abu Dzar secara tidak langsung kita juga mendapat wasiat dan pesanan dari persoalan yg ditanya.

Wassalam

Monday, 16 February 2015

sepit

Assalamualaikum...

akak sekarang kengkonon rajin la pakai shawl pulak,walapon ada anak kecik nak jugak melawa kan..hehehe

bila tengok kawan2 pakai shawl dorang pakai pin kat tepi tu..cantik2 je,tapi akak ni lebih suka pakai sepit,hari tu sepit bunga2 akak dah hilang ntah sapa la punya kerja,jadinya sabtu hari tu pegi pasar malam,sekali terjumpa sepit2 comel,rm1 satu,apalagi rembat 5 hahaha...jangan hilang lagi dah la




macam ni lah rupa sepit akak..hehehe bajet cumil. masa pakai sepit bunga hari tu,anak buah asyik tanya, tu nak buat apa makngah? nak pakai kat tudung..hehehe agaknya anak buah pun pelik tengok makngah nya berbunga2 kat tudung..ala..kakak ni makngah nak bajet2 cumil kejap je...

wassalam

Sunday, 15 February 2015

cair di mulut...

Assalamualaikum....

Tengah menunggu biskut masak kita hapdate sikit la,menaip depan oven ko.. Hehehe

Seperti dijanjikan sedang membuat biskut kegemaran en azmi,kali pertama mencuba ni,hasilnya bole la tahan,mula gigit keras tapi dalam mulut cair...wah gitu


Inilah biskutnya, tengok pada rupa tu,kena up lagi skill menekan biskut nih,bentuknya tak berapa menarik tapi cuba tengok muka model yang makan biskut tu tentu bole agak rasanya kan? Belum habis dimasak,adrien dah dok mengadap bekas biskut tu, "mama keras la tapi sedappp...." Kemain memuji, cherry yg atas tu anak2 la yg tolong letak, mujur ada yg membantu..nanti2 senangla mama ada yg suka menolong.

Ok la kang hangit lak biskut akak dalam ovan ni hehehe

Wassalam

Saturday, 14 February 2015

Perpustakaan...upin ipin

Assalamualaikum....

Pagi tadi bawa anak2 ke perpustakaan,ini sebab abg adam jelas adrien pegi perpustakaan dgn kawan2 taska hari tu la.
Dekat situ bukan nak membaca berlari je dua beradik pun sbb konsep kat situ pun santai,kebanyakan kanak2 pun berlari...adoii malu le pulak org nk membaca anak2 akak berlari..

Anak dara je yg rajin,sempat la mama bacakan 2 buah buku lepas tu en.azmi ajak keluar,ingatkan nak tgk movie 3D,tapi sedang dibaiki,oh ya kat perpustakaan ni ada movie 3D dan 6D,tp kata en.azmi yg bawa anak besar adelya bole masuk yg 3D je,xtau la betul tak,tengok movie ni kena bayar,harga taktau sebab tak dapat tengokkan,mungkin lain kali.


Lepas kena marah dengan papa sebab sesuka hati lari kat jalan tak toleh kiri kanan,mujur takde kereta.

Lepas tu jalan2 cari makan.en.azmi ajak ke kedai upin ipin kat seksyen 13.kami ikut je...kat sini sedap mkanannya ada nasi campur lauk pun best,cuma kali ni takde pulak asam pedas keladi yg akak suka tu...


Dah datang sini kena pow lak topi upin ipin sorang seketul..layan la bukan selalu pun,pastu abg adam minta nak bergambar dengan upin ipin,walapon hanya gambar lukisan didinding pun jadi lah...

Wassalam

Friday, 13 February 2015

blacky,si grey,macaroni & meatball


Assalamualaikum....

Semalam si isteri berpuasa...fikir2lah nak masak apa untuk berbuka,sekali terfikir buat makaroni bakar pun best jugak nih,tapi mengenangkan si blacky yg masih belum elok,terdiam sejenak..lantas telefon diambil..terus wasap si suami " tolong betulkan ovan tu boleh? ingat nak buat makaroni bakar petang ni"...senyap je wasap tidak berbalas...ok takde masalah pun yg penting dia dah baca mesej tu sebab dah semak sama ada dah baca atau belum kan...

jiran depan rumah tu ada amik tempahan untuk makaroni bakar ni,tapi si suami tak bagi si isteri beli katanya buat sendiri je..okeh..

balik keje petang tu..dalam kereta si isteri pun bertanya la..
"dah repair ke ovan tu?
"belum lagi.."
"laaa...macammana nak buat makaroni bakar ni?"
"nantilah nak suruh member tu tolong betulkan"
"ok..." terus mendung muka si isteri

Dalam perjalanan balik si suami ajak singgah beli barang dapur,ok moh le singgah..merewanglah berdua kat dalam aeon big sek.23 tu...si suami macam biasa la kalau masuk pasaraya semua benda dia nak survey,si isteri mengikut je lahhh

"eh...ni ada promosi,murah dah ni,nak beli tak?" si isteri memandang muka si suami..biar betul ni?
"ha..ni cantik,murah pulak tu ambik je lah" si isteri pun mengikut je la,walau dalam hati masih ragu2.
"takpe yg kat rumah tu pun kita repair juga nanti"
"ikutlah..i follow je.."




Hasil belian si suami..maka inilah jadinya..

itulah si grey akak..i loike hehehe, maka dengan itu akak pun rasmikan si grey akak tu dengan membuat makaroni bakar dan meatball creamy chesse bakar...hahaha tamak sangat nih,sampai dua resepi sekali masak dan yang paling bestnya meatball akak tu digemari anak2,satu loyang akak buat tu sekali hadap je habis...lepas ni boleh la mama buat lagi...

cuti ni bole la gunakan si grey untuk buat biskut kegemaran en.azmi pulak..inshaAllah kalau ada kerajinan..haruslah merajinkan diri,dah dapat hadiah dari en.azmi tu kan..hehehe, katanya si blacky tu pun dia akan repair,senang nanti nak membaking banyak2..wahhh..harus jadi tokey kek la akak nanti...hahaha berangan!

Wassalam




Al-fatihah


Assalamualaikum semua....

Semalam setiap group wasap forward perkara yang sama
"Kembalinya Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat menemui Pencipta-Nya"

innalillahiwainnailahirojiun...  pasti kuburnya menjadi salah satu daripada taman-taman syurga,pastinya beliau akan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..inshaAllah

"Tidaklah seorang muslim meninggal pada hari jumaat atau malam jumaat,melainkan Allah akan menjaganya dari fitnah (siksa) kubur"(HR Ahmad dan Tirmidzi)








Wassalam

Thursday, 12 February 2015

mama...sakit


Assalamualaikum semua...

Semalam dua kali abg adrien dapat sakit...aduhaiii apa mama nak buat pun taktau la,tak lain tak bukan ini pasal bidadari nan seorang tu la,kuat sangat jelesnya tu..

semalam mama berbaring,adelya sedang bermain,abg adrien pun datang berbaring dekat mama sambil nak bercerita..sekali adelya nampak,terus nangis2 lari mendapatkan mama,ditolak abang adrien tapi tak bangun sudahnya dia ngapp belakang abg adrien..
"mama..sakit,baby gigit yen.." sambil menangis sesungguh hati,memang sakit sangatlah tu,aduhaii adelya...jangan la macam tu dengan abg,kesian abg...lepas digigit abg adrien,dia pun naik duduk kat riba mama...

malam..selesai solat isyak,tak sempat mama buka telekung sekali lagi dengar tangisan abg adrien.. lari2 mama turun bawah tanya en.azmi kenapa adrien menangis?
"baby gigit..sakit" kata adrien sambil menangis dan tunjuk tempat adelya gigit,kalau tadi dibelakang kali ni di lengan pulak,urut dada lah mama dengan peel adelya ni tau.. sebab kena gigit kali ni? abg adrien bermanja dengan papa..

adelya ni memang kuat jeles sangat nih...nasib baiklah abg adrien tak balas balik,cuma menangis je..hmm nanti mama cakap lagi dekat adelya supaya sayang abg adrien ye,adelya memang sayang abg2 dia tapi itulah kuat sangat cemburunya tu...


Muka tak puas hati kena paksa pakai headband..

Baby....jangan gigit abg yen...kata abg adrien pada adelya.

Wassalam

apo bondo ni eh??

Assalamualaikum....


Macam biasa 4.30am sudah bangun,hari ni nak mulakan kembali sesuatu yg dah agak lama ditinggalkan,bujang dulu rajin jg buat,jadi makin meningkat usia ni patut diri juga makin berubah ke arah yg lebih baik


Apo bondo ni eh?.. Pepagi kena lauk ni dengan nasi panas memang sangat mabelles,tok tuo lalu belakang tak perasan nih hehehe...en.azmi yg beli petang semalam,katanya dah lama tak makan. Kenapa digoreng sebegitu rupa? Sampai tak nampak apa rupanya?

Sebab itulah paberet kami,kasi goreng ikan pekasam sampai agak hancur,kemudian tambah bawang cili banyak2, kalau digoreng sekor2 akak tak makan,kalau dibuat macam tu makan bertambah2..sebab akak ni bukan penggemar ikankan,tapi dah cuba juga makan ikan hehehe mcm siakap 3 rasa dan digoreng

Ok lah...pepagi dah cakap pasal makan,harap2 perut bertahan hingga petang

Wassalam

Wednesday, 11 February 2015

tq pokde...tq mokde


Assalamualaikum...

haisshh benda dah lama,dah habis makan pun..hehehe,buku pun dah siap berkaler baru nak up cerita.
takpe lah janji mama tulis kat sini..



dapat hadiah coklat dari pokde yang pergi ke stoberi farm dulu,dah abis pun bebudak bedal..ehemm mama pun sama,sampai sakit gigi dibuatnya,mengunyah coklat je..hmmm makin berusia ni,makan coklat lebih pun dah sakit gigi...




mokde lak bagi buku kaler-kaler ben10,mama baru je tunjuk terus amik dan kaler..,macam tu lah semangatnya anak2 ni kalau dapat benda baru kan.. baju boria tu sebab baru balik dari taska,kat taska ada program semua kena pakai baju taska,dah nampak rumah mama macam taska lak..

tq mokde tq pokde...

wassalam

tahniah adikku

Assalamualaikum...

Syukur alhamdulillah...akak tumpang gembira untuk adik opis akak yg sorang ni penantian selama hampir 7thn...
Akhirnya isnin baru ni lahirlah permata hati yg ditunggu


Masa diberitahu dia pregnat,ada kawan2 yg menitiskan airmata,nampak tak?berita itu sangat2 ditunggu oleh kawan2 yg sentiasa mendoakan..

Semoga dgn kehadiran permata hati ini akan membawa lebih sinar bahagia dan dimurahkan rezeki buat adik2 akak nih...

Wassalam

Tuesday, 10 February 2015

semalam punya cerita

Assalamualaikum...

Berasaplah akak menunggu en.azmi ni,lambat lagi nak sampai katanya...hmmm nak buat mcmmana, sambil2 menunggu tu akak update la cerita semalam

Semalam buat keje luar di sg.besar,adoi ada 2 kedai runcit yg perlu disemak harga berpoloh ketiak dibuatnya... Dah penat disitu pergi pulak satu kedai beskal tu,bole pulak uncle tanak layan ahkak yg comel nih,akak nak tanya rege beskal je pun...huhu inilah cabaran kerja akak,itu belum bab dikejar anjing lagi,memang lari tak cukup tanah la dibuatnya..

Walapon orang tanak respon tetap tebalkan muka bertanya... Sedihhh


Ubat hati yang panas,macam biasa kalau keluar area sana mesti singgah kat cendol borhan tu,saja nak lepak lama sikit dengan en.azmi,ini je lah pun masa utk berdua jadi gunakan peluang yang ada sebaiknya...

Dah pekena cendol sorang semangkuk,rojak ayam sepinggan dgn chicken chop...moh le kita balik. Alhamdulillah..

Tapi sekarang ni en.azmi belum sampai lagi,mau kul 7 gak ni sampai agaknya...bertabahlah menunggu

Wassalam

yen nak celite ni


Mama..denga la sini yen nak celite..

tadikan yen janggan2 dengan tecer tehah,tecer tingga ngan tecer aimi..

yen pegi masejid..masejid tu untuk songgat,mengaji..yen pegi dengan kawan2 yen
mashinta,zara..ehsan..mama.. zara tu anak tecer tehah,ehsan pun anak tecer tehah..

tadi yen naik kelete tecer tehah dengan ustad,yen lalu kat opis mama..besttt,pastu tecer tehah janggan lagi,pusing2 (siap gaya dan bunyi kereta tu..) pastu sampai masejid..

pastu..dah abis ( sambil pusing2 tangan menunjukkan cerita dah habis)

okeh acik2.. faham tak apa yang abg adrien cerita nih..hehehe

balik taska semalam..seronok abg adrien bercerita,dia ada lawatan ke masjid negeri di shah alam bersama kawan2 taska...bersungguh dia bercerita kat mama...itulah versi abg adrien cerita semalam

Banyak gambar yang tecer share semalam,seronok tengok anak2 gembira.









mama ulang balik cerita adrien versi mama..hehehe

mama..dengar la yen nak cerita..tadikan yen jalan2 dengan tecer tehah,tecer tila ngan tecer aimi.
yen pegi masjid..masjid tu untuk orang solat,mengaji..yen pergi dengan kawan2 mashitah,zara,ehsan..mama zara tu anak tecer tehah,ehsan pun anak tecer tehah..

tadi yen naik kereta tecer tehah dengan ustaz,pastu yen lalu opis mama,pastu tecer tehah jalan lagi,pusing2,pastu sampai masjid..ok dah habis...

wassalam

Monday, 9 February 2015

teman abang buat homework

Assalamualaikum

Peneman abg adam buat homework


Sambil abg adam homework,latih juga adrien dan adelya,memasing ada buku sendiri,walapon lebih kepada menconteng tapi biarkan aje,asalkan mereka sukakan buku. Tengoklah gaya adelya tu bukan main lagi.

Abg adam lak,mama belikan buku latihan matematik semangat membuatnya sampai habis satu buku kalau homework yang cikgu bagi,jenuh nak buat..banyak la,tangan abg lenguh la,pensil abg takde la,hmmm macam2 alasan taknak buat homework. Nampaknya abg adam suka mengira...bagus moga bijak matematik ye..

sampai kering tekak mama mengajar 3 orang pelajar ni abg adam kena ajar mengira,abg adrien ajar menulis huruf,tp tulisnya kurang,padamnya lebih..sikit2 sanggah(salah) terus ambil pemadam..padam,yg adelya pulak mama sibuk ajar abg dia pun sibuk nak suruh nyanyi...adoii ini sbb suka tgk video sepupu dia yg nyanyi lagu beruang tu la..abis mama pun kena nyanyi..kalau adelya tunjuk pipi nyanyi lagu beruang,klu adelya ckp Allah,kena nyanyi Allah selamatkan kamu 2x..Allah selamatkan adelya azra...haa kena sebut nama dia...baru dia ketawa dan tepuk tangan...haiii macam2 anak2 ni...ok mama berenti nak cari air dulu,kering tekak membebel lak nih...

Wassalam

Saturday, 7 February 2015

satu pecah,satu rebah

Assalamualaikum...

Anak2 punya kerja..


Satu tabung dah pecah dikerjakan adelya,mama sibuk didapur,adelya sibuk mengemas almari,sempat dicapai tabung abg adam,apalagi berkecai jatuh ke lantai..hmm mama tak perasan adelya dah makin tinggi.

Katil tu pulak jadi macam tu dikerjakan hero2,udah bergusti,melompat atas katil tu habis roboh dan terkopak kayu katil,mujur la katil kat bilik tetamu,kalau tak ada yg tido kat lantai malam ni,dah la tinggal berempat je,en.azmi outstation...bertabahlah sorang2 jaga budak bertiga ni.

Wassalam

Friday, 6 February 2015

syoknya main air

Assalamualaikum...

Semalam masa amik anak2 ditaska tecer pesan bawa swiming suit untuk adrien & adelya.wah...aktiviti main air pulak ye

Layankan gambar yg diberi oleh tecer tadi.


Tengok tu adelya...mcm tak sabar je nak main air.


Suka sangat dapat main air nih...


Abg adrien pun sama,tersenyum ceria, pernah beberapa kali ajak pegi waterpark,dia nak belenang katanya.ini kalau abg adam tengok mesti jeles sbb tak dapat join.aktiviti ni untuk budak2 kecik je hihihi.

Nampaknya ada yg sudi nak belikan masa mama post gambar anak2 ni kat family group...alhamdulillah rezeki anak2..mesti seronok dorang nanti.

Wassalam

Thursday, 5 February 2015

hufaz cilik

Assalamualaikum semua. ..

Sebab mommy takde blog,jadi mama yang tulis kat sini ye...
Selain mommy bangga,mama juga rasa bangga dengan abg darwisy...


Abg awisy yang becermin mata tu,anak buah akak ni.. Abg awisy dapat no.3 hufaz cilik peringkat negeri,tahniah abg awisy..moga2 abg adam juga dpt jadi mcm abg awisy..


Mama bangga tengok,moga abg awisy terus cemerlang...inshaAllah

Wassalam

Wednesday, 4 February 2015

passport baru

Assalamualaikum semua...


wahhh tetiba pasport baru lak ye..nak berjalan jauh pulak ke?? hehehe..takde maknanya ye,ini passport sangat special..untuk perjalanan yang cukup jauh



inilah passportnya...beli dekat MPH sacc mall, sangat berguna okeh,mama nak ajar anak2 haruslah mama juga berilmu,tanpa membaca mana mungkin mama dapat ajar anak2,jadinya passport ini sangat berguna,kerana ada cerita detail tentang rasulullah saw...

ketika aisyah ditanya, apakah akhlak Rasulullah saw?
Aisyah menjawab akhlak Rasulullah saw adalah Al-Quran.

10 sahabat Rasulullah saw yang dijamin syurga :

1. Abu Bakar As-siddiq r.a
2. Umar Bin Khattab r.a
3.Uthman Bin Affan r.a
4. Ali Bin Abi Talib r.a
5. Thalhah Bin Abdullah r.a
6. zubair Bin Awwan r.a
7. Sa'ad Bin Abi Waqqas r.a
8. sa’id Bin Zaid r.a
9. Abdur Rahman Bin Auf r.a
10. Abu Ubaidilla Bin Jarrah r.a

Banyak lagi yang menarik dalam passport Rasulullah ni.

"Maha suci Allah yang membawa hamba-Nya pada malam hari dari Masjidil Haram hingga ke Masjidil Aqsa (di palestin) yang diberkati sekelilingnya untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda kebesaran kami. Sesungguhnya Allah jugalah yang amat mengetahuinya". (maksud Surah Al-Isra':1)

Wassalam


Tuesday, 3 February 2015

member baru

Assalamualaikum semua....

Misi hari ini selesaikan apa yang perlu,ambil gambar abg adam untuk isi borang masuk ke darjah 1 tahun depan,siap fotostat segala dokumen yang diperlukan.mujur abg adam bagi kerjasama yang baik masa nak amik gambar tu,risau mama dia buat hal.so dari awal mama jaga mood abg adam,nanti kalau abg adam takde mood susah nak pujuk.selesai urusan abg adam teruskan misi mencari member baru anak2.

Dah lama anak2 nak tapi belum berkesempatan nak beli.jadi hari ini bawalah anak2 mencari sayangnya 3 tempat yang kami pergi tiada...sedih juga dibuatnya. Sebagai ubat kesedihan,mama belikan juga sesuatu untuk anak2 dengan janji akan beli juga yang anak2 mahu itu nanti


Inilah member baru anak2..sendiri pilih abg adam kaler merah,abg adrien kaler biru,adelya yg female xde pilihan kaler sauk je apa yg ada,beli ni di kedai xian long sek.23. Suka sangat adelya...dok pish..pish... Mama pish..papa pish...hehehe

Yang sebenarnya anak2 nak beli kura2 tetapi takde dijual disini,ada sesiapa yang tahu kat mana ada jual kura2 kecik bole bagitau akak ye.abg adam siap suruh mama beli kain tutup mata kaler purple lagi..errrkkkk abg itu ninja turtle bole la pakai...hmmm mcm2 la abg ni,kura2 mana bole pakai,itu kartun je...hehehe

Wassalam


Monday, 2 February 2015

homework

Assalamualaikum...

abang adam ni...nak buat homework pun ikut mood dia..kadang2 papa duduk sebelah pegang rotan pun tak jalan kalau dia kata takmo buat homework..hai susah pulak hati mama ni dibuatnya, papa tu la garang sangatkan abang kan... mama tak bole tengok garang2 sangat nih..

sudahnya mama la yang pujuk suruh abg buat homework..ok baru lah nak buat,itupun satu huruf tulis tanya.."mama cantik tak abg tulis?" selagi tak berjawab selagi tu tanya..ok cantik la abg tulis.."takpe abang tulis je..mula2 memang tak cantik nanti lama2 abang dah pandai,cantikla tulisan abg tu"..terang mama sungguh2..kalau papa..selagi tak mencapai tahap piawaian dia..disuruhnya padam tulis balik..hahaha tahan je la abg nak buat macam mana dah papa abang tu memang macam tu perangainya..garang sangat nih...tapi hati dia baikkk..malam2 yg selimutkan abang masa tido,papa la orangnya..yg dukung abang pagi2 pergi bilik air papa la orangnya, tapi biasala papa kan..mana reti nak tunjuk kasih sayang dia...

eh..dah melalut ke lain pulak...
itulah bila nak suruh buat homework memang berperang dulu la dengan abang adam tu,mama nak ajar lebih2 pun susah sebab tuan puteri pun dok nak mengajar sama...mencabar betullah...


Cantik apa tulisan abang,saje je papa tu kan... Tp kreatif juga abg adam ni,kura2 kaler biru pink tu...semalam kena tulis tumbuhan,abg adam kata nak lukis pokok,mama lukis..nanti abg tiru,kata abg adam...ok la mama lukis sepokok,abg pun ikut..lepas tu nak tambah awan lak,da jadi macam lukisan pulak tu..

Apapun mama bangga dengan hasil kerja abg.

Wassalam



lepas bebas

Assalamualaikum semua....

Sesekali mama bagi peluang main diluar,bukan main gumbira anak2 ni...


Tengok la tu semangat 3 beradik ni bermain,mula2 main bola dah dapat penyapu terus main penyapu yg adelya pun tak kalah semua benda dia nak pegang,main la anak sementara papa takde,kang papa balik..dok dalam rumah je la..


Berusaha naik basikal.. Ok dah tu hehe..nanti2 kita main lagi ye...

Wassalam

Sunday, 1 February 2015

majlis

Assalamualaikum...

Jumaat lepas seksyen akak buat majlis kecil meraikan seorang rakan yg naik pangkat dan terpaksa bertukar seksyen walapon hanya bertukar seksyen majlis penghargaan tetap diadakan,sedih jugalah rasanya sebab nanti susah da nak duduk bersembang dan bergosip hihihi

En.najib..semoga berjaya ditempat baru,jgn lupakan kami diseksyen industri ni ye...

Ehemmm nampak tak kek yg en najib potong tu??? Hehehe


Nak bagitau akak yang buat...

Ok itu je lah ceritanya...tak sempat nak bebel banyak2

Wassalam